خانه
36.5K

سخنان کوروش بزرگ

  • ۱۲:۰۵   ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
    avatar
    کاربر فعال|605 |210 پست
    زرتشت اساسا به معنی «شتر زرد» است:

    این ایین در قرن ششم پیش از میلاد بوسیله زرتشت در سرزمین ایران پدید امده است. کتاب مقدس پیروان این دین اوستا است که شامل پنج قسمت و از مبادی مختلف می باشند: 1- یسنا(سرود های نماز و عبادت)-2- ویسپرد(کتاب دیگری در اداب نماز و عبادت)-3- وندیداد(کتاب تشریفات مذهبی و قوانین اخلاقی) 4- یشت(سرودهای میتولوژیک در منقبت خدایان)-5- خرده اوستا( کتاب دعا برای کف نفس و عبادت فردی)


    نطفه اصول مهمه تعلیمات ایین زرتشت یعنی اعتقاد به خدای یگانه ( منوتئیسم) و نیز وجود اهریمن در برابر یزدان(دوالیسم) و رستگاری فردی و جهانی در کهن ترین قسمت اوستا یعنی گاتها دیده می شود.


    دین زرتشت در زمان اردشیر بابکان پادشاه ساسانی مذهب رسمی  ایرانیان شد, اما با غلبه عربها بر ایرانیان و روی کار امدن مذهب اسلام از پیروانش بسیار کاسته شد تا به انجا که امروزه عده انان در حدود 135 هزار نفر است که بیشتر در پاکستان و هندوستان و یزد سکونت دارند.


    زرتشتیان به اتش سخت احترام می گذاشته اند و در نگهداری به جد می کوشیده اند.

    گشتاسب پس از قبول نظریات مذهبی زرتشت دستور به دباغی 12 هزار پوست گاو را میدهد تا کتاب اوستا را با طلای ناب بر روی ان بنویسند و یک نسخه از ان را در اتشکده و نسخه دیگر را در تخت جمشید قرار دهند.
  • leftPublish
  • برای شرکت در مباحث تبادل نظر باید ابتدا در سایت  ثبت نام  کرده، سپس نام کاربری و کلمه عبور خود را وارد نمایید؛    (Log In) کنید.
موضوع قبل
موضوع بعد
آخرین پست های این تالار
آخرین پست های این بخش
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان