معرفی انواع رنگ مو ، آرایشگر خود باشید
دارید موهای تان را خودتان رنگ کنید اما نمی دانید چگونه باید رنگ مورد نظرتان را
از میان انبوه نام ها و نشانه های مختلف انتخاب کنید؛ یا اصلا در مورد ترکیب یا
عملیات های مختلفی که با رنگ موها انجام می دهند. اطلاعی ندارید، نمی دانید که اگر
جایی موهای تان تن قرمزی یا زردی نامطلوبی به خود گرفت باید چه کنید اگر هم از
آرایشگری راهنمایی بخواهید چنان از واژگان تخصصی استفاده می کند که گیج می شوید و
اصلا متوجه صحبت های او نمی شوید؛ اما ما می خواهیم شما را با این اصول اولیه آشنا
کنیم؛ اصولی که می تواند نقطه آغاز کار شما با دنیای رنگ موها باشد. عجله نکنید
بعد از اینکه این اصول اولیه را یاد بگیرید در شماره های آینده به طور موردی به
شما خواهیم گفت رنگ های دلخواه مورد نظرتان را چگونه به دست آورید.
رنگ روی کاتالوگ چقدر واقعی است؟
توجه
داشته باشید که هنگام انتخاب رنگ مو پایه ی موی خود فرد نیز بسیار مهم است .
رنگهایی که بر روی کاتالوگها می بینید همه بر روی موهای دکلره شده امتحان شده است
حتی مشکی پر کلاغی . بنابراین یک فرد آسیایی با پایه ی رنگ تیره هرگز توقع نداشته
باشد که رنگ انتخابی بر روی موهایش دقیقا همان رفله را ایجاد کند. اگر دقیقا همان
رنگ و رفله را می خواهید موهای شما نیاز به دکلره یا رنگ مو آن هم در چند مرحله
است . موهای اروپایی ها به علت اینکه پایه ی روشن دارند تقریبا از پایه ی پنج به
بالا رنگ مو همان رفله را ایجاد می کند. اگر دقت کرده باشید در خانم هایی که موهای
سفید بیشتری دارند رفله ی رنگ انتخابی بسیار نزدیک به رنگ کاتالوگ مو است نسبت به
خانمی که رنگ موی مشکی یا قهوه ای سیر دارد.
پایه های رنگ مو را بهتر بشناسید
رنگ ها در ۱۰ پایه هستند، پایه رنگ را عمق رنگ
نیز می گویند و تن سایه ای است که روی مو می افتد، در واقع همان روشنی و تیرگی رنگ
است که به ترتیب عبارتند از از:
۱-
مشکی تیره ترین رنگ
۲-
قهوه ای تیره
۳-
قهوه ای متوسط
۴-
قهوه ای روشن
۵-
قهوه ای خیلی روشن
۶-
بلوند تیره
۷-
بلوند متوسط
۸-
بلوند روشن
۹-
بلوند خیلی روشن
۱۰-
بلوند خیلی خیلی روشن یا پلاتینه
مثلا N6 و A6 هر
دو یک پایه هستند ولی تن N6
بلوند تیره و تن A6
بلوند تیره خاکستری است. یادتان باشد عددهایی که در کنار رنگ نوشته می شود به این
صورت خوانده می شود که اسم شماره رنگ، سمت راست ممیز است و درجه یا همان پایه رنگ؛
سمت چپ ممیز.
از کدام اکسیدان استفاده کنیم؟
اکسیدان ها چه تفاوتی با هم دارند؟
اکسیدان
که به عنوان تسریع کننده فعالیت شیمیایی در رنگ مو به کار می رود، باتوجه به نتایج
مورد دلخواه شما و همچنین با تمایلات سازندگان رنگ ها تعیین می شود.
اکسیدان ۱ (۶%) رنگ را فقط به طور جزئی باز می
کند و برای پایه مو از یک تا ۴ است.
اکسیدان ۲ (۹%) قدرت بازکنندگی و روشن کنندگی
بالا روی موهای سفید را دارد و برای پایه مو از ۵ تا ۱۰ است.
اکسیدان ۳ (۱۲%) قدرت روشن کنندگی بالا با
کمترین میزان رنگ را دارد و مخصوص دکلره است ولی در رنگ های بالا یعنی پایه ۹ و ۱۰
هم می توانیم استفاده کنیم (البته در رنگ مو چندان استفاده ندارد.
چرخه رنگ را یاد بگیرید
یکي از عناصر و عوامل مهم رنگ کردن مو تعيين
رنگدانه زيرين موي شماست. وقتي که شما رنگي را انتخاب مي کنيد و بر روي موهايتان
مي گذاريد امکان دارد به خاطر رنگدانه زيرين در موي شما، همان رنگ دلخواه بدست
نيايد.
اگر شما نگاهي به چرخه در رنگ بياندازيد يک رنگ
مخالف براي هر رنگ وجود دارد يعني اگر موي شما نارنجي باشد رنگ سبز باعث مي شود که
موي شما قهوه اي شود يا اگر موي شما يک تون tone زرد دارد رنگ بنفش آن رنگ را از بين خواهد برد.
رنگ زيرين رنگ مصنوعي = رنگ نهايي
واریاسیون
به چه کار می آید
واریاسیونهارنگ مویخالص و
قوی هستند که یا باید بارنگمویا با رنگ ساژ های روی موی دکلره
شده ، مخلوط شوند تا تن رنگ را تغییر دهند. واریاسیون ها برای زیباتر شدن و یا
تغییررنگمویفعلی استفاده می شوند.
به
چند نکته در باره خصوصیاتواریاسیونها توجه کنید:
۱
-واریاسیونسبز ، رنگ
قرمز را خنثی می کند و بالعکس. پس هیچگاهوارسیونسبز با رنگ قرمز و یا
بالعکس ترکیب نمی شوند.
۲
-واریاسیونزرد برای
اینکه به مو ، تن طلایی بدهد با همه رنگ ها و رنگ ساژها ترکیب می شود.
۳
–واریاسیوننقره ای ،
ضد زردی است و زردی مو را از بین برده و موها را براق می کند.
۴
–واریاسیونآبی ضد
نارنجی بوده و رنگ نارنجی را خنثی می کند.
قانون ترکیب واریاسیون ها
۱ – ۹۹/۰ یاE12،واریاسیونهای بنفش
هستند که بارنگموهایAوCو رنگ های قرمز مخلوط می شوند.
۲
– ۱۰/۰ یاE14،واریاسیونهای
آبی هستند که بارنگموهای گروهNمخلوط می شوند.
۳ – ۸۸/۰ یاE15،واریاسیونهای
قرمز هستند که با تمامیرنگموها مخلوط می شوند. فقط با گروه
هایM،C,Aترکیب
نمی شوند.
۴ – ۵۵/۰ یاE16،واریاسیونهای
طلایی هستند که با تمامی سریرنگموها مخلوط می شوند.
۵ – ۳۳/۰ یاE17،واریاسیونهای سبز
هستند که با سریرنگموهایAوCوMترکیب می شوند.
زردی موها را از بین ببرید
اگر در رنگ موهایتان هاله زرد نامطلوبی وجود
داشته باشد باز با رنگساژ میتوانید آن را از بین ببرید؛ رنگی که باید برای اینکار
انتخاب کنید یک پایه رنگ نرمال به همراه کمی رنگی با پایه عسلی یا صورتی است؛ حتما
باید همراه رنگ نرمال کمی از پایه رنگ قرمز هم استفاده کنید چون در غیر این صورت
ممکن است رنگ موها بعد از رنگساژ به سبزی بزند.
رنگ گرم و سرد را مخلوط نکنید
رنگ هایی
که تن قرمز، نارنجی، مسی و طلایی دارند رنگ های گرم هستندکه شفاف ترند و رنگ هایی
که تن بنفش، آبی و سبز داشته باشند رنگ های سرد محسوب می شوند که مات تر هستند.
یادتان باشد رنگ های گرم با رنگ های سرد و بالعکس هرگز ترکیب نمی شوند. ما نمی
توانیم آن ها را با هم به کار ببریم.
قرمزی موها را چطور بگیرید؟
گاهی پیش میآید بعد
از رنگ کردن مو با هاله قرمزی که در رنگ وجود دارد مشکل دارید و میخواهید این
قرمزی را به طریقی از بین ببرید؛ در این حالت باید موها را رنگساژ کنید، رنگساژ
یعنی رنگ ضعیفی که با آب رقیق شدهاست. باید یک پایه رنگ نرمال(بین ۵ تا ۷) یا
دودی یا زیتونی را انتخاب کنید بعد آن را با آب و اکسیدان مخلوط کنید تا رنگ حالت
ماست رقیقی را پیدا کند، حالا آن را به موها بزنید و حدود ۱۰ تا ۲۰
دقیقه صبر کنید و بعد
موها را بشویید.
راهکاری برای پایدار کردن رنگ های فانتزی
لحظه نما:اگر برای رنگ
موهایتان از رنگهای فانتزی مثل قرمز و بنفش و… استفاده کردهاید برای پایدار
کردن آن باید بعد ازیک هفته تا ۱۰ روز از رنگ کردن و وقتی هنوز موها چندان رنگ خود
را از دست ندادهاند، آنها را رنگساژ کنید تا رنگ ثابت شود.حواستان باشد که بعد از
۱۵تا ۲۰ روز رنگساژ دیگر فایدهای ندارد و برای بهدست آوردن همان رنگ قبلی باید
مجددا موها را کامل رنگ کنید.
راهکاری برای رنگ گرفتن موهای سفید
اگر موهای تان خیلی سفید است آن را با کمی اکسیدان
آغشته کرده و به مدت تقریبا ۱۰ دقیقه صبر کنید تا موها تحریک شده و بتواند بهتر
رنگ مو را به خود جذب کنند اما اگر سفیدی موهای تان کم است نیازی به این کار نیست
بهترنی رنگ برای شما مخلوط ۲ رنگ شماره ۴ و ۵ از گروه N یا مخلوط ۳ و ۴ از گروه M است که هر دوی این رنگ ها بهتر
است با اکسیدان ۹ درصد مخلوط شود.
رنگ مو و معرفی انواع رنگ موها
اگر شما می خواهید فقط برای رفتن به یک مهمانی و یا یک سفر چند روزه،
موهای تان را رنگ کنید و حال و هوایی عوض کنید، پیشنهاد ما این است که سراغ
رنگ موهای موقتی بروید.
بازیگران سینما و تئاتر هم برای بازی کردن در نقش های کوتاه مدت، با
این نوع رنگ ها موهای شان را رنگ می کنند تا بتوانند به راحتی به رنگ موی
اولیه خود باز گردند.
این محصولات دو دسته اند: رنگ موهای موقت و رنگ موهای نیمه دایم.
رنگ موهای موقت
این فرآورده ها اساسا رنگ طبیعی مو را روشن تر و
درخشان تر می کنند، از تندی موهای سفید یا زرد می کاهند و موهای راه راه
و مش شده را یکنواخت می کنند. این رنگ ها تغییر شدیدی در رنگ مو ایجاد
نمی کنند و چون به راحتی و با یک بار شستشو از بین می روند، برای امتحان
کردن یک رنگ مو مناسب هستند.
دو نوع رنگ موی موقت وجود دارد: رقیق ها و غلیظ ها.
رقیق ها موها را خیلی ملایم رنگ می کنند، در حالی که غلیظ ها رنگ تیره تری ایجاد می کنند.
رنگ موهای موقت رقیق اصولا به صورت مایع هستند و پس از
استفاده و بدون این که آبکشی شوند، به مو مدل می دهند. وقتی در غلظت بالا
استفاده شوند، اثرشان عادی نیست. بعضی از این رنگ های موقت به صورت اسپری
در فروشگاه ها موجود است.
رنگ های به کار رفته در رقیق ها، معمولا رنگ های تضمین شده و رنگ
های مصنوعی تصفیه شده ای هستند که از نقطه نظر ایمنی تست شده اند و برای
استفاده در غذاها، داروها و لوازم آرایشی توسط FDA (اداره ی غذا و دارو) مورد تایید واقع گشته اند. این رنگ ها تقریبا بی خطرند، لذا در برچسب روی بسته بندی ها، لزوم
انجام تست پاچ قید نشده است (در تست پاچ، باید رنگ مو را ۴۸ ساعت قبل از
استفاده، روی قسمت کوچکی از پوست دست گذاشته و پس از نیم ساعت بشویید).
اسپری رنگ مو
رقیقها همچنین حاوی اسید ضعیفی هستند که باعث افزایش قدرت جذب رنگ
توسط مو می گردند. برخی فرآورده ها ممکن است علاوه بر رنگ های تضمین
شده،
حاوی رنگ های ترکیبی دیگر باشند که در این صورت برچسب بسته بندی این
فرآورده ها، دارای تذکراتی برای رعایت احتیاط و همچنین آموزش انجام پاچ
تست مقدماتی است. اکثر این مواد علاوه بر رنگ، برای مدل دادن مو نیز به کار
برده می شوند.
برخی فرآورده ها به صورت اسپری، موس یا ژل ساخته شده اند، برخی برای
ایجاد رنگ های فانتزی مو، قرمز، آبی، طلایی نقرهای، صورتی و سایر رنگ
های غیرمعمول
به کار می روند. همه رنگ های موقت، مواد رنگی را مثل یک پوشش رنگی روی مو می گذارند و به درون ساختمان مو نفوذ نمی کنند و یا خیلی کم نفوذ می کنند.
رنگ های خیلی غلیظ ممکن است
به بالش یا لباس مالیده شوند. تعریق موجب رنگ دادن مو به پوست می گردد.
رنگ های موقت تا اندازه ای نسبت به آب مقاوم هستند، ولی به راحتی با یک
بار شستشو از بین می روند.
رنگ های نیمه دایم
رنگ های نیمه دایم چند
امتیاز دارند. دوام شان از رنگ های موقت بیشتر است، ولی پس از ۴ تا ۵ بار
شستشو از بین می روند، لذا اگر خوش تان نیامد، برای تان مشکلی ایجاد
نخواهد کرد.
این فرآورده ها کاربردشان آسان است و تقریبا طبیعی به نظر می آیند و
کمتر از رنگ های اکسیداسیون دایمی، عکسالعملهای آلرژی ایجاد می کنند.
عیبی که دارند این است که اثرشان دایمی نیست، همچنین نمی توانند برای
ایجاد رنگی روشن تر از رنگ اصلی مو به کار برده شوند.
این فرآورده ها حاوی رنگ های آلی هستند که مخصوصا برای نفوذ در مو و سفت کردن مو در نظر گرفته شدهاند.
به ماده اکسید کننده یا آمونیاک که برای رنگ های اکسیداسیون ضروری
هستند، احتیاج ندارند و لذا لازم نیست قبل از استفاده با آن ها مخلوط شوند.
به این ترتیب مصرف آن ها آسان تر است و ملایم تر از رنگ های اکسیداسیون هستند
. این نوع رنگها را مستقیما به مو زده و مثل شامپو به تمام قسمت های
مو می مالند. اکثرا به صورت مایع بوده، اما تعداد کمی نیز به صورت موس
هستند.
چون رنگ به داخل مو نفوذ می کند، مو کاملا رنگ می شود و بر خلاف رنگ
های موقت به لباس و ملافه و… مالیده نمی شود. بسته به دفعات مصرف و فاصله
بین آن ها، برای رنگ کردن تدریجی یا سریع مو به کار می روند.
رنگ های نیمه دایم به صورت
سری کاملی از بلوند خاکستری تا مشکی معمولی وجود دارند و نیز انواعی از طیف
خاکستری، به رنگ های دودی یا نقرهای موجود می باشند.
در واقع این رنگها اغلب برای پوشاندن موهای سفید (وقتی کمتر از ۴۰ درصد
مو، سفید و به صورت یکنواخت منتشر شده باشد) یا برای از بین بردن رنگ های
زرد و خاکستری یا سفید کردن آن ها به کار می روند. همچنین برای طراوت
دادن به رنگ مو در فواصل مصرف رنگ های دائمی یا برای افزایش درخشندگی موی
طبیعی، مصرف می شوند.
معمولا این رنگ ها برای موهای دکلره شده توصیه نمی شوند.
با رنگ های نیمه دایم تعداد موارد عکس العملهای
آلرژیک خیلی پایین است و اغلب در افرادی پیش می آید که به رنگ های
اکسیداسیون حساس هستند. با این حال برای احتیاط، در برچسب بسته بندیها،
انجام تست پاچ، قبل از هر بار مصرف، دستور داده شده است.
اگر شما می خواهید از هر کدام از این رنگ ها استفاده کنید، دستورات
برچسب را به دقت مطالعه نموده و به آنها عمل کنید و قبل از هر بار مصرف،
پاچ تست انجام دهید.