خانه

عکاسی با حال و هوای بهاری

  • ۱- عکاسی از گل ها در یک روز ابری:عکاسی، گلها، زوم
    روزهای بهاری، با اشعه های طلایی خورشید، زیباتر می شوند و رنگ ها جلوه ای صد چندان می گیرند. اما قرار است ما تجربه نویی در عکاسی از گلها داشته باشیم. پس به عنوان یک توصیه کوچک، عکاسی از گل ها را در روزهای نیمه ابری تا ابری از دست ندهید. به این ترتیب سایه ها تلطیف شده اند و نور مستقیم خورشید سایه عمیقی روی گلها ایجاد نمی کند.
    ۲- نور از پشت یا نور پس زمینه باعث درخشش بیشتر گلها می شوند:
     یکی از بهترین منابع نوری، تابیده شدن نور از پشت به سوژه است. درست است که در این حالت نور خورشید رو به شماست و گلها پشت به خورشید کرده اند، اما نور شفاف خورشید که از پس گلبرگ ها عبور می کند شفافیت خاصی را به آنان می بخشد، اگر خواهان ثبتی نرم و رویاگونه از گلها هستید، از نور خورشید در واپسین ساعات روز غافل نشوید. بگذارید درختان فیلترهای طبیعی نور باشند تا بارقه های گرم خورشید به سوژه شما تابش می دهند.
    ۳- حواستان به وزش نسیم و باد باشد:
    اگر ساعات آغازین روز را برای عکاسی از گلها انتخاب کرده اید، حتما می دانید که نسیم صبحگاهی باعث حرکت بطئی گلها خواهد شد. غیر از آن گاهی ممکن است در هنگام عکاسی باد دشمن اول عکاسی شما باشد. در چنین مواقعی بهتر است یا خود را سپر وزش باد به گل ها کنید یا اگر سرعت وزش باد کم و آهسته بود از یک ورقه سفید و  یا رفلکتور به عنوان سپر استفاده نمایید(در عکس پایین از یک ورق سفید هم به عنوان رفلکتور و هم به عنوان سپر باد استفاده شده است).
    ۴- بسته تر و نزدیکتر:
    در عکاسی از گلها، شما از لنزهای تله  و زوم استفاده می کنید. این لنزها باعث خواهند شد تا شما نزدیکی بیشتری را با سوژه احساس کنید. اما به خاطر داشته باشید که فاصله کانونی این لنزها پایین است. مثلا فاصله فوکوس لنز ۷۰-۳۰۰ میلی متر تنها ۱٫۵ متر است. ضمن اینکه شما ممکن است برای سوار کردن لنز بر روی دوربین از تیوب ها استفاده کنید که هر چه بیشتر تمرکز شما برای فوکوس بهتر بر روی سوژه، کاهش می دهند. برای رفع این نقیصه دو راه حل پیشنهاد می شود: استفاده از فیلتر کلوزآپ که همانند یک ذره بین برای شما عمل می کند و دوم، استفاده از لنزهای ماکرو.
    ۵- استفاده از یک رفلکتور:
    همانطور که قبلا نیز اشاره شد، بازتابنده ها یا رفلکتورها برای جلوگیری از حرکت سوژه در برابر باد  و تلطیف نور بهترین گزینه هستند.
    ۶- جلوگیری از پس زمینه به هم ریخته:
    گیاهان، آفریده هایی نرم و لطیف اند و با نگریستن به آنها، حس آرامش تمام وجودمان، پر از آرامش می گردد، پس در هنگام عکاسی از گلها، از پس زمینه های شلوغ که با عث انکسار نور شده و از جلوه گل می کاهند، برحذر باشید.
    ۷- عمق میدان را درست و مناسب انتخاب کنید:
    عمق میدان تنها بخش واضح تصویر است و بقیه عناصر تصویر خارج از فوکوس قرار دارند. به همین منظور بهتر است از دیافراگم گسترده ( دیافراگم پایین) مانند f/4 یا f/2.8 استفاده کنید تا سوژه تان که در اینجا یک شاخه گل است، برجسته و شکیل رخ نماید.
    ۸- عکاسی شارپ از گلها:
    غیر از توجه به عمق میدان، این نکته را هم مد نظر داشته باشد که چه بخواهید چه نخواهید، گیاهان با هر جنبشی، حرکت میکنند و شما را گریزی از آن نیست. پس بهتر است،  از سه پایه در هنگام عکاسی بهره لازم را ببرید. اگر می خواهید بخشی از گل، واضح تر و زیباتر از دیگر بخش های آن باشد، سرعت شاتر سریع را برگزینید، قفل آینه را بزنید و در نهایت از فوکوس دستی بر روی گل استفاده کنید.
    ۹- نقطه دیدتان را عوض کنید:
    ممکن است این طور به نظر برسد که عکاسی از گل ها، یک امر تکراری است اما همین سوژه تکراری را درست اجرا کردن و تغییری هرچند کوچک دادن، خود تکنیکی فوق العاده و منحصر به فرد به شمار می رود. دیدتان را عوض کنید، از کشف زوایای مختلف لذت ببرید و با هر عکسی، تجربه جدیدی به تجارب قبلی خود بیافزایید.
    ۱۰- فوکوس از گلی به گل دیگر:
    اگر در نکته چهارم دقت کرده باشید، کاهش عمق میدان یکی از مسائلی بود که باید در این زمینه مرتفع می شد، چرا آن را به یکی از نقاط قوت مان تبدیل نکنیم؟  حتما می پرسید چگونه؟ سعی کنید موقعیت خود را طوری انتخاب کنید که یکی از گلها، در ناحیه فوکوس شما باشد و آن که دورتر است پس زمینه ای تار به تصویر ببخشید. به این ترتیب، مشکل عمق میدان تان نیز مرتفع گردیده است و شما صاحب یک تصویر انتزاعی هم گشته اید. دیدید می توانید از یک مشکل، به عنوان نقطه قوت خود، استفاده کنید!
    منبع: سایت فتوبارون
    گردآورنده: سایت زیباکده

    برچسب ها زیبایی , عکاسی , هنر ,
       0

نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
     
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان