مجله موفقیت : عذرخواهی همیشه کار ساده ای نیست، احتمالا در طول زندگی بارها با افرادی مواجه شده اید که هرگز این کار را انجام نداده اند و این کار برایشان دشوارترین و عذاب آورترین کارهاست. شاید یکی از دلایل پرهیز از عذرخواهی، ترس از ضعیف به نظر آمدن در نظر دیگران باشد و یا اینکه انجام این عمل منجر به پرداخت هزینه های گزافی در آینده خواهد شد.
عذرخواهی آنچنان قدرتمند است که می تواند کدورت ها را از بین ببرد، قلب های شکسته را پیوند دهد و سوءبرداشت ها را نابود کند. این عمل یکی از آداب مهم اجتماعی و روشی برای نشان دادن همدردی و احترام نسبت به فرد آزرده خاطر است. اگرچه با عذرخواهی نمی توان گذشته را تغییر داد اما در ورتی که این عمل با صداقت فرد عذرخواه همراه باشد، می تواندنتایج منفی حاصل از اشتباهات گذشته را از بین ببرد.
تحقیقات اخیر نشان داده است عذرخواهی تاثیری مثبت و قابل توجه بر جسم و روح انسان و بخصوص بر عملکردهای جسمی او می گذارد. نتیجه این تحقیقات کاهش فشار در شریان های اصلی بدن، کاهش بیماری های قلبی و ایجاد تنفس بسیار منظم را نشان می دهد.
فواید عذرخواهی* فرد با دیدن عذرخواهی طرف مقابل دیگر رفتارهای او را تهدیدی برای خود تلقی نمی کند.
* با عذرخواهی تمام خشم ها در گذشته جا می مانند و دیگ رطرفین درگیر اتفاقات ناخوشایند گذشته نمی شوند.
* این رفتار دری را به سوی فرد آزرده خاطر می گشاید و بخشودن را برای او آسان تر می کند.
نکاتی مهم در عذرخواهی کمک تان می کنند:1- انتخاب مناسب ترین مزانزمانی را انتخاب کنید که تنش های ایجاد شده در شما و طرف مقابل تان آرام گرفته باشد.
2- نشان دادن پشیمانیزمانی که متوجه رنجش فردی شدید، به او نشان دهید که از رفتار خود متاسفید. فراموش نکنید زبان بدن، حالت چهره و لحن شما باید به گونه ای باشد که ناراحتی شما را نشان دهد.
3- فرض کردن خود به جای طرف مقابلرفتار نادرست خود را در آخرین ملاقات به طرف مقابل تان یادآوری کنید و مسئولیت اشتباه تان را بدون اینکه گردن شخص دیگری بیندازید، بپذیرید. چگونگی برخورداو به هنگام عذرخواهی رابطه ای مستقیم با نوع رفتار شما در انجام این عمل دارد.
4- رفتار مودبانه و متواضعانهطرف مقابل تان را مجبور به شنیدن نکنید و به این موضوع توجه داشته باشید که رفتارتان نباید طوری باشد که او فکر کند مورد بازخواست قرار گرفته است؛ در واقع کارهایی مانند تکان دادن انگشت اشاره برای تاکید بر روی موضوع مورد نظر و نیز دست به سینه ایستادن، برای او تهدیدی از جانب شما محسوب می شود.
5- به کار نبردن عبارت «من متاسفم اما...»این عبارت مخرب ترین جمله در روند عذرخواهی است. اینکه چه عملی از سوی شما باعث رنجش او شده است، اصلا مهم نیست و در حقیقت موضوع قابل بحث، نوع عذرخواهی شما از اوست. اگر در طول عذرخواهی از کلمات تدافعی استفاده کنید، مطمئنا این کار هیچ تاثیری در او نخواهد گذاشت و حتی او را آزرده تر نیز خواهد کرد.
6- گفتگوی ساده، کوتاه، واضح و طبیعیبهترین روش برای معذرتخواهی این است که به طور غیررسمی و بسیار روشن درخواست خود را بگویید و از او به خاطر اینکه فرصتی را برای شنیدن حرف هایتان اختصاص داده است، تشکر کنید.
7- درخواست برای بخششبه این موضوع توجه داشته باشید که گاهی ناراحتی های ناشی از اشتباهتان جبران ناپذیر است و فرد مذکور آمادگی لازم را برای بخشش شما ندارد؛ در حالی که اگر پس از عذرخواهی، شما را بخشید، لزوما به معنی آن نیست که خواستار ادامه رابطه با شماست چون این دسته از افراد بخشش و آشتی را دو چیز متفاوت می دانند.
8- روراستی با خود و فرد آزرده خاطرممکن است گاهی با موقعیت هایی روبرو شوید که در آن، اشتباهی رخ داده و طرف مقابل تان از شما رنجیده است اما شما خودتان را مسئول به وجود آمدن این اشتباه و ناراحتی نمی دانید.
در چنین مواقعی ابتدا مطمئن شویدکه از قبول این مسئولیت شانه خالی نمی کنید. چنانچه به راستی قصد آزار و اذیت او را نداشتید، باید این موضوع را قبول کنیدکه رفتار شما علت رنجش او شده است. در طی ملاقاتی سعی کنید با کمال صداقت آنچه را که از نظر شما اتفاق افتاده است، شرح دهید و تاکید کنید که قصد شما آزار دادن او نبوده است.
9- تجدید نظر در رفتاراگر رفتارت اشتباه تان تبدیل به عادت شده است، باید فکری برای آن بکنیدتا بار دیگر درموقعیت های مشابه موجب ناراحتی او نشوید. باید با تلاش، اعتماد او را مجددا جلب کنید؛ در حقیقت لازم است به طرف مقابل تان نشان دهید که می خواهید تغییر کنید.
10- صبوریبه او فرصت دهید تا درباره گفته هایتان فکر کند. ممکن است هضم مسئله مستلزم زمان باشد؛ بنابراین برای اینکه بدانید شما را بخشیده است، عجله نکنید.