نتایج پژوهش جدید دانشمندان دانشگاه مینهسوتا نشان میدهد کودکان در ٧سالگی میتوانند بهطور استراتژیک و به شیوهای بزرگسالانه فکر کنند.
کودکان ٦،٥ سال به بالای حاضر در این تحقیق هنگام بازیکردن از استراتژیهایی استفاده کردند که با استراتژیهای مورد کاربری بزرگسالان قابلمقایسه بودند.
توسعه یک استراتژی، نیازمند نظریه ذهنی و توانایی برداشتکردن از افکار دیگران و همچنین پیشبینی رفتار آنها براساس انگیزههایشان است. این استراتژی همچنین تفکر بازگشتی و توانایی استفاده از یک گام از پردازش فکری برای فرمولبندی گام بعدی را میطلبد. تیم علمی حاضر در این پژوهش ترکیب نظریه ذهنی و تفکر بازگشتی را «نظریه استراتژیک ذهن» (SToM) نامید.
بهطور مثال، در یک موقعیت شاید در ابتدا فکر کنید دروغگفتن به دیگری به نفع شماست اما با استفاده از نظریه استراتژیک ذهن متوجه میشوید که مخاطب شما برای دروغگویی انگیزه دارد و اینکه وی نیز بهزودی متوجه میشود شما هم برای دروغگفتن به او انگیزه دارید. بنابراین او از شما انتظار دارد به وی دروغ بگویید و براساس این استراتژی، شما واقعیت را میگویید.
تیم علمی به منظور درک زمان توسعه SToM، رفتار ٦٩ کودک بین سنین ٣ و ٩ ساله را هنگام انجام دو بازی مختلف مطالعه کرد.
دانشمندان دریافتند با افزایش سن کودکان، استراتژیهای آنها نیز پیشرفتهتر شد و بهنظر میرسد در سن ٦ یا ٧ سالگی استراتژی SToM را پرورش دادند.
محققان با بررسی بزرگسالانی که در این بازیها شرکت داده شده بودند، دریافتند استراتژیهای کودکان ٦ ساله به استراتژیهای بزرگسالان شبیه بود. تیم علمی بر این باور است که کودکان توانایی تفکر استراتژیک و همچنین درک چگونگی استفاده از حقه و رقابتکردن به نفع خودشان را در سن پایین توسعه میدهند. جزییات این پژوهش در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم آمریکا منتشر شد.