خانه

تشخیص بیماری با تن صدا

  • در عصر دیجیتال، ما خیلی راحت می توانیم از وضعیت سلامتی خود و علائم بیماری ها آگاهی داشته باشیم. در این شرایط وقتی ناخوش هستید خیلی راحت تر می توانید تا حدودی وضعیت خودتان را بررسی کنید و بیماری را تشخیص دهید. در نتیجه با کمک پزشک خود می توانید درمان را زودتر شروع کرده و به سلامت کامل برگردید.
    این روند باعث شده که در سال های اخیر به جای تمرکز بر روی درمان، روش ها و داروهای پیشگیری کننده گسترش پیدا کرده، تحقیقات و پژوهش های مختلفی در راستای هر چه بهتر شدن تشخیص های پزشکی صورت گیرد.

    •تن صدا ابزاری کلیدی برای تشخیص بیماری ها
    در این عصر، تکنولوژی نیز کمک بزرگی در دنیای پزشکی محسوب می شود. این امکانات جدید باعث می شود که پزشکان در تشخیص خود دقت بیشتری داشته و روز به روز روش های جدیدتری برای تشخیص بیماری های خاص کشف شود. در دهه اخیر محققانِ مؤسسه تکنولوژی ماساچوست، تکنولوژی جدیدی را کشف کردند که با استفاده از تن (لحن) صدای هر بیماری، تشخیص بیماری ها امکان پذیر باشد. این سخت افزار که هنوز هم در حال بررسی است، صداها را بر حست لحن و سرعتِ کلمات و جملات تجزیه و تحلیل می کند.
    با تجزیه و تحلیل حالت های مختلف صدای یک بیمار، دکترها می توانند حتی کوچک ترین صداها را تشخیص داده و بیماری را در مراحل اولیه تشخیص دهند، از مشکلات روانی مثل افسردگی گرفته تا اختلالات تنفسی. در واقع این تکنولوژی با استفاده از ارتباط بین الگوهای صدا و بیماری های خاص، تشخیص دقیق و صحیح را میسر می سازد.
    این سخت افزار در بین چندین گروه از محققان مورد آزمایش قرار گرفته است. این تکنولوژی جملات و کلمات را به اجزاء کوچک تری به نام "واج" یا "آوا" تجزیه می کند که توسط کارشناسان زبان شناسی به عنوان قطعات سازنده زبان شناخته می شوند. این آواها با استفاده از الگوریتم های خاصی تجزیه و تحلیل می شوند. علائم و عوامل خاص مشخص می شوند که می توانند مرتبط با بیماری های متعددی باشند، از بیماری "ترومای خفیف مغزی" گرفته تا "زوال عقل" و "بیماری پارکینسون".

    •این تکنولوژی در چه مرحله ای است؟
    در حال حاضر چند تیم مختلف تحقیقاتی و دانشگاهی روی این تکنولوژی کار می کنند تا مسائل روانی بالقوه در افراد را با استفاده از الگوهای گفتاری شناسایی کنند. یک شرکت آلمانی نیز در حال کار روی سخت افزاری است که بتواند بیمارانی که دچار بیماری "بیش فعالی" هستند را با استفاده از صدای ضبط شده تشخیص دهد. این برنامه ها در سرتاسر جهان بر اساس الگوهای گفتاری و لحن صدا کار می کنند. اما تحقیقاتی که در مؤسسه ماساچوست انجام شده، در مراحل پیشرفته تری است، چون سخت افزار آلمانی، برای نشان دادن علائم بیماری های ذهنی و جسمی، به یک دقیقه مکالمه بیمار نیاز دارد.
    البته در استفاده از لحن و الگوهای گفتاری، این مورد به اصطلاح نمونه ای از خروار به حساب می آید. به خصوص این که "صدا" جزء مسائل پیچیده و بندرت قابل فهم در درک فیزیولوژی ما محسوب می شود. با مجموعه اطلاعاتی که در ترکیب صدای ما پنهان شده، این تکنولوژی اخیر پیروزی بزرگی در زمینه تشخیص و مراقبت های پیشگیری، به خصوص در رابطه با بیماری های مزمن که تشخیص و شناسایی آن ها آسان نیست، محسوب می شود. مثل اختلالات خلقی پیچیده و کیس های افسردگی خفیف، چون علائم شناسایی این نوع بیماری ها محدود است. در نتیجه این تکنولوژی می تواند بسیاری از مشکلات در برخی از موارد را ریشه کن سازد.

    مترجم اختصاصی زیباکده : سمانه صادقی
    برچسب ها سلامتی ,
       0

مقالات مرتبط
نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان