در روز 11 اکتبر سال 1844، هنري جان هاينز در خانوادهاي آلماني که به پيتسبورگ پنسيلوانيا مهاجرت کرده بودند، متولد شد. وقتي او شش ساله بود، آنها به شارپسبورگ نقلمکان کردند و هنري به مادرش در کاشت حياط پشت خانه کمک ميکرد.
در روز 11 اکتبر سال 1844، هنري جان هاينز در خانوادهاي آلماني که به پيتسبورگ پنسيلوانيا مهاجرت کرده بودند، متولد شد. وقتي او شش ساله بود، آنها به شارپسبورگ نقلمکان کردند و هنري به مادرش در کاشت حياط پشت خانه کمک ميکرد.
در 8 سالگي او سبزيجات خانگي حياط منزلشان را در سبد ميريخت و خانه به خانه آنها را ميفروخت. يک سال بعد او نوعي خردل پرورش ميداد و پس از خرد کردن، آنها را در شيشههاي مخصوص خودش بستهبندي ميکرد و به همراه سبزيجات خانه، آنها را ميفروخت. او در 10 سالگي 3000 متر زمين براي کشت خردل و توليد پودر خردل خود خريده بود که دو سال بعد به 14 هزار متر رسيد. او همچنين يک اسب و کالسکه براي بردن محصولات خود به سبزيفروشيهاي پيتسبورگ خريده بود. در 17 سالگي او سالي 2400 دلار درآمد داشت که در آن زمان رقم بالايي محسوب ميشد. سپس جان به دانشکده تجارت رفت و پس از فارغالتحصيلي در کارخانه آجرسازي پدرش شروع به کار کرد و در سهام کارخانه شريک شد. او همچنان کشت و فروش محصولات خود را ادامه ميداد.
در سال 1869 او به همراه دوستش نوبل، شرکت «هاينز نوبل» را تاسيس کرده و شروع به بازاريابي براي پودر خردل کرد. در سال 1875 آنها ورشکسته شدند و نوبل از ادامه کار منصرف شد، ولي هاينز مجددا به همراه برادرش شرکت F&J Heinz را تاسيس کرد و شروع به توليد و فروش سس کچاپ کرد. هنري براي افزايش فروش با يک کشتي پر از محصولات خود، عازم اروپا شد. او به لندن رفت و از فروشگاههاي بزرگ آنجا ديدن کرد. او از عظمت بزرگترين فروشگاه اين شهر يعني «فورتنام اند ميسون» نترسيد و با اعتماد به نفس محصول خود را به مسوول خريد آنجا معرفي کرد. آن شخص پس از امتحان سس کچاپ هاينز جملهاي تاريخي به زبان آورد و گفت: «آقاي هاينز، من فکر ميکنم که ما تمام محموله شما را خريداري ميکنيم». اين قضيه خيلي براي هاينز جالب بود و به زودي فروشندگان زيادي را استخدام کرد تا محصولات شرکت را به تمام نقاط دنيا معرفي کنند. آنها هم به خوبي از عهده اين کار برميآمدند. کيفيت بالاي محصولات هاينز به همراه نظافت و امنيت کارخانه و محيط دوستانه آن بهانهاي شده بود تا تجار مختلف از سراسر جهان از اين کارخانه بازديد کرده و بر تجربه خود بيافزايند.
در سال 1888 هاينز همه سهام شرکت را خريد و نام آن را به H. J. Heinz تغيير داد. چهار سال بعد، شرکت براي نشان دادن تنوع زياد محصولاتش، شعار تبليغاتي هاينز 57 که بيانگر «57 محصول مختلف» هاينز بود را انتخاب کرد. اين شعار بهرغم توليد بيش از 60 محصول توسط هاينز انتخاب شد و هنوز هم با وجود رسيدن توليدات به 6 هزار محصول، استفاده ميشود. دليل انتخاب اين عدد اين بود که عدد 5، عدد شانس هاينز و عدد7، عدد شانس همسرش بود.
شرکت به سرعت گسترش يافت و در سال 1905 به صورت حقوقي ثبت شد و هاينز تا آخر عمرش رياست شرکت را به عهده گرفت. يک سال بعد، او تلاشهاي موفقيتآميزي در جهت تقويت قانون «داروها و غذاهاي سالم» انجام داد. در هنگام مرگ او در سن 74 سالگي، شرکت بيش از 20 کارخانه توليد مواد غذايي به همراه مزارع کشت و انبارهاي متعدد داشت. اين شرکت همچنان نزد خانواده هاينز باقي ماند و هاوارد و جک هاينز، پسر و نوه هنري، به اداره شرکت مشغول شدند. آنها به تنوع محصولات هاينز افزودند و توليدات کارخانه را به انواع غذاي کودکان، کنسروهاي حبوبات، سوپ و ... گسترش دادند.
در سال 1946 امپراتوري هاينز به يک شرکت سهامي عام تبديل شد و محصولاتش در تمامي 5 قاره گسترش يافته بود. تا سال 1965 اين شرکت توسط خانواده هاينز اداره ميشد. وفاداري مشتريان همواره يکي از دغدغههاي اصلي مديران هاينز بود، تا جايي که توني رايلي پنجمين مدير اين شرکت، آزمايشي ترتيب داد تا بررسي کند اگر يک مشتري براي خريد هاينز به فروشگاهي برود که اين محصول را نداشته باشد، آيا مارک ديگري را خريد ميکند يا براي خريد هاينز به مغازه بعدي ميرود! هاينز به همراه جهاني شدن دچار پديدههاي غيرانساني آن نشد و همواره ارزشهاي اخلاقي و اجتماعي را در بين کارکنان و مشتريان خود رعايت ميکرد. حتي امروزه به ندرت شنيده ميشود که کارکنان هاينز شکايتي داشته باشند.
ارزش نام تجاري هاينز در سال 2004 بيش از 7 ميليارد دلار تخمين زده شد و به عنوان مورد اعتمادترين نام تجاري در محصولات غذايي باقي ماند. اکنون هاينز هر ساله 650 ميليون بطري سس کچاپ و 11 ميليارد انواع سس يک نفره توليد ميکند. محصولاتش تقريبا در تمامي کشورهاي جهان يافت ميشود و بيش از 32 هزار کارمند دارد. اين شرکت در سال گذشته ميلادي درآمدي بالغ بر 10 ميليارد دلار داشته است.