خانه

15 ویژگی افراد خود شیفته

  • 15 ویژگی افراد خود شیفته

    از دیدگاه روانشناسی چندین تعریف برای یک فرد خودشیفته وجود دارد. افرادی خودخواه و خود محور که به طرز اغراق آمیزی خودشان را مهم فرض می کنند، توهم این را دارند که موفقیت ها و استعدادهای زیادی دارند. رفتارها و ویژگی های خاصی دارند از جمله: سوء استفاده از دیگران، عدم همدردی و دلسوزی، بی نهایت مغرور هستند و فکر می کنند همه به آن ها حسادت می کنند!

    شاید فکر کنید به راحتی می توانید این صفات را در یک فرد تشخیص دهید، ولی یادتان باشد افراد خودشیفته خیلی آب زیر کاه و مکار هستند. زرنگ و با سیاست هستند و خیلی راحت می توانند شما را فریب دهند، در حدی که در مورد آن ها طور دیگری فکر کنید.

    1. خودِ واقعی اشان را به شما نشان نمی دهند

      افراد خودشیفته با سیاست و زرنگ هستند. وقتی برای اولین بار آن ها را ملاقات کنید، هیچ وقت خودِ واقعی اشان را به شما نشان نمی دهند. طوری شما را فریب می دهند که باور کنید شخصیت کاملاً متفاوتی دارند. شاید حتی فکر کنید چقدر مهربان و دلنشین هستند. زمانی شخصیت واقعی آن ها را می شناسید که شاید دیگر خیلی دیر شده باشد.

    2. در رابطه با آن ها هیچ وقت احساس امنیت ندارید

      از شما انتظار دارند که همیشه در دسترس و آماده به خدمت باشید! اما خودشان طوری رفتار می کنند که هیچ وقت در رابطه احساس امنیت نکنید. با این کار احساس رضایت و شادی می کنند، چون حس برتری و تسلط نسبت به شما پیدا می کنند. شما احساس ناامنی می کنید، در عوض خودشان احساس امنیت می کنند.

    3. هیچ وقت روی بدِشان را به شما نشان نمی دهند

      خودشان اصلاً فکر نمی کنند که آدم بدی هستند و کاری می کنند که شما هم از این بابت مطمئن شوید. در هر موقعیت و مشکلی، تمام تقصیرها را گردن شما می اندازند و به همین خاطر شما حس می کنید آدم خیلی بدی هستید، البته برای آن ها اصلاً مهم نیست شما چه احساسی دارید. چون این دقیقاً همان چیزی است که آن ها می خواهند.

    4. دوست دارند همه چیز را تحت کنترل داشته باشند

      فکر می کنند باید هر چیزی، هر کسی و هر شرایطی را تحت کنترل داشته باشند، از دست دادن این کنترل باعث ناراحتی یا عصبانیت آن ها می شود. دوست دارند روی افراد و محیط اطرافشان کنترل داشته باشند، چون در این صورت احساس امنیت کرده و می دانند در این شرایط هر کاری از شما بخواهند، بدون هیچ سؤالی انجام می دهید.

    5. اجازه اثبات اشتباهاتشان را به هیچ کس نمی دهند

      یک فرد خود شیفته هزار دلیل برای شما می آورد که ماست سیاه است، تا زمانی که شما هم آن را باور کنید! جر و بحث با آن ها بی فایده است. چون خیلی با سیاست هستند، شما خیلی زود به خودتان شک کرده و آن ها را باور می کنید.

    6. دیگران را هم سطح خودشان نمی بینند

      این افراد فکر می کنند برتر از دیگران هستند، هیچ کس را هم سطح خودشان نمی بینند. اگر سعی کنید خودتان را هم سطح آن ها نشان دهید، هر کاری می کنند تا شما را از موضعتان پایین بکشند و دوباره خودشان نسبت به شما برتری داشته باشند.

    7. حس همدردی و دلسوزی ندارند

      این ها همان افرادی هستند که در طول یک فیلم غم انگیز که همه در حال گریه کردن هستند، می خندند! مثلاً اگر مادرتان به تازگی طلاق گرفته باشد، یا پدر و مادرتان فوت کرده باشند یا هر اتفاق بدِ دیگری برایتان افتاده باشد، اصلاً برایشان مهم نیست. اهمیتی به احساسات شما نمی دهند و حتی از شنیدن مشکلات و ناراحتی های شما حوصله اشان سر می رود. اگر قضیه ای به آن ها ربط پیدا نکند، برای شنیدنِ آن زحمتی به خودشان نمی دهند.

    8. کاری که برایشان منفعتی نداشته باشد انجام نمی دهند

      بدون دلیل هیچ کاری برای شما انجام نمی دهند، اصطلاحاً خیرشان به هیچ کس نمی رسد، مگر این که منفعتی برایشان داشته باشد یا از شما بخواهند کارهای زیادی برایشان انجام دهید. در واقع فقط کاری را انجام می دهند که منفعتی در آن باشد.

    9. از هیچ کس حساب نمی برند

      هیچ وقت سعی نکنید به یک فرد خود شیفته دستور دهید. چون افراد خودخواهی هستند و تلاش برای کنترل آن ها، ضربه بدی به اعتماد بنفسشان می زند. در نتیجه مطمئن باشید که کار شما را بی جواب نمی گذارند و در موقعیت مناسب از شما انتقام می گیرند، فقط به خاطر این که سعی کردید آن ها را کنترل کنید.

    10. دوست ندارند به احساسات خود اعتراف کنند

      تمام انسان ها، حتی افراد خودشیفته، احساسات دارند. این افراد هم احساسات خاصی نسبت به آدم های خاصی دارند. اما اغلب می گویند: "من هیچ احساسی ندارم." البته این جمله بهانه ای است برای این که هر کاری دوست دارند انجام دهند. در واقع تظاهر می کنند که هیچ احساساتی ندارند تا راحت تر هر کاری می خواهند انجام دهند.

    11. به هیچ چیز با دقت گوش نمی کنند

      این افراد اصلاً شنوندگان خوبی نیستند و دوست دارند شما زودتر ساکت شوید تا هر چیزی در ذهن خودشان می گذرد را بیان کنند. اهمیتی به حرف هایی که می زنید نمی دهند. فقط دوست دارند شما با دقت و علاقه به حرف های بیهوده و مسخره خودشان گوش دهید.

    12. به هیچ چیز یا کسی وابسته نمی شوند

      نمی توانید خیلی از آن ها توقع داشته باشید که پایبند یک رابطه دوستی یا عاطفی باشند. اگر کارهایی که از شما می خواهند را انجام ندهید و به اهداف خود نرسند، خیلی راحت شما را ترک می کنند.

    13. هر کسی را برای دوستی انتخاب نمی کنند

      همان طور که قبلاً گفته شد، افراد خودشیفته کاری که برای آن ها منفعتی نداشته باشد، انجام نمی دهند، مثلاً انتخاب دوست. با افراد جذاب، پولدار و معروف ارتباط برقرار می کنند، چون حس برتری و شکست ناپذیری می کنند. خیلی کم پیش می آید با افراد معمولی ارتباط دوستی برقرار کنند.

    14. از هیچ کس تعریف و تمجید نمی کنند

      دوست دارند همه از آن ها تعریف و تمجید کنند. کاری می کنند دیگران حس خوبی راجع به خودشان نداشته باشند، چون به نفعشان نیست. باید خیلی خوش شانس باشید که یک فرد خود شیفته از شما تعریف کند. حتی اگر این کار را هم بکند باید شک کنید! مبادا منظور یا هدف خاصی داشته باشد.

    15. خیلی مؤدبانه رفتار نمی کنند

    حس برتری جویی این افراد، به آن ها اجازه می دهد تا خودشان را از قوانین جامعه مستثنی بدانند. به هر حال بهتر است هیچ وقت با آن ها درگیر نشوید و به آن ها توهین و بی احترامی نکنید، در غیر این صورت باید انتظار هر گونه رفتاری را از آن ها داشته باشید.


    مترجم اختصاصی زیباکده سمانه صادقی
    برچسب ها زندگی ,
       2

مقالات مرتبط
نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان