خانه
6.4K

بایدها و نبایدهای آداب معاشرت

  • ۱۱:۰۲   ۱۳۹۸/۴/۱۹
    avatar
    کاربر جديد|87 |138 پست

    10 اشتباه همیشگی در آداب معاشرت

     آداب معاشرت فقط مختص رفتار شما سر میز غذا نیست، آداب معاشرت انعکاسی از چشم‌انداز کلی شما در روابط اجتماعی و زندگی جمعی است. اینکه در اتوبوس شلوغ جایتان را به پیرزنی که ایستاده است ندهید، چیزی درمورد شما به همه آنهایی که بیننده هستند می فهماند—اینکه حاضر نیستید لحظاتی راحتی خود را به خاطر دیگری به خطر بیندازید.

    در اکثر موقعیت‌ها، تصویر و ظاهر شما بخشی از چیزی نیست که توصیف‌کننده شماست؛ بلکه همه آن چیزی است که شما را توصیف می‌کند. کسانیکه چیزی درمورد شما نمی‌دانند با تنها اطلاعاتی که در دست دارند جای خالی‌ها را پر می‌کنند، و آن چیزی نیست جز آنچه از رفتار و کردار شما می‌بینند. صرفنظر از فکری که شما درمورد خودتان دارید، یک عادت اجتماعی بد می‌تواند معیار فکر دیگران نسبت به شما شود: هر کسی که ببیند شما غذایتان را با دهان باز می‌جوید خیلی قبل از اینکه شغل یا تخصص شما را به خاطر بسپارد، آنرا به یاد خواهد آورد.

    معرفی نکردن افراد

    چه در یک موقعیت شغلی باشید و چه اجتماعی، اگر فراموش کنید که دو نفر را به هم معرفی کنید، بسیار زشت و ناشیانه به نظر خواهد رسید زیرا شما تنها آشنای مشترک آنها هستید.

    قوانین پذیرفته شده‌ای برای نحوه معرفی کردن حرفه‌ای وجود دارد (مثل اول گفتن نام فردی که از نظر حرفه‌ای مقام بالاتری دارد)، اما هیچکدام از آنها به اندازه اینکه یادتان نرود آنها را به هم معرفی کنید، مهم نیست.

    تکان ندادن به خود برای تلفن حرف زدن

    تقریباً در همه موقعیت‌های اجتماعی، آنهایی که در اتاق شما شریک هستند بیشتر از کسی که به شما زنگ یا پیامک می‌زند، مستحق توجه شماست. این مسئله وقتی سر میز شام یا موقعیت شخصی مشابهی هستید، قابل‌توجه‌تر خواهد بود اما برای هر موقعیتی که تنها نباشید صدق می‌کند.

    حتی اگر با افرادی کاملاً غریبه در یک صف ایستاده باشید، سعی کنید تا جایی که ممکن است تماس تلفنیتان را برای خودتان نگه دارید.

    بحث کردن سر یک صورتحساب

    این یک قانون ساده برای موقعیت‌های غذا‌خوری دسته‌جمعی در بیرون از منزل است: همیشه برای پرداخت کردن یا سهیم شدن در پرداخت آماده باشید. باید پیش‌بینی کنید که یکی از اعضای گروه به خود اجازه بدهد که غذایی فوق‌العاده گران سفارش دهد.

    اگر چنین مسائلی بارها موجب اذیتتان بوده است، به جای اینکه در رستوران سر صورتحساب بحث کنید، در موقعیتی دیگر با آن برخورد کنید. علاوه‌براین، خیلی راحت می‌توانید در چنین موقعیتی نشان دهید که فردی بخشنده و بزرگوار هستید.

    دیر رسیدن

    آدمها دوست دارند که حس کنند بر آنها ارزش گذاشته می‌شود و اگر به دنبال راهی مطمئن هستید که به کسی نشان دهید هیچ ارزشی برای او قائل نیستید، دیر سر قرارتان با او برسید. می‌توانید ۲۰ دقیقه دیرتر با یک توضیح خوب و منطقی برسید اما بالاخره بهانه شما هر چه که باشد، فرد مقابل به این فکر خواهد کرد که چرا باید بیش از شما برای رابطه‌تان ارزش و احترام قائل باشد.

    بخصوص در یک موقعیت کاری، در برخورد با مشتریان و رئیس، دیر رسیدن راهی بسیار عالی برای جدا کرن کارمندان توانا و ملاحظه‌کار و کارمندان بهانه‌گیر و بی‌توجه است.

    تقدیم نکردن محل نشستن خود

    به همان ترتیبی که بسیاری از قوانین آداب معاشرت برای این طراحی شده‌اند که فردی خودمحور به نظر نرسد، قانون "تقدیم محل نشستن خود به فردی که نیاز بیشتری به آن دارد” یکی از اصول شخصیتی اساسی انسان بوده و هیچ نیازی به بحث درمورد سیاست‌های جنسیتی ندارد.

    شاید آن زن باردار یا پیرزن ناتوان آنقدرها نیازی به صندلی شما در اتوبوس نداشته باشند و شاید شما روز بسیار بدی داشته‌اید، پاهایتان درد می‌کند و اتوبوس هم پر از آدم‌های بدبخت و بیچاره است اما به هر ترتیبی هست از نیاز خود چشم‌پوشی کرده و صندلیتان را به فردی نیازمندتر تقدیم کنید.

    برخورد ضعیف با پرسنل خدمات

    هیچ اشکالی ندارد که با اشاره ابراز کنید که از خدماتی رضایت نداشته‌اید اما درست نیست که اگر خیلی وضع مالی خوبی ندارید یا برای هزینه‌های آن خدمات آمادگی نداشتید، از تذکر دادن خودداری کنید. به همین ترتیب، درست هم نیست که بخاطر اشکالات خیلی کوچک غذای رستوران را پس بفرستید و با کارمندان و پرسنل طوری رفتار کنید که انگار مستخدم شما هستند.

    فقط درمورد خودتان حرف بزنید

    خودپرستی اصلاً خصوصیت جالبی نیست. درست است که بعضی افراد بخاطر غرور و خودخواهی که دارند افراد را به سمت خود جذب می‌کنند اما دلیل نمی‌شود که شما هم از آنها تقلید کنید. اینکه در مکالمات و گفتگوها فقط خودتان حرف بزنید و به هیچکس اجازه حرف زدن ندهید هم اصلاً کار زیبایی نیست چون دقیقاً همان نتیجه را دارد.

    اجازه بدهید دیگران هم نظراتشان را بگویند و وقتی از شما سوال می‌کنند نیازی نیست برای همه سوالات سه ساعت جواب بدهید. سعی کنید از دیگران سوال کنید این باعث می‌شود احساس کنند به جز خودتان برای دیگران هم ارزش قائل هستید.

    رعایت نکردن آداب باشگاه‌های ورزشی

    آداب باشگاه رفتن بسیار ساده است اما با اینحال خیلی‌ها هستند که با رعایت نکردن این آداب باشگاه را به محیطی ناخوشایند تبدیل می‌کنند. اینها همان‌هایی هستند که یک دستگاه ورزشی را دقایق متمادی اشغال می‌کنند بی آنکه به نظر برسد کار مفیدی با آن انجام بدهند. همان‌هایی که وزنه‌ها و دمبل‌ها را وسط باشگاه رها می‌کنند و بعد از انجام کار آن را سر جای خود قرار نمی‌دهند و ممکن است پای کسی به آنها گیر کند و موجب صدمه زدن به دیگران شوند. همان‌هایی که موقع نشستن روی دستگاه‌ها از حوله شخصی استفاده نمی‌کنند و جای عرق بدنشان را روی همه دستگاه‌ها بر جای می‌گذارند.

    یک قانون کلی شاید بتواند همه باشگاه‌ها را از شر چنین افرادی خلاص کند: نباید طوری رفتار کنید که انگار مهمترین آدم روی زمین هستید. طوری رفتار کنید که در آن فضا با دیگران شریک هستید.

    آرایش کردن در اماکن عمومی

    آرایش کردن در محیط عمومی تجاوز به حق اجتماعی ما محسوب می‌شود؛ چه فکر کنید کسی نگاهتان می‌کند چه نه، این کار درست نیست. هر کاری که محل آن سرویس بهداشتی است، مثل گرفتن ناخن‌ها، تمیز کردن چشم ها و هر چیز مربوط به بهداشت شخصی، نیز از این جمله است.

    یک سنت قدیمی می‌گوید زمانیکه در محلی عمومی هستید، از دست زدن به صورت خود خودداری کنید.

    غذا خوردن با دهان باز

    مثل حیوانات غذا خوردن یکی از بدترین اشتباهات اجتماعی است. این عادت زشت نه تنها شما را زیر سوال می‌برد بلکه اطرافینتان که می‌خواهند از غذای خود لذت ببرند را نیز مشمئز می‌کند.

    این مسئله مخصوصاً برای خانم‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد و نشانه یک مرد بی‌کلاس است.

    10 اشتباه همیشگی در آداب معاشرت
  • leftPublish
  • ۱۵:۴۶   ۱۳۹۸/۴/۲۵
    avatar
    Simsimini52
    کاربر جديد|87 |138 پست

    مهمترین آداب معاشرت که باعث می‌شود در جمع‌ها بدرخشید

    در فرهنگ امروزی، والدین در یاد دادن آداب معاشرت به فرزندان‌شان با چالش‌ مواجه هستند. درگیری‌های اقتصادی باعث شده که دورهمی‌های خانوادگی موقع صرف غذا، جایش را به غذا خوردن در رستوران‌های فست‌فود بدهد و والدین فرصت کمتری برای آموزش آداب غذا خوردن به بچه‌ها را داشته باشند. حتی بدتر از آن، موبایل‌ها، آیپد، فیسبوک و اینستاگرام جایگزین مکالمات و محاورات خانواده‌ها و همسایه‌ها شده و باز هم والدین فرصت دیگری را برای یاد دادن آداب معاشرت، از دست می‌دهند.

    وقتی بچه‌ها به دنیای واقعی پا می‌گذارند و به جستجوی شغل می‌پردازند، با منحنی‌های یادگیری زیادی درباره‌ی آداب معاشرت مواجه می‌شوند که به خاطر یک لغزش کوچک به دلیل عدم یادگیری آداب در خانواده است، فرصت‌های شغلی را از دست می‌دهند. اما نگران نباشید، شما می‌توانید با یادگرفتن ۵ دسته از آداب معاشرت مهم و کلیدی که همه پدران و مادران باید به فرزندان‌شان آموزش دهند، این مشکل را برطرف سازید:

    چگونه ارتباط برقرار کنیم

    قوانین آداب معاشرت

    هیچ‌وقت بیش از ۵ ثانیه مستقیما در چشم کسی نگاه نکنید و نگاه‌تان را به فرد دیگری بیندازید. تمرین این کار باعث می‌شود که به عادت تبدیل شود.

    هر فکری به ذهن‌تان خطور می‌کند را به زبان نیاورید، مراقب افکارتان باشید. با فکر حرف زدن به این معنا نیست که هر چیزی که در ذهن‌تان می‌گذرد را با بقیه در میان بگذارید، بعضی از افکار مناسب نیستند و می‌توانند به روابط شما با دیگران صدمات جبران‌ناپذیری وارد کنند.

    هیچ‌وقت در مورد رابطه‌ی یک فرد با دیگران، اظهارِ نظر نکنید یا آن را محکوم نسازید، برای بیشتر افراد، این یک خط قرمز مهم است و اگر این مورد را رعایت نکنید، دیگران فکر می‌کنند که شما به بدگویی و غیبت کردن عادت دارید که موجب دوری سایرین از شما می‌شود.

    هرگز غیبت نکنید، زیرا عملی منفی و ناشایست است و روابط بین افراد را بهم می‌زند.

    دانستن اطلاعاتی مانند تاریخ تولد، عادات، علایق، مدرسه‌ی دوران کودکی، جایی که در آن بزرگ شده‌اند، وضعیت تأهل، محل زندگی،‌ رویاها یا اهدافِ کسانی که با آنها در ارتباط هستید، بسیار مهم است.

    برای احوال‌پرسی، تبریک تولد یا سایر وقایع زندگی دوستان و آشنایان‌تان با آنها تماس بگیرید.

    آداب غذا خوردن

    آداب غذا خوردن بخشی از آداب معاشرت است و به عنوان یک بزرگسال باید این موارد را بدانید.

    چه باور داشته باشید چه نداشته باشید، بسیاری از افراد آداب غذا خوردن را بلد نیستند، آنها اغلب موقع غذا خوردن یا مشغول تماشای تلویزیون بوده‌اند یا پشت میز یک رستوران نشسته‌اند، اما شما به عنوان یک بزرگ‌سال باید آداب غذا خوردن در یک جمع را بدانید:

    به محض اینکه روی صندلی دور میز غذاخوری نشستید، دستمال خود را بردارید و آن را روی لباس‌تان بگذارید.

    تا وقتی همه سر میز حاضر نشده‌اند، شروع به خوردن نکنید.

    با دهان باز غذا را نجوید.

    هرگز در حال جویدن غذا با کسی صحبت نکنید.

    هرگز لقمه‌ی غذای خود را در ظرف سس فرو نبرید.

    غذا را تندتند نخورید مانند سایرین غذا را به آرامی میل کنید.

    هرگز قاشق، چنگال یا کارد را در مشت خود نگیرید.

    از چنگال خودتان برای برداشتن سالاد استفاده نکنید.

    وقتی وسایل غذا خوردن در دست‌تان است، حرکات اضافی انجام ندهید.

    برای برداشتن نمکدان یا وسایل دیگر دست‌تان را دراز نکنید، از دیگران بخواهید تا این اشیا را به شما بدهند.

    سر میز غذا صاف بنشینید و خم نشوید.

    بعد از غذا به دست‌شویی بروید و دست‌ها و دندان‌های‌تان را بشویید،‌ بهتر است یک خلال دندان به همراه داشته باشید.

    آداب لباس پوشیدن

    درست لباس پوشیدن نشان‌دهنده‌ی میزان آشنایی شما با آداب معاشرت است.

    شما باید آداب لباس پوشیدن را بدانید، لباس پوشیدن سرِ کار یا هنگام مصاحبه، آداب خاصی دارد. شما باید بدانید در هر مراسمی چگونه لباس بپوشید. عروسی، مهمانی شام، مراسم نامزدی، تدفین، تولد و گردش هر کدام لباسی خاص و مناسب دارند به نکات زیر توجه کنید:

    لباس کار و مصاحبه: بعضی از مشاغل مانند ساخت و ساز، جاده‌سازی و برق‌کاری لباسِ مخصوص دارند. اگر شما در یک دفتر مشغول به کار باشید، باید مانند رئیس خود لباس بپوشید. در بعضی از دفاتر، کارمندان باید لباس رسمی بپوشند.

    مجالس عروسی، شب‌نشینی، تدفین: در بیشتر موارد در چنین مراسم‌هایی کت و شلوار برای مردان و لباس‌های رسمی برای خانم‌ها مناسب است. بعضی فرهنگ‌ها برای چنین مراسم‌هایی لباس‌های خاصی دارند که افراد باید آن لباس را به تن کنند.

    مراسم رسمی: در مراسم رسمی نیز مردان بهتر است کت و شلوار سیاه یا سفید بپوشند. به همراه کت و شلوار مشکی باید کفش تیره و به همراه کت و شلوار روشن باید بر عکس لباس بپوشند. خانم‌ها نیز بهتر است لباس بلند همراه با کفش پاشنه‌دار بپوشند.

    آداب ملاقات با افراد جدید

    رعایت آداب معاشرت در برخورد اول، تاثیر خوبی روی ذهنیت افراد از شما می‌گذارد.

    در زندگی موقعیت‌هایی پیش می‌آید که باید با افراد جدیدی روبرو شویم،‌ این موقعیت‌ها می‌توانند فرصت‌های ارزشمندی برای ما باشند. ممکن است شما بتوانید همسر آینده‌تان را پیدا کنید یا یک دوست یا همراه خوب یا یک همکار مناسب بیابید. در اینجا ۵ قانون وجود دارد که باید موقع ملاقات با افراد جدید رعایت کنید:

    لبخند بزنید.

    محکم دست بدهید.

    در چشمان طرف مقابل‌تان نگاه کنید.

    در یک جمله خودتان را معرفی کنید و بگویید چرا در آن مراسم حضور دارید و با چه کسانی آشنا هستید.

    درباره شخصی که با او آشنا شده‌اید سوال بپرسید.

    رفتارهای مناسب در مکان‌های اجتماعی

    آداب معاشرت را در مناسبت‌ها و مکان‌های اجتماعی رعایت کنید.

    گفتن «بله» به جای «آره».

    اگر درخواستی دارید، از واژه‌ی لطفا استفاده کنید.

    تشکر کنید.

    هنگام قطع کردن یا ورود به یک مکالمه، عذرخواهی کنید.

    صحبت دیگران را قطع نکنید.

    وقتی کسی چیزی می‌گوید که با آن موافق نیستید، چشم‌های‌تان را گرد نکنید.

    وقتی کسی با شما صحبت می‌کنید به سمت دیگری نگاه نکنید.

    وقتی در حال صحبت با کسی هستید، موبایل‌تان را چک نکنید.

    مثبت‌اندیش باشید و حرف‌های منفی و انتقادات را نزد خودتان نگهدارید.

    از جملات مودبانه استفاده کنید.

    از میزبان تشکر کنید.

    در مکان‌های عمومی از واژه‌های نامناسب استفاده نکنید.

    بی‌ادب نباشید.

    10 اشتباه همیشگی در آداب معاشرت
  • ۱۲:۱۰   ۱۳۹۸/۴/۲۶
    avatar
    Simsimini52
    کاربر جديد|87 |138 پست

    آداب معاشرت در خانواده

    برای داشتن خانواده ای سالم که ارتباط خوب و دوستانه ای باهم برقرار میکنند،لازم است بدانیم چطور با هم معاشرت کنیم. خانواده مهمترین رکن و بنیاد در هر جامعه ای است؛بنابراین سلامت روحی و روانی آن لازم و ضرروری است. بیاید بررسی کنیم تا بتوانیم بهتر با اعضای خانواده خود معاشرت کنیم.

    1.برای صرف غذا منتظر بمانیم تا همه اعضا خانواده جمع شوند.

    2.هنگام صرف غذا باهم معاشرت و گفتگو کنیم تا بفهمیم هر یک از اعضا خانواده در چه وضعیتی قرار دارد.

    3.به یکدیگر احترام بگذاریم. رعایت ادب و احترام به هم برای داشتن رابطه دوستانه بسیار مهم است. با حقوق هم آشنا باشیم و آن را زیرِ پا نگذازیم.

    4.در کارِ خانه به هم کمک کنیم.وقتی قرار است یک مهمانی بدهید یا به مناسبتی مجبور به نظافت منزل هستیم این کار را گروهی انجام دهیم و کارها را باهم قسمت کنیم.

    5.بدون اجازه از کسی وارد اتاق او نشویم یا به وسایل شخصی هم دست نزنیم.

    6.به حرفهای هم گوش کنیم. سعی کنیم شنونده های خوبی باشیم و بیشتر باهم صحبت کنیم.

    بایدها و نبایدهای آداب معاشرت
  • ۱۱:۰۱   ۱۳۹۸/۴/۲۹
    avatar
    Simsimini52
    کاربر جديد|87 |138 پست

    آداب سلام کردن   

    یکی از عوامل مهم آداب معاشرت، سلام کردن و شیوه دست دادن می باشد. سلام کردن و دست دادن در آموزه های دینی و در تمام جوامع به نشانه دوستی و صمیمیت است. به منظور یادآوری این فرهنگ و تقدیر از پیشینیان، بخش توصیه های کاربردی را تقدیم می کنیم:

    1.      هنگام سلام کردن به چهره مخاطب نگاه کنید و با لبخند به استقبال ایشان بروید.

    2.     آقایان بهتر است در سلام کردن به خانم ها دقت نمایند و فقط به خانم های آشنا سلام کنند. فراموش نکنید که توقف بیش از حد و طولانی به هنگام سلام و احوالپرسی با خانم ها پسندیده نیست.

    3.    علی رغم آنکه بهتر است در سلام کردن پیش دستی نمود، لیکن کوچکترها می بایست سلام کنند، اما به هیچ عنوان پس از سلام کردن دست خود را دراز نکنید. بزرگترها می بایست برای دست دادن دست خود را جلو آورند.

    4.    پس از سلام کردن، بسیار کوتاه حال طرف مقابل را بپرسید و اجازه دهید تا وی به شما پاسخ بدهد.

    5.    در سلام کردن از واژه های پارسی استفاده کنید، اما به هیچ عنوان به جای حرکت زبان، سر را به علامت سلام تکان ندهید. این عمل نوعی بی احترامی و کم محلی می باشد.

    6.     سلام و احوالپرسی نیازمند زمانی طولانی نیست، نه وقت خودتان را بگیرید و نه وقت دیگران را.

    7.    درست است که گفته شده پس از سلام کردن باید دست را جلو برد و دست داد، اما فراموش نشود با کسی دودستی دست ندهید. البته در پایان نمازهای جماعت اگر کسی به شما دودستی دست می دهد، سعی کنید شما نیز چنین کنید.

    8.    اگر دست شما خیس است، به هیچ وجه با دست خیس و یا با مچ دست، دست ندهید، کافیست عذرخواهی نموده و ایستاده احترام بگذارید.

    9.     به هیچ عنوان آقایان به قصد دست دادن نباید دست خود را به سمت خانم ها دراز کنند، بلکه در شرایط ویژه و در میهمانی های خانوادگی هنگام روبرو شدن با خاله یا عمه و یا ... اگر این خانم ها دست خود را جلو آورند، شما وظیفه دارید دست بدهید. جلو بردن دست به سمت خانم ها برای دست دادن، نشان از عدم آگاهی نسبت به آداب معاشرت است.

    10.   به هنگام دست دادن، دست طرف مقابل را محکم نگیرید، خیلی ملایم و آرام و فقط به مدت ۳ الی ۵ ثانیه دست ها در تماس باشند، البته شل دست دادن و از روی بی حالی نیز جایز نیست.

    با اجرای این توصیه ها یقین بدانید به مرور می توانیم آداب معاشرت را ملکه ذهن کنیم. به امید آن روز

     آداب دست دادن:

    با این افراد شما دستتان را جلو نبرید. بگدارید اگر او مایل بود دست دراز كند . ۱- به یك خانم . ۲- به شخص مسن تر از خودتان . ۳- به یك شخصیت مهم . ۴- به كسی كه به شما معرفی می شود .

    در روزگار قديم فلسفه دست دادن از اين قرار بود كه وقتي فردي مي‌خواست به فقیری كمك كند سكه‌ای در كف دست خود مي‌گذاشت و با دست دادن آن را به فقير مي‌داد تا آبروي او حفظ شود.

    شايد دست دادن در فرهنگ غربي معناي ديگري داشته باشد ولي آنچه از آداب دست دادن در فرهنگ ما برمي‌آيد، همين نكته است. شايد به همين دليل است كه كوچكتر نبايد به طرف بزرگتر دست دراز كند و غيره.

    بایدها و نبایدهای آداب معاشرت
  • ۱۲:۱۲   ۱۳۹۸/۴/۳۱
    avatar
    Simsimini52
    کاربر جديد|87 |138 پست

     آداب معاشرت مهمانی در میزبانی و مهمانی 

    میزبان شدن و مهمانی رفتن آداب مخصوص به خودش را دارد، آدابی که در زیر مجموعه آداب معاشرت مهمانی قرار می‌گیرند. اگر اهل مهمانی گرفتن و مهمانی رفتن هستند حتما باید آداب معاشرت مهمانی را بلد باشید تا هم به خودتان به عنوان میزبان خوش بگذرد و هم برای مهمانان‌تان اوقاتی خوش فراهم کنید. 

    چگونه میزبان خوبی باشیم تا به مهمان‌ها خوش بگذرد

     راهنمای کامل آداب معاشرت می‌گوید: میزبان بودن یک کار سهل ممتنع است، یعنی در عین سادگی، سخت است. با این‌همه لازم نیست دست و پای‌تان را گم کنید یا هول شوید. اگر برای نخستین بار یا حتی چندمین بار میزبان تعداد زیادی مهمان هستید کافی است به توصیه‌های زیر عمل کنید تا هم به خودتان و هم به مهمانان‌تان خوش بگذرد.

    ۱- با احترام دعوت کنید

     وقتی قرار است میزبان باشید و مهمان دعوت کنید باید با احترام و کاملا روشن و مشخص تاریخ، ساعت، زمان و مکان و این‌که کس دیگری هم میزبان هست یا نه را به مهمانان‌تان اعلام کنید. طبق اصول راهنمای کامل آداب معاشرت از پاسخ مهمان‌ها مطمئن شوید که آیا دعوت‌تان را رد یا قبول کنند. اگر هم تم خاصی برای مهمانی در نظر گرفته‌اید حتما به مهمانان اعلام کنید.

    ۲- درست برنامه‌ریزی کنید

     اگر در تدارک یک مهمانی بزرگ و شلوغ هستید حتما یک لیست دقیق از نام و تعداد مهمانان تهیه کنید تا کسی از قلم نیفتد. برخی افراد این توانایی را دارند که در هر شرایطی مهمانی‌شان را برگزار کنند و حتی اگر قرار باشد مهمان‌ها را به پیک‌نیک ببرند بارش برف و باران هم خللی در برنامه‌های‌شان ایجاد نمی‌کند. طبق راهنمای کامل آداب معاشرت همه چیز را قبل از آمدن مهمان‌ها آماده کنید. غذا را درست کنید، میز را بچینید، خانه را مرتب کنید و قبل از این‌که مهمان‌ها از راه برسند همه چیز را چک کنید. به این ترتیب با خیال راحت و آرامش خیال منتظر مهمان‌ها و شروع مهمانی می‌مانید.

    ۳- به گرمی استقبال کنید

     از مهمان‌ها به گرمی استقبال کنید و تا آن‌جایی که می‌توانید به مهمان‌ها توجه نشان دهید. مراقب باشید که مهمان‌ها به چیزی نیاز نداشته باشند، لیوان‌های خالی چای یا نوشیدنی را از روی میز جمع کنید و از مهمان‌ها بپرسید هنوز میل دارند یا خیر. یکی از اصول راهنمای کامل آداب معاشرت مهمانی این است که مراقب باشید هیچ کدام از مهمان‌ها تنها نمانند و به همه از بزرگ و کوچک توجه کنید.

    ۴- انعطاف‌پذیر و خوشرو باشید

     یکی از مهم‌ترین ارکان آداب معاشرت مهمانی برای میزبان خوشرویی، مهربانی و برخورد گرم اوست. ممکن است یکی از غذاهای آن‌طور که انتظار داشته‌اید باب میل‌تان از آب در نیامده باشد، یکی از مهمان‌ها سر زده یک دوست همراه خودش آورده باشد، یا دسر خراب شده باشد. اصلا هول نشوید و اخم نکنید. از نظر آداب معاشرت مهمانی، یک میزبان بد اخم و ترشرو اصول و ادب را زیر پا می‌گذارد.

    ۵- رهبر و تیزهوش باشید

     رهبری مهمانی را در دست بگیرید. زمان ناهار، عصرانه یا شام را به مهمان‌ها به گرمی یادآوری کنید، تازه‌واردها را به سایر مهمانان معرفی کنید، با همه به یک اندازه گرم بگیرید و با تمام مهمانان وقت بگذرانید.

    ۶- از مهمان‌ها قدردانی کنید

     زمان خداحافظی از مهمان‌ها به خاطر آمدن‌شان قدردانی کنید. اگر مهمانی برای‌تان هدیه‌ای آورده حتما زمان خداحافظی باز هم از او تشکر کنید. اگر مهمانی زودتر قصد دارد از جمع شما جدا شود او را معطل نکنید و به گرمی با او خداحافظی کنید.

    ۷- طوری رفتار کنید که مشخص شود میزبانید

     اگر از نظر شخصیتی آدم خجالتی یا آرامی هستید حتما باید تمرین کنید که چگونه از مهمان‌ها استقبال کنید و آن‌ها را برای باز کردن سر صحبت منتظر نگذارید. بیشتر شنونده باشید تا گوینده. هیچ چیز برای مردم جذاب‌تر از این نیست که بدانند یک نفر با دقت و علاقه به صحبت‌های‌شان گوش می‌دهد.

    ۸- برای مهمان‌ها سرگرمی داشته باشید

     یک بازی جذاب که مناسب سن همه مهمان‌ها باشد و همه بتوانند در آن شرکت کنند برای مهمان‌ها در نظر بگیرید. اگر مهمان‌ها اهل بازی نیستند یک برنامه سرگرم کننده مثل شعر خوانی، طرح معما یا حتی خاطره گفتن تدارک ببینید.

    چگونه مهمان خوبی باشیم تا مهمانی خوش بگذرد

     مهمان خوب بودن هم یک هنر است. مهمان خوب در یک مجلس مهمانی می‌درخشد. اما چگونه مهمان خوبی باشیم تا هم مهمانی خوش بگذرد و هم میزبان از دعوت ما پشیمان نشود.

    ۱- به میزبان بگویید دقیقا چه ساعتی از راه می‌رسید

     اگر تاخیر دارید حتما به میزبان اطلاع دهید. یکی از مهم‌ترین آداب معاشرت مهمانی این است که با تاخیرتان برنامه‌های میزبان را مختل نکنید. اگر هم پیشامدی رخ داده و نمی‌توانید به مهمانی بروید حتما از دعوت میزبان تشکر کنید و زودتر به او اطلاع بدهید که می‌توانید در مهمانی شرکت کنید یا خیر.

    ۲- سر موقع در مهمانی حاضر شوید

     وقت شناسی و سر موقع در محل قرار حاضر شدن میان مردمان کشورهای مختلف معانی متفاوتی دارد. اما اگر جایی مهمان هستید یکی از مهم‌ترین آداب معاشرت مهمانی این است که نهایتا ۱۵ دقیقه دیرتر از زمانی که میزبان منتظر شماست به محل مهمانی برسید. به هیچ‌وجه زودتر از زمانی که میزبان منتظر شماست در منزل میزبان حاضر نشوید. اگر هم تاخیر دارید حتما به میزبان اطلاع دهید تا نگران نشود.

    ۳- در مهمانی همراه باشید

     زمانی که میزبان اعلام می‌کند وقت شام است بدون تاخیر و منتظر گذاشتن دیگران سر میز شام حاضر شوید. یکی از مهم‌ترین آداب معاشرت مهمانی این است که در مهمانی با میزبان و سایر مهمانان همراه باشید. اگر قرار است بقیه مهمانان بازی انجام دهند شما هم در آن شرکت کنید. یکی از عادت‌های آزار دهنده این روزها حتی در مهمانی‌های مهم، سرگرم شدن مهمان‌ها با گوشی موبایل است. اگر به مهمانی دعوت شده‌اید برای چند ساعت گوشی موبایل را کنار بگذارید. اگر هم منتظر یک تماس مهم هستید با معذرت‌خواهی از میزبان و سایر مهمانان عذرخواهی کنید و برای چند لحظه از جمع جدا شوید.

    ۴- اگر کمکی از دست‌تان بر می‌آید حتما انجام دهید

     طبق اصول راهنمای کامل آداب معاشرت زمانی که میزبان برای سرو غذا به آشپزخانه می‌رود حتما از او بخواهید که اجازه دهد شما هم کمک کنید. مثلا بگویید: خوشحال می‌شوم سالاد را آماده کنم یا پارچ آب را پر کنم. حتی اگر میزبان به تعارف از شما خواست که زحمت نکشید شما کوتاه نیایید و کمک کنید. بعد از شام هم در جمع کردن میز و شستن و خشک کردن ظرف‌ها به میزبان کمک کنید.

    ۵- افراط نکنید

     حتی اگر تمام هفته را غذا نخورده باشید به پیش غذاها و فینگرفودهای روی میز یورش نبرید. تعادل را رعایت کنید. با دهان پر صحبت نکنید و مراقب باشید سوپ یا مایعات را هورت نکشید. موقع غذا خوردن حواس‌تان باشد ملچ و مولوچ نکنید.

    ۶- در مهمانی در مورد دیگران، بیماری یا خبرهای بد صحبت نکنید

     آداب معاشرت مهمانی یعنی این‌که زمانی که به مهمانی دعوت می‌شوید در مورد دکور و وسایل منزل میزبان، افرادی که در مهمانی حاضر نیستند، موضوعات ناراحت کننده مثل بیماری یا اخبار بد صحبت نکنید. مهمانی زمانی برای خوشگذرانی است و با این‌گونه صحبت‌ها اوقات سایرین را مکدر نکنید. به جای آن در مورد بچه‌ها، موفقیت‌هایشان، مسافرت، کتاب‌هایی که خوانده‌اید، فیلم‌هایی که دیده‌اید، نتیجه مسابقات ورزشی و … صحبت کنید.

    ۷- از میزبان دو بار تشکر کنید

     طبق راهنمای کامل آداب معاشرت باید از میزبان دو بار تشکر کرد. یک بار موقع خداحافظی و یک بار دیگر فردای روز مهمانی به صورت تلفنی. اگر مهمانی رسمی بوده فردای روز مهمانی با یک یادداشت رسمی به صورت ایمیل یا یک نامه تشکر آمیز از طریق پیک به دست میزبان برسانید و از او بابت زحماتش تشکر کنید.

    بایدها و نبایدهای آداب معاشرت
  • ۱۱:۰۳   ۱۳۹۸/۵/۱
    avatar
    Simsimini52
    کاربر جديد|87 |138 پست

    آداب معاشرت با دوستان

    آداب معاشرت با دوستان، یعنی همواره در کنار آن‌ها باشیم و با صداقت و حمایت خود، فضایی صمیمی و مناسب برای رشد ایجاد کنیم. با دوستان با احترام رفتار کنیم و سعی کنیم خاطرات خوشی رقم بزنیم.

    آداب معاشرت با دوستان را بیاموزیم

      دایره دوستان مهم‌ترین بخش از مهم‌ترین روابط ما را تشکیل می‌دهد. دوستان تاثیر زیادی بر شادی و حس خوشبختی ما دارند. روابط دوستی بالا و پایین بسیاری دارند و گاه چالش‌هایی در آن بوجود می‌آید که همیشه روبرویی با آن‌ها ساده نیست. با دوستانتان وقت بگذرانید و با آن‌ها با احترام رفتار کنید. زمانی که تعارضاتی بوجود می‌آید، از صحبت پشت سر آن‌ها اجتناب کنید و در عوض مکالمه‌ای سازنده با او داشته باشید. یادگیری آداب معاشرت با دوستان کلید حفظ یک رابطه سالم، بلند‌مدت و لذت‌بخش است.

    آداب معاشرت با دوستان

    1. قانون طلایی را رعایت کنید (خود را جای او بگذارید)

    با دوستان خود به گونه‌ای رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار شود. کاری نکنید یا چیزی نگویید که اگر آن‌ها متقابلا بگویند یا انجام دهند ناراحت شوید. برای مثال اگر دوست شما حرف مسخره‌ای می‌زند، به جای آنکه سریعا شروع به مسخره کردن بکنید، خود را جای او بگذارید و ببینید اگر همه به حرف شما می‌خندیدند چه احساسی پیدا می‌کردید. با تقویت هوش اجتماعی  خود می‌توانید خود را جای دیگران بگذارید و آن‌ها را بهتر درک کنید.

    2. مهربان و سخاوتمند باشید

    دوستان خوب با هم به خوبی رفتار می‌کنند. آداب معاشرت با دوستان بر پایه عشق و احترام بنا شده است. حرف‌های مثبت و خوبی درباره دوستانتان بگویید، چه با هم باشید و چه نباشید. هر از چندی علاقه و محبت خود را به دوست خود ابراز کنید، برای مثال به او کتابی قرض دهید یا او را در ناهارتان شریک کنید. سخاوت نشانه‌ی آن است که دوست شما برایتان در اولویت است.

    3. حمایت‌گر باشید

    دوستان شما ممکن است در زندگی با پستی و بلندی‌های زیادی روبرو شوند. گاهی یک دوست تنها به شانه‌ای برای گریه کردن یا یک همراه نیاز دارد. ممکن است در زمان مشکلات ندانید که باید چه بگویید، اما همین که در سختی‌ها در کنار او باشید، بسیار کمک کننده است.

    4. وفاداریتان را نشان دهید

    دوستان همیشه در زمان سختی و شادی در کنار هم هستند و یکدیگر را حمایت می‌کنند. با مثبت بودن و حضور، به دوستانتان نشان دهید که همیشه در کنارشان هستید و می‌توانند روی شما حساب کنند. هرگز غیبت نکنید. درباره دوستی نظرات نامطلوب ندهید، حتی اگر از دست آن‌ها ناراحت هستید. این کار خلاف آداب معاشرت با دوستان است و بیشتر ضرر دارد تا اینکه مفید باشد.

    5. برای دوستانتان وقت بگذارید

    روابط دوستی با خاطره سازی مستحکم می‌شوند. هرچه بیشتر با یکدیگر زمان بگذرانید، بیشتر یکدیگر را می‌شناسید. می‌توانید به خانه دوستتان بروید و یا با آن‌ها ناهار یا شام بخورید. اگر دوست شما از شما خواست با او وقت گذرانی کنید، اگر مدام به او نه بگویید، او دیگر از شما چنین درخواستی نخواهد داشت. براساس آداب معاشرت با دوستان، اگر می‌خواهید با دوستانتان برنامه‌ای ترتیب دهید، از قبل با آن‌ها هماهنگ کنید.

     گذراندن وقت از آداب معاشرت با دوستان

     6. به نوبت انتخاب کنید

    به یاد داشته باشید که وقت‌گذرانی باید هم برای شما و هم برای دوستانتان جذاب و سرگرم کننده باشد. اطمینان حاصل کنید که در این رابطه هر کدام از شما به چیزی که می‌خواهد دست می‌یابد و فرصت انتخاب دارد. برای مثال اگر یک بار شما دوست داشتید به کافه بروید دفعه بعد به خواست دوستتان به سینما بروید و اینگونه باهم خوش بگذرانید.

    7. شنونده فعالی باشید

    دوستی یعنی وقت‌گذرانی با یکدیگر. حتی اگر درحال انجام فعالیت خاصی هستید، مکالمات هم با این فعالیت‌ها در ترکیب هستند. آداب معاشرت با دوستان به ما می‌گوید که به صحبت‌های دوستانتان و موضوعاتی که مطرح می‌کنند به خوبی گوش فرا دهید و خود را علاقه‌مند نشان دهید. برای مثال می‌توانید با تایید کردن، تکان دادن سر یا سوال پرسیدن نشان دهید که به آن‌ها گوش می‌دهید.

    8. اختلافات را حل کنید.

    اگر با دوستتان به مشکلی برخوردید یا بحثی میان شما در گرفت، آرامش خود را حفظ کنید. کمی زمان بگذارید و فاصله بگیرید تا خستگی یا عصبانیت‌تان فروکش کند. کمی به مسائل فکر کنید و ببینید کجای کار اشتباه کردید. قدم مهم بعدی این است که با دوستتان درباره مسئله پیش آمده صحبت کنید. 

    از فضای مجازی فاصله بگیرید. ممکن است بسیار وسوسه شوید که مشکل خود را در فضای مجازی به اشتراک بگذارید، اما به خاطر داشته باشید که این عصبانیت شما به زودی از بین می‌رود، اما پست شما آنجا خواهد بود و هرگز دوستتان آن را فراموش نخواهد کرد. می‌توانید به جای آن برای خودتان و درجایی که کسی نمی‌بیند یادداشت کنید تا خشمتان را به طریق مثبتی بروز دهید.

    9. همدلی کنید

    معمولا خیلی ساده است که دوستتان را در مورد مسائلی که با آن‌ها موافق هستید درک کنید. اصلا احتمالا به خاطر همین نقطه نظرات مشترک با هم دوست هستید. در یک رابطه دوستانه، با وجود تعارضات، از مخالفت‌ها بگذرید و نگرش دوستتان را درک کنید. خودتان را جای او بگذارید و سعی کنید موقعیت او را درک کنید.

    10. صادق باشید

    شاید دوستتان شما را به یک رویداد دعوت کند، اما واقعا دلتان نخواهد که در آن شرکت کنید؛ هیچ اشکالی ندارد که اول به خودتان و نیازهایتان توجه کنید و دعوت او را رد کنید. به هر حال، اگر بر خلاف میلتان عمل کنید، نه به شما و نه به دوستتان خوش نخواهد گذشت.

    آداب معاشرت با دوستان را رعایت کنید و قبل از آنکه درخواست او را رد کنید، چیز مثبتی بگویید. برای مثال: «خیلی ممنون که به یاد من هستی و من رو دعوت کردی، اما متاسفانه من خیلی به این موضوع علاقه‌ای ندارم.»

    11. دوست بمانید

    هر کسی ممکن است گاهی مشغول باشد و گاهی برنامه‌ها، فاصله و موانع دیگر موجب می‌شود نتوانید دوستتان را برای مدتی ببینید. اما اجازه دهید دوستتان بداند که به یاد او هستید، با فرستادن یک پیام یا تماس تلفنی و پرسیدن حال او.

    بیشتر بخوانید:

    تست دوستی؛ چطور دوستی هستید؟

    مراحل دوست یابی برای داشتن رابطه سالم چگونه است؟

    دوستی اتفاق ارزشمندی است که به سادگی نباید آن را از دست دهید. گفته می‌شود که دوستان، خواهر و برادر‌هایی هستندکه خودمان انتخاب کرده ایم. پس با رعایت آداب معاشرت با دوستان، این خواهر و برادران را در کنار خود حفظ کنید.

     

    شما چه راه‌های دیگری برای آداب معاشرت با دوستان را می شناسید که باعث تحکیم و تداوم روابط دوستی شود؟ تجربیات و دیدگاه‌های خود را از طریق ارسال نظرات با ما و سایرین در میان بگذارید. 

     

    بایدها و نبایدهای آداب معاشرت
  • leftPublish
  • ۱۷:۵۹   ۱۳۹۸/۵/۱۲
    avatar
    Simsimini52
    کاربر جديد|87 |138 پست

    نکاتی که درباره آداب و معاشرت روز عروسی باید بدانید!

     آداب و معاشرت شب عروسی: روز عروسی شما روزیست که قراراست به یادماندنی باشد و هربار که از آن شب یادمیکنید حس وحال زیبای آن شب رابه خاطربیاورید.همچنین این موضوع برای میهمانان شما هم صدق میکند.که پس از مدتها از رفتار شما و اتفاقات آن شب به خوبی یادکنند.

    خیلی مهم است که با میهمانانتان و همچنین افرادی که در محل برگزاری مراسم کار میکنند رفتاری درست و صحیح داشته باشید.

    مطمئن باشید رفتار شما هرچقدر صمیمی و قدرشناسانه باشد میهمانان به خوبی از مراسم شما و خودشما یادمیکنند.

    در ادامه این مطلب به چندنکته کوچک از این آداب اشاره میکنیم:

    ۱) در مسیر طراحی شده برای ورودتان با آرامش و متانت راه بروید،دست گلتان را به صورتی بگیرید که گلهای آن نمای بیشتری نسبت به ساقه آن داشته باشد.این یکی از نکات  آداب و معاشرت شب عروسی است.

    ۲) این قضیه را در نظرداشته باشید بعد از اتمام مراسم و در حالی که مراسم را ترک میکنید اگر کسی به شما دست تکان داد به صورتی دست تکان ندهید که انگار بعد از یک برد فوتبال درحال ترک زمین هستید.این یکی از نکات  آداب و معاشرت شب عروسی است.

    ۳) درگیر گرفتن عکسهای شخصی با تلفن همراه خود نشوید.چرا که این عکس گرفتن ها باعث میشود ساعتهایی که میتوانید در کنار خانواده و دوستان به شادی بپردازید را از دست بدهید.و این موضوع باعث دوری شما از  میهمانانتان میشود.بهتر است این بخش را به تیم عکاسی بسپارید.این یکی از نکات  آداب و معاشرت شب عروسی است.

    ۴) هنگام صحبت کردن به میهمانانتان لبخند بزنید و به چشمهای آنها نگاه کنید.به میهمانتان این اطمینان خاطر را بدهید که کاملا توجهتان به آنهاست.این یکی از نکات  آداب و معاشرت شب عروسی است.

    ۵) سعی کنید همراه هم ،هم عروس و هم داماد به تک تک میزها و میهمانان سربزنید.در صورت امکان دوباره به دیدن تک تک میهمانان بروید و از آنها بابت حضورشان تشکر و قدردانی کنید.این یکی از نکات  آداب و معاشرت شب عروسی است.

    ۶) هرکجای سالن که میروید و در جایی که قرار میگیرید با همسرتان باشید.و به تنهای به دورسالن نگردید.البته این راهم در نظر داشته باشید که مراسم اگر جداگانه بود و داماد در بخش مردانه بود و برعکس به تنهایی دریک جا ننشینید :)

    ۷) اگر سیگاری هستید درهنگام عروسی خود سیگار نکشید.دیدن عروس و داماد در لباس عروسی در حال سیگارکشیدن جلوه زیبایی ندارد.و همینطور ممکن است دردسرهایی مثل ریختن خاکستر سیگار روی لباس و سوختن آنرا داشته باشد.این یکی از نکات  آداب و معاشرت شب عروسی است.

    بایدها و نبایدهای آداب معاشرت
  • برای شرکت در مباحث تبادل نظر باید ابتدا در سایت  ثبت نام  کرده، سپس نام کاربری و کلمه عبور خود را وارد نمایید؛    (Log In) کنید.
موضوع قبل
زیربخش
موضوع بعد
آخرین پست های این تالار
آخرین پست های این بخش
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان