خانه

9 نشانه ی استرس بیش از حد

  • گاهی در مراحلی از زندگی دائماً عصبی هستید و استرس دارید، احساس می کنید هر روز که می گذرد کمتر خودتان را دوست دارید و بیشتر شبیه یک پوسته فرسوده هستید تا یک انسان. در این روزها بارها به خودتان می گوئید: "این استرس بالاخره من را می کشد"، اما اکثراً در طول این دوران سخت هیچ کاری برای سبک شدن و آرام تر شدن انجام نمی دهید!به هر حال اگر این مشکل ادامه کرده و آن را کنترل نکنید، تأثیرات مخربی روی ذهن و بدنتان می گذارد.در این مقاله می توانیدعلائم استرس را بشناسید، قبل از این که شما را از پا دربیاورد.

    1. خستگی بیش از حداسترس
    اگر هر روز با بیدار شدن و بیرون آمدن از رختخواب مشکل دارید، با وجودی که شب قبل به اندازه کافی استراحت کردید، احتمال دارد از نظر روانشناسی و ذهنی خسته باشید. استرس انرژی را از بین می برد، چون احساس خستگی و کسلی را به تمام سیستم بدن می فرستد. وقتی بدن بیش از حد احساس خستگی و کار زیاد کند، حتی اگر شب قبل خوب خوابیده باشید،برای بقیه روز هیچ انرژی ندارد که بتواند دوباره خود را شارژ کند.باید تا جایی که می توانید سعی کنید در زندگی کمتراسترس داشته باشید، چون از هر نظر به نفع بدن شماست.

    2. بی خوابی
    وقتی استرس دارید، با وجودی که همیشه احساس خستگی می کنید، خیلی سخت خوابتان می برد. بی خوابی های مرتبط با استرس ناشی از این است که مدامدر حال فکر کردن به مشکلات و درگیری های زندگی هستید. در این حالت بدن شما بدون در نظر گرفتن این که چه ساعتی از روز است، مدام در حالت خستگی بیش از حد به سر می برد. وقتی شب هم نتوانید بخوابید، روز بعد حتی خسته تر از روز قبل هستید و فقط بار استرستان بیشتر می شود.

    3. مریضی مداوم
    اگر مشکل بی خوابی داشته باشید، بعد از مدت کوتاهی مریض می شوید. از آنجایی که در طول دوران استرس، بیش از حد از جسم و ذهن خود کار می کشید، در واقع هیچ زمانی برای ترمیم و بهبود هر کسالت جزئی یا بیماری که در بدنتان رخنه کرده را نداریدو حتی مبارزه با کوچک ترین سرماخوردگی برایتان خیلی سخت است. مطالعات نشان داده وقتی استرس دارید سیستم ایمنی بدن تحت فشار قرار گرفته و فعالیت آن حدود 30 درصد متوقف می شود. برای داشتن بدن و ذهنی سالم، باید سلامت ذهنی داشته باشید.

    4. فراموشکاری
    وقتی استرس دارید، یعنیدر زندگی مشکلات و مسائل بسیاری برای نگرانی دارید. با تمام تعهدات کاری و مسئولیت های زندگی که روی سرتان ریخته، کنترل مسائل کوچک کار بسیار سختی است.مثلاً اگر یادتان برود کلیدهایتان را کجا گذاشتید یا قرار ملاقات ها و جلسه هایتان را مدام فراموش کنید، احتمالاً به حدی استرس دارید که فشار زیادی روی شماست. باید از کسی کمک بگیرید و نگذارید استرستان بیشتر شود.

    5. سردرد ها و بدن دردهای مزمن
    وقتی استرس داشته باشید، بدنتان در حالتی قرار می گیرد که انگار بیش از حد فعالیت می کنید، این خستگی نه تنها در تمرکز و توجه اتان تأثیر می گذارد، بلکه به بدن هم فشار فیزیکی وارد می کند. بدن یک مکانیسم طبیعی به نام "مبارزه یا گریز" دارد که به روزهای اولیه بشریت بر می گردد، زمانی که باید از دست حیوانات درندهفرار می کردیم! هر چند امروزه ما نگران این نیستیمکه شیر یا خرسی از جایی بیرون بیاید و به ما حمله کند، اما بدن به همان روش به استرس های تکراری حاصل از کار و مشکلات زندگی واکنش نشان می دهد.می دانید چرا ماساژ شانه ها و کتف، بعد از یک روز طولانی خسته کننده، احساس خیلی خوبی به شما دست می دهد؟ چون بدن در 8 ساعت گذشته تحت فشار خیلی زیادی بوده و ناگزیر بود با تمام آن مشکلات و کشمکش ها مقابله کند.

    6. بی تفاوتی یا بی علاقگی جنسی
    وقتی استرس داشته باشید و ذهنتان درگیر مسائل زیادی باشد، میل جنسی شما کاهش پیدا می کند. شاید به این رابطه نیاز داشته باشید و دوست داشته باشید یک رابطه جنسی خوب و ایده آل داشته باشید، اما وقتی فرصتش پیش می آید، احساس می کنید نمی توانید روی آن تمرکز کنید یا اصلاً حس و حالش را ندارید. سعی کنید با ورزش استرستان را از بین ببرید.

    7. احساسات و هیجان بیش از حد
    وقتی بیش از حد استرس داشته باشید، ساقه مغز (قسمت ابتدایی مغز) همه ی امور را به عهده گرفته و عملکرد بخشی از مغز که عواقب را پیش بینی می کند، متوقف می شود. به همین دلیل استرس باعث می شود حتی به خاطر مقداری شیر که روی زمین ریخته هم گریه کنید! یا اگر ماشین پشت سرتان بوق بزند، یا در مترو کسی به شما تنه بزند، سریع عصبانی شوید.بدنتان آنقدر از استرس و فشار خسته می شود که حتی کوچک ترین موارد باعث می شود از عصبانیت منفجر شوید.

    8. مشکلات گوارشی
    بیش از حد تحت فشار بودن و استرس زیاد منجر به ناراحتی های جسمی نیز می شود. گاهی حالت تهوعیک واکنش مستقیم به استرس است. نه این که معده اتان فقط کمی به هم بریزد، بلکه باعث مشکلات جدی در سیستم گوارشی شدهکه منجر به استفراغ یا مشکلات جدی دیگر می شود.

    9. احساس ضعف و سرگیجه
    موقع استرس باید نفس عمیق بکشید و سعی کنید آرام باشید. این عمل یک یادآوری برای نفس کشیدن است وقتی ناگهان احساس اضطراب و وحشت می کنید. در واقع وقتی نفس های کوتاه می کشید اکسیژن کافی به مغزتان نمی رسد، در نتیجه دچار سرگیجه و لرزش شده و در نهایت هشیاری و تمرکز خود را از دست می دهید. وقتی استرس زیادی دارید، نفستان را حبس نکنید. سریع به جایی بروید که هوای آزاد وجود داشته باشد، قبل از این که آسیب بیشتری به بدن و مغز خود برسانید.

    مترجم اختصاصی زیباکده : سمانه صادقی
    برچسب ها
       1

نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان