خانه
36.4K

سخنان کوروش بزرگ

  • ۲۱:۳۰   ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
    avatar
    کاربر فعال|605 |210 پست


    سخنان کوروش بزرگ
  • leftPublish
  • ۱۸:۰۲   ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    avatar
    آزِِِِیـــــــــــنـاااا
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|13810 |7289 پست
    ﻣﺮﺩﯼ ﺭﺍﺑﻪ ﺟﺮﻡ ﻗﺘﻞ ﻧﺰﺩﮐﻮﺭﻭﺵ ﺑﺰﺭﮒ ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ
    ﭘﺴﺮﺍﻥ ﻣﻘﺘﻮﻝ ﺧﻮﺍﻫﺎﻥ ﺍﺟﺮﺍﯼ ﻗﺼﺎﺹ ﺑﻮﺩﻧﺪ
    ﻗﺎﺗﻞ ﺍﺯﮐﻮﺭﻭﺵ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺘﯽ ﻣﻬﻢ
    ﺩﺭﻗﺒﺎﻝ ﺑﺮﺍﺩﺭﺵ ﺳﻪ ﺭﻭﺯﻣﻬﻠﺖ ﺗﻘﺎﺿﺎ ﮐﺮﺩ
    ﺷﺎﻩ ﭘﺮﺳﯿﺪ: ﭼﻪ ﮐﺴﯽ ﺿﻤﺎﻧﺖ ﺗﻮﺭﺍﺧﻮﺍﻫﺪﮐﺮﺩ؟
    ﻗﺎﺗﻞ ﺑﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﻧﮕﺎﻩ ﮐﺮﺩﻭﺍﺷﺎﺭﻩ ﻧﻤﻮﺩ:ﺍﯾﻦ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻩ
    ﺷﺎﻩ ﮔﻔﺖ:ﺍﯼ ﺳﭙﻬﺴﺎﻻﺭﺁﺭﺍﺩﺁﯾﺎﺍﯾﻦ ﻣﺮﺩﺭﺍ
    ﺿﻤﺎﻧﺖ ﻣﯿﮑﻨﯽ؟ ﺁﺭﺍﺩﻋﺮﺽ ﮐﺮﺩ:ﺑﻠﻪ ﺳﺮﻭﺭﻡ
    ﮔﻔﺖ ﺗﻮﺍﻭﺭﺍﻧﻤﯿﺸﻨﺎﺳﯽ ﻭﺍﮔﺮﻓﺮﺍﺭﮐﻨﺪﺣﮑﻢ ﺭﺍ
    ﺑﺮﺗﻮﺍﺟﺮﺍﻣﯿﮑﻨﯿﻢ!ﺁﺭﺍﺩﻋﺮﺽ ﮐﺮﺩ:ﺿﻤﺎﻧﺘﺶ ﻣﯿﮑﻨﻢ
    ﻗﺎﺗﻞ ﺭﻓﺖ ﺳﻪ ﺭﻭﺯﻣﻬﻠﺖ ﺩﺭﺣﺎﻝ ﺍﺗﻤﺎﻡ ﺑﻮﺩﻭ
    ﻣﺮﺩﻡ ﻧﮕﺮﺍﻥ ﺁﺭﺍﺩﺑﻮﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﺣﮑﻢ ﺑﺮﺍﻭﺍﺟﺮﺍﻧﺸﻮﺩ
    ﺍﻧﺪﮐﯽ ﻗﺒﻞ ﺍﺯﻏﺮﻭﺏ ﺁﻓﺘﺎﺏ ﻗﺎﺗﻞ ﺑﺮﮔﺸﺖ ﻭﺩﺭ
    ﺣﺎﻟﯿﮑﻪ ﺑﺴﯿﺎﺭﺧﺴﺘﻪ ﺑﻮﺩﺑﯿﻦ ﺩﺳﺘﺎﻥ ﺟﻼﺩﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺖ
    ﺷﺎﻩ ﺑﺰﺭﮒ ﭘﺮﺳﯿﺪ:ﭼﺮﺍﺑﺮﮔﺸﺘﯽ ﺩﺭﺣﺎﻟﯿﮑﻪ
    ﻣﯿﺘﻮﺍﻧﺴﺘﯽ ﻓﺮﺍﺭﮐﻨﯽ؟
    ﻗﺎﺗﻞ ﺟﻮﺍﺏ ﺩﺍﺩ:ﺗﺮﺳﯿﺪﻡ ﮐﻪ ﺑﮕﻮﯾﻨﺪﻭﻓﺎﯼ ﺑﻪ ﻋﻬﺪ
    ﺍﺯﺑﯿﻦ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺭﻓﺖ
    ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺍﺯﺁﺭﺍﺩﭘﺮﺳﯿﺪ:ﭼﺮﺍﺍﻭﺭﺍﺿﻤﺎﻧﺖ ﮐﺮﺩﯼ؟
    ﭘﺎﺳﺦ ﺩﺍﺩ:ﺗﺮﺳﯿﺪﻡ ﮐﻪ ﺑﮕﻮﯾﻨﺪﺧﯿﺮﺭﺳﺎﻧﯽ ﻭﻧﯿﮑﯽ
    ﺍﺯﺑﯿﻦ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺭﻓﺖ
    ﺩﺭﺍﯾﻦ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﭘﺴﺮﺍﻥ ﻣﻘﺘﻮﻝ ﻧﯿﺰﻣﺘﺄﺛﺮﺷﺪﻧﺪﻭ
    ﮔﻔﺘﻨﺪ:ﻣﺎﺍﺯﺍﻭﮔﺬﺷﺘﯿﻢ
    ﺯﯾﺮﺍﻣﯿﺘﺮﺳﯿﻢ ﮐﻪ ﺑﮕﻮﯾﻨﺪﺑﺨﺸﺶ ﻭﮔﺬﺷﺖ ﺍﺯﺑﯿﻦ
    ﻣﺮﺩﻡ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺭﻓﺖ
    ﺍﯾﻦ ﻣﻄﻠﺐ ﺭﻭﮐﭙﯽ ﮐﺮﺩﻡ ﺯﯾﺮﺍﻣﯿﺘﺮﺳﻢ ﺑﮕﻮﯾﻨﺪ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺍﺯﯾﺎﺩﺭﻓﺖ
  • ۲۳:۰۹   ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    avatar
    parisss ?????
    یک ستاره ⋆|3154 |1676 پست
  • ۰۸:۳۲   ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    avatar
    amme joone bitanaz
    کاربر جديد|153 |83 پست
    زنده باد ایران و ایرانی و اصالت ایرانی بودنمووون
    روح کوروش کبیر غرق رحمت و ارامش
    که هیچکس کوروش کبیر نخواهد شدددددد......
  • ۱۱:۴۲   ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    avatar
    شقایق ف
    یک ستاره ⋆|1005 |1130 پست
    آزینا جون خیلی خیلی زیبا بود ای کاش فقط خوندنش نبود عمل کردن به این کلماتم بود
  • ۱۲:۰۴   ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    avatar
    ویانا
    کاربر فعال|605 |210 پست

    اهورا مزدا به چه معناست ؟






    <a href='http://s2.picofile.com/file/7661138274/ffffffff.jpg' rel=http://s2.picofile.com/file/7661138274/ffffffff.jpg" class="decoded" />







    اهورامزدا يعني چي ، اهورامزدا كيست ،آيا اهرورامزدا اسم خداست ، نقش اهورامزدا در دين زرتشت ،اهورامزدا خداي زرتشت ،

    میدانم که بیشتر بازدیدکنندگان عزیز که با واژه اهورامزدا برخورد میکنند  معنی انرا نمیدانند پس در اینجا به بررسی این واژه میپردازیم. واژه اهورامزدا اوستایی و یکی از نامهای خداوند است. این واژه از دو بخش تشکیل شده است. اهورا به معنی هستی بخش و دارنده هستی است مزدا خود از دو واژه مز به معنی بزرگ و دا به معنی دانا و دانش است پس واژه مزدا نیز به معنی دانش بزرگ است و وظیفه هر انسانی است که این دانش بزرگ را در یابد و به ان برسد. در نتیجه واژه اهورامزدا به معنی دانای بزرگ هستی بخش است.


    اين كلمه در متن‌هاي پهلوي به اُهرمَزد و هُرمُزد و در فارسي اورمَزد، هُرمزد و هُرمُز مبدل شده است. تا قبل از زمانِ هخامنشيان نمي‌توان در موردِ يزدان‌شناسي و باورهاي دينيِ ايرانيان جز در اساطير باستاني ايران و هندِ باستان آگاهي يافت. هم‌زادهاي اساطيري [كهن] بي‌شماري كه از دورانِ مشتركِ هندوايراني در ادبِ وِدايي و ميراثِ فرهنگيِ هند و داستان‌هاي پيشدادي، كياني و ميراثِ فرهنگي ايرانِ باستان برجا مانده‌اند، از جايگاهِ ويژه‌اي برخوردارند. اين هر دو قوم در دوره‌ي هندوايراني به اَسوره (اَهورَه) و دَئِوَ (ديو)هاي بي‌شماري معتقد بوده‌اند.


    اهورامزداي زرتشت را در سرودهايش «‌‌‌‌گات‌ها»‌كه در واقع اصلِ اوستا است، بهتر مي‌توان شناخت. اَهورامزداي زرتشت، داناترين سرور و بالاترين و برترين گوهري است كه شايسته‌ي نيايش است. اين گزينش در شرايط و زماني انجام گرفته كه پيرامونِ زرتشت را ايزادانِ هندوايراني بي‌شماري فراگرفته و در باورِ مردمان بوده‌اند. پس زرتشت با هوشياري و تدبير، اهورامزدا را بزرگ‌ترين خوانده است و اين به مفهومِ آن است كه او بزرگ‌ترين خدايي است كه وجود دارد و در تصور مي‌گنجد. با اين تدبير، بي‌آن‌كه ايزدانِ موجود را انكار كند،‌ در مراحلِ بعدي آن‌ها را به شكلِ فرشتگانِ اهورامزدا انگاشته كه به صورتِ صفاتِ اهورامزدا عمل مي‌كنند. با اين سليقه و تدبير، ايزدانِ باستاني به فرشتگاني مستقل كه از اهورامزدا بيرون جوشيده‌اند، بدل شده و هر يك به صورتِ‌منظري از اهورا عمل مي‌كنند. به عبارت ديگر، اَمشاسپندان، اعضاي يك پيكراند كه در آفرينش، زيك گوهرند.»


    در سراسرِ گات‌ها، اهورامزدا براي زرتشت، تنها خداي توانا و آفريننده‌ي دانا است. در بالاترين نقطه‌ي آسمان قرار دارد. زاده نشده و كسي به او نمي‌ماند. وَراي او و بدونِ او، هيچ چيز وجود ندارد. او برترين هستي است و هستيِ همه از اوست. او برترين است. نه برتر از خود دارد و نه هم‌پايه. نه كسي منكرِ برتري او و نه مدعي جايگاه اوست.


    در سنگ‌نبشته‌هاي هخامنشيان نيز اهورامزدا همان خداي يكتايي است كه راستي را دوست دارد و از دروغ بي‌زار است. از تاكيدهاي فراوان در گات‌ها و سنگ‌نبشته‌ها به پرهيز از دروغ، مي‌توان نتيجه گرفت كه تضادِ راستي و دروغ، در هر دو به يك اندازه متبلور است و بينشِ نبرد با دروغ و تكيه بر راستي، آبشخوري واحد دارد.


  • leftPublish
  • ۱۲:۰۶   ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    avatar
    ویانا
    کاربر فعال|605 |210 پست

    دانستنی های جالب درباره کوروش







    نقش آرامگاه کورش بزرگ روی اسکناس ۵۰۰ ریالی دوره رضاشاه پهلوي





    ـ آیا میدانید : ۲۹ اکتبر روز جهانی کوروش کبیر است و این روز فقط در تقویم ایران نیست؟


    ـ آیا میدانید : چند سال دیگر ، با نابودی کامل تخت جمشید باید سپاسگذار کشورهایی چون فرانسه باشیم که چندی از تخت جمشید را در موزه های خود حفظ کردند.


     


    ـ آیا میدانید: اولین سیستم استخدام دولتی به صورت لشگری و کشوری به مدت ۴۰سال خدمت و سپس بازنشستگی و گرفتن مستمری دائم را کورش کبیر در ایران پایه گذاری کرد.


    ـ آیا میدانید : کمبوجیه فرزند کورش بدلیل کشته شدن ۱۲ ایرانی در مصر و اینکه فرعون مصر به جای عذر خواهی از ایرانیان به دشنام دادن و تمسخر پرداخته بود ، با ۲۵۰ هزار سرباز ایرانی در روز ۴۲ از آغاز بهار ۵۲۵ قبل از میلاد به مصر حمله کرد و کل مصر را تصرف کرد و بدلیل آمدن قحطی در مصر مقداری بسیار زیادی غله وارد مصر کرد . اکنون در مصر یک نقاشی دیواری وجود دارد که کمبوجیه را در حال احترام به خدایان مصر نشان میدهد. او به هیچ وجه دین ایران را به آنان تحمیل نکرد و بی احترامی به آنان ننمود.


    ـ آیا میدانید : داریوش کبیر با شور و مشورت تمام بزرگان ایالتهای ایران که در پاسارگاد جمع شده بودند به پادشاهی برگزیده شد و در بهار ۵۲۰ قبل از میلاد تاج شاهنشاهی ایران رابر سر نهاد و برای همین مناسبت ۲ نوع سکه طرح دار با نام داریک ( طلا ) و سیکو ( نقره) را در اختیار مردم قرار داد که بعدها رایج ترین پولهای جهان شد


    ـ آیا میدانید : داریوش کبیر طرح تعلیمات عمومی و سوادآموزی را اجباری و به صورت کاملا رایگان بنیان گذاشت که به موجب آن همه مردم می بایست خواندن و نوشتن بدانند که به همین مناسبت خط آرامی یا فنیقی را جایگزین خط میخی کرد که بعدها خط پهلوی نام گرفت .


    ـ آیا میدانید : داریوش در پایئز و زمستان ۵۱۸ – ۵۱۹ قبل از میلاد نقشه ساخت پرسپولیس را طراحی کرد و با الهام گرفتن از اهرام مصر نقشه آن را با کمک چندین تن از معماران مصری بروی کاغذ آورد .


    ـ آیا میدانید : داریوش بعد از تصرف بابل ۲۵ هزار یهودی برده را که در آن شهر بر زیر یوق بردگی شاه بابل بودند آزاد کرد.


    ـ آیا میدانید : داریوش در سال دهم پادشاهی خود شاهراه بزرگ کورش را به اتمام رساند و جاده سراسری آسیا را احداث کرد که از خراسان به مغرب چین میرفت که بعدها جاده ابریشم نام گرفت .


    ـ آیا میدانید : اولین بار پرسپولیس به دستور داریوش کبیر به صورت ماکت ساخته شد تا از بزرگترین کاخ آسیا شبیه سازی شده باشد که فقط ماکت کاخ پرسپولیس ۳ سال طول کشید و کل ساخت کاخ ۸۰ سال به طول انجامید.


    ـ آیا میدانید : داریوش برای ساخت کاخ پرسپولیس که نمایشگاه هنر آسیا بوده ۲۵ هزار کارگر به صورت ۱۰ ساعت در تابستان و ۸ ساعت در زمستان به کار گماشته بود و به هر استادکار هر ۵ روز یکبار یک سکه طلا ( داریک ) می داده و به هر خانواده از کارگران به غیر از مزد آنها روزانه ۲۵۰ گرم گوشت همراه با روغن – کره – عسل و پنیر میداده است و هر ۱۰ روز یکبار استراحت داشتند .


    ـ آیا میدانید : داریوش در هر سال برای ساخت کاخ به کارگران بیش از نیم میلیون طلا مزد می داده است که به گفته مورخان گران ترین کاخ دنیا محسوب میشده . این در حالی است که در همان زمان در مصر کارگران به بیگاری مشغول بوده اند بدون پرداخت مزد که با شلاق نیز همراه بوده است .


    ـ آیا میدانید : تقویم کنونی ( ماه ۳۰ روز ) به دستور داریوش پایه گذاری شد و او هیاتی را برای اصلاح تقویم ایران به ریاست دانشمند بابلی “دنی تون” بسیج کرده بود . بر طبق تقویم جدید داریوش روز اول و پانزدهم ماه تعطیل بوده و در طول سال دارای ۵ عید مذهبی و ۳۱ روز تعطیلی رسمی که یکی از آنها نوروز و دیگری سوگ سیاوش بوده است .


    ـ آیا میدانید : داریوش پادگان و نظام وظیفه را در ایران پایه گزاری کرد و به مناسبت آن تمام جوانان چه فرزند شاه و چه فرزند وزیر باید به خدمت بروند و تعلیمات نظامی ببینند تا بتوانند از سرزمین پارس دفاع کنند .


    ـ آیا میدانید : داریوش برای اولین بار در ایران وزارت راه – وزارت آب – سازمان املاک -سازمان اطلاعات – سازمان پست و تلگراف ( چاپارخانه ) را بنیان نهاد.


    ـ آیا میدانید : اولین راه شوسه و زیر سازی شده در جهان توسط داریوش ساخته شد.


    ـ آیا میدانید : داریوش برای جلوگیری از قحطی آب در هندوستان که جزوی از امپراطوری ایران بوده سدی عظیم بروی رود سند بنا نهاد.


    ـ آیا میدانید : فیثاغورث که بدلایل مذهبی از کشور خود گریخته بود و به ایران پناه آورده بود توسط داریوش کبیر دارای یک زندگی خوب همراه با مستمری دائم شد.


  • ۱۲:۵۹   ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    avatar
    ویانا
    کاربر فعال|605 |210 پست
        



    یک کتیبه در ترکیه که در زمان هخامنشیان بر روی یک کوه نوشته شده است





                                                                                                                                                    


  • ۰۸:۴۱   ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    avatar
    آزِِِِیـــــــــــنـاااا
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|13810 |7289 پست
    وای فلسفه ۱۲۰ساله رو نمیدونستم..ممنونم
  • ۰۸:۴۶   ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    avatar
    آزِِِِیـــــــــــنـاااا
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|13810 |7289 پست
    ویانا جون اطلاعات مفیدی میرسونی در مورد ایرونیاااا و فرهنگمونن...متشکررر
  • ۰۸:۵۱   ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    avatar
    آزِِِِیـــــــــــنـاااا
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|13810 |7289 پست
    زیباکده
    شقایق ف : 

    آزینا جون خیلی خیلی زیبا بود ای کاش فقط خوندنش نبود عمل کردن به این کلماتم بود
    زیباکده
    شقایق جون اگه همگی عمل کنن که ایران بهشت میشه......اونوقت بهشت واسه ماها نیست که ما محکوم به سختی و .........

    همینقد که این تاپیک خالیه....خودتون ببینیدددد و حدسشو بزنیددددد اینهمه کاربر داریم اما ینظر و لایک به ویانا جون واسه ا سال مطالب خوبشون نمیدن.....

    اصن یسریاااااا کوروش کبیر نمیشناسن.....

    اگه تاریخ ایران و واقعیت رو در زمانش بخونن میدونن ک چ پادشاهی داشتیم....

    اما وقت تنگ است و صحبت بسیاررررر.........!!!!!!!!!!!!!
  • leftPublish
  • ۰۰:۰۷   ۱۳۹۳/۱۱/۲۲
    avatar
    lale
    کاربر جديد|5 |3 پست
    ویاناجووون واقعاممنون ازاین همه مطالب مفید متاسفانه آدمای خیلی کمی قدرکارای کوروش کبیروداریوش بزرگ رومیدونن البته به همینش هم شکر لااقل مثه بعضیا تاریخ ایران مارو1400ساله خطاب نمیکنن زنده بادکوروش کاش من تواون زمان بدنیامیومدم واقعا دوره هخامنشی دوره ی اوج ایران بوده
    ویاناجون ممنون میشم اگه بازم به اطلاع رسانی درمورد هخامنشی ادامه بدی هرچه بیشتربدونیم بهتره من که ازخوندنشون سیرنمیشم گرچه بخاطروضع الان ایران افسوس میخورم
  • ۰۰:۱۹   ۱۳۹۳/۱۱/۲۲
    avatar
    lale
    کاربر جديد|5 |3 پست
    عاااالی بووووود مممنونم ویانا جون خیلی گلی
  • ۲۱:۱۷   ۱۳۹۳/۱۱/۲۲
    avatar
    ویانا
    کاربر فعال|605 |210 پست
    لاله عزیز درود به شما

    خیلی خوشحالم ازین تاپیک استفبال می کنید

    یکی از افتخارات ایران هخامنش هست ایران بخاطر  کورش بزرگ  جهانی شد اما باعث تاسفه که انقد بی رحمانه از این اصل چشم پوشیده شده و خیلی از خود ما ایرانیا اینارو نمیدونیم.

    سپاس دوست عزیز
    ویرایش شده توسط ویانا در تاریخ ۲۲/۱۱/۱۳۹۳   ۲۱:۱۸
  • ۱۱:۵۶   ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
    avatar
    ویانا
    کاربر فعال|605 |210 پست
    برای جذب افرادی که به شما وفادار باشند تلاش کنید. البته این کوشش با جور ستم, زور و قدرت یافت نمی شود بلکه با یاری به دیگران, کارهای نیک و رفتار پسندیه به دست می اید. (کوروش کبیر)

    اگر برای اداره امور کشوری نیاز به یاری داشتید همکاران خود را از میان اشخاص شریف و اصیل برگزین. (کوروش کبیر)


    هم میهنان بدون شک از خارجیان و مردمان کشورهای دیگر بهتر به کشورشان خدمت می کنند و به ما نزدیک ترند. (کوروش کبیر)




  • ۱۱:۵۹   ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
    avatar
    ویانا
    کاربر فعال|605 |210 پست

    کوروش بزرگ

    𐎤𐎢𐎽𐎢𐏁

    سنگ‌نگارهٔ مرد بالدار در پاسارگاد
    دوران حدود ۵۵۹–۵۳۰ پیش از میلاد
    زادروز ۶۰۰ یا ۵۷۶ پیش از میلاد
    زادگاه انشان، پارس
    مرگ دسامبر ۵۳۰ پیش از میلاد مسیح
    محل مرگ محل قطعی مشخص نیست.
    آرامگاه آرامگاه کوروش بزرگ در پاسارگاد کنونی

    پیش از کمبوجیه دوم
    پس از کمبوجیه یکم
    همسر کاساندان
    کاخ پاسارگاد
    دودمان هخامنشیان
    پدر کمبوجیه یکم
    مادر ماندانا
    فرزندان کمبوجیه

    بردیا

    آتوسا

    آرتیستون

    رکسانا

    نقاشی والیس از سنگ‌نگارهٔ مرد بالدار در پاسارگاد
    ویرایش شده توسط ویانا در تاریخ ۲۳/۱۱/۱۳۹۳   ۱۲:۰۰
  • ۱۲:۰۵   ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
    avatar
    ویانا
    کاربر فعال|605 |210 پست
    زرتشت اساسا به معنی «شتر زرد» است:

    این ایین در قرن ششم پیش از میلاد بوسیله زرتشت در سرزمین ایران پدید امده است. کتاب مقدس پیروان این دین اوستا است که شامل پنج قسمت و از مبادی مختلف می باشند: 1- یسنا(سرود های نماز و عبادت)-2- ویسپرد(کتاب دیگری در اداب نماز و عبادت)-3- وندیداد(کتاب تشریفات مذهبی و قوانین اخلاقی) 4- یشت(سرودهای میتولوژیک در منقبت خدایان)-5- خرده اوستا( کتاب دعا برای کف نفس و عبادت فردی)


    نطفه اصول مهمه تعلیمات ایین زرتشت یعنی اعتقاد به خدای یگانه ( منوتئیسم) و نیز وجود اهریمن در برابر یزدان(دوالیسم) و رستگاری فردی و جهانی در کهن ترین قسمت اوستا یعنی گاتها دیده می شود.


    دین زرتشت در زمان اردشیر بابکان پادشاه ساسانی مذهب رسمی  ایرانیان شد, اما با غلبه عربها بر ایرانیان و روی کار امدن مذهب اسلام از پیروانش بسیار کاسته شد تا به انجا که امروزه عده انان در حدود 135 هزار نفر است که بیشتر در پاکستان و هندوستان و یزد سکونت دارند.


    زرتشتیان به اتش سخت احترام می گذاشته اند و در نگهداری به جد می کوشیده اند.

    گشتاسب پس از قبول نظریات مذهبی زرتشت دستور به دباغی 12 هزار پوست گاو را میدهد تا کتاب اوستا را با طلای ناب بر روی ان بنویسند و یک نسخه از ان را در اتشکده و نسخه دیگر را در تخت جمشید قرار دهند.
  • ۱۲:۰۷   ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
    avatar
    ویانا
    کاربر فعال|605 |210 پست

    هر انکه اهورامزدا را بپرستد, بخشش وی از ان او خواهد بود هم در زندگی و هم پس از مرگ.(داریوش بزرگ)


    هرگاه مردی بر علیه کسی ادعا کند تا مورد دادرسی واقع نشود; بر او حکمی روا نمی کنم.(داریوش بزرگ)


  • ۱۲:۰۸   ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
    avatar
    ویانا
    کاربر فعال|605 |210 پست
    پیوستگی که میان ایرانیان وجود دارد به لطف خداوند است و شما نیز باید برای حفظ ان کوشش کنید.(کوروش بزرگ)
  • ۱۲:۰۹   ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
    avatar
    ویانا
    کاربر فعال|605 |210 پست

    ای اهورا مزدا!


    به من بیاموز تا به دیگران بیاموزم و بگویم چگونه می توان یک زندگی شاد و خوشبخت را پی ریزی نمود.(گات ها; سرود یک بند 11)


    بهترین خوشبختی از آن کسی خواهد بود که راز خوشبخت زیستن را به دیگران بازگو کند تا زنان و مردان, به رسایی و بالندگی جاودانه ره ببرند.(یسنا/هات 31)


    به راستی, آموزش درست و خردمندانه ی آموزگار آگاه بهترین چیزهاست.(یشت ها 32)


  • ۱۲:۳۰   ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
    avatar
    ویانا
    کاربر فعال|605 |210 پست

    عزیزانم هنگام نشستن, بزرگان و ریش سپیدان را بر خود مقدم بدانید.(کوروش کبیر)


    من به تمام فرزندانم از دوران کودکی آموزش دادم که در تمامی مراحل زندگی به مهتران و بزرگان احترام گذارند و آنها را بر خود مقدم بدانند.(کوروش کبیر)


  • برای شرکت در مباحث تبادل نظر باید ابتدا در سایت  ثبت نام  کرده، سپس نام کاربری و کلمه عبور خود را وارد نمایید؛    (Log In) کنید.
موضوع قبل
موضوع بعد
آخرین پست های این تالار
آخرین پست های این بخش
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان