خانه

جلوگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا در فصل پاییز و زمستان

  • بدن انسان در فصل های سرد، در برابر باد و سرما بسیار حساس و مستعد سرماخوردگی است. نکات زیر به شما کمک می کند تا حدودی از سرماخوردگی و آنفولانزا در فصل های سرد جلوگیری کنید. جلوگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا در فصل پاییز و زمستان
    • تغذیه شما باید مناسب همان فصل باشد
    معمولاً در فصل های سرد بدن به غذاهای گرم تر و مقوی تری نیاز دارد. تا جایی که می توانید کمتر غذاهای سرد و خام مثل سالاد بخورید. بیشتر سعی کنید انواع سوپ ها، غذاهای آب پز مثل تاس کباب و سبزیجات بخارپز بخورید. مواد غذایی که ویتامین C و زینک بالایی دارند، مثل کدو حلوایی، بروکلی، کلم کیل، کلم برگ سبز، گوشت بره، کلم بروکسل (کلم فندقی) را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.
    • پشت گردنتان را خوب بپوشانید
    حتماً شال گردن یا ژاکت های یقه اسکی بپوشید تا از پشت گردنتان در برابر باد، سرما و باران محافظت کنید. بر اساس طب چینی، پشت گردن بیشتر از قسمت های دیگر بدن مستعد این است که مورد هجوم ویروس ها قرار بگیرد که همین امر موجب بیماری می شود.
    • موقع خواب تمام پنجره ها را ببندید
    در طول شب از بدنتان در برابر سرما و رطوبت محافظت کنید. پنجره ها را ببندید. وسایل گرمایشی خانه را چک کنید. قفسه سینه و پشتتان را خوب بپوشانی.، لباس گرم و مناسب بپوشید. چرخه دفاعیِ سیستم ایمنی بدن در طول شب به نحوی است که بدن در برابر هجوم ویروس ها آسیب پذیرتر است.
    • موادی را که باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شوند، از برنامه غذایی خود حذف کنید
    موادی مثل الکل، شکر تصفیه شده، لبنیات، مواد غذایی فرآوری شده و یا غذاهای خام یا چرب، مانع از فعالیت سیستم ایمنی بدن می شوند. مخصوصاً مواقعی که احساس ضعف یا مریضی دارید، یا حس می کنید این غذاها باعث تحریک شما می شوند، از مصرف آن ها خودداری کنید.
    • در طول روز دست هایتان را زیاد بشوئید و آن ها را به صورتتان نمالید
    شستن دست ها در طول روز، یکی از ساده ترین روش ها برای جلوگیری از بیماری است. ما در طول روز انواع ویروس ها را لمس می کنیم، بعد همان دست ها را به صورتمان می زنیم (بینی و دهان)، که مسیر مستقیم به سمت ریه های ما هستند.
    • برای شستشوی بینی از محلول بی کربنات سدیم و سرم نرمال سالین استفاده کنید
    اگر چند بار در هفته داخل بینی تان را با این محلول ها بشوئید، مانع از تجمع آلرژن های هوا، باکتری ها، کثیفی و سایر آلودگی ها در بینی می شود.
    • با مصرف گیاهان و ادویه جات سیستم ایمنی بدنتان را تقویت کنید
    از گیاهانی مثل جینسنگ، استراگل، کوردیپس استفاده کنید. این نوع گیاهان در پیشگیری از بیماری ها بسیار مؤثر و قوی هستند. البته بعضی از گیاهان برای برخی افراد ممکن است مضر باشند. قبل از مصرف طولانی مدت هر کدام از این گیاهان، با یک متخصص یا پزشک مشورت کنید، حتی اگر در فروشگاه ها یا عطاری ها، به راحتی در دسترس باشند.
    ادویه جات را به برنامه غذایی خود اضافه کنید. ادویه جاتی مثل دارچین، زردچوبه، رزماری، آویشن، پونه، سیر و پیاز، برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید هستند.
    • طب سوزنی و طب چینی
    استفاده از درمان های طب سوزنی به صورت منظم، به حفظ سلامت و تعادل شما کمک می کند. بعلاوه طب سوزنی و طب گیاهی چینی، در کاهش مدت سرماخوردگی و یا حتی جلوگیری از شروع آن، بسیار مؤثر است.


    مترجم اختصاصی زیباکده سمانه صادقی 
    برچسب ها سلامتی , بیماری , تغذیه ,
       1

نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان