آیه دوم:
این اعطا این قدر عظیم است که در پی خود آثاری دارد. صل به معنای نماز یا عبادت زیبا است و نحر در یکی از معانی خود قربانی کردن است. در یک معنای ساده میتوان گفت پیامبر به شکرانه این اعطا نماز شکر بخوان و قربانی کن. یک معنای دیگر نحر هم بلند کردن دستها هنگام تکبیر گفتن در نماز است.
در یک معنای ژرفتر میتوانیم از معنای نحر این استفاده را بکنیم که کوثر به قدری پر خیر و برکت است که پیامبر نیازی به چیز دیگری ندارد و به واسطه آن میتواند از هر چیز دیگری قطع تعلق کند. یعنی چیزی به پیامبر داده شده که اگر از هر رابطه و شی دیگری قطع شود باز هم در خیر بی نهایت است.
واژه رب را قبلاً گفته بودیم (سوره فلق). از معنای واژه رب میتوان اینطور استفاده کرد که کوثر و اتصال به آن و استفاده از آن باعث رشد و حرکت به سوی کمال و دری از نواقص است. چون خداوند پس از ذکر اعطای کوثر خودش را رب خوانده است. پس نشان میدهد که اعطای کوثر به پیامبر در جهت رشد و کمال ایشان و هر کسی است که به کوثر وصل شود.
ضمیر ک پس از رب باز هم نشان از توجه خداوند به حضرت.