اگر یک چیز در مورد صربستان باشد که ما عاشق آن باشیم، امتناع آنها از برخورد در میان جمعیت است. ما با این ذهنیت، تصمیم میگیریم در سفر با تور اروپا به بیرون برویم و حمل و نقل عمومی چیزی نیست که در این جا به خوبی ارائه شود. اتوبوسها، ترامواها، و قطارهای برقی پایتخت مطمئنا بدترینهای قاره نیستند، اما در پراگ یا وین اینطور نیست. در این مقاله راهنماییهایی برای استفاده از حمل و نقل عمومی در بلگراد ارائه کردهایم. با نکست هالیدی همراه باشید.
پرداخت
اگر در سفر با تور بلگراد صربستان سوار اتوبوس برقی، تراموا یا اتوبوس شوید، در ابتدا به نظر می رسد هیچ کس هزینهای برای استفاده از این سیستم پرداخت نمیکند. گول این فکر را که شما میتوانید به صورت رایگان سوار این وسایل نقلیه شوید را نخورید، چرا که باید هزینه سفر خود را در زمان رسیدن به مقصد پرداخت کنید. بازرسان بلیط بیشتر از آنچه که فکر کنید حضور دارند و اغلب آنها با لباس شخصی هستند.
برای خرید بلیط، باید به یکی از کیوسکهای بسیاری که در اطراف شهر قرار دارند مراجعه کنید و یک کارت "باس پلاس" خریداری کنید. سیستم برمبنای پرداخت اولیه کار میکند، که هزینه یک سفر 90 دقیقهای حدود 89 دینار صربستان است. تنها یک کارت بخرید (به هزینه 250 دینار صربستان) و به فروشنده میزانی که میخواهید کارت را شارژ کنید را پرداخت کرده و به مسیرتان ادامه دهید.
وقتی که وارد وسیله نقلیه میشوید (میتوانید از هر یک از دربها وارد شوید)، هنگام ورود کارت باس پلاس خود را در برابر دستگاه کارتخوان نگه دارید تا صدای تایید را بشنوید. بازرسان بلیط بهانههای "کار نکرد، یا من خارجی هستم و نمیدانم" را قبول نمیکنند. استفاده از این کارتها دشوار نیست، گرچه ممکن است برای بار اول به کمک نیاز داشته باشید.
اتوبوسها
اگر برای بازدید از جاذبه های گردشگری به دنبال استفاده از حمل و نقل عمومی در بلگراد هستید، احتمالا بیشتر زمانی که دارید را در انتظار اتوبوسهای زردرنگی که با حرکت از نیو بلگراد به کانجارنیک، در کل شهر سفید میچرند، خواهید گذراند. همانطور که انتظار می رود، این وسایل نقلیه به شدت پر ضربه و سخت هستند. به احتمال زیاد تنها یک دستگاه اتوبوس مدرن در این مسیر میبینید، چرا که بقیه اتوبوسها از دهه 1970 مشغول به کار هستند.
زلنی وناک مرکز اصلی ترافیک داخل شهر است، که فقط ایستگاههای اتوبوس مرکزی شهر و قطار در آن وجود دارد. نقشه خطوط این سیستمها را میتوانید از وبسایت رسمی آنها دریافت کنید، هر چند نیازی به گفتن نیست که بعضی از آنها جابهجا شدهاند.
با وجود بدبینی خفیف، استفاده از اتوبوسهای بلگراد آسان است و مسیرهای کافی و مناسبی برای دسترسی به تمام شهر دارد. فقط مطمئن شوید که در مسیر درست حرکت میکنید، در ساعاتی که عجله دارید از استفاده از این سیستم اجتناب کنید.
ترامواها
بلگراد سیستم تراموا هم دارد، گرچه استفاده از کلمه "گسترده" برای آن میتواند بیاحترامی به این اصطلاح شمرده شود. اولین خط در سال 1892 راهاندازی شد و شبکه از زمان سقوط یوگسلاوی هیچ توجهی دریافت نکرده است. 11 خط تراموا در سراسر شهر در حرکت هستند – گرچه "دویدن" کلمه دقیقتری است.
خط یک باید از این جا حرکت کند، چرا که خط تراموای شماره دو در مرکز شهر حرکت میکند. این به صورت غیررسمی به عنوان کراگ دوژکه، یا "چرخه خط دو" شناخته میشود و میتوان آن را یک روش آرام برای رفتن به استاری گراد قبل از ورود و مقابله با هیجان مناظر در نظر گرفت.
اتوبوس های برقی
آیا نوعی از حمل و نقل عمومی وجود دارد که بیشتر از اتوبوسهای برقی قدیمی خاطرات سوسیالیسم را زنده نگه دارد؟ پاسخی که به دنبال آن هستید «خیر» است. اتوبوسهای برقی بلگراد در اواخر دهه 40 راهاندازی شدند و از آن زمان کمی تغییر کردهاند.
هفت خط اتوبوس برقی در سطح شهر وجود دارد و آنها به صورت همزمان مسیر خود به سوی استادنتسکی ترگ را شروع میکنند تا بتوانند برنامه کلی خود را در طول مسیر اجرا کنند. با این حال، برنامههایی برای عبور از این بخش شهر وجود دارد، بنابراین روزهای اتوبوس برقی وفادار میتوانند شمارهگذاری شوند.
بقیه انواع حمل و نقل عمومی
بلگراد همچنین تعداد کمی مینیبوس دارد که در سراسر شهر در حال خدمات رسانی هستند و با قیمتهای بیشتر، حمل و نقل بسیار کارآمدتری به بخشهای خاصی از شهر ارائه میدهند. پایتخت صربستان یکی از معدود شهرهای اصلی اروپاست که مترو ندارد و به رغم وعدههای گاه به گاه دولت، نشانهای از ایجاد آن در زمان نزدیک دیده نمیشود.
جذابیت خاصی در حمل و نقل عمومی بلگراد وجود دارد، هرچند این جذابیت را شما در تور خود تقریبا در یک سمت خاص از شهر حس میکنید. با این وجود کار انجام میشود، بنابراین فکر نکنید که باید از آن اجتناب کرد.