خانه

اطلاعاتی در مورد فشار خون:

  • فشار خون بالا اغلب به نام قاتل خاموش شناخته میشود، چون شما بدون اینکه مطلع باشید سالهای زیادی با ان همراه هستید و بدون اینکه مطلع باشید سالهای زیادی با آن همراه هستید و بدون اینکه هیچ نشانه ای از ابتلا به بیماری خاص را داشته باشید، شاید اولین نشانه، متاسفانه مهمترین و آخرین نشانه این بیماری باشد، یعنی حمله قلبی یا سکته مغزی، اولین راه، مراجعه به دکتر است.

    سرما، فشارخون را بالا میبرد:
    فشارخون همچون سایر بیماری های قلبی تحت تاثیر عوامل گوناگون از جمله تغییر فصل و تغیرات آب و هوایی قرار میگیرد. شاید بسیاری از افرادی که به بیماری فشارخون مبتلا هستند مطلع نباشند که فصل زمستان برای قلب و بیماری شان فصل بدتری است، چون در هوای سرد عروق تنگ تر میشود و فشارخون بالا میرود و همین عامل موجب خطر بروز سکته قلبی مخصوصاً در افراد سالمند است.

    رابطه سرما و بالا رفتن فشارخون:
    اگر چه دلایل بالا رفتن فشارخون در هوای سرد هنوز به طور قطعی و کامل مشخص نشده است، اما پزشکان معتقدند که هوای سرد موجب انقباض عروق و همچنین غلیظ شدن خون خواهد شد و همین امر باعث ممیشود که خون سخت تر به بدن پمپاژ شود.
     
    از دیگر عوامل بالا رفتن فشارخون در فصل زمستان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
     اشتهای مردم در فصل زمستان بیشتر میشود و البته تمایل به مصرف غذاهای پر کالری نیز بالاتر میرود.
     چون هوا سرد است افراد تمایل کمتری برای انجام حرکات ورزشی دارند، در صورتیکه در تابستان فعالیتهای ورزشی بیشتر است و همین امر بر فشارخون میگذارد.
     میزان تعرق در تابستان به دلیل گرمای هوا، بیشتر است و در نتیجه احتمال کاهش وزن و نیز پایین آمدن فشار خون نیز بیشتر میشود.
     در زمستان، افراد تمایل بیشتری به مصرف غذاهای شور وانواع ترشی ها دارند، به عبارتی پرهیزهای غذایی کنار میرود  و همین عامل باعث بالا رفتن فشارخون است.

    لبوی داغ و کاهش فشارخون:
    اگر چه سرمای هوا، موجب بالا رفتن فشارخون میشود اما خوشبختانه داروی این درد در دل همین سرما نهفته است و آن هم لبوی داغ و نوبرانه است، محققان تغذیه معتقدند که خوردن لبو و نوشیدن میزان کمی از آب چغندر قرمز در طول روزهای سرد زمستان به کاهش فشارخون کمک میکند، لبو و چغندر پخته حاوی فولاد است که در کاهش بیماری های قلبی موثر است، همچنین به کاهش فشارخون کمک میکند، اب چغندر به دلیل نیتراتی که دارد میتوان فشارخون را پایین بیاورد و این مژده ای مسرت بخش برای بیماران مبتلا به فشارخون بالاست، که سراغ داروهای شیمیایی خود نروند و با ترکیب طبیعی خود را از خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی مانند: سکته مغزی و حملات قلبی بروند.

    *فشار خون میزان نیروی موجود در شریانها در هنگام ضربان قلب ( فشار ماکزیموم یا سیتولیک ) و در هنگام استراحت آن ( فشار مینیموم یا دیاستولیک ) می باشد. این فشار با واحد میلی متر  یا سانتی متر جیوه اندازه گیری می شود. هنگامی فشار خون بالاتر از نرمال است که فشار سیستولیک یا ماکزیموم بالاتر از ۱۴۰ میلی متر جیوه ( ۱۴ سانتی متر جیوه ) و یا فشار دیاستولیک یا مینیموم بالاتر از ۹۰ میلی متر جیوه ( ۹ سانتی متر جیوه ) باشد.فشار خون ایده آل ۱۲۰ روی ۸۰ میلی متر جیوه می باشد.
    فشار خون بالا مستقیماً خطر بیماری کرونری قلب ( که منجر به سکته قلبی ) می شود ، و سکته مغزی را بالا می برد .
    فشارخون بالا هم در بزرگسالان و هم در بچه ها ممکن است رخ دهد اما اکثراً درافراد بالای ۳۵ سال اتفاق می افتد. شیوع آن در سیاهپوستان ، افراد مسن ، افراد چاق ، معتادین به الکل و خانمهایی که از قرصهای جلوگیری از بارداری استفاده می کنند بیشتر است .این بیماری می تواند ارثی باشد البته بعضی افراد با سابقه فامیلی قوی هرگز به این بیماری دچار نمی شوند. افراد مبتلا به دیابت و بیماریهای کلیوی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا قرار دارند.
    در ۹۰ تا ۹۵ درصد موارد علت مشخصی برای فشار خون بالا وجود ندارد. این نوع فشار خون را اصطلاحاً فشار خون اولیه می نامند.در واقع شما ممکن است مدتها بدون این که بدانید دچار فشار خون بالا باشید. به همین علت است که این بیماری را ” قاتل خاموش ” می نامند. در ۵ تا ۱۰ درصد موارد برای بیماری علت مشخص وجود دارد. این نوع فشار خون را اصطلاحاً فشار خون ثانویه می نامند.
     
    مهمترین علل آن عبارتند از :
    انواع خاصی از بیماریهای کلیوی
    یک اختلال آناتومیک در شریان آئورت ( بزرگترین رگی که از قلب خارج می شود)
    تنگی برخی از شریانها

    این اختلالات معمولاً  قابل اصلاح هستند. بعنوان مثال یک جراح عروق می تواند تنگی شریان کلیوی را اصلاح کند .اکثر این مشکلات با شرح حال ، معاینه فیزیکی و چند آزمایش ساده به راحتی قابل نتشخیص هستند، قلب و مغز شما ممکن است مدتها با فشار خون بالا کنار بیاید و این دلیلی است برای اینکه این بیماری تا سالها هیچ علامتی ندارد.اما دلیل نمی شود که به بدن شما آسیبی نرسد. فشار خون بالا اصلی ترین عامل خطرساز سکته مغزی ، سکته قلبی ، نارسایی قلبی و نارسایی کلیه است.

    فشار خون بالا چه وضعیتی را به بدن تحمیل می کند؟
    فشارخون بالا بار کاری قلب و شریانها را افزایش می دهد. قلب شما باید محکمتر ضربان کند وشریانها باید خونی با فشار بیشتر از حد را انتقال دهند.اگر این وضعیت مدت طولانی ادامه پیدا کند قلب و شریانها ممکن است نتوانند به درستی کار کنند. هنگامی که فشار خون بالا با چاقی ، دیابت ، بالا بودن چربی خون و سیگار همراه می شود خطر حمله قلبی و سکته مغزی چندین برابر افزایش پیدا می کند.

    از کجا بدانیم که به فشار خون بالا مبتلا هستیم ؟
    فشارخون بالا معمولاً علامت ندارد.در واقع خیلی از افراد بدون اینکه بدانند مدتها مبتلا هستند.تنها راهی که می توانید از وجود بیماری مطمئن شوید این است که فشار خون خود را اندازه گیری کنید.اندازه گیری فشار خون کار راحت و بی دردسری است که در مطب پزشک ، در مانگاه یا بیمارستان انجام می شود.
    یک نوبت فشارخون بالا به معنی ابتلا به این بیماری نیست بلکه نشانه ای است برای توجه بیشتر شما و اندازه گیری مجدد . اگر فشار خون نرمال داشتید هر دو سال یکبار مجدداً آن را چک کنید.اما اگر مبتلا به فشار خون بالا بودید احتیاج به مراقبت بیشتر و کنترل منظم تر فشار خون در فواصل نزدیک تر خواهید داشت که توسط پزشکتان مشخص می شود.

    درمان فشار خون بالا:
    درمان فشار خون شامل اقدامات دارویی و غیردارویی است که بر اساس شدت بیماری در مورد استفاده از آنها پزشکتان تصمیم گیری می کند.کاهش وزن ، ترک سیگار و الکل  ، کاهش مصرف نمک ، انجام ورزش و کاهش استرس های محیطی اقدامات غیر دارویی است که در درمان موارد خفیف بیماری به تنهایی کافی هستند اما در موارد شدیدتر علاوه بر این اقدامات باید از داروها نیز استفاده کرد که توسط پزشک تجویز می شود.
    کنترل منظم و دوره ای کارکرد کلیه ها ، قلب و شبکیه چشمها در مبتلایان به فشارخون بالا اکیداً توصیه می شود.

    منبع: مجله ی زیبایی

       0

مقالات مرتبط
نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان