خانه

چگونه یک فنجان قهوه خوب و خوش طعم درست کنیم

  • روش های زیادی برای دم کردن قهوه وجود دارد. اما روش صحیح دم کردن قهوه، انتخاب قهوه یا قهوه ساز مناسب، در طعم قهوه خیلی مؤثر است. چگونه یک فنجان قهوه خوب و خوش طعم درست کنیم
    • تجهیزات مناسب
    با توجه به انواع مختلف قهوه، بهتر است طعم مورد علاقه خود را پیدا کنید. دانه های قهوه به طور کلی به دو دسته عربیکا (Arabica) و ربوستا (Robusta) تقسیم می شوند که در طول فرآیند پرورش و برشته شدن به انواع مختلف دیگر تبدیل می شوند. دانه قهوه ربوستا معمولاٌ برای تهیه انواع قهوه های فوری و شرکتی با برندهای مختلف بکار می روند، ولی بیشتر کسانی که قهوه دوست دارند قهوه عربیکا را ترجیح می دهند. طعم دانه عربیکا به دلیل داشتن درصد بیشتر شکر، چربی و درصد کمتر کافئین، شیرین تر از دانه روبوستا است، درحالی که دانه روبوستا تلخی تند و سوخته ای دارد. دانه قهوه روبوستا موقع دم کردن، فوم بیشتر و غلیظ تری دارد که برای تهیه اسپرسو و قهوه های فوری مناسب تر است.
    • آب سالم و خوش طعم
    اگر طعم آبِ شیر را دوست ندارید، از فیلتر و یا آب معدنی استفاده کنید.
    • دانه های تازه قهوه
    مهم ترین نکته در مورد قهوه، اطمینان از تازه بودن دانه‌های آن است. هر چه دانه قهوه تازه تر باشد، نوشیدنی آن عطر غنی تر و طعم بهتری خواهد داشت. می توانید دانه های قهوه را دقیقاً قبل از دم کردن آسیاب کنید تا هم تازه باشند هم عطر و طعم بهتری داشته باشید. دستگاهی که برای آسیاب دانه های قهوه استفاده می کنید نیز مهم است.
    • نسبت صحیح قهوه و آب
    مثلاً اگر می خواهید دو فنجان بزرگ قهوه دم کنید، از 5 قاشق غذاخوری (یا 28 گرم) قهوه و 16 اونس آب (453 گرم) استفاده کنید.
    • دم کردن قهوه به روش پوور اُوِر ( Pour-Over ) یا همان چکه ای
    در این روش دانه های قهوه (با درجه آسیاب متوسط یا درشت) درون فیلتر ریخته می شود، سپس بتدریج روی آن آب داغ ریخته می شود.
    کل زمان دم کشیدن: 3 تا 5 دقیقه
    هم زمان که آب را می گذارید تا جوش بیاید، قهوه ساز خود را آماده کرده و فیلتر کاغذی را درون آن بگذارید. (برای دم کردن قهوه به روش چکه ای هم می توانید از روش های سنتی استفاده کنید هم از قهوه سازهای متعددی که در بازار وجود دارند.)
    آب داغ را کمی روی فیلتر بگیرید تا هم گرد و خاک آن پاک شود هم کمی قبل از دم کردن قهوه گرم شود. حالا قهوه را درون فیلتر بریزید. بعد از این که آب جوش آمد، یک دقیقه صبر کنید تا ته نشین شود. سپس آب داغ را به آرامی (در یک حرکت دایره ای) روی تمام دانه های قهوه بریزید، طوری که تمام آن ها خیس شوند. آب را نباید یک دفعه روی قهوه بریزید. سپس 20 تا 30 ثانیه صبر کنید تا قهوه به اصطلاح شکوفه کند و هوای بین دانه های قهوه از بین برود. دانه های قهوه در واقع حباب زده و ته نشین و نرم می شوند.
    دوباره کمی آب بریزید تا زمانی که آب به 2.5 سانت بالاتر از دانه های قهوه برسد. چند لحظه صبر کنید تا زمانی که آب به داخل ظرف زیرین قهوه ساز (یا فنجان در روش سنتی) چکه کند. تکرار پروسه توقف در ریختن، باعث می شود که آب سر ریز نکند تا زمانی که به اندازه دلخواهتان برسد.
    فراموش نکنید بهترین زمان نوشیدن قهوه تا ساعت 11 صبح است. نکته دیگر این که به هیچ وجه قبل از خواب قهوه نخورید.


    مترجم اختصاصی زیباکده سمانه صادقی 
    برچسب ها آشپزخانه , زندگی , تغذیه ,
       1

نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان