توانایی صحبت کردن به زبان انگلیسی تبدیل به یک نیاز جهانی برای همه ما شده است. گویی بدون صحبت کردن زبان انگلیسی درها بسته و با صحبت کردن به آن درها باز می شود. در جستجوی اطلاعاتی برای یادگیری آسان تر زبان انگلیسی به کودکان بودم که به وب سایت مدرسه کلوب سری زدم. وب سایتی تخصصی که برای دانش آموزان، والدین، آموزش و تحصیل است. مقاله جامع "چگونه کودک را به زبان آموزی علاقمند کنیم؟" اطلاعات بسیار خوبی در این زمینه به ما می دهد. تمامی والدینی که دغدغه یادگیری زبان انگلیسی به فرزندانشان را دارند باید وب سایت مدرسه کلوب را دیده و این مقاله را مطالعه کنند. مطمئناً آنها ده ها مقاله جالب و مفید دیگر را نیز خواهند یافت.
چکیده ای از این مقاله را برایتان می آورم.
به نظر می رسد که توانایی صحبت کردن به زبان انگلیسی از مهارت های بسیار مهم در زمان ما باشد. شاید اصلی ترین دلیل آن وجود اینترنت و فضای مجازی است که زبان اصلی انگلیسی است.
دیده شده است که شخصی برای سالهای مشغول یادگیری زبان بوده است ولی موفقیت چندانی نداشته است. مهمترین دلیل آن این است که ما هنور تفاوت تعریف های پایه ای را در علم آموزش زبان نمی دانیم. تعاریفی مانند: زبان چیست؟ زبان اول (یا زبان مادری، زبانی که در خانه به آن صحبت می شود و کودک به طور مرتب در معرض آن است)، زبان دوم (زبانی که کودک در خارج از خانه از طریق مراودات با مردم، رادیو، تلویزیون و غیره یاد می گیرد. مثلا یک کودک که خانواده ای الجزایری دارد و ساکن فرانسه است، زبان اول او عربی است و زبان دوم فرانسوی)، زبان خارجی (زبانی که یک فرد بومی به دلایلی مانند مهاجرت در وطن خود آموزش می بیند. مانند دانشجوی ایرانی ساکن تهران که با هدف ادامه تحصیل در کشور روسیه زبان روسی را در آموزشگاه های ایران آموزش می بیند)، آموزشInstruction (یک فرآیند یادگیری هدفمند و برنامه ریزی شده که دو شخصیت اصلی را دارد: معلم و دانش آموز. مثلا یک دانشجوی معماری که در یک آموزشگاه زبان آلمانی ثبت نام می کند و در طی چند ترم زبان را یاد می گیرد.)، یادگیری Learning (یک فرآیند ناخودآگاه و بدون هدف اولیه که در طی زمان و مکان به دست می آید. مثلا کارگر ساختمانی که در هنگام بنایی زبان را از همکاران خود یاد می گیرد.)
یادگیری همزمان (مانند یک کودک از یک خانواده آذری زبان در تهران که بطور همزمان زبان آذری و فارسی را یاد می گیرد). یادگیری متوالی (مانند یک دانشجوی ایرانی در تهران که ابتدا زبان انگلیسی و بعد زبان فرانسه را آموزش می بیند).
بسیار مهم است که شخص بداند عضو کدام دسته از یادگیرنده ها است. هر کدام از این گروه ها روش و سبک یادگیری متفاوتی دارند.
زمانی که فرد از دوران کودکی شروع به آموختن زبان می کند باید چند مرحله را طی کند. اولین مرحله آن قرار گرفتن در محیط است. این محیط می تواند محیط اصلی باشد یا می تواند شبیه سازی شده باشد مثل یک کودکستان دو زبانه. مرحله دوم: فاز تولید اولیه است که کودک را قادر می ساز آنچه را که می بیند و می شنود درک کند. مرحله سوم را مرحله تقلید می نامند و مرحله چهارم آشنای با واژگان و کاربرد محدود واژه ها است. مرحله پنجم اختصاص به شناخت و کاربد دستور زبان دارد. مرحله ششم مرحله تسلط و ارتباط و نهایتا مرحله هفتم مرحله شناخت فرهنگ و تفاهم فرهنگی است.
در حال حاضر مدرسه و حتی مرحله پیش دبستان بهترین مرجع برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان است. شما می توانید با مراجعه به بخش مدرسه یاب در وب سایت مدرسه کلوب پیش دبستان ها و دبستان ها و دبیرستان های نزدیک محل اقامت خود را یافته و سپس با مطالعه مقاله های که درباره بهترین مدارس در هر منطقه است، مدرسه برتر را انتخاب کنید. در نهایت در بخش لیست مدارس تهران، تمامی اطلاعات مربوط به مدرسه مانند: برنامه ها، فعالیت ها، دستآوردها و غیره را به شکل فیلم، عکس، توضیحات و نظرات والدین ببینید. مثلا بهترین دبستان های پسرانه منطقه 1، تعدادی از برترین دبستانها را معرفی کرده است. در اطلس دبستان پسرانه سلام یاسین تمامی فعالیتها را می بینید که زبان انگلیسی نیز یکی از آنها است. اگر بخواهیم تعدادی از مدارس برتر در زمینه آموزش زبان انگلیسی را نام ببریم باید از این مدارس نام برد: دبستان غیردولتی دخترانه رسا در منطقه 8، دبستان پسرانه غیردولتی فرهنگ در منطقه 4، دبستان دخترانه غیردولتی صدرانوین در منطقه 2 و 5. تمامی این دبستان ها بخش آموزش زبان انگلیسی بسیار قوی دارند.