کایت موتور دار: شاید شما هم مثل ما عاشق زیبایی آسمان بوده و مدام نظاره گر حرکت ابرها و دیگر مخلوقات خداوند در آسمان باشید. شاید هم علاقهمند باشید با حداقل هزینه همانند یک خلبان به هوانوردی آرامش بخشی بدون مزاحمت بپردازید و الخصوص همانند من علاقه ویژه ای داشته باشید که در دستگاهی بنشینید که در حین پرواز براحتی از تماشای مناظر طبیعت ، بدون مزاحمت پنجره های هواپیما بهره ببرید و همچنین در حین پرواز از آب و هوای پرواز نیز لذت برده و بادهای آسمان صورت شما را نوازش نمایند .
برای این منظور ما کوچکترین هواپیمای جهان یعنی کایت موتوردار را پیشنهاد می کنیم .
در دهه های گذشته مشتاقان پرواز بیشمارند که با دستگاه کایت (بدون موتور) آشنا شده و به علت سکونت در شهر های نزدیک کوهستان از این دستگاه به خوبی بهره می بردند .
از آنجا که دستگاه کایت (بدون موتور) بدلایل فراون از جمله اینکه نسبت به دیگر وسایل هوانوردی موتوری کم هزینه و حمل و نقل آن آسان بوده و همچنین جهت نگهداری به آشیانه بزرگ نیاز نداشته و... ، در گذشته تا به کنون ، در خیل عاشقان پرواز از جایگاه ویژهای برخوردار بوده است .
عده کثیری علاقه مند به پرواز نیز بودند که به طرق گوناگون از جمله مسافرت به نقاط کوهستانی ، با کایت (بدون موتور) آشنا گردیدند اما به علت سکونت در شهرهای بزرگ صنعتی و دوری از کوهستان ، قادر به پرواز با کایت (بدون موتور) نمی گشتند .
از این رو عاشقان پرواز ، در مناطق فاقد کوهستان نیز جهت استفاده از کایت ، راه کارهایی در گذشته به مرحل اجراء نهادند. از جمله این راه کارها ، قرار دادن موتور میکانیکی و پروانه در این دستگاه ، جهت خنثی نمودن جاذبه زمین و تولید نیروی بالا برندگی (نیروی برا) به هنگام پرواز می باشد. برای استقرار تراز مناسب دستگاه بر روی زمین و همچنین از بین بردن اصطحکاک در هنگام برخاستن از زمین نیز ، آنرا به محور و چرخها تجهیز نمودند .
کایت موتوردار بجهت داشتن محور و چرخ ، باید دارای باند پرواز و فرود باشد که این ویژگی باعث افزایش هزینه ها و همچنین مانع قدرت مانور این دستگاه می باشد که می توان گفت موثرترین عامل منفی در همگانی شدن این دستگاه لذت بخش شده است .
برای توضیحات بیشتر به معرفی یک نوع کایت موتوردار با نام (سالار) که در حال مونتاز در ایران است می پردازیم .
استقرار شرکت پرآور پارس (واحد تولید گلایدر ، جایروکوپتر و کایت موتوردار) به شرط عدم توسعه ، مطابق با نقشه تأیید شده در دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری و با رعایت مقررات زیست محیطی در تاریخ 28بهمن 1386 کمیسیون امور زیربنایی صنعت و محیط زیست که از چندین سرپرست وزارت خانه تشکیل می شود بنا به پیشنهاد وزارت صنایع و معادن تصویب گردید .
رئیس جمهور این مصوبه را 5 فروردین 87 تائید و پرویز داودی ، معاون اول وی ، آن را در 14 فروردین 87 برای اجرا ابلاغ کرده است .
این شرکت از سالیان گذشته به طراحی و ساخت گلایدر ایرانی نسیم اشتغال داشته است و مونتاژ کایت موتوردار و سپس تولید بخش هایی از آن و عرضه با نام ایرانی سالار و نیز کپی از هواپیمای فوق سبک پلیکان و هم اکنون مونتاژ جایروکوپتر اسپانیایی Ela از دیگر فعالیت های این شرکت است .
این مدل طرح شرکت اکیلر(Aquilair) فرانسه می باشد که ابتدا با هدف تفریحی و آموزشی به تولید انبوه رسید. عمده تفاوت آن با کایت (قابلیت پرواز از روی باند ، مداومت پروازی ، قدرت مانور بالا و ...) باعث شد تا استقبال فوق العاده ای از این وسیله در سر تا سر جهان انجام پذیرد و آن را یکی از موفقیتهای تجاری شرکت اکیلر قرار دهد که منتاژ آن را تحت لیسانس این شرکت در ایران شاهد هستیم. کایت موتوردار سالار از جمله بهترين كايتهای اروپا می باشد ، كه بدنه آن در شركت پرآورپارس تحت ليسانس شركت اکیلر (Aquilair) فرانسه و بال آن نيز تحت ليسانس شركت General Aviation اوکراین با تكنولوژی روز طراحی می گردد كه هر دو محصول توسط موسسه استاندارد هوايي DULV آلمان مورد تاييد قرار گرفتهاند .
ساختار
بال از جنس پارچههای مقاوم با اسكلت آلومينيومی و ساختار اصلی بدنه از نوع آلومينيوم با پوششهای كامپوزيتی می باشد .
ارابه فرود
از نوع ثابت سه چرخ است و قابليت نشست و برخاست در باندهای نيمه آماده را نيز دارا می باشد. بال توسط يك پيچ سريعاً به بدنه نصب می شود و جهت حمل و نقل به راحتی قابل جمع شدن میباشد .
آلات دقيق
استاندارد و شامل ساعت كاركرد موتور ، نشان دهنده ميزان سوخت ، دورسنج ، دماسنج آب موتور ، ولت متر ، ارتفاعسنج ، سرعتسنج عمودی و سرعتسنج افقی می باشد .
نيروي محركه
موتور دو سيلندر Rotax 582 dcdi 64 hp)) و مخازن سوخت 30 و 50 ليتر تعبيه شده است و ملخ آن از نوع سه پره تمام كربن با قابليت تنظيم گام بر روی زمين می باشد .
امتیازات
1) قابلیت حمل مجروح
۲) استفاده از بنزین خودرو
۳) قابلیت نشت و برخواست در آب
۴) دارای صندلی مخصوص پرش چترباز
۵) جابجایی سریع توسط یدک کش و خودرو
۶) سهولت و هزینه پایین آموزش و نگهداری
۷) قابلیت پرواز در باند های خاکی ، چمن و ...
۸) قیمت مناسب وسیله و پایین بودن هزینه پرواز
9) قابلیت نسب دوربین ، تصویر برداری و ارسال تصویر
10) همچنين قابليت نصب چتر نجات برای بازيافت كل وسيله و سرنشين را دارا ميباشد
مشخصات
ارتفاع 3/2 متر
وزن كل 450 كيلوگرم
دهانه بال 10/4 متر
طول بدنه 8/2 متر
سطح بال 16/5 متر مربع
وزن خالي 190 كيلوگرم
حداکثر برد 250 کیلومتر
سقف پرواز 1500 fit
وزن بار مفید 180 كيلوگرم
زاویه دماغه بال 128 درجه
حداکثر نرخ سعود 3/5
سرعت واماندگی 45 كيلومتر
نسبت منتظری بال 5/6
مسافت برخواستن 100 متر
حداکثر سرعت مجاز 145 كيلومتر
محدوده شتاب حدی 4+ و 2-
حداکثر سرعت افقی 130 كيلومتر
m/s نوع موتور rotax582, 64HP