اکس.ال اسپرت که برپایه بهینهترین خودروی تاریخ صنعت اتوموبیلسازی یعنی فولکسواگن اکس.ال.وان طراحی شده، از قویترین موتور 2 سیلندر جهان بهره میبرد.
بدون شک یکی از قابلتوجهترین خودروهای کانسپت امسال XL اسپرت است که بر پایه بهینهترین خودروی تاریخ یعنی اکس.ال.وان طراحی شده است. این کانسپت (مفهومی) متفاوت همه گزینههای منبع تأمین نیرو را کنار زده و از موتور دوسیلندر 197 اسب بخاری بهکار رفته در موتورسیکلت دوکاتی 1199 سوپرلجرا استفاده میکند که قویترین موتور 2سیلندر حالحاضر محسوب میشود. این موتور باعث میشود XL اسپرت در عرض 5.7 ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد و درنهایت به حداکثر سرعت 270 کیلومتر بر ساعت دست یابد.
برای دستیابی به چنین عملکردی شاسی و سیستم تعلیق XL اسپرت از نو طراحی شدهاند. طراحی قسمت عقب هم تغییر کرده تا تایرهای عریض و مسابقهای جای کافی داشته باشند. XL اسپرت خودروی سبکوزنی است که از ضریب کشش 0.258 سود میجوید. این خودرو از دید بالا مثل یک خودروی مسابقهای است که عرض قسمتهای جلو و عقب آن برابر است اما در میانه باریکتر میشود. ابعاد دقیق آن بهاینترتیب است: 4291 میلیمتر طول، 1847 میلیمتر عرض و 1152 میلیمتر ارتفاع. فاصله دو محور نیز به 2424 میلیمتر افزایش یافته و درنتیجه چنین ابعادی یک طراحی بدیع و دقیق به وجود آمده است.
کابین بر پایه اتاقک XL1 ساخته شده اما کمی متفاوتتر است و امکانات مخصوص خود را نیز دارد. برای مثال XL اسپرت از یک پانل ابزار دیجیتال و ویژه موتور اسپرت بهره میبرد. فرمان آن هم به اهرم دندههای آلومینیومی برای تعویض دنده مجهز شده است. خوشبختانه هیچ تغییری در ارگونومی مناسب XL1 به وجود نیامده است.
ازآنجاکه مدل XL1 به مرحله تولید راه یافت پیشبینی میشود از این کانسپت هم تعدادی ساخته خواهد شد.