خانه

اهمیت تغذیه با شیر مادر

  • شیر مادر برای تغذیه کودک بسیار مهم و ضروری است، برای هضم، سوخت و ساز بدن، رشد و نمو از جمله رشد مغز. طبق توصیه سازمان بهداشت، نوزادان در شش ماه اول زندگی فقط باید از شیر مادر تغذیه کنند. از شش ماهگی به بعد یا با درآمدن اولین دندان، نوزاد می تواند بعضی از غذاهای جامد، آب و مصرف مکمل به همراه شیر مادر را شروع کند و شیر خشک به هیچ وجه توصیه نمی شود.

    نکته دیگر این که با دادن قند داغ (آب قند) به کودک یا مالیدن عسل روی پستانک یا دادن آب میوه، کودک به خوراکی های شیرین علاقه زیادی پیدا می کند و از طعم سبزیجات و خوراکی های مفید و سالم خوشش نمی آید.

    یکی از مزیت های شیر مادر محافظت در برابر عفونت و التهاب است. همان طور که به خوبی می دانید، وظیفه شیر مادر، انتقال آنتی بادی هاست. آنتی بادی ها برای ایمنی روده ها و نایچه های کودک که تا بزرگسالی به خوبی کار کنند، مهم و کلیدی هستند. فاکتورهای ایمنی درونی در ترکیب شیر مادر، از برخی پاتوژن ها (عوامل بیماری مثل باکتری ها و ویروس ها) جلوگیری کرده و در برابر عفونت از بدن محافظت می کنند. ترکیب شیر مادر برای توسعه و عملکرد صحیح سد روده ای، محافظت در برابر نفوذپذیری روده و حفاظت در برابر برخی از بیماری های خود ایمنی نیز بسیار مهم است.

    شیر مادر روی حالت ژن ها در نوزاد تأثیرگذار است. حالت ژن ها در وضعیت فعال سازیِ خود، شامل آن دسته از ژن هایی است که با توسعه روده ای و عملکرد ایمنی بدن مرتبط هستند. ژن ها نسبت به تغذیه حساس هستند و در واقع بسیاری از مشاهدات بالینی را شرح می دهند، از جمله این که تغذیه با شیر مادر چه مزیت هایی دارد و نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می کنند چه تفاوتی با سایر نوزادان دارند.

    ترکیب شیر مادر پویاست. در طول روز و شب متغیر است، حتی در طول مراحل شیردهی نیز متغیر است. ترکیب شیر مادر تا حدی بین افراد و گروه های مختلف نیز متفاوت است. مراحل شیردهی در اولین روزهای بعد از تولد با آغوز (کلستروم) شروع می شود و در طول چند هفته آینده به شیر انتقالی تبدیل می شود، بعد از شش هفته کامل شده و بتدریج با تغییرات ظریفی به نسبت رشد کودک ادامه پیدا می کند.

    دانشمندان هیچ وقت نمی توانند ترکیب شیر مادر را بسازند. برای همین شیر خشک ها به هیچ وجه جایگزین مناسبی برای شیر مادر نیستند. البته این تصمیم به عهده خودِ مادر است، ولی به هر مادری توصیه می شود که شیر خودش را به نوزادش دهد، حتی اگر لازم باشد در کنار آن از شیر خشک هم استفاده کند. البته اگر مادری نتواند از شیر خودش به نوزادش بدهد نباید او را سرزنش کرد، ولی تغذیه با شیر خشک باید آخرین انتخاب باشد.

    متأسفانه امروزه صنعت شیر خشک به بیزینس بزرگی تبدیل شده و باعث می شود که جامعه ارزش واقعی شیر مادر را نداند. بعلاوه استفاده از شیر خشک این فرصت را به مادران می دهد که بعد از 6 هفته بعد از زایمان به سر کارشان برگردند. در اکثر اوقات زنان این آزادی را ندارند که در شش ماه اول، در هر زمانی که لازم باشد به نوزادشان شیر دهند و این مشکل بزرگی است.

    طبق آزمایشات انجام شده درباره تفاوت شیر مادر و شیر خشک، شیر مادر خطر عفونت گوش در نوزادان، اسهال و استفراغ، عفونت های شدید دستگاه تنفسی تحتانی و ذات الریه، اگزما، آسم و آلرژی غذایی، چاقی و بیماری های متابولیک، دیابت نوع 2، دیابت نوع 1، سرطان خون، مرگ و میر نوزادان از جمله سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را کاهش می دهد. نوزادان نارسی که با شیر خشک تغذیه می شوند در معرض خطر نکروزان آنتروکولیت یا همان مرگ بافت روده ای هستند.

    طبق این آزمایشات، عدم شیردهی یا متوقف کردن زود هنگام آن برای مادران نیز باعث می شود که مادران نتوانند اضافه وزن دوران بارداری خود را کم کنند.  باعث مشکلاتی از قبیل دیابت نوع 2، سندرم متابولیک، سرطان پستان و تخمدان، بیماری های قلبی عروقی و حمله قلبی نیز می شود.

    شیر پستانداران در واقع معجزه ای از طبیعت است و بین گونه های مختلف پستانداران بسیار متفاوت است. توجه داشته باشید مادری که شیر می دهد خودش نباید شیر گاو بخورد، یکی از دلایل آن این است که پروتئینِ شیر گاو از طریق شیر مادر انتقال پیدا کرده و باعث قولنج در نوزاد می شود.

    دلیل مهم دیگر این است که تأثیرات مواد خواب آور کازومورفین در شیر گاو (که از طریق شیر مادر منتقل می شود)، تأثیر زیادی در مرکز تنفسی نوزاد دارد و منجر به آپنه (تنگی نفس) در نوزاد شده و نوزاد را در معرض خطر سندرم ناگهانی مرگ قرار می دهد.



    مترجم اختصاصی زیباکده سمانه صادقی
    برچسب ها فرزندان , کودک ,
       0

مقالات مرتبط
نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
     
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان