خانه

درمان طبیعی سرماخوردگی در نوزادان و کودکان نوپا

  • وقتی کودکتان مریض می شود سریع نگران می شوید و او را به مطب دکتر یا بیمارستان می برید. اما ساعت ها انتظار در مکانی که پر از مریض است شما را در معرض میکرب بیشتری قرار می دهد و ممکن است خودتان هم بیمار شوید. کودکان در این حالت بی قراری کرده و این باعث می شود دیرتر درمان شوند. البته اگر کودکتان تب یا عفونت داشته باشد حتماً باید او را نزد دکتر ببرید، ولی علائم رایجی مثل گرفتگی و آبریزش بینی، سرفه های مداوم و حتی تب خفیف را می توانید با درمان های طبیعی در خانه درمان کنید.

    1.بهداشت مناسب
    با تمیز کردن بینی و دست ها شروع کنید. گاهی اوقات کودکان در تمام طول روز، مدام آبریزش بینی دارند و اگر مخاط آن را به چشم هایشان نیز بمالند، به سادگی باعث عفونت هایی مثل "چشم صورتی" می شود. شاید این کار کمی خسته کننده باشد، ولی هر موقع که لازم است با دستمال، آب بینی آن ها را بگیرید و بینی اشان را پاک کنید. بچه های بزرگ تر می توانند این کار را خودشان انجام دهند. کودکان بزرگ تر از یکسال هم اگر بینی آن ها را فشار دهید تا مخاط آن بیرون بیاید، می توانند به طور غریزی عمل بازدم را انجام دهند. دست های خود را مرتب با آب و صابون بشویید. دست های آن ها را نیز به طور منظم تمیز کنید. کودکان بزرگ تر بازی با آب را دوست دارند و سریع یاد می گیرند که چطور این کار را خودشان انجام دهند. از همه مهم تر، شستن دست ها بعد از دستشویی، بازی در بیرون از خانه و قبل از غذا خوردن است.

    2.سرم سالین (محلول نمک)
    اسپری ها یا قطره چکان های سالین را می توانید بدون نسخه از داروخانه بخرید که استفاده از آن ها روشی بسیار مؤثر و غیر دارویی برای باز کردن و تمیز کردن بینی کودکان است. می توانید از آن برای از بین بردن گرفتگی بینی استفاده کنید. مخصوصاً قبل از خواب، در طول چرت زدن در طول روز، یا نصفه شب. این محلول، مخاط بینی را بیرون آورده و باعث می شود آلودگی ها و کثیفی ها از طریق عطسه بیرون بیایند. برخی از آن ها سر پلاستیکی و نرمی دارند که می توانید برای خالی کردن مخاط، آن را در سوراخ بینی قرار دهید. این روش برای نوزادان و شیرخواران که نمی توانند عمل دمیدن را با فشار انجام دهند، بسیار مؤثر است.

    3.بخار سازها و بخار درمانی
    گرفتگی و خلط بینی با بخار و یا بخور دادن کمتر می شود. نوزادان و کودکان کوچک را در حمام، روی یک صندلی امن یا در یک لگن کوچک، قرار دهید، در حالی که آب داغ هم باز باشد. فضای پر از بخار مشکل آن ها را تا حد زیادی برطرف می کند. برای پایین آوردن تب، از کولر استفاده کنید یا یک حوله صورت مرطوب روی بدنشان قرار دهید.
    می توانید به همراه بخارساز، روغن های معطر نیز برای رایحه درمانی بخرید که اغلب روغن هایی مثل اکالیپتوس یا لیمو هستند که رایحه آن ها باعث از بین رفتن گرفتگی بینی و سینه می شود. بهترین زمان برای استفاده از آن ها در طول شب است، وقتی کودکان در خواب هستند و اغلب خودشان به صورت خودکار خاموش می شوند.

    4.عسل داغ و لیمو
    کودکان بزرگ تر از یک سال، می توانند خودشان ترکیب آب گرم با عسل و لیمو را بخورند. یک قاشق چایخوری عسل را با چند قطره لیمو در آب داغ بریزید. این نوشیدنی تسکین دهنده به طور طبیعی گرفتگی را از بین می برد و طعم خوبی هم دارد. لیمو در کشتن باکتری ها در دهان و گلو بسیار مؤثر است که خود باعث تسکین گلو درد و سرفه های خشک می شود.

    مترجم اختصاصی زیباکده : سمانه صادقی
    برچسب ها کودک ,
       1

مقالات مرتبط
نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان