مراحل ثبتنام
مراحل ثبت نام کارت ملی هوشمند کم نیست. روی دیوار بنری نصب شده که مراحل ثبت نام در آن بطور کامل آمده است. مراحلی که کم هم نیستند.
در سایت ثبت احوال هم مراحل ثبتنام برای دریافت کارت ملی هوشمند آمده است بر این اساس در مرحله اول باید به پرتال صدور کارت ملی هوشمند مراجعه کنید در این مرحله نیازی به حضور در دفاتر پستی نیست از خانه هم می توانید این مرحله را بروید و فرم پیشثبتنام را که به منظور جمعآوری اطلاعات هویتی متقاضی و اطلاعات پدر، مادر، همسر و فرزندان متقاضی طراحی شده را پر میکنید.
پس از تکمیل فرم پیش ثبت نام، یک شماره رهگیری جهت پیگیری وضعیت درخواست ثبت نام در اختیار متقاضی قرار خواهد گرفت. روی بنری که مراحل ثبتنام در آن نوشته شده آمده است که کدرهگیری توسط پست به متقاضیان داده میشود. به این ترتیب متقاضی میتواند در طی فرآیند صدور کارت هوشمند ملی، با مراجعه به بخش «مشاهده وضعیت»، از آخرین وضعیت درخواست خود مطلع شده و در صورت لزوم برای انجام دیگر مراحل صدور که در ادامه تشریح شده، اقدامات لازم را انجام دهد.
پس از ثبت درخواست توسط متقاضی، صحت هویت او بصورت خودکار با استعلام از پایگاه اطلاعات جمعيت سازمان ثبت احوال بررسی می شود. فرآیند استعلام از پایگاه حداکثر تا ۲۴ ساعت پس از تکمیل ثبتنام انجام میشود و متقاضی می تواند ۲۴ ساعت پس از تکمیل پیش ثبتنام، جهت بررسی نتیجه استعلام اطلاعات وارد شده به بخش «مشاهده وضعیت» مراجعه نماید. چنان چه این اطلاعات مورد تایید قرار گرفته باشد، متقاضی مجاز به ادامه فرآیند ثبت نام خواهد بود. در غیر این صورت باید اقلام مغایر را با مراجعه به بخش ویرایش، ثبتنام قبلی را اصلاح کند.
در صورتی که صحت اطلاعات وارد شده در فرآیند پیش ثبتنام مورد تایید قرار بگیرد، متقاضی مجاز به ادامه فرآیند ثبتنام خواهد بود که شامل کنترل مدارک هویتی، اسکن اثر انگشت و نیز اخذ تصویر چهره است.
متقاضیانی که صحت نتیجه استعلام آنها مثبت بوده، میتوانند با مراجعه به بخش نوبتگیری نسبت به انتخاب مکان و زمان مناسب برای تکمیل فرآیندثبتنام خود اقدام کنند.
پس از پایان ثبتنام رسیدی در اختیار متقاضی قرار خواهد گرفت که باید آن را تا زمان تحویل کارت نزد خود نگاه دارد. فرآیند صدورکارت بطور متوسط حدود ۲۰ روز به طول خواهد انجامید. اما این زمان ممکن است با توجه به حجم درخواستهای ثبت نام کوتاهتر یا طولانیتر شود در صورتی که فرآیند صدور کارت متقاضی انجام شده و کارت وی آماده تحویل باشد، این امر از طریق بخش (مشاهده وضعیت) در پرتال به اطلاع متقاضی خواهد رسید و متقاضی میتواند با در دست داشتن رسید ثبت نام و مدارک هویتی خود با مراجعه به محلی که در هنگام تکمیل ثبتنام به وی اعلام شده، برای دریافت کارت هوشمند ملی خود اقدام کند. به منظور تحویل کارت حضور شخص متقاضی الزامی است و ارائه کارت فقط با اخذ اثر انگشت فرد و مطابقت دادن آن با اثر انگشت درج شده در تراشه کارت امکان پذیر خواهد بود.