خانه

9 نکته جالب درباره غذاهای هندی

  • هند در مجموع 28 ایالت دارد که هر ناحیه و منطقه ای غذای مخصوص به خودش را دارد. این سرزمین پر از غذاهای متنوع است،غذاهایی با انواع مختلف طعم ها. در واقع می توانید انواع مختلف و بی شماری از غذاها را در این کشور پیدا کنید. گاهی اوقات غذاهای مشابه با روش های متنوعی پخته می شوند، البته بستگی دارد که در چه ناحیه ای هستید و چه ادویه جاتی در آن جا پیدا می شود. در متن زیر نکات جالبی درباره غذاهای هندی را عنوان می کنیم که متوجه شویدچرا غذاهای هندی انقدر رنگارنگ و انرژی بخش هستند.

    1. در اغلب فرهنگ ها، اکثر غذاها یا شیرین هستند یا شور، اما غذاها در هند 6 نوع مختلف از مزه ها را دارا هستند:شیرین،ترش،شور،تند،تلخ و گَس. در هر وعده غذای هندی معمولاً تعادل در این مزه ها رعایت می شود، که البته یک یا دو تا از طعم ها همیشه غالب هستند. اما هیچ کدام از غذاها هر شش طعم را با هم ندارد.غذا هندی

    2. هند به سرزمین ادویه جات معروف است و واقعاً هم درست است، چون به خاطرشرایط مختلف آب و هوایی درقسمتهای مختلف کشور، بیشترین انواع ادویه جات را در جهان داراست.

    3. اکثر شیرینی های هندی قند یا شکر دارند. به هر حال شکر تصفیه شده را پرتغالی ها به هند آوردند. قبل از آن هندی ها فقط از عسل و میوه جات به عنوان شیرین کننده در غذاهااستفاده می کردند.بعد ها قند کریستالیز شده و ساختن قند از آب نیشکر در هند توسعه پیدا کرد.

    4.  غذاهای هندی به سه دسته طبقه بندی می شوند: غذاهای ساتویک (Saatvic)، راجسیک (Raajsic) و تامسیک (Tamsic). غذاهای ساتویک شامل آب میوه ها و سبزیجات تازه است کههندی ها اعتقاد دارند تمرکز و هوشیاری را بالا می برد. غذاهای راجسیک شامل غذاهای تند و چرب می شود و در هند به عامل فعالیت و حرکت معروفند. غذاهای تامسیک احساسات منفی را از بدن خارج می کندو شامل گوشت و انواع نوشابه می شود.

    5. سبک پختن "دم پخت" (dum) از هند نشئت گرفته است. زمانی که در هند با کمبود مواد غذایی مواجه بودند، مقدار زیادی برنج برای مردم فقیر تهیه کردند که برای پختن آن از قابلمه های سفالی با دری محکم و چسبیده با خمیر استفاده می کردند که باعث پیدایش سبک جدیدی از پخت و پز به نام دَمی شد که امروزه برای درست کردن "دمی بریانی"، دمی آلو و غیره استفاده می شود.در این سبک پخت و پز از حداقل مواد موجود استفاده می شود و غذاها طعم خوبی پیدا می کنند.

    6. چاشنی ها قسمت مهمی از غذاهای هندی هستند. در واقع در زمان استعمار هند چاشنی ها به قدری محبوب بودند که حتی انگلیسی ها یکی از آن ها را Major Grey’s نامیدند که این چاشنی در حال حاضر هم در هند فروخته می شود.

    7. برای کسانی که مرغ دوست دارند یک غذای خوشمزه ی هندیبه نام مرغ تیکا ماسالا (Chicken Tikka Masala) در هند وجود دارد، اما اکثر افراد نمی دانند که در واقع این غذا از شهر گلاسکو در اسکاتلند آمده است.

    8.  در شمال هند نان های صاف محبوبند، در حالی که جزء اصلی غذای مردم  در جنوب هند برنج است، اما در حال حاضر در اکثر مناطق هند از هر دوی این غذاها استفاده می کنند. انواع متنوعی از برنج در هند وجود دارد. مثلاً باسماتی (Basmati) برای غذاهایی مثل بریانی استفاده می شود، نوعی برنج به نام پونی (Ponni) وجود دارد که برای درست کردن ایدلیس (idlis) استفاده می شود. انواع مختلفی از دانه هاتی برنج هندی وجود دارند که برای درست کردن غذاهای مختلف از آن ها استفاده می کنند.

    9. صبحانه (که در هند به ناشتا nashta معروف است)، مهم ترین وعده غذایی در هند است. در شمال هند افراد معمولاً paranthas (یک نوع نان ساده یا پر شده با مواد) را با ترشی و ماست می خورند. در جنوب هند مردم نوعی کرپ که غذایی به نام دوسا dosaمی باشد را با سبزیجات می خورند یا غذایی با برنج بیشتر مثل پوها poha.

    جالب است بدانید که مقدار زیادی از مواد اولیه ای که امروزه در غذاهای هندی استفاده می شود، توسط یونانی ها، رومی ها، پرتغالی ها و اعراب به هند آورده شده است، مثلاً زعفران، فلفل و غیره.

    حالا شما اطلاعات زیادی راجع به غذاهای هندی دارید، اما نکته خوبش اینجاست که منشأ هر کدام از غذاها را بهتر می شناسید و فهم و بینش بهتری نسبت به غذاهای هندی که می خورید دارید.

    مترجم اختصاصی زیباکده : سمانه صادقی
    برچسب ها آشپزخانه ,
       2

مقالات مرتبط
نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
     
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان