بوئینگ 707:در سال 1952 میلادی هواپیماهای مسافربری از نظر تجهیزات و بگارگیری سیستمهای جدید در اوج بودند . که همگی مجهز به موتورهای بسیار بزرگ پیستونی بودند که به حداکثر سرعت و قابلیت حمل مسافر رسیده بودند . شرکتهای هوایی خواهان هواپیماهای بزرگتری بودند که با سرعت بیشتری پرواز کند.هواپیماهای موتور پیستونی نمی توانستند سریعتر پرواز کنند.سرعت زاویه ای در انتهای ملخها محدودیت سرعت ایجاد می کرد .زیرا در سرعت های بالا سرعت نوک ملخها از سرعت صوت گذشته و باعث لرزش و در نتیجه کند شدن آنها می شد . موتور جت که چند سالی از اختراعش گذشته بود پیشرفت قابل توجهی کرده بود و در هواپیماهای بمب افکن بی- پنجاه و دو , بی-چهل و هفت نیز استفاده شده بودند اکنون فرصت خوب بود تا از این موتورها در هواپیماهای مسافربری
استفاده شود .البته اولین هوایمای مسافربری جت را انگلیسیها ساختند که بخاطر وارد آمدن فشارهای در حین پرواز به گوشه قاب پنجره ها بدنه هواپیما از هم از هم متلاشی می شد . سه فروند از هواپیماهای جت مسافربری انگلیسی که کامت نام داشت سقوط کرده و باعث زمین گیر شدن این هواپیما شد . بوئینگ با پندی که عدم موفقیت انگلیسها گرفته بود.اولین هواپیمای جت مسافربری خود را طراحی کرد .هواپیمای بمب افکن بی- پنجاه و دو که فاقد پنجره بود .بدنه محکمی داشت که می توانست هر نوع فشاری را تحمل کند . اما بدنه و سازه هواپیمای مسافربری که باید پنجره های متعددی داشته باشد تا نور و روشنایی به داخل آن بتابد کاملآ با هواپیمای بمب افکن متفاوت بود.
در هر صورت بوئینگ اولین هواپیمای مسافربری خود تحت عنوان 80-367 طراحی کرد که بعدها به نام 707 از نوع 100 (100-707) تغییر یافته و برای اولین بار در سال 1954 به پرواز در آمد اولین فروند آن در سال 1958 تحویل شرکت هواپیمایی پان امریکن شد که اولین پرواز بازرگانی را از فراز اقیانوس اطلس شمالی انجام داد . هواپیماهای707 اولین هواپیمای جت مسافربری دور برد بود . با وارد شدن این هواپیما به خطوط هوایی بساری از مسیرهای پروازی که غیر ممکن بودند امکان پذیر شده و فاصله زمانی بین شهرها نیز کوتاهتر شد . دیگر از آن سر و صدای ملخها خبری نبود.سرعت زیاد و گنجایش قابل توجه مخازن سوخت باعث می شدند تا هواپیما بدون اینکه احتیاجی به توقفهای سوخت گیری داشته باشند مسافتهای طولانی چون عرض اقیانوس را بدون مشکل طی کنند .این هواپیماها که اولین هواپیمای جت مسافربری ساخت کارخانه بوئینگ می باشد.فصل جدیدی را در حمل و نقل هوایی باز نمود .این هواپیما مجهز به 4 دستگاه موتور جت ساخت کارخانه پرات-اند ویستنی بود که برای اولین بار موتورهای جت بازرگانی و یا غیر نظامی تولید می کرد.همچنین ورود این نوع هواپیماها آموزش خلبانی را نیز متحول کرد .خلبانانی که طی سالهای طولانی چندین هزار ساعت با هواپیمای موتور پیستونی پرواز کرده بودند .اکنون باید پرواز با هواپیمایی را که خیلی سریعتر پرواز می کردند می آموختند .در اوایل ورود هواپیماهای جت به خطوط هوایی سوانح هوای متعددی رخ دادند که همگی آنها ناشی از همین تغییرات بود.
به زودی سایر سازندگان هواپیما نیز به رقابت با بوئینگ بر خواسته و هواپیماهایی نظیر 707 ساختند. با به وجود آمدن رقابت این هواپیما نیز پیشرف قابل توجه ای کرد.نوع نظامی آن که 717 نام داشت و به عنوان هواپیمای سوخت رسان پرواز می کرد نیز ساخته شد . با وجود تغییراتی که به مرور زمان در موتورهای 707 داده می شد این موتورها مصرف سوخت بسار بالایی داشتند از طرف دیگر بخاطر طراحی خاص هواپیما امکان پیشرفت وجود نداشت .زیرا اگر مهندسان بوئینگ می خواستند امکانات بیشتری را در هواپیما جای بدهند باید تغییرات عمده ای در طراحی آن می دادند.اکنون نوبت آن رسیده بود تا هواپیماهای دیگری ساخته تا احتیاج شرکتهای هوایی را که خواهان جابه جایی مسافر با حداقل هزینه بودند بر آورده گردد . به همین دلیل آخرین 707 در سال 1979 ساخته و تحویل گردید .شایان ذکر است که یک نوع کوتاهتر آن نیز که 720 خوانده می شودبه تعداد محدودی تولید شد .از 707 به عنوان رادار پرنده(آواکس)نیز استفاده می شود. نوع رادار پرنده که تا اواسط دهه 1980 به تعداد خیلی محدود تولید شد مجهز به موتورهای بزرگ و کم مصرف و کم صداتر می باشد.
هواپیماهای 707 دارا مشخصات کلی به شرح زیر می باشند.
طول هواپیما :04/44 متر
فاطله دو نوک بال :9/39 متر
حداکثر برد :4949 کیلومتر
حداکثر وزن به هنگام بلند شدن 151454 کیلوگرم
گنجایش محل مسافر 179 نفر
تعداد خدمه پروازی :2 نفر خلبان و 1 نفر مهندس پرواز
بسیاری از شرکتهای هوایی با در دسترس بودن فن آوری لازم تغییراتی را روی 707 انجام داده و هزینه عملیاتی آنرا کاهش داده اند.واین تغییرات شامل تعویض موتورها ، آلات دقیق ناو بری و پروازی می باشند .برخی دیگر از شرکتها نیز با نصب کیتهای مخصوص ومصرف سوخت و همچنین صدای موتورها را کاهش داده اند که در این صورت 707 را مناسب حمل بار می نماید .در مجموع 1009 فروند از انواع مختلف 707 ساخته شده است که 120 فروند از انواع غیر نظامی در شرکتهای هوایی پرواز می کنند که اکثر آنها تغییرات فن آوری جدید را دریافت کرده اند .
بوئینگ در ابتدا فکر می کرد عمر مفید هر فروند 707 پس از 60 هزار ساعت پرواز و یا 20 سال پس از ساخته شدن به پایان خواهد رسید . اما بازرسیهای دائم وتعمیر و نگهداری صحیح نشان داد که عمر مفید این هواپیما خیلی بیشتر از این است . در حال حاضر بیشترین پرواز 90585 ساعت در طی 38 سال بوده که یک فروند 707 انجام داده و هنوز هم پرواز می کند.