خانه
کاور زرمس
زرمس
عکس پروفایل زرمس

 


زرمس    ۱۳۹۴/۱۰/۲۹   ۱۹:۳۳
0 
زرمس

وجود نیترات در آب تهران 

در این بخش به برسی نیترات در اب و ارتباط آن با یون مس و چگونگی از بین بردن نیتریت اب توسط یون مس را در پست های بعدی نمایش میدهیم

نیتراب محلول در اب چیست؟

حدود 33% درصد از آب شيرين موجود در كره زمين، آب زيرزميني مي باشد كه منبع مهمي براي تأمين آب شرب در سرتاسردنيا محسوب مي شود  به گونه اي كه زندگي 50 درصد جمعيت جهان از نظر تأمين آب شرب به آب زيرزميني وابسته است استفاده بي رويه از كودهاي شيميايي نيتر وژن دار در بخش كشاورزي، برداشت بيش از حد از سفره هاي آب زيرزميني، رشد صنايع، رشد جمعيت و به دنبال آن افزايش شوينده هاي خانگي و زباله هاي گنديده و كودهاي حيواني موجبات افزايش غلظت نيترات در آب هاي زيرزميني و در نتيجه پيامدهاي ناشي از افزايش سرطان را تشديد نموده است.

 بعضي از تركيبات نيتروژن به فرم نيترات وارد آب هاي سطحي و زيرزميني شده و موجبات آلودگي منابع آب شرب را فراهم مي آورند آبياري و رواناب سطحي جاري شده در مزارع كشاورزي سطوح زيادي از نيترات را كه در نهايت به آب هاي زيرزميني مي پيوندد را حمل مي نمايند  نيترات به خودي خود بي ضرر است اما زماني كه به نيتريت احياء شود، سلامت عمومي بشر را از حيث مبتلا نمودن افراد بهسرطان هاي گوارشي و كبدي در مخاطره قرار مي دهد.

در نوزادان زير شش ماهه، نيترات به نيتريت احياء مي شود كه قادر خون تركيب و توليد متاموگلوبين (hemoglobin) است با هموگلوبين كند كه ديگر قادر به انتقال اكسيژن به بافت ها (methemoglobin) نمي باشد و موجب كبود رنگ شدن خون مي شود  در طي اين فرآيند نيتريت سبب مي شود كه آهن موجود در هموگلوبين خون  اكسيد شود. اين بيماري به سندرم blue baby معروف است.

همچنين احياء نيترات به نيتريت در مري، سبب توليد ماده مولد سرطان  مي شود. در پژوهشي كه توسط مركز Mayo Clinics درMinnesota انجام گرفت، نشان داد كه آب شرب با غلظت بالاي نيترا ت، ريسك مبتلا به سرطان دستگاه گوارشي، بيماري هاي كبدي را افزايش مي دهد.

در پست های بعدی نشان می دهیم که چرا در قدیم مردم از سماور های مسی وبرنجی استفاده می کردنند .


+
نظرات کاربران:

تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان