خانه

7 مرحله برای افزایش اعتماد بنفس کودکان

  • یکی از مهم ترین مسائل برای والدین این است که فرزندانشان را طوری بزرگ کنند که اعتماد بنفس بالایی داشته باشند، چون اعتماد بنفس مسیری به سوی موفقیت است. اعتماد بنفس یعنی باور به توانایی های خود برای مدیریت و تسلط بر جسم، رفتار و چالش هایی که در زندگی با آن روبرو می شوید. 7 مرحله برای افزایش اعتماد بنفس کودکان
    اگر فرزندانتان به خودشان باور داشته باشند، در زندگی بیشتر ریسک می کنند، به اهدافشان می رسند و به جایگاه و موقعیت های خوبی دست پیدا می کنند. والدین می توانند اعتماد بنفس فرزندانشان را بالا ببرند، خوشبختانه وضعیت یا احساسات کودک در این امر نقشی ندارد. والدین می توانند از طریق فرصت دادن به آن ها برای تمرین و تسلط پیدا کردن در مهارت ها، به افزایش اعتماد بنفس فرزندانشان کمک کنند. به فرزندانتان اجازه اشتباه کردن بدهید، ولی همیشه در کنار آن ها حضور داشته باشید تا روحیه آن ها را تقویت کنید، در این صورت آن ها نیز به تلاش خود ادامه می دهند، حتی اگر گاهی اوقات شکست بخورند.

    1.  خویشتن شناسی با استفاده از تقویت زبان بدن
    باید به فرزندانتان کمک کنید خود را بهتر بشناشند تا بهتر بتوانند رفتار، گفتار و عملکرد خود را کنترل کنند. چون در نهایت تصویری که هر شخصی به دنبال آن است (تصویری که از خودش در ذهن دارد)، به واقعیت بدل می شود.
    این روش را امتحان کنید: بدنتان را بکشید، شانه هایتان را از هم باز کرده و صاف بایستید. کمر و پشتتان صاف باشد و قوز نکنید. سرتان را بالا بگیرید. با همین حرکات کوچک، در لحظه احساس اعتماد بنفس بیشتری خواهید کرد.
    تصور فرزند شما از خودش باید به گونه ای باشد که توانایی انجام هر کاری را دارد و سزاوار دوست داشته شدن است.

    2.  به فرزندانتان اجازه انتخاب و تصمیم گیری بدهید
    وقتی کودکان بتوانند متناسب با سنشان تصمیم بگیرند یا انتخاب های خودشان را داشته باشند، احساس قدرت بیشتری کرده و در نتیجه اعتماد بنفسشان هم بیشتر می شود.

    3.  از آن ها بیش از حد تعریف و تمجید نکنید
    تعریف و تمجید بیش از حد باعث نمی شود که آن ها بیشتر تلاش کنند یا کارها را بهتر انجام دهند. وقتی مدام به آن ها بگوئیم که خیلی باهوش و با استعداد هستند، زمانی که انجام کاری برای آن ها خیلی سخت باشد یا نتوانند کاری را انجام دهند، خیلی زود دلسرد و نا امید می شوند. اگر از فرزندانتان بیش از حد تعریف و تمجید نکنید، موقع مواجه شدن با چالش ها، انگیزه بیشتری برای تلاش کردن دارند. بهتر است به جای مهم جلوه دادن نتیجه نهایی، تلاش و کوشش آن ها را تحسین کنیم.

    4.  روش ها و رفتارهای خوب را به فرزندانتان آموزش دهید
    مسائل و نکات ظریفی در زندگی وجود دارد که شاید مهم به نظر نرسند، اما آموزش این نکات به کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است. این که چطور به یک نفر درست آدرس بدهند، یا چگونه با کسی دست بدهند یا میز شام را به درستی بچینند، شروع خوبی برای ایجاد اعتماد بنفس در کودکان است.

    5.  به فرزندانتان یاد بدهید خودشان مشکلات را حل کنند
    به جای این که خودتان مشکلات فرزندانتان را حل کنید، به آن ها کمک کنید خودشان راه حلی برای مشکلات پیدا کنند. به عنوان یک پدر یا مادر، باید آن ها را راهنمایی کنید تا برای بالا بردن صلاحیت ها و شایستگی های خود تلاش کنند. باید فرزندانتان را تشویق کنید، اما به آن ها اجازه ندهید که به شما وابسته باشند. بگذارید خودشان راه حل مشکلات را پیدا کنند. در کنارشان حضور داشته باشید و به آن ها کمک کنید، اما کاری برای آن ها انجام ندهید، فقط آن ها را به اندازه و با روش های مناسب تشویق کنید.

    6.  به فرزندانتان مسئولیت های مختلف بدهید
    وقتی فرزندانتان را در انجام وظایف خانوادگی سهیم می کنید و با توجه به سنشان، به آن ها مسئولیت های مختلف می دهید، در واقع آن ها را با اعتماد بنفس بار می آورید. اهمیت این مسئله در این است که به آن ها کمک می کند تا احساس ارزشمندی بیشتری داشته باشند و از انرژی خود در یادگیری مهارت ها و رفتارهای مطلوب استفاده می کنند. مثلاً مرتب کردن تخت یا اتاق، گردگیری کردن یا حتی ظرف شستن، البته این وظایف و مسئولیت ها باید مناسب سنشان باشد. به خاطر داشته باشید: هیچ وقت کارهایی که آن ها انجام دادند را اصلاح نکنید!

    7.  اعتماد بنفس خودتان را نیز بالا ببرید
    این مهم ترین مرحله است. اگر اعتماد بنفس پایینی دارید، باید سعی کنید در درجه اول اعتماد بنفس خودتان را بالا ببرید. چون شما الگوی فرزندتان هستید. اگر از نظر روحی قوی تر باشید و اعتماد بنفس بالایی داشته باشید، فرزندتان شما را الگوی خود قرار داده و به شما نگاه می کند.
    در نهایت وظیفه ما به عنوان والدین این است که فرزندان سالم و شادی تربیت کنیم، این کار از زمانی که بچه ها کوچک هستند شروع می شود. همه بچه ها بالاخره یک روزی بزرگ می شوند و باید بدون ما زندگی کنند. کیفیت زندگی آنها به این بستگی دارد که ما چقدر توانستیم در افزایش توانایی ها و اعتماد بنفس آن ها نقش مؤثری داشته باشیم.


    مترجم اختصاصی زیباکده سمانه صادقی 
       1

مقالات مرتبط
نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
     
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان