خانه

6 نکته برای دویدن زیر باران

  • نگران دویدن یا پیاده روی زیر باران نباشید.فقط باید برای این کار آماده شوید. بند کفشتان را ببندید و خودتان را برای این ورزش آماده کنید، چون با این کار ورزشکار قوی تری می شوید. اگر برای این ورزش و تمرین آماده هستید، در متن زیر نکاتی را عنوان می کنیم که از ورزشتان لذت ببرید و مهم تر از همه این که سلامت بمانید.

    آماده کردن لوازم ورزشی شبرنگ پیاده روی
    اگر شلوار یا ساق ورزشی شبرنگ دارید،روزهایی که باران شدیدی می بارد، به دردتان می خورد.چون موقعی که باران می بارد، هوا تاریک تر می شود و رانندگان به سختی شما را می بینند. مهم تر از آن این که وسایل نقلیه به خاطر لغزنده بودن جادهها،نمی توانند به سرعت متوقف شوند. با پوشیدن لباس های زرد، صورتی، نارنجی یا سبز شب رنگ در طول روز،بیشتر قابل رؤیت خواهید بود تا این که فقط قسمت های کوچکی از لباستان شب رنگ باشد.

    لباس مناسب ب‍‍‍‍‍‍‍پوشید
    برای جلوگیری از سائیدگی پاها از زیر شلوار تانیک شلوارک بادی و تنگ بپوشید چون وقتی بدنتان خیس می شود بدتر است. اگر دما پایین است٬ همراه خودتان یک بادگیر ضد آب نایلونی هم ببرید. زمانی که بیرون هوا خیلی سرد است٬ این لایه ی رویی ضروری است٬ چون باران باعث می شود بیشتر سردتان شود. اگر چه بدنتان را کاملاً خشک نگه نمی دارد٬ اما مهم ترین کاری که انجام می دهد این است که دمای مرکزی بدنتان را بالا نگه می دارد٬ گرما را در بدن حفظ می کند و در نتیجه خطر ابتلا به هیپوترمیا را کم می کند. (هیپوترمیا (hypothermia) یک بیماری عمومی ( سیستمیک) است، که به دنبال کاهش دمای بدن باعث آسیب به همه ارگانهای بدن و اختلال کارکرد آنها میشود. این وضعیت در صورت پیشرفت و عدم درمان می تواند باعث مرگ انسان شود. درمان در این حالت شامل گرم کردن و مواظبت دقیق از فرد آسیب دیده است). یک کلاه لبه دار یا یک کلاه بیس بال بپوشید که باران داخل چشمانتان نرود.

    وسایل الکترونیکی خود را کاملاً بپوشانید
    موقع دویدن زیر باران٬ برای سالم ماندن گوشی موبایل یا آیپد،لباس ورزشی را بپوشید که داخلش جیب داشته باشد.راه حل خوبی است اما ممکن است جیب های لباستان از خیس شدن آن ها کاملاً جلوگیری نکند. در این صورت باید یک قاب ضد آب بگیرید. اما اگر خیلی زیر باران پیاده روی نمی کنید، می توانید گوشی اتان را داخل کیسه ی پلاستیکی زیپ دار بگذارید.

    کفشتان را چک کنید
    به کفِ کفش ورزشی خود نگاهی بیندازید. اگر کف آن ها صاف است٬ دویدن برایتان سخت می شود چون ممکن است لیز بخورید. برای دویدن زیر باران کف کفشتان باید شیارهایی عمیق تر از یک میلی متر داشته باشد. این شیارها باعث می شود که آب بین آن ها برود و کفش ها چسبندگی بهتری به جاده داشته باشند. اگر می خواهید پاهایتان خشک تر و گرم تر بماند٬ یک جفت کفش نو بخرید که پارچه ی آن ضد آب باشد. در غیر این صورت پاهایتان خیس می شود٬ چون بیشتر کفش های ورزشی منفذهایی دارند تا هوا در کفش جریان داشته باشد.به هر حال در مورد این منفذها نمی توانید کاری کنید٬ اما اگر جوراب های نازک تری بپوشید که آب زیادی را جذب نکنند٬ وقتی خیس شوند پاهایتان خیلی سنگین نمی شوند.

    نحوه دویدن همیشگی خود را تغییر دهید
    اگر فکر می کنید دویدن در یک روز بارانی، برای تمرین فواصل زمانی در دو سرعت یا تنظیم ضربان قلب،زمان خوبی است٬ اشتباه می کنید! اگر برای سرعت خاصی برای مسابقه تمرین می کنید یا می خواهید به هدف زمانی خاصی برسید٬ بهتر است که این تمرین ها را با تردمیل انجام دهید٬ چون هوا سرعتتان را کاهش می دهد. در واقع باران دو دقیقه در هر ۱.۵ کیلومتر به زمانتان اضافه می کند. به علاوه با این نوع تمرین ها روی جاده ی لغزنده ممکن است آسیب ببینید.وقتی پایتان را خم می کنید و با فشار روی سطح لغزنده ی خیابان می گذارید، فشار بیشتریبه ماهیچه ها و بافت همبند وارد می شود. در عوض از این نوع دویدن برای تمرین های استقامتی استفاده کنید. به علاوه برای حذف تمرینات سرعتی، نباید روی جاده ی خیس گام های بلند بردارید.با قدم های سریع تر و کوتاه تر، حدود 85 تا 90 قدم در هر دقیقه، مقدار زمانی که روی سطح خیس راه می روید را کم می کنید که خطر سائیدگی را هم کاهش می دهد.موقع روبرو شدن با گودال های آب و پیچ ها،برای کاهش مرکزثقل بدن و جلوگیری از سفت و انعطاف ناپذیرشدن بدن، زانوهایتان را حدود 10 درجه بیشتر خم کنید. این کارهابه محافظت در برابر صدمات پاشنه ی پا و حفره ی پشت زانو (عضلات عقب ران) کمک می کند،صدماتی که ناشی از فشاری است که موقع پرش یا چرخش در پیچ مسیربه بدنتان وارد می شود.

    به خاطر داشته باشید:در شرایط زیر به جای دویدن از تردمیل استفاده کنید
    اگر بیرون هوا طوفانی است یا رعد و برق شدید است، در خانه بمانید. حتی اگر یک دونده ی سر سخت هم باشید، باید مواظب رعد و برق باشید. حتی تیم های ورزشی حرفه ای هم در این شرایط تمرینشان را کنسل می کنند، پس شما هم بیرون دویدن را کنسل کنید و در خانه ورزش کنید.
    وقتی که باد خیلی شدید است، خیلی سریع تر سردتان می شود. شاید دویدن در برابر مقاومت باد لذت بخش و چالش برانگیز باشد،اما اگر سرعت باد بیشتر از 65 کیلومتر در ساعت است، نباید سعی کنید بدوید، چون باد شدید مانع ورزش کردنتان می شود و برای سلامتیتان هم خوب نیست. همان طور که قبلاً اشاره کردیم، جاده های لغزنده باعث آسیب ماهیچه ها و بافت های همبند می شود، مخصوصاً پاشنه ی پا و حفره ی پشت زانو (عضلات عقب ران). پس اگر می خواهید تمرینات سرعتی را انجام دهید یا سریع بدوید، بهترین راه این است که به باشگاه بروید یا صبر کنید باران بند بیاید.

    مترجم اختصاصی زیباکده : سمانه صادقی
    برچسب ها سلامتی , ورزش ,
       2

نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
     
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان