خانه
22.3K

هواپیما های ما

  • ۱۰:۱۶   ۱۳۹۲/۳/۲۲
    avatar
    کاربر جديد|7 |43 پست
     بوئینگ 707:
    در سال 1952 میلادی هواپیماهای مسافربری از نظر تجهیزات و بگارگیری سیستمهای جدید در اوج بودند . که همگی مجهز به موتورهای بسیار بزرگ پیستونی بودند که به حداکثر سرعت و قابلیت حمل مسافر رسیده بودند . شرکتهای هوایی خواهان هواپیماهای بزرگتری بودند که با سرعت بیشتری پرواز کند.هواپیماهای موتور پیستونی نمی توانستند سریعتر پرواز کنند.سرعت زاویه ای در انتهای ملخها محدودیت سرعت ایجاد می کرد .زیرا در سرعت های بالا سرعت نوک ملخها از سرعت صوت گذشته و باعث لرزش و در نتیجه کند شدن آنها می شد . موتور جت که چند سالی از اختراعش گذشته بود پیشرفت قابل توجهی کرده بود و در هواپیماهای بمب افکن بی- پنجاه و دو , بی-چهل و هفت نیز استفاده شده بودند اکنون فرصت خوب بود تا از این موتورها در هواپیماهای مسافربری
    استفاده شود .البته اولین هوایمای مسافربری جت را انگلیسیها ساختند که بخاطر وارد آمدن فشارهای در حین پرواز به گوشه قاب پنجره ها بدنه هواپیما از هم از هم متلاشی می شد . سه فروند از هواپیماهای جت مسافربری انگلیسی که کامت نام داشت سقوط کرده و باعث زمین گیر شدن این هواپیما شد . بوئینگ با پندی که عدم موفقیت انگلیسها گرفته بود.اولین هواپیمای جت مسافربری خود را طراحی کرد .هواپیمای بمب افکن بی- پنجاه و دو که فاقد پنجره بود .بدنه محکمی داشت که می توانست هر نوع فشاری را تحمل کند . اما بدنه و سازه هواپیمای مسافربری که باید پنجره های متعددی داشته باشد تا نور و روشنایی به داخل آن بتابد کاملآ با هواپیمای بمب افکن متفاوت بود.
    در هر صورت بوئینگ اولین هواپیمای مسافربری خود تحت عنوان 80-367 طراحی کرد که بعدها به نام 707 از نوع 100 (100-707) تغییر یافته و برای اولین بار در سال 1954 به پرواز در آمد اولین فروند آن در سال 1958 تحویل شرکت هواپیمایی پان امریکن شد که اولین پرواز بازرگانی را از فراز اقیانوس اطلس شمالی انجام داد . هواپیماهای707 اولین هواپیمای جت مسافربری دور برد بود . با وارد شدن این هواپیما به خطوط هوایی بساری از مسیرهای پروازی که غیر ممکن بودند امکان پذیر شده و فاصله زمانی بین شهرها نیز کوتاهتر شد . دیگر از آن سر و صدای ملخها خبری نبود.سرعت زیاد و گنجایش قابل توجه مخازن سوخت باعث می شدند تا هواپیما بدون اینکه احتیاجی به توقفهای سوخت گیری داشته باشند مسافتهای طولانی چون عرض اقیانوس را بدون مشکل طی کنند .این هواپیماها که اولین هواپیمای جت مسافربری ساخت کارخانه بوئینگ می باشد.فصل جدیدی را در حمل و نقل هوایی باز نمود .این هواپیما مجهز به 4 دستگاه موتور جت ساخت کارخانه پرات-اند ویستنی بود که برای اولین بار موتورهای جت بازرگانی و یا غیر نظامی تولید می کرد.همچنین ورود این نوع هواپیماها آموزش خلبانی را نیز متحول کرد .خلبانانی که طی سالهای طولانی چندین هزار ساعت با هواپیمای موتور پیستونی پرواز کرده بودند .اکنون باید پرواز با هواپیمایی را که خیلی سریعتر پرواز می کردند می آموختند .در اوایل ورود هواپیماهای جت به خطوط هوایی سوانح هوای متعددی رخ دادند که همگی آنها ناشی از همین تغییرات بود.
    به زودی سایر سازندگان هواپیما نیز به رقابت با بوئینگ بر خواسته و هواپیماهایی نظیر 707 ساختند. با به وجود آمدن رقابت این هواپیما نیز پیشرف قابل توجه ای کرد.نوع نظامی آن که 717 نام داشت و به عنوان هواپیمای سوخت رسان پرواز می کرد نیز ساخته شد . با وجود تغییراتی که به مرور زمان در موتورهای 707 داده می شد این موتورها مصرف سوخت بسار بالایی داشتند از طرف دیگر بخاطر طراحی خاص هواپیما امکان پیشرفت وجود نداشت .زیرا اگر مهندسان بوئینگ می خواستند امکانات بیشتری را در هواپیما جای بدهند باید تغییرات عمده ای در طراحی آن می دادند.اکنون نوبت آن رسیده بود تا هواپیماهای دیگری ساخته تا احتیاج شرکتهای هوایی را که خواهان جابه جایی مسافر با حداقل هزینه بودند بر آورده گردد . به همین دلیل آخرین 707 در سال 1979 ساخته و تحویل گردید .شایان ذکر است که یک نوع کوتاهتر آن نیز که 720 خوانده می شودبه تعداد محدودی تولید شد .از 707 به عنوان رادار پرنده(آواکس)نیز استفاده می شود. نوع رادار پرنده که تا اواسط دهه 1980 به تعداد خیلی محدود تولید شد مجهز به موتورهای بزرگ و کم مصرف و کم صداتر می باشد.
    هواپیماهای 707 دارا مشخصات کلی به شرح زیر می باشند.
    طول هواپیما :04/44 متر
    فاطله دو نوک بال :9/39 متر
    حداکثر برد :4949 کیلومتر
    حداکثر وزن به هنگام بلند شدن 151454 کیلوگرم
    گنجایش محل مسافر 179 نفر
    تعداد خدمه پروازی :2 نفر خلبان و 1 نفر مهندس پرواز
    بسیاری از شرکتهای هوایی با در دسترس بودن فن آوری لازم تغییراتی را روی 707 انجام داده و هزینه عملیاتی آنرا کاهش داده اند.واین تغییرات شامل تعویض موتورها ، آلات دقیق ناو بری و پروازی می باشند .برخی دیگر از شرکتها نیز با نصب کیتهای مخصوص ومصرف سوخت و همچنین صدای موتورها را کاهش داده اند که در این صورت 707 را مناسب حمل بار می نماید .در مجموع 1009 فروند از انواع مختلف 707 ساخته شده است که 120 فروند از انواع غیر نظامی در شرکتهای هوایی پرواز می کنند که اکثر آنها تغییرات فن آوری جدید را دریافت کرده اند .
    بوئینگ در ابتدا فکر می کرد عمر مفید هر فروند 707 پس از 60 هزار ساعت پرواز و یا 20 سال پس از ساخته شدن به پایان خواهد رسید . اما بازرسیهای دائم وتعمیر و نگهداری صحیح نشان داد که عمر مفید این هواپیما خیلی بیشتر از این است . در حال حاضر بیشترین پرواز 90585 ساعت در طی 38 سال بوده که یک فروند 707 انجام داده و هنوز هم پرواز می کند.

  • leftPublish
  • ۱۰:۲۵   ۱۳۹۲/۳/۲۲
    avatar
    amir aviation
    کاربر جديد|7 |43 پست
    ایرباس آ 300: ایرباس آ-۳۰۰ (Airbus A۳۰۰) یک هواپیمای مسافربری ساخته شرکت ایرباس است. نخستین بار در۶ آبان ۱۳۵۱ (۲۸ اکتبر ۱۹۷۲ معرفی شد و دو سال بعد رسما به خدمت شرکت‌های هواپیمایی در آمد . ساخت این گونه هواپیما در ژوئیه ۲۰۰۷ متوقف شد .


     مشخصات ایرباس آ-۳۰۰ دارای دو موتور توربوفن در زیر دو بال است.
        * فاصله نوک دو بال: ۴۴٫۸ متر
        * طول: ۵۴٫۱ متر
        * ارتفاع: ۱۶٫۵ متر
        * ظرفیت مسافر: ۳۶۱ نفر (در مدل ایرباس آ-۳۰۰-۶۰۰ آر)
        * بیشینه سرعت: ۸۵/۰ ماخ (۸۹۵ کیلومتر بر ساعت) (در مدل ایرباس آ-۳۰۰-۶۰۰ آر)
        * محدوده پرواز: ۷۷۰۰ کیلومتر

    مدل‌ها
        * A۳۰۰B۲ مدل پایه مسافربری
        * A۳۰۰B۴ مدل مسافربری با محدوده پرواز بیشتر
        * A۳۰۰C۴ مدل مسافربری با امکان تغییر کاربری
        * A۳۰۰F۴ مدل ترابری
        * A۳۰۰-۶۰۰ مدل مدرن‌تر

    ایرباس A300 ایران ایر
     
  • ۱۰:۳۰   ۱۳۹۲/۳/۲۲
    avatar
    amir aviation
    کاربر جديد|7 |43 پست
     ایرباس آ 319:
    ایرباس آ-۳۱۹ (Airbus A319) یک هواپیمای مسافربری ساخته شرکت ایرباس است. ساخت ایرباس آ-۳۱۹ از سال ۱۹۹۳ آغاز شد و نخستین بار در ۷ شهریور ۱۳۷۴ (۲۹ اوت ۱۹۹۵) در شهر هامبورگ به پرواز در آمد. اولین نمونه تجاری این هواپیما در آوریل سال بعد به خدمت شرکت هواپیمائی سوئیس ایر در آمد . این هواپیما گونه کوچکتری از هواپیماهای ایرباس آ-۳۲۰ است و از گروه هواپیماهای ایرباس سری آ-۳۲۰ به حساب می‌آید.
    فهرست مندرجات


    مشخصات
    ایرباس آ-۳۱۹ دارای دو موتور توربوفن در زیر دو بال است.
        * فاصله نوک دو بال: ۳۴٫۱ متر
        * طول: ۳۳٫۸ متر
        * ارتفاع: ۱۱٫۸ متر
        * ظرفیت مسافر: ۱۴۵ نفر
        * بیشینه سرعت: ۸۲/۰ ماخ (۸۷۰ کیلومتر بر ساعت)
        * محدوده پرواز: ۳۳۹۰ کیلومتر

    ایرباس آ-۳۱۹ شرکت ایزی جت

  • ۱۰:۳۵   ۱۳۹۲/۳/۲۲
    avatar
    amir aviation
    کاربر جديد|7 |43 پست
    ایرباس آ 320:
     ایرباس آ-۳۲۰ (Airbus A320) یک هواپیمای مسافربری ساخته شرکت ایرباس است. ساخت ایرباس آ-۳۲۰ از سال ۱۹۸۴ آغاز شد و نخستین بار در ۲۲ فوریه ۱۹۸۷ در تولوز فرانسه به پرواز در آمد و در ژوئیه سال بعد به خدمت شرکت هواپیمائی ایر فرانس در آمد . این هواپیما از گروه هواپیماهای ایرباس سری آ-۳۲۰ به حساب می‌آید. دیگر هواپیماهای این سری عبارتند از: ایرباس آ-۳۱۸، ایرباس آ-۳۱۹ و ایرباس آ-۳۲۱ .

    فهرست مندرجات


     مشخصات

    ایرباس آ-۳۲۰ دارای دو موتور توربوفن در زیر دو بال است.

        * فاصله نوک دو بال: ۳۴٫۱ متر
        * طول: ۳۷٫۶ متر
        * ارتفاع: ۱۱٫۸ متر
        * ظرفیت مسافر: ۱۸۰ نفر
        * بیشینه سرعت: ۸۲/۰ ماخ (۸۷۰ کیلومتر بر ساعت)
        * محدوده پرواز: ۵۱۸۵

     مدل‌ها
        * A320-100 مدل ابتدایی این هواپیما بود و تنها ۲۱ فروند از آن تولید شد.
        * A320-200 مدل استاندارد.

  • ۱۰:۴۴   ۱۳۹۲/۳/۲۲
    avatar
    amir aviation
    کاربر جديد|7 |43 پست
    ایرباس آ 340 :
     
    در سال 1987 ایرباس اعلام کرد که همزمان با کار آ-330 هواپیمای آ-340 را نیر طراحی کرده و می خواهد بسازد.ایرباس آ-340 اولین هواپیمای چهار موتوره ساخت ایرباس بود که ساخته می شد .هدف از ساختن یک هواپیمای چهار موتوره با گنجایش حمل 263 تا 295 مسافرارائه یک هواپیمای دور برد در مسیرهای کم مسافر بود. 

    اولین پرواز آ-340 در اکتبر 1991 صورت گرفت و اولین نمونه آن در سال 1993 تحویل شرکت ایر فرانس شد. 

    شرکت هواپیمایی لوفت هانزا در المان دومین شرکتی بود که این نوع هواپیما را تحویل گرفت.این هواپیما یک وسیله بسیار مناسب برای انجام پروازهای کم مسافر در مسیرهای اروپا به کانادا و امریکای جنوبی و یا سواحل غربی امریکا می باشد.این نوع هواپیما بخاطر داشتن 4 موتور هیچ گونه محدودیتی از نظر پرواز ازفراز اقیانوس ندارد. 

    قبل از اینکه ایرباس آ-340 به پرواز در آید.شرکتهای هواپیمایی آسیایی چون سنگاپور مجبور بودند در پروازهای دور برد خود از هواپیما های بوئینگ 747 استفاده کنند که در حال حاضریکی از دور برد ترین هواپیماهای مسافربری جهان به حساب می آید . البته این شرکتها مجبور بودندحتی با داشتن مسافر کم مسیرهای طولانی را با این هواپیما پرواز کنند.اما ایرباس آ-340 می تواند این مسیرها را بدون مشکل طی کند. 

    بدنه هواپیمای آ-340 هم اندازه آ-330 می باشد . کابین خلبان نیز دقیقا همانند سایر محصولات ایر باس است فقط با یک تفاوت که هواپیما دارای 4 موتو می باشد. وقتی که روی هر بال هواپیما 2 موتور نصب شود سازه بال سبکتر و استحکام آن نیز بیشر میشود . سازه سبکتر به هواپیما اجازه می دهد سوخت بیشتری را حمل کند.در ضمن ایر باس اظهار می دارد وقتی که یک هواپیما 4 موتور دارد اگر یکی از آنها را از دست بدهد فقط 25 درصد از نیروی رانش هواپیما کاسته می شود . اما اگر هواپیمایی که 2 موتور دارد یکی از آنها را از دست بدهد 50 درصد از توان خودش را از دست داده است . البته این مورد خاص در پروازهای متوسط چندان تاثیری ندارد ولی در شرایطی که هواپیما از فراز مناطق گوناگون و متنوعی عبور می کند می تواند بسیار حائز اهمیت باشد.باز هم کابین خلبان یکسان قطعات مشترک هزینه آموزش و انبارداری و تعمیر و نگهداری را پایین خواهد آورد. 

    شایان ذکر است که شرکت هواپیمایی لوفت هانزا به مدت یک ماه و نیم با این هواپیما مسیرهای اروپا به آمریکا را بدون مسافر انجام می داد تا کارایی هواپیما را ارزیابی کند. به این ترتیب خلبانان شرکت که قرار است با این هواپیما پرواز کنند تجربه لازم را کسب کرده و در ضمن به دفتر دیسیچ و برنامه ریزی و تنظیم طرح پرواز اجازه می دهد تا با شناخت بیشتر از کارایی هواپیما پروازها را خیلی بهتر برنامه ریزی کنند اما شرکتهای هواپیمایی دیگر چون بریتیش ایرویز که پروازهای دور برد خود را فقط با 747 و 777 انجام می دهند چندان مایل نبودند که آ-340 را داشته باشند .زیرا این هواپیما به طور کلی در سیستم پروازی شرکت جای نمی گیرد. 

    هر هواپیمای جدیدی که وارد یه شرکت هواپیما یی می شود . کتابهای عملیاتی آموزشی فنی و تعمیراتی و عیب یابی و برنامه ریزی را که حجم آن دست کمی از ججم یک کتابخانه متوسط ندارد با خود به به همراه می آورد.بطور کلی نوشتار کتابهای مربوط به هر کارخانه ای با کارخانه دیگر متفاوت است . البته کلیه کتابها به زبان انگلیسی می باشد اما نحوه نوشتن آنها با یکدیگر خیلی فرق دارد و قتی که قسمت تعمیر و نگهداری به یک سیستم خو گرفت پذیرفتن یک سیستم دیگر کمی مشکل و در بسیاری موارد غیر ممکن خواهد بود . اما برخی از شرکتها مانند سنگاپور دارای نطام فنی و مهندسی بخصوصی هستند که می توانند پذیرای هر نوع سیستمی باشند . برخی دیگر از شرکتها نیز مانند شرکت هواپیمایی امارات هزینه سنگینی قبول می کنند تا سیستم خود را عوض کنند. 

    بسیار از سیستمهایی که در این هواپیما به کار برده شده است همان سیستمهای ایرباس آ-320 می باشد . اما تجهیزات مربوط به رفاه مسافران فقط برای پروازهای دور برد می باشد . به عنوان مثال سیستم تامین آب آشامیدنی و آب شستشو از یکدیگر مجزا هستند به وسیله فشارهوای موتور به کار می افتند. 

    وقتی که یک هواپیما روی زمین است یک رایانه مرکزی فشار آب را با هوایی که قبلا ذخیره شده است تنظیم نموده و نسبت به مصرف آب و مدت زمانی که آب از یک محل جریان خوهد داشت اولویت قائل می شود . سیستم توالتها نیز به وسیله یک رایانه کنترل شده و مرکز جمع اوری آبهای زائد نیز با بخشی از نرم افزار مرکزی هواپیما کنترل می شود . پمپهای مکنده آبهای زائد با فشار هوا کار می کند و احتیاجی به برق ندارد . به این ترتیب از کابل کشیهای غیر ضروری و نصب موتورهایی که با برق کار می کنند جلوگیری شده و خطر اتش سوزی ناشی از اتصالات از بین می رود. 

    در داخل هواپیما امکانات برقراری تلفن راه دور با هر نقطه ای از جهان ‘ویدیو و فاکس به طور کامل مهیا می باشد. حتی مسافران می توانند با استفاده از ترمینال رایانه ای که در داخل هواپیما نصب شده اند با شبکه های رایانه ای ارتباط بر قرار کنند. 

    خط تولید هواپیمای آ-340 به خاطر شباهت بدنه آن با آ-330 در یک محل واقع شده است . نوع فوق دوربرد که وزن بیشتری نیز دارد می تواند 232 نفر مسافر را 148000 کیلومتر و بدون توقف حمل کند. موتورهای هواپیما از نوع موتوربین المللی cfm است که محصول مشترک چند کارخانه موتور سازی در اروپا و آمریکا می باشد . هر کدان از این موتورها 154 کیلو نیوتن رانش دارد . ایرباس اعلام کرده است که در صورت تمایل شرکتهای هواپیمایی نوع 500 را که می تواند با حمل 209000 لیتر سوخت 216 مسافر را در مسافت 15355 کیلومتر حمل کند بسازد . البته با افزایش برد هواپیما تعداد مشتری ها نز محدود تر خواهد بود . زیرا تعداد معدودی از شرکتهای هواپیمایی چنین مسافتهایی را پرواز می کنند.داشتن هر صندلی اضافه در هواپیما برابر است با افزایش هزینه به خاطر این امر شرکتهای هواپیما یی سعی می کنند هواپیمایی بخصوصی را برای مسیر بخصوصی استفاده کنند . ایر باس نیز امید وار بود تا با هزینه زیادی که برای ساختن اولین نمونهای آ-330 و آ-340 صرف کرده بود بتواند تعداد قابل توجهی از آنها را بفروشد . 


    ایرباس آ-340 از نوع 200 معمولی دارای مشخصات زیر می باشد 

    طول : 3/60 متر 

    ارتفاع :8/16 متر 

    فاصله دو نوک بال :4/59 متر 

    بیشرین وزن به هنگام بلند شدن :257000 کلوگرم 

    برد پروازی:10180 کیلومت
    ر 

    خدمه :2 نفر خلبان +2 خلبان رزرو برای پروازهای طولانی .
  • ۱۰:۵۴   ۱۳۹۲/۳/۲۲
    avatar
    amir aviation
    کاربر جديد|7 |43 پست
    جنگنده F 5 :
      

    F-5 به عنوان یک جنگنده صادراتی ارزان قیمت در راستای برنامه های کمک نظامی به کشورهای هم پیمان آمریکا تولید شد. F-5 یک جت جنگنده دو موتوره کوچک با سطح بال کم و بهینه سازی شده جهت تعمیر و نگهداری آسان بود. F-5 هیچگاه در مقیاس وسیع توسط نیروی هوایی آمریکا به کار گرفته نشد ؛ اما به واسطه داشتن خصوصیات مشابه با MIG-21 ، از آن به عنوان هواپیما متخاصم ( در مانورهای هوایی ) استفاده می شد. F-5A ( که 799 فروند از آن تولید شد) یک هواپیمای بسیار ابتدایی با حداقل تجهیزات بود ، حال آنکه F-5 E Tiger II ( که 1166 فروند از آن تولید شد) دارای قابلیتهای بسیار بیشتری بود. نهایتاٌ هواپیمای اصلاح شده و تک موتوره F-5G با نام جدید F-20 تولید شد. دستکم 28 کشور F-5 را به کار گرفتند.

     مشخصات مدلهای A و E هواپیمای F-5

     

     F-5A Freedom Fighter

     

     

     

    نوع: F-5A

     کشور سازنده : آمریکا

     ماموریت : جنگنده

     

    سال ورود به خدمت : 1963

     

    سرنشین : 1 نفر

     

    موتورها : 2 * 1800 kg G.E. J85-GE-13

     

    سطح بال : 15.79 m2

     

    طول بال : 7.70 m

     

    طول : 14.38 m

     

    ارتفاع :4.01 m

     

    وزن بدون تسلیحات : 3667 kg

     

    حداکثر سرعت : 1490 km/h

     

    برد : 15200 m

    سقف پرواز : 15200 m

    تسلیحات : دو توپ 20mm

    قیمت هر فروند : 5 میلیون دلار

      
    ---------------------------------------------------------

     

    Northrop F-5E Tiger II

     

    نوع: F-5E

    کشور سازنده : آمریکا

    ماموریت : جنگنده

    سال ورود به خدمت : 1973

     

    سرنشین : 1 نفر

     

    موتورها : 2 * 22.24 kN G.E. J85-GE-21A

     

    سطح بال : 17.28 m2

     

    طول بال : 8.13 m

     

    طول : 14.68 m

    ارتفاع :4.08 m

    وزن بدون تسلیحات : 4410 kg

    حداکثر سرعت : 1.64 ماخ

    حداکثر برد : 2860 km

    سقف پرواز : 15790 m

     

     تسلیحات : دو توپ 20mm

     

     

    مشخصات جنگنده Northrop F-5E Tiger II

     

    ماموریت اصلی 

     

    جنگنده سبک وزن 

     

    نیروی محرکه 

     

    Two General Electric J85-GE-21B turbojets

     

    تراست 

     

    2x 5,013 lb

     

    2x 22.3 kN

     

    حداکثر سرعت 

     

    1,082 mph

     

    1,741 km

     

    سرعت صعود اولیه 

     

    574 ft/s

     

    175 m/s

     

    سقف پرواز 

     

    51,800 ft

     

    15,790 m

     

    برد 

     

    2,314 miles

     

    3,724 km

     

    شعاع عملیاتی 

     

    190 miles

     

    306 km

     

    وزن 

     

    خالی

     

    9,725 lb

     

    4,410 kg

     

    حداکثر هنگام برخاست 

     

    24,725 lb

     

    11,214 kg

     

    طول بال 

     

    26.7 ft

     

    8.13 m

     

    طول 

     

    47.4 ft

     

    14.45 m

     

    ارتفاع 

     

    13.35 ft

     

    4.07 m

     

    مساحت بال 

     

    186 sq. ft

     

    17.28 sq. m

     

    تسلیحات قابل حمل 

     

    دو توپ 20 میلیمتری ;تسلیحات در زیر بالهاتا میزان 3175کیلوگرم، موشکهای هدایت شونده, بمب, راکت, یک موشک هدایت شونده در نوک هر بال

     

     

    F-5 یک جنگنده مافوق صوت با قیمت پایین ، تعمیر و نگهداری آسان و قابلیت کاربرد چندگانه است. بیش از 2000 فروند هواپیمای F-5 توسط نیروی هوایی آمریکا جهت استفاده کشورهای هم پیمان آمریکا ساخته شد. F-5 که به هواپیمای آموزشی T-38  ساخت کارخانه نورث روپ شباهت دارد ، برای ماموریتهای متنوع پشتیبانی زمینی و رهگیری هوایی مناسب است. نخستین پرواز F-5 در 30 جولای 1959 انجام و تحویل آن به فرماندهی تاکتیکی هوایی جهت آموزش خلبانان خارجی در آوریل 1964 آغاز شد. خلبانانی از ایران و کره جنوبی اولین کسانی بودند که جهت هدایت F-5 آموزش دیدند. سپس خلبانانی از نروژ ، یونان ، تایوان ، اسپانیا و سایر ملل جهان آزاد که F-5 را در اختیار داشتند ، تحت آموزش قرار گرفتند.

     یک نمونه آموزشی از هواپیمای F-5 موسوم به F-5B نخستین پرواز خود را در فوریه 1964 انجام داد. در سالهای 67- 1966 ، یک اسکادران از هواپیماهای F-5 نیروی هوایی آمریکا به منظور سنجش قابلیتهای عملیاتی این هواپیما به ماموریتی رزمی در جنوب شرق آسیا اعزام شد.

     F-5 E Tiger II یک نمونه بسیار بهبود یافته تر نسبت به نمونه قبلی (F-5A Freedom Fighter ) بود. در طراحی مجدد به مدل E به عنوان یک جنگنده برتری هوایی مانورپذیر ، سبک وزن و ارزان قیمت ، یک سیستم رادار کنترل آتش هوا به هوا و یک سیستم نشانه روی محاسبه گر زاویه افزوده شد. موتورهای نیرومندتر J85 مستلزم افزایش طول و عرض هواپیما بود. طراحی مجدد بر روی ریشه بال جلو صورت گرفت تا به بال این هواپیما ، ویژگی دلتا شکل سه گانه را بدهد. نخستین پرواز F-5 E در 11 اوت 1972 انجام شد و اولین واحد نیروی هوایی آمریکا که آن را دریافت کرد ، 425th TFS at Williams AFB, Arizona بود که مسئولیت آموزش خلبانان خارجی را جهت پرواز با F-5 بر عهده داشت. مشهورترین کاربرد Tiger II به عنوان هواپیمای متخاصم در آموزشگاه جنگ افزار جنگنده نیروی هوایی آمریکا در نوادا بود. خلبانان متخاصم اسکادران 64 جنگ افزار جنگنده (64th Fighter Weapons Squadron) ، در زمینه تاکتیکهای شوروی ، آموزش می دیدند و از هواپیماهای F-5 Eبه منظور شبیه سازی میگهای 21 برای آموزش خلبانان نیروی هوایی آمریکا در مانورهای هوایی استفاده می کردند.

  • leftPublish
  • ۱۱:۰۱   ۱۳۹۲/۳/۲۲
    avatar
    amir aviation
    کاربر جديد|7 |43 پست
    جنگنده میگ 23 و 27 :

     جنگنده میگ-23 موسوم به فلاگر بعنوان عضوی جدایی ناپذیر در اکثر ارتش های وابسته به اتحاد جماهیر شوروی سابق حضور داشته و دارد. این جنگنده که در دوران خود جنگنده ای کارا بحساب می آمد با اتکا به رادار قدرتمند و سیستم جستجوگر مادون قرمز می توانست بعنوان جنگنده ی دفاع نقطه ای در تمام ساعات شبانه روز و در انواع آب هوا به خدمت بپردازد. این جنگنده تک موتوره با اتکا به یک دستگاه موتور قدرتمند R-27F می تواند به سرعت 2.35 ماخ دست یابد. هر چند فلاگر جنگنده ای قدرتمند بشمار می آید ولی همواره بعنوان کامل کننده وظایف میگ-21 فیشبد شناخته می شود. با وجود اینکه فلاگر خود اصولا بعنوان یک رهگیر طراحی شده و توان حمل بازه گسترده ای از تسلیحات هوا به هوا از جمله موشک های R-23، R-24و R-60 را دارا است ولی همواره از مشکل عدم مانور پذیری لازم رنج میبرد، دلیل این امر وزن بالای این جنگنده می باشد که حاصل استفاده از سیستم بال های متغیر است، بال های متغیر فلاگر می توانند در حالت های 16 ، 45 و 72 قرار گیرند که این حالات بنا به شرایط مختلف پرواز متغیر اند.

     

     

    هواپیمای جنگنده میگ -23 - MiG-23 FLOGGER

    هواپیمای جنگنده میگ-23 فلاگر


    با وجود اینکه میگ-23 بعنوان یک رهگیر طراحی شده اما از پس ماموریت های ثانویه نیز بخوبی بر می آید. طراحان نیز با دقت در این توانایی ها جنگنده های میگ-23 بی ان و میگ-27 را بر اساس نوع پایه فلاگر بعنوان جنگنده بمب افکن طراحی نموده اند. بطور کلی انواع مختلف فلاگر به گونه های مختلفی از جمله فلاگر بی (رهگیر استاندارد)، فلاگر سی (دو سرنشینه آموزشی/ رزمی)، فلاگر جی (رهگیر توسعه یافته) و فلاگر ای (نوع صادراتی) تقسیم می شوند. در ایالات متحده نیز نوعی از فلاگر تحت برنامه اکتساب و استخراج تجهیزات خارجی با نام YF-113 جهت مقاصد آزمایشی تولید شد. جنگنده میگ-23 ام ال دی که بر پایه میگ-23 ام ال تولید شده است، پیشرفته ترین نوع میگ-23 بشمار می رود، این جنگنده از ویژگی های آیرودینامیکی بهتر و سیستم های الکترونیک پروازی قویتری بهره می برد و توانایی های بیشتری در استفاده از تسلیحات مختلف را دارا است.

    فلاگر (میگ23/27) در بسیاری از کشور ها و بطور وسیع مورد استفاده قرار گرفته است، این کشور ها شامل شوروی، لهستان، مجارستان، بلغارستان، آلمان شرقی، رومانی، چک اسلواکی، لیبی، سوریه، مصر، هند، کوبا، الجزایر، عراق، افغانستان، آنگولا، اتیوپی، بنگلادش، ویتنام، کنگو، لائوس، مغولستان، سومالی، سودان، یمن جنوبی و کره شمالی می باشد. تعدادی از این جنگنده ها نیز در جریان جنگ خلیج فارس از عراق به ایران پرواز کردند، هر چند که گویا نیروی هوایی ایران بدلیل ناتوان بودن این هواپیما ها در نبرد های امروزه و یا تعداد کم آنها علاقه ای به پرداخت هزینه اضافی برای عملیاتی کردن آنها نشان نداده بود اما قراینی وجود دارد که حاکی از عملیاتی شدن و بروز رسانی این هواپیماها توسط ایران است.

     

     هواپیمای جنگنده میگ -23 - MiG-23 FLOGGER

     

    هواپیمای جنگنده میگ-27، نمونه بمب افکن فلاگر


    اولین پرواز نمونه آزمایشی فلاگر در آوریل 1967 انجام شد و سرانجام در سال 1971 بطور رسمی وارد خدمت گردید. این جنگنده در تمامی مدل ها توان حمل انواع مختلفی از تسلیحات هوا به هوا و هوا به زمین را دارا است.
    هر چند این جنگنده در جنگ های امروزی حرفی برای گفتن ندارد، اما بدلیل اینکه هنوز در بسیاری از کشورها بطور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد شرکت میکویان به کشورهای دارنده فلاگر پیشنهادهایی جهت ارتقا این جنگنده ها ارائه داده است تا بتوانند حد اکثر تا سال 2015 بطور موثر از این جنگنده ها استفاده کنند.

     

     

    مشخصات هواپیمای MiG-23 FLOGGER

    كشور سازنده اصلی: شوروی سابق- روسیه

    مدلها:

    MiG-23M Flogger B      

    MiG-23MF Flogger B    

    MiG-23UB Flogger C    

    MiG-23UM Flogger C   

    MiG-23MF Flogger E    

    MiG-23MS Flogger E    

    MiG-23BN Flogger F     

    MiG-23BM Flogger F    

    MiG-23B Flogger F       

    MiG-23ML Flogger G     

    MiG-23P Flogger G       

    MiG-23BK Flogger H     

    MiG-23BN Flogger H     

    MiG-23MLD Flogger K   

    MiG-24 (export MiG-23)

     

    هواپیماهای مشابه:       

    MiG-27 Flogger D

    Tornado

    Su-24 Fencer

    F-111

     

    تعداد سرنشین: 1 نفر( به جز در مدلهای U و C که ۲ نفر می باشد) 

    ماموریت: رهگیر- جنگنده

    طول: 6/16 متر

    طول دهانه بال: 26/14 متر

    سقف پرواز: 18600 متر

     

    برد كروز: 970 ناتیكال مایل

    قابلیت سوخت گیری در هوا: ندارد 

    ظرفیت حمل سوخت مخازن داخلی: 4600 كیلوگرم

    تسلیحات:

    توپ 23 میلیمتریGSH-23L

    انواع موشكها و بمبها شاملAS-7 Kerry, UV-16-57, FAB-500, AA-7, ,AA-8, AA-10, AA-11

  • ۱۱:۱۰   ۱۳۹۲/۳/۲۲
    avatar
    بانو
    کاربر جديد|0 |32 پست
    این تاپیک چرا نوشته هاش اینطوریه؟ عربی مینویسید
  • ۱۱:۱۰   ۱۳۹۲/۳/۲۲
    avatar
    بانو
    کاربر جديد|0 |32 پست
    نوشته ها واسه من عربی و ناخواناست کلا تاپیک
  • ۱۱:۱۶   ۱۳۹۲/۳/۲۲
    avatar
    amir aviation
    کاربر جديد|7 |43 پست
    هواپیما ترابری c-130 :
      

    سی-۱۳۰ هرکولس هواپیمای ترابری نظامی با چهار موتور توربوپراپ است که توسط شرکت لاکهید آمریکا ساخته می‌شود.

    سی-۱۳۰ یکی از موفق‌ترین هواپیماهای نظامی تاریخ به شمار می‌رود که تولید آن از اوایل دهه ۱۹۵۰ تاکنون ادامه یافته و در عملیاتهای نظامی، غیرنظامی و بشردوستانه بی‌شماری از آن استفاده شده‌است. این هواپیما که تا سال ۲۰۰۹ حدود ۲۳۰۰ فروند از آن ساخته شده طولانی‌ترین دوره تولید مستمر را در بین تمامی هواپیماهای نظامی به خود اختصاص داده‌است. در سال ۲۰۰۷ این هواپیما پنجمین هواپیمای نظامی (پس از اینگلیش الکتریک کانبرا، بی-۵۲، توپولف تو-۹۵ و بوئینگ کاسی-۱۳) شد که به پنجاهمین سال فعالیت مستمر نظامی خود در کشور کاربر اصلی آن (آمریکا) رسیده‌است.

     

    C-130

     

    تاریخچه ساخت هرکولس:

    در جنگ کره (53-1950) هواپیماهای ترابری ارتش آمریکا عمدتا متعلق به جنگ جهانی دوم بودند و ارتشآمریکا نیاز به هواپیماهای جدیدتری داشت.

    بنابر این در سال 1951 مناقصه ای برای ساخت یک هواپیمایترابری نظامی به اجرا گذاشته شد . در این مناقصه طرح شرکت لاکهیدبرنده و سی-130 نامیده شد که بعدها به هرکولس شهرت یافت .پس از گذراندن آزمایش های متعدد در سال 1956 خط تولید هرکولس راه اندازی شد. به زودی صادرات هرکولس هم آغاز شد و به نیروهای مسلح کشور های دیگر از جمله ایران راه یافت .هرکولس در جنگ ویتنام قابلیت های خود را به خوبی نشان داد . و به راحتی در باند های کوچکی که یک یا دو کیلومتر با ویت کنگ ها فاصله داشتند عملیات نشست و برخاست را انجام می داد . در چنین شرایطی برای اجتناب از برخورد با آتش دشمن ، گاهی زاویه فرود چنان تند بود که خلبان حتی قبل از تماس با زمین ، رانش ملخ های هواپیما را معکوس می کرد !!!! .... و همه این عملیات ها در نامناسب ترین باندها انجام می شد . هرکولس از هر نوع باند شنی ، چمنی ، خاکی و حتی باندهای آلوده به راحتی پرواز می کند . این هواپیما علاوه بر ترابری نظامی به عنوان هواپیمای تجسس و نجات ، گشتزنی ، پیش اخطار هوابرد و حتی بمب افکن هم به کار گرفته شده است. طراح این هواپیما ( ویلس هاکینز ) یکی از برجسته ترین مهندسان شرکت لاکهید بود که هواپیمای سی-130 شاهکار او محسوب می شود. هاکینز در سال 1937 مدرک کارشناسی خود در زمینه مهندسی هوافضا را از دانشگاه میشیگان دریافت نمود و همان سال وارد شرکت لاکهید شد. در سال 1951 که نیروی هوایی ایالات متحده از شرکت هایی چون بویینگ ، داگلاس ، فیرچایلد و لاکهید در خواست کرد یک هواپیمای بابری مقاوم طراحی کنند که ترکیبی از جیپ و کامیون و هواپیما باشد ، گروه طراحی هاکینز دست به کار شدند و هرکولس را طراحی کردند . اما سر طراح لاکهید کلارنس جانسون معتقد بود این طرح فاقد کارایی لازم است و با ارائه آن به نیروی هوایی آمریکا مخالفت می کرد. سرانجام طرح هرکولس و طرح های دیگر همزمان به نیروی هوایی ارائه شدند و ارتش آمریکا هرکولس را از میان رقبای دیگر برگزید . در حال حاضر بیش از 2260 فروند از هواپیماهای سی-130 در 70 نوع مختلف ساخته شده اند که در 67 کشور مشغول به خدمت اند . واین افتخاری بزرگ برای ویلس هاکینز به حساب می آید .

    در 14 خرداد ماه سال 1342 نیروی هوایی ارتش به یکی از رویایی ترین هواپیماهای خود یعنی هواپیمای ترابری سی-130 ( هرکولس) مجهز شد . این هواپیماها امکانات ترابری ارتش را به مقیاس فوق العاده ای افزایش دادند. هرکولس دارای 4 موتور است و حداقل به 5 نفر خدمه ( خلبان . کمک خلبان .مهندس پرواز. ناوبر و مامور بارگیری ) نیازمند است. ارتش پس از سال 42 هم مدل های جدیدتر این هواپیما را در قیاس وسیعی به عهده گرفت . ایران در طول جنگ به طور گسترده از هرکولس ها برای تخلیه جروحین،رساندن آذوقه و مهمات به رزمندگان ، جابه جایی نیروها و پیاده کردن چترباز استفاده کرد.

     

    C-130

     

    مشخصات:

    ایالات متحده آمریکا در شرایطی وارد جنگ کره شد که همهٔ هواپیماهای ترابری نظامی‌اش مثل سی-۴۶ و سی-۴۷ و سی-۱۱۹ (فلائینگ بوکس کار) و سی-۱۲۱ (کانستیلیشن) موتورهای پیستونی داشتند و طرح‌های‌شان متعلّق به جنگ جهانی دوم بود. بنابراین در دوم فوریه ۱۹۵۱ نیروی هوایی ایالات متحده طرح هواپیمای ترابری نظامی با مشخصات زیر را به مناقصه گذاشت:

    - قدرت حمل حدود ۱۷۱۴۵ کیلوگرم بارمزد

    - امکان پرواز از روی باند صحرایی

    - پرواز با سرعت زیاد از ارتفاع پایین

    - برد عملیاتی زیاد

    هرکولس قابلیت حمل 92 سرباز مسلح ، یا 64 نفر چترباز ، یا 74 نفر بیمار روی برانکارد و یا 22 تن بار را داراست. در زلزله بم هم 14 فروند از این هواپیماها مامور کمک رسانی به زلزله زدگان شدند . این نکته هم جالب است که در تاریخ 7 آبان 1344 یک فروند از این هواپیماها با خدمه و خلبانان ایرانی ، برای اولین بار بر فراز اقیانوس اطلس در آمریکای شمالی فرود آمد ( 25 آبان 1344 ) .هواپیمای ترابری سی-130 هرکولس را باید بدون تردید اسب بارکش نه تنها نیروی هوایی کشورمان ، بلکه بسیاری از نیروهای  هوایی کشورهای دیگر جهان به شمار آورد . نیروی هوایی ایران ابتدا در دهه 60 میلادی تعدادی      ( سی-130 ) مدل بی را خریداری نمود، ولی بعدا آن ها را به پاکستان فروخته و انواع پیشرفته تر آن یعنی( سی-130 ) ایی و اچ را جایگزین نمود ، که با وجود عمر و کارکرد فراوان ، همچنان سرپا و توانا    می باشند. 

      دولت ایران پیش از انقلاب ۱۳۵۷، ۶۶ فروند از این نوع هواپیما را خریداری کرده بود. گمان می‌رود امروز تنها حدود ۱۵ فروند سی-۱۳۰ در ناوگان هوایی ایران در خدمت باشند. این هواپیما دارای ۴ موتور توربو پراپ است تا در صورت از کار افتادن ۱ یا ۲ موتور، به راحتی قابل پرواز و کنترل باشد.

       

      C-130

       

      سانحه های سی-130 در ایران:

      فروند آن سقوط کرده اند که در سوانح سقوط این هواپیما تا کنون بیش از ۵۰۰ تن جان خود را از دست داده اند و سرنشینان یکی از این هواپیماها فرماندهان کلیدی جنگ ایران و عراق بوده اند.

       

      1. http://maket.bode4.com/templates/blue90/images/arrow.png); text-align: right; background-position: 100% 50%; background-repeat: no-repeat no-repeat;">۶ دسامبر۲۰۰۵ ۱۲۸ کشته، هدر هنگام بازگشت برای فرود اضطراری در فرودگاه مهرآباد با ساختمانی مسکونی برخورد کرد.
      2. http://maket.bode4.com/templates/blue90/images/arrow.png); text-align: right; background-position: 100% 50%; background-repeat: no-repeat no-repeat;">۲۵ ژوئن۲۰۰۳ ۷ کشته، به خاطر مشکلات فنی سقوط کرد.
      3. http://maket.bode4.com/templates/blue90/images/arrow.png); text-align: right; background-position: 100% 50%; background-repeat: no-repeat no-repeat;">۲ فوریه۲۰۰۰ ۱۰ کشته، هنگام بلند شدن از فرودگاه مهرآباد سقوط کرده و به یک ایرباس ۳۰۰هواپیمایی هما برخورد کرد.
      4. http://maket.bode4.com/templates/blue90/images/arrow.png); text-align: right; background-position: 100% 50%; background-repeat: no-repeat no-repeat;">۱۳ مارس۱۹۹۷ ۸۶ کشته، به خاطر نقص موتور نزدیکی مشهد سقوط کرد.
      5. http://maket.bode4.com/templates/blue90/images/arrow.png); text-align: right; background-position: 100% 50%; background-repeat: no-repeat no-repeat;">۱۷ مارس۱۹۹۴ ۳۲ کشته، بر فراز ارمنستان سرنگون شد.
      6. http://maket.bode4.com/templates/blue90/images/arrow.png); text-align: right; background-position: 100% 50%; background-repeat: no-repeat no-repeat;">۲ نوامبر۱۹۸۶، ۹۸ کشته
      7. http://maket.bode4.com/templates/blue90/images/arrow.png); text-align: right; background-position: 100% 50%; background-repeat: no-repeat no-repeat;">۲۹ سپتامبر۱۹۸۱، ۸۰ کشته
      8. http://maket.bode4.com/templates/blue90/images/arrow.png); text-align: right; background-position: 100% 50%; background-repeat: no-repeat no-repeat;">۱۹ ژوئن۱۹۷۹، ۵ کشته
      9. http://maket.bode4.com/templates/blue90/images/arrow.png); text-align: right; background-position: 100% 50%; background-repeat: no-repeat no-repeat;">۱۹ سپتامبر۱۹۷۸، ۹ کشته
      10. http://maket.bode4.com/templates/blue90/images/arrow.png); text-align: right; background-position: 100% 50%; background-repeat: no-repeat no-repeat;">۲۱ دسامبر۱۹۷۶، ۹ کشته
      11. http://maket.bode4.com/templates/blue90/images/arrow.png); text-align: right; background-position: 100% 50%; background-repeat: no-repeat no-repeat;">۴ ژوئیه۱۹۷۴، تلفات نامشخص
      12. http://maket.bode4.com/templates/blue90/images/arrow.png); text-align: right; background-position: 100% 50%; background-repeat: no-repeat no-repeat;">۲۸ فوریه۱۹۷۴، ۱۰ کشته
      13. http://maket.bode4.com/templates/blue90/images/arrow.png); text-align: right; background-position: 100% 50%; background-repeat: no-repeat no-repeat;">۷ آوریل۱۹۶۹، تلفات نامشخص
      14. http://maket.bode4.com/templates/blue90/images/arrow.png); text-align: right; background-position: 100% 50%; background-repeat: no-repeat no-repeat;">۱۸ آوریل ۱۹۶۷، ۲۳ کشته
    • ۱۱:۱۹   ۱۳۹۲/۳/۲۲
      avatar
      shimajoon
      سه ستاره ⋆⋆⋆|2574 |2957 پست
      ممنون امير آقا كه مطلب ميزاريد من بعضي ها رو خوندم خيلي برام جالب بود
    • leftPublish
    • ۱۱:۲۳   ۱۳۹۲/۳/۲۲
      avatar
      amir aviation
      کاربر جديد|7 |43 پست
      خواهش میکنم.
    • ۱۱:۲۷   ۱۳۹۲/۳/۲۲
      avatar
      amir aviation
      کاربر جديد|7 |43 پست
      جنگنده صائقه:
       "صاعقه"جنگنده بمب‌افکن ساخت ایران است که در شهریور 85 با پرواز موفق در رزمایش "ضربت ذوالفقار" رسما به ناوگان هوایی ارتش پیوست و در رژه هفته دفاع مقدس سال 1386 از آن رونمايي شد.
       
      رادار صاعقه از نوع N019-ME است که کارآيي اين جنگنده را در مقابل اهداف سطحي، افزايش مي‌دهد.
       
      یکی از ویژگی‌های مهم جنگنده "صاعقه"، پشتیبانی نزدیک هوایی، توانايي حمل و شليک انواع راکت، بمب‌ و موشک است.
       
      این جنگنده توسط مهندسان دانشگاه شهید ستاری نیروی هوایی ارتش طراحي و توليد شد.
       
      جنگنده‌ صاعقه برای نخستين بار، در سفر رهبر معظم انقلاب به همدان پرواز‌ آزمایشی خود را با موفقیت به انجام رساند که در پي اين امر، حضرت آيت الله خامنه‌‌‌اي به خلبانان نیروی هوایی ارتش فرمودند: این موفقیت، نتیجه تلاش بی‌وقفه و ایمان پایدار جوانان دانشمند این کشور است.

      "صاعقه" مجهز به سیستم رادار پیشرفته است و در طي سال‌های گذشته با ده‌ها پرواز آزمایشی، مراحل مختلف پرواز را با موفقيت پشت سر گذاشته است.

      قدرت مانور هوایی، خطای بسیار پایین و شتاب لحظه‌ای سریع از ویژگی‌های این جت جنگی است.

      کاکپیت(کابین خلبان) صاعقه، تمام ديجيتال بوده و خلبان امکان دید کامل نسبت به اطراف خود را دارد.

      بیشترین وزن محموله این جنگنده 4,400 کیلوگرم، وزن خالی 8,000 کیلوگرم و بیشترین وزن برخاست 15,000 تا 18,000 کیلوگرم است.

      بدنه اين جنگنده از بدنه هواپيماي "اف-5" است با اين تفاوت که داراي دو سکان عمودي V شکل جهت مانور پذيري بهتر و کاهش سطح مقطع رادار و موتورهاي روسي(33 RD) است‌ که‌ امکان پرواز تا سرعت های 1.5 تا 1.8 ماخ را به این هواپیما می‌دهد.

      "صاعقه" در مقايسه با اف-5 کارایی بالاتری دارد.

      گفتني است فناوری تولید هواپیماي جنگنده اف-5 به صورت مشترک در اختيار کشورهای آمریکا، روسیه، چین و هند قرار دارد.

    • ۱۱:۳۱   ۱۳۹۲/۳/۲۲
      avatar
      amir aviation
      کاربر جديد|7 |43 پست
      جنگنده اذرخش:
       در بهار ۱۳۷۶ سرتیپ آراسته جانشین رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی اعلام کرد که ایران نخستین جنگندهٔ خود را طراحی، تولید و آزمایش کرده است. بر اساس یک فرضیه این هواپیما با کنار هم قرار دادن قطعات جنگنده‌های مختلف ساخته شده و تقریباً نوعی اف-۵ اصلاح‌شده بوده است. از نظر ظاهری دماغهٔ آذرخش ۱۷ سانتی‌متر طویل‌تر شده بود تا با رادار جدیدی که برای آن تولید شده بود مطابقت داشته باشد. این رادار از قطعات و تکنولوژی ایرانی استفاده کرده و بر اساس رادار روسی Kopjo طراحی شده بود. این هواپیما در واقع برای اثبات فرضیهٔ طراحی و نمایش توانایی مهندسی معکوس ساخته شده بود و نه به عنوان یک هواپیمای عملیاتی. سرتیپ آراسته در آن زمان اعلام کرده بود که تولید انبوه جنگندهٔ آذرخش در آینده نزدیک شروع خواهد شد. مقامات ایرانی هم در شهریور ۷۶ از تولید انبوه نخستین جنگنده-بمب‌افکن تولید داخل خبر دادند. در زمستان ۱۳۷۷ هم سرتیپ حبیب‌الله بقایی در گزارشی در مورد توانایی‌های نظامی ایران ساخت جنگندهٔ آذرخش و هواپیمای آموزشی تندر را از دستاوردهای نیروی هوایی ایران برشمرد.[۳]

      در سال ۱۳۷۸ مجدداً خبر آغاز تولید انبوه آذرخش اعلام شد اما در سال ۱۳۷۹ اعلام شد تولید انبوه در سال ۱۳۸۰ آغاز خواهد شد. در میانه‌های سال ۱۳۸۰ اعلام شد که آزمایش‌های عملیاتی بر روی چهار فروند هواپیما در حال انجام است و قرار است سالانه ده فروند جنگنده آذرخش و در مجموع ۳۰ تا ۵۰ فروند تولید شود. در سال ۱۳۸۰ گزارش شد که ۶ فروند از این هواپیما تولید شده و قرار است در سه سال آینده ۳۰ فروند دیگر تولید شود. این اتفاق نیفتاد و ۶ تا ۹ فروند آذرخش تولید شدند که وضعیت کاربرد عملیاتی آن‌ها روشن نیست. در سال ۱۳۸۷ هم سه فروند جنگندهٔ آذرخش (که احتمالاً از همان ۶ فروند تولید شده تا سال ۱۳۸۰ بودند، در تهران به نمایش گذاشته شدند. نیروی هوایی ارتش ایران در نهایت پروژه مهندسی معکوس جنگندهٔ اف-۵‌ئی را رها کرد در حالی که صنایع اوج و دانشگاه شهید ستاری هم جنگندهٔ مشابهی را با نام صاعقهٔ-۸۰ ساخته و در سال ۱۳۸۳ اولین پرواز آزمایشی آن را انجام دادند. صاعقهٔ-۸۰ بعداً به آذرخش-۲ و سپس به جنگنده صاعقه معروف شد.[۴]

      در مارس ۲۰۰۰ هفته‌نامهٔ جینز دیفنس گزارش داد که جنگندهٔ آذرخش که در گذشته تصور می‌شد با سر هم بندی قطعات جنگنده‌های روسی و چینی موجود در ایران ساخته شده باشد در واقع یک نمونهٔ بزرگتر شدهٔ اف-۵اف نورتروپ گرومان با اویونیک روسی است. به گزارش این هفته‌نامه به نقل از منابع ایرانی خود این جنگندهٔ دوسرنشینهٔ چندمنظوره ۱۰ تا ۱۵ درصد بزرگتر از اف-۵اف است و در درجهٔ اول برای مأموریت‌های هوابه‌زمین ساخته شده است. به نوشتهٔ این هفته‌نامه تا آن زمان فقط چهار نمونه از این جنگنده تولید شده بود. بر اساس این گزارش‌ها این جنگنده از یک رادار ایرانی استفاده کرده که به نظر می‌رسد مدل بهینه‌شده‌ای از رادار ان-۱۰۹ توپاز باشد. نیروی آن نیز با استفاده از دو موتور روسی آردی۳۳ کلیموف (مشابه موتور میگ-۲۹) تأمین می‌شود. به نظر می‌رسد که این جنگنده فقط بر روی کاغذ طراحی شده باشد چراکه هیچ وقت در معرض نمایش عمومی گذاشته نشد.[۵]

      طراحیطراحی هواپیمای صاعقه بسیار شبیه اف-۱۸ است. بیشترین شباهت در دو سکان عمودی زاویه‌دار نسبت به محور طولی و صفحات جانبی در کناره‌های هواپیما تا کنارهٔ کابین است. نمونهٔ اولیهٔ «هواپیمای اف-۵» یک سکان عمودی دارد و صفحات گفته‌شده در کنار بدنه را ندارد. سابقهٔ طراحی هواپیمای جنگنده در ایران به بعد از انقلاب می‌رسد و طراحی این گونه هواپیماها کاملاً ایرانی و بومی بوده‌است. متخصصین ایرانی طراح این هواپیماها استادان دانشگاه هوایی شهید ستاری و متخصصین صنایع دفاع هستند.

      ظاهراً ابزار ناوبری اویونیک این جنگنده دگرگون شده است و از سامانه‌های روسی در آن استفاده شده‌است. در کابین این جنگنده از تجهیزات جدید مانند نشان‌دهنده‌های دیجیتال و مانیتورهای ال‌سی‌دی یا پلاسمای مایع به کار گرفته شده‌است. در بخش تجهیزات خدمهٔ پروازی نیز دگرگونی‌هایی انجام شده‌است و از کلاه‌های پروازی هوشمند برای کمتر شدن بار کاری خلبان و کمک‌خلبان استفاده شده‌است.

      نیروی پیشران[ویرایش]

      جنگندهٔ آذرخش از دو موتور روسی آردی-۳۳ استفاده می‌کند. این جنگنده بیشتر برای عملیات‌های هوا به زمین طراحی شده ولی در کنار آن توانایی جنگ هوایی را نیز دارد. پیشرانهٔاین هواپیما دو دستگاه است که البته کمی و یا مقداری کمتر از هواپیمای صاعقه است. (ساخت کارخانه جات klimov )[۶])

      مقایسه با اف-۵هواپیمای آذرخش را می‌توان یک جنگنده اف-۵ دانست که در آن مساحت بال‌ها کمی افزایش یافته و موتورها و اویونیک آن با نمونه‌های جدیدتر روسی عوض شده‌است. بارزترین تفاوت آذرخش با اف-۵، ورودی موتورهای به وضوح بزرگ‌تر آن است که در نتیجه نصب موتور قدرتمندتر و نیاز به ورودی هوای بزرگ‌تر حاصل آمده‌است. همچنین تغییرات واضحی در سکان عمودی آن پدید آمده که می‌توان از آن‌ها به عنوان عوامل کنترل‌کنندهٔ مانورپذیری بسیار و بعضاً خارج از کنترل اف-۵ دانست. وزن این جنگنده در حالت عادی حدود ۸ تن و در حالت بیشینه میان ۱۵ تا ۱۸ تن است و می‌تواند ۴۰۰۰ تا ۴۵۰۰ کیلوگرم مهمات با خود حمل کند و حداکثر سرعت آن ۱.۶ ماخ است. در مقام مقایسه وزن جنگنده اف-۵ئی ۴٬۳۱ کیلوگرم و حداکثر وزن آن ۱۱٬۲۱۳ کیلوگرم است. توانایی حمل ۲۳۰۰ کیلوگرم مهمات (انواع موشک، راکت، بمب و سوخت اضافی) را دارد و حداکثر سرعت آن هم ۱٬۶ ماخ (حدود ۱۷۰۰ کیلومتر بر ساعت) است.

      جنگندهٔ اف-۵ نخستین پرواز خود را در سال ۱۹۵۹ انجام داده و از سال ۱۹۶۲ وارد ارتش آمریکا شد.[۷]

      ویژگی‌هارادار این هواپیما از نوع N۰۱۹-ME که در جمهوری اسلامی ایران بهسازی شده تا کارایی آن ضد اهداف زمینی افزایش یابد. جنگندهٔ آذرخش بیشتر برای حمله به اهداف زمینی طراحی و ساخته شده‌است و توانایی جنگ هوایی را نیز دارد.

      هواپیمای اف-۵ و به تبع آن آذرخش به دلیل کوچکی توانایی حمل مقدار کمی سوخت را دارد که باعث کوتاه‌شدن برد هواپیما نسبت به هواپیماهای هم دورهٔ خود مانند اف-۴می‌شود. (هواپیمای اف-۴ می‌تواند هم‌وزن هواپیمای اف-۵ سوخت با خود حمل کند) به همین دلیل در جنگ از این هواپیما بیشتر به عنوان هواپیمای گشتی شناسایی و یا جهت بمباران اهداف نزدیک به کار گرفته می‌شد. همین کمبود سوخت توانایی درگیری با اهداف هوایی و انجام جنگ هوایی را بسیار کاهش می‌دهد.

    • ۱۱:۳۷   ۱۳۹۲/۳/۲۲
      avatar
      amir aviation
      کاربر جديد|7 |43 پست
      جنگنده شفق:
       هواپیمای شفق یک هواپیمای تمرینی و سبک حمله به زمین است که در دانشگاه مالک اشتر در حال طراحی است و در آن از مواد جاذب رادار هم استفاده خواهد شد. در سال ۱۳۸۱ اعلام شد که اولین پرواز آزمایشی این هواپیما در سال ۱۳۸۳ انجام خواهد شد. اما در سال ۱۳۸۴ پرواز آزمایشی هواپیما به سال ۱۳۸۷ معوق شد. طرح این هواپیما عیناً مشابه یک جنگنده سبک و آموزشی است که در اواخر جنگ سرد شورای طراحی میکویان (میگ) آن را طراحی کرده بود. اما با وجود این شباهت آشکار مسئولان دانشگاه مالک اشتر الهام گرفتن از طرح روس‌ها را رد کرده و آن را یک طراحی کاملاً ایرانی معرفی می کنند.[۱]

      اولین معرفی شفق در سال ۲۰۰۲ و در نمایشگاه صنایع هوایی ایران اتفاق افتاد. در آن نمایشگاه یک نمونه از این هواپیما در ابعاد واقعی به نمایش گذاشته شده بود.در سال ۲۰۰۴ تلویزیون جمهوری اسلامی ایران فیلمی از یک نمونه در اندازه واقعی از این هواپیما نشان داد. در این فیلم شفیقه بفارین به عنوان سرمهندس تیم طراحی هواپیما معرفی شد.تاریخچه

      طراحی و گسترششفق در اصل به عنوان یک جت آموزشی سبک طراحی شد و بعدها تصمیم به ساخت نوع جنگنده آن گرفته شد.

      پروژه طراحی شفق یک پروژه ترکیبی از فناوری روسی-ایرانی است که در ابتدا با کمک یک شرکت هواپیماسازیروسیه[۲] و به نام اینتگرال (Integral) آغاز شد ولی بعدها روسیه به علت فشار آمریکا از آن کناره‌گیری کرد. در زمان همکاری ایران و روسیه، ۲۰ کارشناس طراحی از کارخانجات سوخوو میکویان به ایران عزیمت کرده‌بودند و با تیم ایرانی مشارکت داشتند.[۴]Shafagh iriaf 01.jpg پروژه شفق توسّط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران سرمایه گذاری شده و به‌وسیله مجتمع دانشگاهی هوایی (به انگلیسیAviation University Complex)‏ که زیرمجموعه‌ای از دانشگاه مالک اشتر است، طراحی شده‌است.[۵]

    • ۱۱:۵۹   ۱۳۹۲/۳/۲۲
      avatar
      shimajoon
      سه ستاره ⋆⋆⋆|2574 |2957 پست
      3 تا مطلب آخرتون در مورد جنگندهاي ايران برام خيلي جالب بود
      نميدونستم ايران اينقدر در اين زمينه پيشرفت كرده عالي بود
    • ۱۱:۵۹   ۱۳۹۲/۳/۲۲
      avatar
      amir aviation
      کاربر جديد|7 |43 پست
      جنگنده F 16:
        ساخت شرکت جنرال داینامیکز، جنگنده ای در کلاس کوچک و چند مأموریته می باشد که نخستین پرواز خود را با اولین نمونه خود در سال 1976 به انجام رساند. این هواپیما توانایی حمله به صورت هوا به هوا علیه هواپیماهای دشمن و هوا به زمین علیه تجهیزات زمینی برای مثال تانک ها و زره پوش های دشمن را به طور کامل و بهینه داراست.
      فالکون در حقیقت آمیزه ای از هزینه نگهداری اندک و به صرفه و همچنین کارائی تسلیحاتی و تهاجمی بالاست. این جنگنده هم اکنون در اختیار نیروی هوایی ایالات متحده و همچنین متحدان این کشور مانند ترکیه یا امارات متحده عربی می باشد که البته خبرهایی از تحویل یکی از پیشرفته ترین مدل های این هواپیما با کد ئی و اف به امارات توسط آمریکا نیز منتشر شده است. در طراحی این هواپیما، از سیستم های به کار رفته در هواپیماهایی چون اف-15 و اف-111 نیز بهره برداری شده که البته قبل از به کارگیری این سیستم ها، عملیات ارتقا و به روز سازی کاملی نیز بر روی آن ها صورت گرفته است. با سوخت داخلی کامل، فالکون قادر به تحمل 9 برابر شتاب گرانشی زمین یا همان شتاب جی است که در مقابل مقدار حداکثر 4 جی برای به طور مثال رهگیر میگ 25، عددی بسیار مطلوب است. در گذشته، خلبانان به دلیل مقاوم نبودن کافی هواپیماهایشان، جرات انجام مانور های سنگین با بیش از 4 جی را نداشتند، اما همانطوری که می بینیم، امروزه این هواپیماها هستند که خلبانان را با مقاومتشان در هم شکته و آنان را تا مرز بیهوشی می برند. لازم به ذکر است که حداکثر شتاب جی قابل تحمل توسط انسان حدود هشت و نیم جی است که البته انسان برای لحظات کوتاهی مانند لحظه پرتاب از هواپیما توسط صندلی نجات قادر به تحمل هیجده جی فشار نیز می باشد.


       
      در یک نبرد هوایی، مانورپذیری باورنکردنی فالکون و برد بسیار زیاد آن در مقایسه با هواپیماهای مشابه از همان ابتدا پیروز میدان را مشخص می سازد. رادار پیشرفته این هواپیما قادر به تشخیص اهداف در هر شرایط آب و هوایی و هر ساعت از شبانه روز بوده و حتی می تواند اهدافی را که برای جلوگیری از دید رادار در ارتفاع فوق العاده پایین پرواز می کنند، شناسایی نماید. در کاکپیت این هواپیما، در تمامی نشاندهنده ها و دستگاه ها اصل صراحت و اختصار رعایت شده و اطلاعات مختصر و مفید دسته بندی می شوند. همچنین در این هواپیما سیستم HUD نیز به کار برده شده که تمامی اطلاعات پرواز را بر روی شیشه جلوب خلبان منعکس ساخته و مانع از این می شود که خلبان هر لحظه چشم از روی هدف مورد نظر خود برداشته و برای آگاه شدن از وضعیت پرواز هواپیمای خود، مرتباً به نشان دهنده ها نگاه کند. کاناپی این هواپیما نیز از نوع حبابی بوده که دیدی بسیار عالی را از محیط اطراف برای خلبان فراهم می سازد که از این لحاظ بسیاری از خلبانان آن را به هلیکوپتر مانند می سازند. هواپیمای فالکون برای تامین نیروی خود از یک موتور پرات اند ویتنی یا جنرال الکتریک سود می جوید که این مورد بسته به نوع آن متغیر است و البته، موتور نوع جنرال الکتریک که در هواپیمای اف-15 و مدل سی و دی این هواپیما نیز به کار رفته است، قدرتمند تر بوده و قادر به تولید نیروی کشش استاتیکی معادل 27.000 پوند می باشد. ورودی هوای موتور این هواپیما در زیر بدنه قرار گرفته که ترکیب آیرودینامیکی خوبی را با بدنه به وجود آورده است. با اتکا به نیروی این موتور قدرتمند، این جنگنده قادر به پرواز با حداکثر سرعتی معادل دو ماخ در ارتفاعات بوده و سقف پروازی آن حداکثر پانزده کیلومتر است.
       

       
      طول این هواپیما حدود پانزده متر و طول دو سر بال های آن نیز حدود ده متر است که از این جهت در کلاس هواپیماهای اندازه کوچک قرار می گیرد. حداکثر وزنی که این هواپیما قادر به حمل آن به آسمان است حدود هفده تن می باشد. این هواپیما می تواند با حداکثر شش موشک هوا به هوا اعم از موشک های سایدوایندر، آمرام و اسپارو تجهیز شده و برای حمله به اهداف زمینی نیز قادر است که به انواع موشک های هوا به زمین ماوریک و هارپون و بمب های مارک، جی دی ای ام و جی بی یو مسلح شود. همچنین برای نبرد های نزدیک، توپ یا مسلسل هنوز هم یک سلاح موثر به شمار می آید و به همین دلیل، این هواپیما از یک توپ بیست میلیمتری با حداکثر خشاب پانصد گلوله ای بهره می برد. در هدایت این هواپیما، از سیستم پرواز با سیم بهره جسته شده است، بدین گونه که خلبان با سوطح کنترلی مانند شهپر ها هیچ گونه ارتباط مکانیکی نداشته و سطوح کنترلی از طریق کامپیوتر هواپیما کنترل می شوند.


      مشخصات :
       

      وظیفه : جنگنده چند منظوره
       

      مبنای قدرت : یک موتور توربوفن
       

      نیروی پیشران : 12150 کیلوگرم
       

      پیشینه وزن برخاستی : 16875 کیلو گرم
       

      طول : 12.8 متر
       

      ارتفاع : 2.8 متر
       

      فاصله دوسر بال : 9.8 متر
       

      سرعت : دو ماخ
       

      سقف پرواز : 15000 متر
       

      برد : 3900 کلیومتر
       
       
       
       
      ---------------------------------------------------------
       
      آیا نیروی هوایی ایران جنگنده اف-16 را داراست؟
       

       
      نیروی هوایی ایران در زمان حکومت شاه حدود 300 فروند هواپیمای اف-16 را نیز سفارش داده بود که قرار بر این بود که بعد از تحویل سری آخر هواپیماهای اف-14، تعداد مقرر از این هواپیماها نیز به ایران تحویل داده شود، که این عمل مصادف شد با انقلاب جمهوری اسلامی ایران و به تعلیق در آوردن عمل تحویل اف-16 ها به ایران.
      البته در این جا باید ذکر شود که دو فروند اف-16 قبل از این اتفاقات به ایران تحویل شد که یکی از آنها برای عملیات تحقیقاتی اوراق گردید و دیگری در خدمت نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران یا نهاجا (IRIAF) می باشد. این هواپیما هرگز در جنگ تحمیلی به دلیل تعداد معدود به کار نرفت. گفتنی است هواپیمای اف-16 ساخته شرکت جنرال داینامیکز (General Dynamics) یکی از چالاک و چابک ترین هواپیماها در نبردهای نزدیک و یا داگ فایت است که این توانایی، در اثر سبکی وزن و خاصیت های آیرودینامیکی ویژه که در آن به کار رفته است، به وجود آمده است. در ضمن هواپیمای اف-16 از معدود هواپیماهای تک موتوره جنگنده می باشد که در خدمت است. البته گونه دیگری از اف-16 های معمولی نیز وجود دارد که به F-16 XL موسوم است و از بالهای بزرگتر و قابلیت حمل تسلیحات بیشتر و موتورهای نیرومندتر و در نهایت برد بیشتر بهره می برد.
       
       
    • ۱۲:۱۸   ۱۳۹۲/۳/۲۲
      avatar
      amir aviation
      کاربر جديد|7 |43 پست
      کایت موتور دار:
       شاید شما هم مثل ما عاشق زیبایی آسمان بوده و مدام نظاره گر حرکت ابرها و دیگر مخلوقات خداوند در آسمان باشید. شاید هم علاقهمند باشید با حداقل هزینه همانند یک خلبان به هوانوردی آرامش بخشی بدون مزاحمت بپردازید و الخصوص همانند من علاقه ویژه ای داشته باشید که در دستگاهی بنشینید که در حین پرواز براحتی از تماشای مناظر طبیعت ، بدون مزاحمت پنجره های هواپیما بهره ببرید و همچنین در حین پرواز از آب و هوای پرواز نیز لذت برده و بادهای آسمان صورت شما را نوازش نمایند .
      برای این منظور ما کوچکترین هواپیمای جهان یعنی کایت موتوردار را پیشنهاد می کنیم .

      در دهه های گذشته مشتاقان پرواز بیشمارند که با دستگاه کایت (بدون موتور) آشنا شده و به علت سکونت در شهر های  نزدیک کوهستان از این دستگاه به خوبی بهره می بردند .

      از آنجا که دستگاه کایت (بدون موتور) بدلایل فراون از جمله اینکه نسبت به دیگر وسایل هوانوردی موتوری کم هزینه و حمل و نقل آن آسان بوده و همچنین جهت نگهداری به آشیانه بزرگ نیاز نداشته و... ، در گذشته تا به کنون ، در خیل عاشقان پرواز از جایگاه ویژهای برخوردار بوده است .

      عده کثیری علاقه مند به پرواز نیز بودند که به طرق گوناگون از جمله مسافرت به نقاط کوهستانی ، با کایت (بدون موتور) آشنا گردیدند اما به علت سکونت در شهرهای بزرگ صنعتی و دوری از کوهستان ، قادر به پرواز با کایت (بدون موتور) نمی گشتند .

      از این رو عاشقان پرواز ، در مناطق فاقد کوهستان نیز جهت استفاده از کایت ، راه کارهایی در گذشته به مرحل  اجراء  نهادند. از جمله این راه کارها ، قرار دادن موتور میکانیکی و پروانه در این دستگاه ، جهت خنثی نمودن جاذبه زمین و تولید نیروی بالا برندگی (نیروی برا) به هنگام پرواز می باشد. برای استقرار تراز مناسب دستگاه بر روی زمین و همچنین از بین بردن اصطحکاک در هنگام برخاستن از زمین نیز ، آنرا به محور و چرخها تجهیز نمودند .

      کایت موتوردار بجهت داشتن محور و چرخ ، باید دارای باند پرواز و فرود باشد که این ویژگی باعث افزایش هزینه ها و همچنین مانع قدرت مانور این دستگاه می باشد که می توان گفت موثرترین عامل منفی در همگانی شدن این دستگاه لذت بخش شده است .

      برای توضیحات بیشتر به معرفی یک نوع کایت موتوردار با نام (سالار) که در حال مونتاز در ایران است می پردازیم .

      استقرار شرکت پرآور پارس (واحد تولید گلایدر ، جایروکوپتر و کایت موتوردار) به شرط عدم توسعه ، مطابق با نقشه تأیید شده در دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری و با رعایت مقررات زیست محیطی در تاریخ 28بهمن 1386 کمیسیون امور زیربنایی صنعت و محیط زیست که از چندین سرپرست وزارت خانه تشکیل می شود بنا به پیشنهاد وزارت صنایع و معادن تصویب گردید .

      رئیس جمهور این مصوبه را 5 فروردین 87 تائید و پرویز داودی ، معاون اول وی ، آن را در 14 فروردین 87 برای اجرا ابلاغ کرده است .

      این شرکت از سالیان گذشته به طراحی و ساخت گلایدر ایرانی نسیم اشتغال داشته است و مونتاژ کایت موتوردار و سپس تولید بخش هایی از آن و عرضه با نام ایرانی سالار و نیز کپی از هواپیمای فوق سبک پلیکان و هم اکنون مونتاژ جایروکوپتر اسپانیایی Ela از دیگر فعالیت های این شرکت است .

      این مدل طرح شرکت اکیلر(Aquilair) فرانسه می باشد که ابتدا با هدف تفریحی و آموزشی به تولید انبوه رسید. عمده تفاوت آن با کایت (قابلیت پرواز از روی باند ، مداومت پروازی ، قدرت مانور بالا و ...) باعث شد تا استقبال فوق العاده ای از این وسیله در سر تا سر جهان انجام پذیرد و آن را یکی از موفقیتهای تجاری شرکت اکیلر قرار دهد که منتاژ آن را تحت لیسانس این شرکت در ایران شاهد  هستیم. کایت موتوردار سالار از جمله بهترين كايت‌های اروپا می ‌باشد ، كه بدنه آن در شركت پرآورپارس تحت ليسانس شركت اکیلر  (Aquilair) فرانسه و بال آن نيز تحت ليسانس شركت General Aviation اوکراین با تكنولوژی روز طراحی می ‌گردد كه هر دو محصول توسط موسسه استاندارد هوايي DULV آلمان مورد تاييد قرار گرفته‌اند .

      ساختار

      بال از جنس پارچه‌های مقاوم با اسكلت آلومينيومی و ساختار اصلی بدنه از نوع آلومينيوم با پوشش‌های كامپوزيتی می ‌باشد .

      ارابه فرود

      از نوع ثابت سه چرخ است و قابليت نشست و برخاست در باندهای نيمه آماده را نيز دارا می ‌باشد. بال توسط يك پيچ سريعاً به بدنه نصب می ‌شود و جهت حمل و نقل به راحتی قابل جمع شدن میباشد .

      آلات دقيق

      استاندارد و شامل ساعت كاركرد موتور ، نشان دهنده ميزان سوخت ، دورسنج ، دماسنج آب موتور ، ولت متر ، ارتفاع‌سنج ، سرعت‌سنج عمودی  و سرعت‌سنج افقی می ‌باشد .

      نيروي محركه

      موتور دو سيلندر Rotax 582 dcdi 64 hp)) و مخازن سوخت 30 و 50 ليتر تعبيه شده است و ملخ آن از نوع سه پره تمام كربن با قابليت تنظيم گام بر روی زمين می ‌باشد .

      امتیازات

      1) قابلیت حمل مجروح

      ۲) استفاده از بنزین خودرو

      ۳) قابلیت نشت و برخواست در آب

      ۴) دارای صندلی مخصوص پرش چترباز 

      ۵) جابجایی سریع توسط یدک کش و خودرو

      ۶) سهولت و هزینه پایین آموزش و نگهداری

      ۷) قابلیت پرواز در باند های خاکی ، چمن و ...   

      ۸) قیمت مناسب وسیله و پایین بودن هزینه پرواز

      9) قابلیت نسب دوربین ، تصویر برداری و ارسال تصویر

      10) همچنين قابليت نصب چتر نجات برای بازيافت كل وسيله و سرنشين را دارا مي‌باشد  

      مشخصات

      ارتفاع                                                        3/2  متر

      وزن كل                                                     450  كيلوگرم

      دهانه بال                                                  10/4  متر

      طول بدنه                                                    8/2  متر

      سطح بال                                                  16/5  متر مربع

      وزن خالي                                                   190 كيلوگرم

      حداکثر برد                                                 250  کیلومتر

      سقف پرواز                                                1500 fit

      وزن بار مفید                                                180 كيلوگرم

      زاویه دماغه بال                                             128 درجه

      حداکثر نرخ سعود                                         3/5  

      سرعت واماندگی                                           45  كيلومتر

      نسبت منتظری بال                                       5/6

      مسافت برخواستن                                       100 متر

      حداکثر سرعت مجاز                                     145 كيلومتر

      محدوده شتاب حدی                                      4+ و 2-

      حداکثر سرعت افقی                                    130 كيلومتر

      m/s نوع موتور                                          rotax582, 64HP 
    • ۱۲:۲۹   ۱۳۹۲/۳/۲۲
      avatar
      مهتا کرامت
      دو ستاره ⋆⋆|954 |2274 پست
      این آخریرو خیلی دوست داشتم
    • ۱۲:۵۰   ۱۳۹۲/۳/۲۲
      avatar
      shimajoon
      سه ستاره ⋆⋆⋆|2574 |2957 پست
      منم دوس داشتم
    • برای شرکت در مباحث تبادل نظر باید ابتدا در سایت  ثبت نام  کرده، سپس نام کاربری و کلمه عبور خود را وارد نمایید؛    (Log In) کنید.
    موضوع قبل
    موضوع بعد
    آخرین پست های این تالار
    آخرین پست های این بخش
    تبلیغات
     
    تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
    © Copyright 2024 - zibakade.com
    طراحی و تولید : بازارسازان