در سخنرانی برای اینکه مخاطب مجذوب شما شود، باید نکاتی را رعایت کنید. در این میان مواردی هست که هیچگاه نباید به زبان بیاورید زیرا موجب میشود مخاطبان از سخنرانی شما خسته شوند و به کارهای دیگری بپردازند. با ما همراه باشید تا شما را در این زمینه راهنمایی کنیم.اغلب افراد وقتی برای ارائه بر روی صحنه حاضر میشوند، دچار استرس، خطاهای مشابه و بهانهتراشی میشوند که همه این موارد موجب از بین رفتن تمرکز و کنترل و در نتیجه آن اشتباهات پیدرپی بیشتری صورت میگیرد. انجام خطا در دقیقه اول ارائه، سادهترین راه برای از دست دادن مخاطب است و دقیقا اکثر اشتباهات در این زمان رخ میدهد.در اینجا به 10 تا از مواردی که نباید در طول ارائه به زبان بیاورید، اشاره شده است.۱. هرگز نگویید که احساس خستگی میکنیدمشخص نیست که چرا بعضی از افراد در ابتدای ارائه خود شروع به بهانه آوردن و ابراز خستگی کردن میکنند به گونهای که در هر کنفرانس از هر 5 ارائه، یک نفر به گفتن این حرفها میپردازد. برای مثال عدهای میگویند: «من دیروز به کنفرانس دعوت شدهام و از مسافرت طولانی خود احساس خستگی میکنم» یا بهانههای دیگری که هیچیک از مخاطبان میلی به شنیدن آنها ندارند. مخاطبان انتظار دارند که شما بهترین ارائه خودتان را انجام دهید. پس اگر احساس خوبی ندارید و نمیتوانید بهترین کار خودتان را ارائه دهید، شاید بهتر باشد که آن را لغو کنید.
۲. هرگز مخاطب را برای توضیح دادن یک موضوع درانتظار نگذارید
اگر از شما سوالی پرسیده شد که در اسلایدهای بعد جواب آن وجود دارد، پاسخ دادن آن را به تعویق نیندازید و فورا به آن مساله بپردازید. اگر کسی به اندازهای باهوش بود که برای سوال پرسیدن دست خود را بالا آورد باید از او تمجید کنید و از دیگر مخاطبان بخواهید که این کار را تکرار کنند. به یاد داشته باشید که هیچ چیز را به تاخیر نیاندازید.
۳. هیچگاه برای چک کردن میکروفون، از مخاطب سوال نکنید
بسیاری از مردم ارائه خود را اینگونه آغاز میکنند. 3 بار بر روی میکروفون ضربه میزنند، فریاد میزنند «آیا همه صدای من را میشنوند» و زمانی که مشخص شد لبخند شرمندگی میزنند و میگویند «بله همه صدای من را میشنوند ولی هیچکس دست خود را بالا نمیبرد». این کار تنها موجب میشود که حرفهای شما بیارزش به نظر بیاید!
به یاد داشته باشید که چک کردن صدا وظیفه شما نیست زیرا عدهای هستند که این کار را انجام دهند. از طریق میکروفون شروع به حرف زدن کنید ولی اگر میکروفون کار نکرد، سعی کنید آرام باشید، تا 3 بشمارید و دوباره آغاز کنید. اگر برای بار دوم صدای شما به مخاطبانتان نمیرسید به آرامی به کناره صحنه بروید و با احتیاط از مدیریت آنجا درخواست کنید که صدا را برای شما تنظیم کند. به مخاطبان خود با اعتماد به نفس لبخند بزنید. فرض کنید تمامی این کارها نتیجه میدهد مگر اینکه خلاف آن ثابت شود، درنتیجه با آرامش منتظر تعمیر بمانید.
۴. هرگز از روشنایی بیش از حد صحنه شکایت نکنید
بله درست است. وقتی شما روی صحنه هستید چراغها بسیار روشن هستند و برای شما سخت خواهد بود که مخاطبان خود را نگاه کنید. اما نیاز نیست که مخاطبانتان تمامی این موارد را بدانند، پس تنها کاری که لازم است انجام دهید، خیره شدن به تاریکی است. لبخند بزنید و به گونهای با آرامش برخورد کنید که احساس کنید در خانه خودتان هستید. اگر مایل هستید از نزدیک مخاطبانتان را مشاهده کنید، در میان آنها قدم بزنید. به هیچ وجه برای دیدن مردم، چشم خود را نپوشانید. اما اگر برنامهای برای پرسیدن سوال از مخاطبانتان دارید و یا میخواهید تعداد نفراتی که دست خود را بالا میآورند را بشمارید، مودبانه درخواست کنید که چراغهای سالن را روشن کنند.
۵. از مخاطبان درخواست خواندن متنی را نکنید
اندازه فونت به کار رفته در اسلایدهای شما باید دوبرابر میانگین سن مخاطبانتان باشد. بله درست متوجه شدید، یعنی اگر میانگین سن مخاطبان خود را 40 تخمین میزنید، پس باید اندازه فونت شما 80 باشد. با این اندازه شما قادر نخواهید بود که مطالب زیادی را در اسلاید بگنجانید که البته این دقیقا چیزی است که در مورد بعدی به آن شاره خواهد شد.
۶. هرگز متنی را برای مخاطب خود نخوانید
به هیچ وجه در یک اسلاید، متن طولانی قرار ندهید که مردم وقتشان را صرف خواندن آن کنند. اگر این کار را انجام دادید، حداقل توجه داشته باشید که آن را برای مخاطبان نخوانید. بهترین راه برای منحرف کردن توجه مخاطب، اضافه کردن متن به اسلاید است. اگر شما در یک اسلاید، بیشتر از 4 کلمه استفاده کنید، مردم شروع به خواندن آنها خواهند کرد. چه اتفاقی میافتد وقتی مخاطبان شما مشغول به خواندن هستند؟ بله درست حدس زدید، آنها دیگر به شما گوش نخواهند داد.
در اجراهای خود تنها از عناوین کوتاه استفاده کنید و متنی را که میخواهید مخاطبانتان بخوانند را حفظ کنید. یا اگر مجبور شدید چند جمله مهم را در یک اسلاید قرار دهید، به مخاطبان اعلام کنید که آنها را بخوانند و تنها کار مثبتی که شما میتوانید در آن لحظه انجام دهید، سکوت کردن به مدت 6 ثانیه است.
۷. هرگز از مخاطبان نخواهید که تلفن، لپتاپ یا تبلت خود را خاموش کنند
روزی شما میتوانستید از مخاطبان خود درخواست کنید که تلفن همراهشان را خاموش کنند. اما زمان زیادی از آن دوران گذشته است. امروزه مردم سخنان شما را در صفحه اجتماعی خود به اشتراک میگذارند یا از مطالب شما در آیپد خود نکتهبرداری میکنند یا حتی مشغول بازی یا چک کردن فیسبوکشان هستند. به یاد داشته باشید که زمان در حال گذر است. تنها شما میتوانید از مردم درخواست کنید که تلفن همراه خود را در حالت سکوت قرار دهند. گذشته از اینها شما باید مطمئن باشید که سخنان شما چنان جذاب و الهامبخش است که مردم برای از دست ندادن لحظهای از آن، لپتاپهای خود را خواهند بست و بدانید که به اجبار نمیتوان توجه کسی را به خود جلب کرد.
۸. نیازی به گفتن جملاتی همچون «نکتهبرداری نکنید، ارائه به صورت آنلاین در اختیار شما خواهد بود» نیست
خیلی نکته مهمی است که ارائه شما بعد از مدتی آپلود شود و در اختیار مخاطبان قرار گیرد. اما ارائهای خوب است، که از کلمات زیادی تشکیل نشده باشد. پس در این صورت کمتر از ویدیو آپلود شده شما استفاده خواهد شد. نکتهبرداری یکی از شیوههایی است که بسیاری از مردم برای به خاطر سپردن جملات شما از آن استفاده میکنند. همچنین ممکن است برای آنها الهامبخش باشد و سخنان شما تاثیر زیادی بر روی آنها بگذارد و حتی موجب تغییر دادن کسبوکار آنها شود. پس به مردم اجازه دهید تا کاری که به آن علاقه دارند را در طول ارائه شما انجام دهند.
۹. سعی کنید قبل از پاسخ دادن به مخاطب، اندکی بیاندیشید
البته پاسخ دادن به سوال مخاطبان ضروری و مهم است، اما قبل از انجام این کار لازم است کاری را اول انجام دهید. امکان دارد سوالی که توسط یکی از مخاطبان مطرح میشود برای شما واضح باشد اما دیگر مخاطبان متوجه آن نشده باشند. پس در جواب بگویید «من ابتدا سوال را مطرح میکنم سپس به آن پاسخ خواهم داد، پس همه توجه کنید» تکرار کردن سوال مخاطبان را به یک عادت برای خود تبدیل کنید زیرا این کار موجب میشود تا وقت بیشتری را صرف فکر کردن به جواب مخاطب در اختیار داشته باشید.
۱۰. هرگز به مخاطب نگویید که ارائه شما به زودی تمام میشود
وعدهای که هیچکس به آن عمل نمیکند ولی در بسیاری از موارد مشاهده میشود که عدهای سخنان خود را اینگونه آغاز میکنند. برای مخاطب فرقی ندارد که شما صحبتهای خود را کوتاه میکنید یا نه. بلکه آنها وقت خود را صرف ارائه شما کردهاند تا بهگونهای سخنان شما برای آنها مفید و الهامبخش باشد و بتوانند از آن در زندگی خود استفاده کنند. به مخاطبان خود بگویید «صحبتهای من در طول ارائه موجب تغییراتی در زندگی شما میشود» یا «این ارائه برای مدت زمان 30 دقیقه برنامهریزی شده بود، اما من تمامی مطالب را در طول 25 دقیقه مطرح میکنم تا شما بتوانید زودتر از موعود خارج شوید و برای استراحت قهوه بنوشید» حال تنها کاری که لازم است انجام دهید، عمل کردن به وعدهتان است.
آیا وقتتان به اتمام رسیده است ولی اسلایدهای باقیمانده دیگری دارید؟
اگر آمادگی کامل نداشته باشید و به بیش از وقت تعیین شده نیاز داشته باشید، ممکن است به درستی نتوانید ارائه خود را به اتمام برسانید. باید تمرین کنید و در زمانی که به شما اختصاص یافته است، ارائه خود را پایان دهید. حتی میتوانید کار خود را 5 دقیقه زودتر انجام دهید و از مخاطبان بپرسید که اگر کسی سوالی دارد، بپرسد. در غیر این صورت آنها را به نوشیدن قهوه دعوت کنید. دادن 5 دقیقه وقت اضافه به مخاطب، باعث احترام و قدردانی متقابل آنها میشود.
نتیجهگیری: خود را آماده کنید، خودتان باشید و حرفهای برخود کنید. مخاطبان شما را برای داشتن صداقت، جدی بودن و تلف نکردن وقت، دوست خواهند داشت.