خانه

نکات مهم برای داشتن ناخن هایی زیبا و سالم

  • وقتی ناخن های سالم و تمیزی داشته باشید، دستان شما زیباتر، ظریف تر و کشیده تر به نظر می رسد. اگر می خواهید ناخن های زیبایی داشته باشید، نکات زیر را با دقت بخوانید. نکات مهم برای داشتن ناخن هایی زیبا و سالم
    • ناخن هایتان را نجوید و پوست اطراف آن ها را نکَنید
    اولین مرحله برای داشتن ناخن هایی زیبا و سالم، این است که آن ها را نجوید! در این صورت ناخن هایتان هیچ وقت به آن اندازه ای که می خواهید نمی رسند! علاوه بر این آسیب رساندن به بستر ناخن ها باعث جذب باکتری ها و قارچ شده و در نهایت منجر به عفونت می شود.
    • ناخن های خود را همیشه تمیز نگه دارید
    پاک کردن با یک برس ناخن روشی ملایم برای از بین بردن کثیفی، پوست مرده و باکتری ها از زیر ناخن هاست. مخصوصاً برای کسانی که ناخن های خود را می جوند! می توانید با دو قاشق شکر و دو قاشق روغن زیتون، یک اسکراب برای لایه برداری دست ها و نواحی کوتیکول و ماتریکس ناخن درست کنید.
    (کوتیکول ناخن ادامه پوست بستر ناخن"NAIL BED" بوده و بین پوست انگشتان و صفـحـه ناخن "NAIL PLATE" واقع بوده و این دو بخش را به یکدیگر متصل می سازد. کوتیکول ناخن به عنـوان یک سد ضد آب عـمـل نـموده و از ورود باکتری و دیگر عوامل بیماری زا به قسمت ماتریکس جلوگیری می کند. ماتریکس "matrix" بخش مخفی و زایای ناخن است که در زیر کوتیکول و در قاعده ناخن قرار دارد که در حقیقت نقش ریشه برای ناخن دارد. تولید و رشد ناخن در اینجا انجام می شود. این ناحیه دارای عصب و خون رسانی برای تغذیه و تولید ناخن جدید می باشد.) این کار باعث نرمی و تمیزی دستان شما و بهتر شدن گردش خون در آن ها می شود.
    • از مکمل های بیوتین استفاده کنید
    گرچه شواهد زیادی نیست که نشان دهد مصرف مکمل های ویتامین، باعث بهتر شدن سلامت ناخن ها می شود، ولی طبق برخی از تحقیقات، بیوتین ناخن های ضعیف را تقویت می کند.
    • دستانتان را مرطوب نگه دارید
    عادت کنید که از مرطوب کننده استفاده کنید، چون علاوه بر این که رطوبت لازم را برای ناخن ها فراهم می کند، از پوسته پوسته شدن پوست اطراف ناخن جلوگیری کرده و دستانتان را نیز نرم نگه می دارد. اطراف کوتیکول ناخن را می توانید با هر نوع روغنی مثل روغن نارگیل ماساژ دهید تا هم آبرسانی شوند، هم رطوبت لازم برای آن ها فراهم شود تا ناخن هایتان سریع تر رشد کنند.
    • پوسته پوسته های اطراف ناخن را نکَنید
    این کار اغلب باعث پارگی بافت سالم اطراف بستر ناخن می شود که هم باعث می شود ناخن ها ظاهر بدی پیدا کنند و هم ممکن است منجر به عفونت شود.
    • ناخن هایتان را خشک نگه دارید
    رطوبت بیش از حد باعث می شود که ناخن ها شکننده و ترک ترک شوند. بنابراین موقع ظرف شستن از دستکش استفاده کنید و موقع دراز کشیدن در وان حمام دستانتان را خیلی در آب نگه ندارید.
    • موقع استفاده از مواد شیمیایی قوی از دستکش استفاده کنید
    مواد تمیز کننده قوی مثل سفید کننده ها و شوینده ها ناخن ها را ضعیف می کنند.
    • اگر ناخن های شکننده ای دارید از پولیش ناخن استفاده کنید
    این کار باعث می شود ناخن های شما رطوبت طبیعی خودشان را حفظ کنند. اگر ناخن های ظریف و شکننده ای دارید، از هاردنر ناخن (محافظ ناخن) استفاده کنید، چون مایع آن ها حاوی فیبر است.
    • رشد ناخن هایتان را بررسی کنید
    هر خانمی دوست دارد ناخن های بلند و محکمی داشته باشد. توجه داشته باشید موقعی که می خواهید ناخن هایتان را بلند کنید، ممکن است چند ماه طول بکشد تا به اندازه ای که می خواهید برسد. البته اگر خیلی عجله دارید می توانید از کاشت ناخن استفاده کنید. گر چه کاشت به ناخن طبیعی خودتان آسیبی نمی زند، ولی حواستان باشد از مواد مرغوب استفاده کرده و از ابزار غیر بهداشتی استفاده نکنید و نگذارید از روی ناخن خودتان جدا شود، چون هر دو مورد باعث ایجاد عفونت و قارچ می شود.


    مترجم اختصاصی زیباکده سمانه صادقی 
    برچسب ها پوست , زیبایی , سلامتی , ناخن ,
       0

نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان