ژیلت ـ تولیدکنندهی تیغ ریش تراش
ارزش برند: ۲۳٫۳ میلیارد دلار
تأسیس توسط کینگ کمپ ژیلت در ۱۹۰۱ در امریکا
داستان خلقت: آقای کینگ، در سال ۱۸۹۵ به عنوان فروشندهی دورهگرد برای شرکت چوبپنبهسازی کار میکرد. یک روز، به جمعبندی جالبی رسید. او متوجه شد که مردم در بطریها را یک بار استفاده میکنند و بعد دور میاندازند و به همین خاطر شرکتهای بطریسازی مجبور بودند دوباره، درب چوبپنبهای برای محصولاتشان سفارش بدهند. ممکن است برای من و شما این قضیه اهمیتی نداشته باشد، ولی کینگ فکر کرد میتواند این مدل کسب و کار را استفاده کند و درآمد همیشگی از کنار آن دربیاورد.
از طرفی کینگ متوجه شده بود که تمام مردها مجبور بودند هر روز صبح، تیغ اصلاح صورتشان را قبل از استفاده، تیز کنند. پس فکر کرد اگر یک تیغ دولبهی ارزانقیمت بتواند درست کند که روی دستهای سوار شود و تا وقتی که کند و غیرقابلمصرف بشود، از آن استفاده کنند و بعد دورانداخته شود، همهی مردها مشتری بالقوهی آن محسوب میشوند.
میتوانم حدس بزنم الان چع فکر میکنید! حتما با خودتان فکر میکنید عجب ایدهی بکری! خب، چون به مصرف وسیع این تیغها در زندگیهاتان عادت دارید. ولی جالب است بدانید که شش سال طول کشید تا کینگ دانشمندان و ابزارسازهای منفیگرای شهرش را قانع کند که کمک کنند این تیغ تولید شود. در سال ۱۹۰۱ شرکت تیغ ایمن امریکا را تاسیس کرد و برای اون ۵۰۰۰ دلار سرمایه جمع کرد. ارزش این سرمایه به پول امروز چیزی حدود ۱۵۰ هزار دلار تخمین زده میشود. یک سال بعد اسم شرکت را به شرکت تیغ ایمن ژیلت تغییر داد.
اولین تولیدات شرکت، سال ۱۹۰۳ وارد بازار شدند. حدس بزنید، کل فروش سال اولشان چقدر بود؟ آنها ۵۱ مجموعه (دسته و تیغ) به ارزش هر مجموعه ۵ دلار و ۱۶۸ تا تیغ به ارزش یک دلار برای هر بیست تیغ فروختند. مسخره است، نه؟! ولی سال بعد مالکیت معنوی محصولشان را ثبت کردند و حدود ۹۱ هزار مجموعه و ۱۲۴ هزار تیغ به فروش رساندند.