۱۴:۴۲ ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
آغاز فعالیت حرفهای
در همان سن آوازی را در دستگاه سهگاه با آهنگسازی علی تجویدی و شعری از بیژن ترقی به نام «صبرم عطا کن» را اجرا کرد که در کتاب ترانههای ماندگار این اثر به ثبت رسیده است. وی به علت مخالفت پدر با نام مستعار حمیرا فعالیت خود را آغاز کرد اما پدرش صدای دختر خود را میشناسد و چون آوازهخوان بودن دخترش را دور از شان خانوادگی خود میبیند، همه صفحات موجود در بازار تهران را خریداری کرده و در خانه خود انبار میکند. وهمین علت باعث کمیابی صفحات صدای حمیرا در آن زمان میشود.
سپس طلاق دختر خود را از همسرش میگیرد و بهمدت یک سال دختر خود را در خانه زندانی میکند. بعد یک سال درطی یک سفر اروپایی که برای آقای امیرافشاری پیش میآید حمیرا که از حمایت مادر خود برخوردار بود به کار خود ادامه میدهد (توضیح: دومین اثر مشترک حمیرا، تجویدی و ترقی ترانهای به نام «سرگردان» در گوشهٔ موالیان از گوشههای مهجور دستگاه همایون است. «پشیمانم» بعداً ساخته شد که بهدلیل مدولاسیون زیبایی که از همایون به سهگاه تغییر مقام میدهد و بازمیگردد باعث تحول عظیمی در موسیقی سنتی ایرانی میشود. منبع مطالب داخل پرانتز: سخنان زندهیاد استاد تجویدی) پدر وی با آگاهی از اثر جدید دختر خود وی را از خانه طرد و از ارث محروم میکند. بعد از آن وی مدتی را در خانه پسرعمویش که همسر وی هما میرافشار ترانه سرای معروف بود به سر برد تا آنکه با استاد پرویز یاحقی ازدواج میکند.