خانه

چگونه یک کودک نابغه را بزرگ کنیم

  • اگر کودکتان نابغه است و نمی دانید چطور او را بزرگ کنید، اولین نکته این است که بدانید تمام چیزی که نیاز دارید، عشق، زمان و از خود گذشتگی است. بسیاری از والدین فکر می کنند برای بزرگ کردن یک کودک نابغه باید خودشان هم باهوش باشند، اما لازم نیست. کودک شما فقط به توجه شما نیاز دارد. چگونه یک کودک نابغه را بزرگ کنیم
    در طول اولین دهه از زندگی کودکتان، از زمانی که مغز او از تریلیون ها ارتباطات شکل می گیرد، چیزهای زیادی می آموزد که تا آخر عمر می تواند انجام دهد. هر زمانی که کودک شما چیز جدیدی را تجربه می کند، مغز ارتباط دیگری را برقرار می کند و این ارتباطات به فرزندتان کمک می کند که یادگیری او در سطوح دیگر بهتر شود. به عنوان مثال، درس های موسیقی به مهارت های ریاضی او کمک می کند. بنابراین باید ببینید چه کارهایی می توانید انجام دهید تا به کودکتان کمک کنید به بالاترین سطح از توانایی خود برسد.
    • با روش های تکنیکی با کودک خود صحبت کنید
    به جای این که از کودکتان سؤال هایی بپرسید که جواب آن ها بله و خیر باشد، سؤال هایی بپرسید که قابل بحث باشد و برای پیدا کردن جواب آن ها فکر کند. این کار باعث می شود که کودکان درباره چیزهایی که می دانند فکر کنند. به حرف های کودکتان واکنش نشان دهید تا بداند شما برای نظراتش ارزش قائل هستید و آن ها را بررسی می کنید. وقتی با کودکتان صحبت می کنید، سعی نکنید خیلی کودکانه با او صحبت کنید، ولی از کلماتی استفاده کنید که راحت و قابل فهم باشند. این کار به پیشرفت دایره لغات و درک زبان آن ها کمک می کند. شاید در ابتدا متوجه معنا و مفهوم بعضی کلمات و جملات نشوند، ولی بعداً که چندین بار آن عبارت یا کلمه را شنیدند، می توانند آن را تشخیص دهند.

    • برای کودکتان کتاب بخوانید
    کتاب خواندن برای کودکان باعث می شود مغز آن ها با محیط اطراف خود ارتباط برقرار کند و اطلاعات زیادی در مورد دنیا و زندگی به دست آورند. وقتی در اوایل دوران کودکی برای فرزندتان کتاب بخوانید، باهوش تر می شود و ساده تر مطالب را یاد می گیرد. کارشناسان معتقدند که خواندن، پایه و اساس دانش و آگاهی است. وقتی فرزندتان بزرگ تر شد، حتی می توانید یک برنامه روتین داشته باشید و مطالبی که هر دو می خوانید را به اشتراک بگذارید و در مورد آن ها با هم صحبت کنید. این بحث و گفتگو باعث می شود فرزندتان هم در تفکر و هم در فن بیان پیشرفت کند.

    • از کودکتان به اندازه و درست تعریف و تمجید کنید
    وقتی کودکتان کاری را درست انجام می دهد، اگر بیش از حد از او تعریف و تمجید کنید، این کار باعث می شود نسبت به خودش خیلی اغراق آمیز فکر کرده و توقعات زیادی از خودش داشته باشد. در نتیجه کودک مضطرب، استرس زا و عصبی بار می آید. در عوض حتی زمانی که کودکتان کاری را به بهترین نحو انجام نمی دهد یا بهترین نمره را نمی گیرد، از او به اندازه و با روش مثبتی تعریف و تمجید کنید. مثلاً به او بگوئید: " این کار را تقریباً درست انجام دادی".
    تشویق و تمجید، نه خیلی مثبت و نه خیلی منفی، در بلند مدت بسیار مفید و کاربردی است.

    • کودکتان را به کنجکاوی تشویق کنید
    شاید متوجه شده باشید وقتی فرزند شما نو پا و یا در سنین قبل از دبستان است، دوست دارد هر چیزی را درباره اطرافش بداند و یاد بگیرد. هنگامی که به مدرسه می رود، این کنجکاوی کمتر می شود. باید کاری کنید تا دوباره کنجکاوی فرزندتان تحریک شود، ولی با روش هایی که متناسب با سنش باشد. مثلاً او را به گالری های هنری، کنسرت، موزه و کتابخانه ببرید تا بتواند چیزهای جدیدی را که هم برای شما و هم برای خودش جالب است کشف کند.

    • از هر فرصتی برای آموزش استفاده کنید
    وقتی از سر کار بر می گردید، با کودکتان درباره کارهایی که در طول روز انجام دادید صحبت کنید. می توانید او را با خودتان به خرید ببرید و به او نشان دهید چگونه می تواند قیمت ها را با هم مقایسه کند. اجازه دهید کودک 3 یا 4 ساله تان خودش سیب ها یا پرتقال ها را انتخاب کند. اسم میوه ها یا چیزهایی را که لازم دارید به او بگوئید و بگذارید خودش آن ها را پیدا کند.



    مترجم اختصاصی زیباکده سمانه صادقی 
       0

نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان