خانه
32.1K

پزشکی و سلامت

  • ۰۲:۰۴   ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    avatar
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28109 |24368 پست

                               پزشکی و سلامت ، بدانیم تا بمانیم

             

  • leftPublish
  • ۱۶:۴۱   ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28109 |24368 پست

    آیا بیماری نارسایی کلیه علامت مشخصی دارد؟

    كم‌خونی از علائم اولیه و شایع نارسایی كلیه است.

    معمولا این بیماران دچار درد نمی‌شوند و پس از مراجعه به آزمایشگاه و انجام آزمایش، متوجه بیماری می‌شوند. اگر فردی متوجه بیماری‌اش نشود و در موارد شدید به پزشك مراجعه كند، دچار علائم نارسایی مزمن كلیه مانند كاهش وزن، ورم دست و پا، بی‌اشتهایی، خستگی مفرط و ساطع شدن بوی بددهان خواهد شد. اكثر بیمارانی كه مبتلا به نارسایی كلیه هستند، احساس خارش آزاردهنده‌ای را در بعضی مراحل پیشرفت بیماری تجربه می‌كنند. خونریزی‌های كوچك روی پوست یا تیره شدن رنگ ناخن‌ها و پوست از دیگر علائم دیررس این بیماری است و باید فرد تحت دیالیز قرار بگیرد

    پزشکی و سلامت
  • ۲۳:۵۳   ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28109 |24368 پست

    تست پزشکی رایگان:

    📢یک استکان ابغوره بخورید.

    50 ثانیه صبرکنید و اگر:

    ✅دهانتان اب افتاد: 

    قندتان بالاست.

    ✅دهانتان خشک شد: 

    مشکل کبدی دارید.

    ✅دهانتان کف کرد یا چسبناک شد :

    چربی خون دارید.

    ✅اگر سر درد گرفتید: اختلال فشار خون دارید

  • ۲۳:۵۸   ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28109 |24368 پست

    توصیه‌های پزشکان برای جلوگیری از بروز آرتروز

    * ورزش منظم روزانه به مدت حداقل ٣٠ دقیقه
    * انجام حرکات کششی در طول روز
    * اجتناب از حمل اشیای سنگین
    * استفاده از تشک طبی و استاندارد
    * اجتناب از نشستن طولانی‌مدت پشت رایانه
    * پوشیدن لباس گرم در روزهای سرد
    * نوشیدن مقدار کافی آب در روز
    * درمان انواع کم‌خونی
    * آگاهی از علایم آرتروز
    * خوردن صبحانه کامل
    * کنترل استرس
    * خواب کافی
    * محافظت از مفاصل

    موادغذایی که در درمان آرتروز مفید هستند، عبارتند از:
    * کلم بروکلی، انواع سبزی‌ها، اسید چرب امگا ٣، استفاده از انواع ماهی، نخودفرنگی، حبوبات، کدو، خربزه، گردو، بادام، لبنیات، سیب‌زمینی، ذرت، آناناس، انگور قرمز، توت‌فرنگی، هلو، تمشک، انبه، کیوی، پرتقال، طالبی، زنجبیل، زردچوبه و روغن‌زیتون

    پزشکی و سلامت
  • ۰۰:۱۰   ۱۳۹۴/۱۱/۱۹
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28109 |24368 پست

    رابطه فشار خون و اهنگ مورد علاقه شما !!!!

    گوش دادن به آهنگ مورد علاقه و حتی شنیدن یك لطیفه بامزه می‌تواند فشار خون شما را پایین بیاورد.

    تاثیر گوش دادن به موسیقی در پایین آوردن فشار خون، درست به اندازه آن است كه شما میزان نمك را در رژیم غذایی خود كاهش دهید یا وزن خود را بیش از ۵/۴ كیلوگرم كنید.

    گوش دادن به موسیقی و خندیدن باعث كاهش میزان هورمون استرس به نام كورتیزول در خون می‌شود ومی‌تواند عملكرد رگهای خونی بدن را بهتر كرده و حتی آنها را تا ۳۰ درصد عریض تر كند.

    پزشکی و سلامت
  • ۱۰:۰۲   ۱۳۹۴/۱۱/۱۹
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28109 |24368 پست

    5 علت کچلی در خانم‌ها

    همانطور که می دانید طاسی و یا کچلی در مردان شایع تر از زنان می باشد. الگوهای مختلفی هم برای کچلی در زنان و مردان وجود دارد، اما آنچه لازم به ذکر است این می باشد که بروز کچلی در زنان آزاردهنده تر از مردان است.

    زنان به جهت داشتن حس زیبایی دوستی بیشتر و این که تمایل به جذب و جلب توجه افراد دارند، اگر دچار ریزش مو یا کچلی شوند، برایشان بسیار دردآورتر می باشد و علاوه بر آسیب های جسمی، دچار اختلالات روحی و شخصیتی نیز خواهند شد.

    بنابراین با بررسی علل طاسی و کچلی در خانم ها، می توان گام مهم و موثری را در پیشگیری از بروز آن برداشت:



    1- ارث و ژنتیک

    زمینه ژنتیکی ریزش مو و طاسی می تواند از طریق ژن مادری و یا پدری به زن منتقل شود.

    دو آنزیم به نام 5-a ریداکتاز و آروماتاز سبب ریزش مو می شوند.

    کچلی در زنان می تواند تنها به صورت نازک شدن موها، کند شدن رشد موها و یا ریزش منطقه ای مو در سر باشد که بر خلاف ریزش مو در مردان است که تنها زمانی واژه ریزش مو و کچلی به آنها اطلاق می شود که اکثر موهای خود را از دست داده باشند.



    2- مصرف برخی داروها

    مصرف برخی داروها در برخی خانم ها می تواند منجر به ریزش مو شود. داروهایی نظیر رقیق کننده خون، داروهای فشار خون و داروهای تیروئیدی می توانند باعث ریزش مو شوند.



    3- یائسگی

    بسیاری از خانم ها در سنین یائسگی، با کم کاری غده تیروئید مواجه می شوند و در ادامه آن، با نازک شدن موهای خود مواجه می شوند. کم کاری غده تیروئید می تواند سبب ریزش مو در بسیاری از افراد شود.

    کم‌ کاری تیروئید علائم بسیار زیادی در بدن ایجاد می‌کند که می‌توان به افزایش وزن بی‌دلیل، خستگی، یبوست، افسردگی و مشکل در تمرکز اشاره کرد. مو، ناخن و پوست شکننده ‌تر شده و بسیار راحت ‌تر می‌شکند.

    همچنین زمانی که تخمک گذاری در خانم های یائسه کم می شود، سطح هورمون استروئیدی در بدن بالا می رود که در نتیجه آن، برخی صفات مردانه مانند کچلی مردانه در خانم ها بروز می کند.



    4- استرس و اضطراب

    یکی از علت های زمینه ای که منجر به بروز ریزش مو می شود، استرس می باشد.

    استرس ناشی از فوت یکی از عزیزان و یا حتی استرس ناشی از اعمال جراحی می تواند منجر به بروز ریزش مو در خانم ها شود.

    گاهی هم مشاهده می شود که استرس به تنهایی علت ریزش مو نیست، بلکه با علل زمینه ای دیگر ترکیب شده و منجر به بروز چنین آسیبی می شود.



    5- آلوپسی آره آتا

    آلوپسی آره آتا یک بیماری است که موجب ریزش مو در نقاط مختلف بدن می شود. این بیماری در زنان به مراتب شایع تر از مردان می باشد. آلوپسی آره آتا به معنی کچلی منقطه ای می باشد.

    اگر چه این بیماری به طورکامل فرد را کچل نمی کند، اما به احتمال زیاد، موهای نقاط از دست داده شده، برنخواهند گشت.



    تذکر

    گاهی اوقات مشاهده می شود که درستکاری بیش از حد موها در خانم ها، منجر به ریزش موها می شود.

    استفاده از وسایل داغ کننده مانند سشوار، اتوی مو و دستگاه های حالت دهنده مو می تواند آسیب زیادی به موها بزند و منجر به ریزش آنها شود.

    رنگ کردن و دکلره کردن بیش از حد و مکرر نیز آسیب های جدی به موها وارد می کند.

    پزشکی و سلامت
  • leftPublish
  • ۱۰:۱۲   ۱۳۹۴/۱۱/۱۹
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28109 |24368 پست

    فشار خون در فرزندانتان را جدی بگیرید

    فشار خون بالا یه وضعیت پزشکیست که با افزایش فشار وارد بردیواره رگها مشخص میشود، مقدار فشار خون نرمال در بالغین کمتر از 12 (دیاستولیک) و کمتر از 8(سیستولیک ) میباشد.

    حال که با مفهوم کلی فشار خون آشنا شدیم به سراغ فشار خون در کودکان میرویم، تحقیقات و آمارهای منتشر شده در چند سال اخیر نشان دهنده افزایش فشار خون در بین کودکان و خرد سالان است مشکلی که نباید آنرا نادیده گرفت چرا که عواقب سنگینی خواهد داشت این بیماری رابطه مستقیمی با کم تحرکی و رژیم نادرست غذایی دارد.

    بر اساس تحقیقات ارائه شده در کنگره جهانی قلب و عروق کودکانی که بیش از 2 ساعت در روز را به تماشای تلویزیون یا بازیهای ویدیویی می گذارند احتمال ابتلابه فشار خون بالا در آنان نسبت به هم سن و سال های خود افزایش می یابد. براساس تحقیقات یه گروه پژوهشی مشخص شد که کودکان که تحرک و فعالیت بدنی کمی دارند نسبت به دیگر کودکان احتمال ابتلا به فشار خون آنها تا 2.5 برابر افزایش مییابد. آنان همچنین می افزایند که فشار خون بالا در دوران کودکی به عنوان یه علامت اولیه و شاخص با بیماری های قلبی و عروقی مرتبط میباشد. به گفته سازمان بهداشت جهانی 17.3 میلیون نفر در سرتاسر جهان سالانه به دلیل ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی جان خود را از دست میدهندو پیش بینی شده است که تا سال 2030 این امار به 23 میلیون نفر در سال برسد، کودکانی که دچار فشار خون بالا میشوند بی شک دچار مشکلات و بیماریهای قلبی و عروقی در دوران بزرگسالی خواهند شد مگر اینکه مداخلات و درمان لازم برای جلوگیری از ان انجام شود، اضافه وزن ،مناسب نبودن ،رژیم غذایی و عدم تحرک و ورزش مناسب از عوامل مستعد کننده میباشند، عدم تحرک و ورزش مناسب یکی از مهمترین دلایل ابتلا به فشار خون بالا و مبتلاشدن به بیماری های عروق کرونر میباشد بزرگسالانی که دچار فشار خون بالا هستند در معرض خطراتی مانند سکته مغزی ، حمله قلبی، نارسایی قلبی ،و بیماریهای کلیوی هستند که میتوان به راحتی در دوران کودکی با استفاده از رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی مناسب از آن جلوگیری کرد

    محققان برای بررسی بیشتر رابطه بین فشار خون و فعالیت بدنی تحقیقی برروی 630 کودک بین سنین 8 تا 10 سال انجام شد کودکان همچنین پرسشنامه درمورد فعالیت بدنی . تماشای تلویزیونی تکیمل کردند

    پس از آن محققان به سنجیدن تناسب اندام و توده بدنی کودکان از طریق آزمون برروی دوچرخه ثابت پرداختندو سپس قد و وزن و بلوغ جنسی آنان سنجیده شد و همچنین پس زمینه های اجتماعی و افتصادی و و همچنین سابقه فشار خون در والدین نیز در نظر گرفته شد نتایج نشان داد که کودکانی که در حدود 2 ساعت از زمان خودرا با تماشای تلویزین سپری میکنند2.7 برابر نسبت به دیگر کودکان احتمال ابتلا به فشار خون بالا در انها افزایش مییابد. این مطالعه همچنین نشاد داد که فعالیت بدنی بدون در نظر گرفتن سابقه خانوادگی بیماری میتواند تا حد بسیاری از ابتلا به فشار خون بالا و بیماری های عروق کرونر جلوگیری کندوهمچنین میتوان آمار مرگ و میر ناشی از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را به میزان قابل توجه ای کاهش داد رئیس بنیاد بهداشت عمومی هند میگوید: امروزه فشار خون بالا در بین مردم جهان به عنوان قاتل خاموش شهرت پیداکرده است و باید از سنین پایین برای مقابله با آن اقدام کرد او همچنین اضافه میکند ما برای مقابله با این بیماری بایدبا رفتارهای بی تحرک در حال توسعه در بین جوانان مبارزه کرد

    سازمان بهداشت جهانی توصیه میکند که برای جلوگیری از ابتلای کودکان به فشار خون بالا باید کودکان را تشویق به فعالیت متوسط رو به شدید در حدود 60 دقیقه کرد اما در بزرگسالان این زمان باید در حدود 150 دقیقه در هفته باشد

    آنچه که از این تحقیقات بر میاید این است که بی تحرکی در بین کودکان و نوجوانان در حال افزایش است و این بی تحرکی میتواند مشکلات بزرگی برای آنان بوجود اورد مشکلاتی که اگر از الان نادیده گرفته شوند تبدیل به مشکلات بزرگ کشور خواهند شد

    ما میتوایم با فعالیت روزانه مناسب و تغییراتی ساده و ناچیز در رژیم غذای خود به سادگی از این مشکلات جلوگیری کنیم ونوید بخش فردایی روشن باشیم

    پزشکی و سلامت
  • ۱۰:۱۶   ۱۳۹۴/۱۱/۱۹
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28109 |24368 پست

    بیماری کراتیت یا التهاب قرنیه چشم


    کراتیت (Keratitis) بیماری التهاب قرنیه چشم است. قرنیه، بافت شفاف و محدب شکلی است که در جلوی کره چشم واقع می باشد و روی مردمک و عنبیه را می پوشاند.
    انواع کراتیت
    کراتیت دارای دو نوع عفونی و غیر عفونی است.
    در بروز کراتیت عفونی عواملی چون باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها نقش دارند.
    ولی کراتیت غیرعفونی ممکن است در اثر جراحت و آسیب نسبتا خفیف چشم مثل خراشیدگی با ناخن یا استفاده طولانی مدت از لنزهای چشمی بروز کند.
    علائم کراتیت
    درد چشم
    حساسیت‌ به‌ نور
    اشک‌ و آبریزش از چشم
    عوامل ایجاد کراتیت
    مهم ترین عوامل بروز این التهاب در حالت‌های عفونی عوامل‌ باکتریایی‌، ویروسی‌ یا قارچی می باشند که شایع‌ترین‌ آنها عفونت‌ ناشی از ویروس‌ تبخال‌ است‌.
    همچنین خشکی‌ چشم‌ در اثر مشکل‌ در پلک‌ زدن یا عدم‌ تشکیل‌ اشک‌ به ‌اندازه‌ کافی‌، وجود جسم‌ خارجی‌ در چشم‌، نور شدید مثل نور ناشی‌ از جوشکاری‌ یا انعکاس‌ نور شدید خورشید از برف‌ یا آب، از دیگر عوامل بروز التهاب در قرنیه هستند‌.
    علاوه بر عوامل فوق، فاکتورهای ثانوی دیگری از جمله کمبود ویتامین‌ آ، حساسیت‌ چشم‌ به‌ مواد آرایشی‌، آلودگی‌ هوا، ذرات‌ معلق‌ مثل گرده‌ گیاهان‌، گرد و غبار، قارچ‌ یا مخمر و سایر مواد آلرژی‌زا، تغذیه‌ نامناسب‌، وجود یک‌ بیماری‌ که‌ مقاومت‌ بدن‌ را کاهش‌ داده‌ باشد، محیط‌ زندگی‌ شلوغ‌ یا غیر بهداشتی و عفونت‌های‌ ویروسی‌ در سایر نقاط‌ بدن‌، به ویژه تبخال‌ در اطراف‌ دهان یا تبخال‌های تناسلی‌، از عوامل تشدید کننده این بیماری هستند.
    پزشکان تاکید دارند که برای‌ درمان‌ هر گونه‌ التهاب‌ چشمی مراجعه به‌ پزشک‌ ضروری است و به‌ هیچ‌ عنوان‌ نباید خودسرانه از قطره‌ چشمی‌ کورتونی‌ استفاده کرد، چون این‌ کار ممکن‌ است‌ بیماری‌ را تشدید کرده و یا حتی‌ باعث‌ سوراخ‌ شدن‌ کره‌ چشم‌ شود
    پیشگیری از بروز کراتیت
    متخصصان چشم پزشکی توصیه می‌کنند که اگر شغل شما به گونه‌ایست‌ که‌ احتمال‌ آسیب‌ به‌ چشم‌ وجود دارد، حتما از عینک‌ محافظ‌ چشم‌ استفاده کنید.
    همچنین مصرف رژیم‌ غذایی‌ متعادل‌ حاوی‌ ویتامین‌ آ به میزان کافی‌ یا مصرف مکمل‌های‌ مولتی‌ ویتامین‌ حاوی‌ این ویتامین تحت نظر پزشک در پیشگیری از این التهاب موثرند.
    عوارض‌ کراتیت
    آب‌ سیاه‌ چشم
    زخم‌ شدن‌ قرینه‌
    تشکیل‌ جوشگاه‌ دایمی‌ در چشم‌
    از دست‌ دادن‌ بینایی‌
    درمان‌ کراتیت
    متخصصان تاکید دارند که با درمان‌ زودهنگام‌، انواع‌ التهاب‌ قرینه‌ قابل‌ معالجه‌ هستند.
    با معاینه‌ تخصصی‌ چشم‌، تشخیص‌ التهاب‌ قرینه‌ قطعی‌ می‌شود. امکان‌ دارد آزمون‌ سنجش‌ بینایی‌ نیز انجام‌ گیرد.
    درمان‌ معمولاً شامل‌ داروهای‌ چشمی‌ است‌. قطره‌ها و پمادهای‌ آنتی‌بیوتیکی‌ و ضدویروسی‌ تحت نظر پزشک استفاده می شوند.
    غالباً پانسمان‌ موقتی‌ چشم‌ ضروری‌ است‌. این‌ امر ممکن‌ است‌ از توانایی‌ شما در مراقبت‌ از خود بکاهد.
    جراحی‌ برای‌ تعویض‌ قرینه‌ تنها در موارد شدید لازم است.
    پزشکان تاکید دارند که برای‌ درمان‌ هر گونه‌ التهاب‌ چشمی مراجعه به‌ پزشک‌ ضروری است و به‌ هیچ‌ عنوان‌ نباید خودسرانه از قطره‌ چشمی‌ کورتونی‌ استفاده کرد، چون این‌ کار ممکن‌ است‌ بیماری‌ را تشدید کرده و یا حتی‌ باعث‌ سوراخ‌ شدن‌ کره‌ چشم‌ شود.
    به خاطر داشته باشید اگر کراتیت به موقع درمان نشود و عفونت آن تشدید شود، می تواند آسیب‌های جدی به بینایی شخص وارد کند.

    پزشکی و سلامت
  • ۱۰:۱۸   ۱۳۹۴/۱۱/۱۹
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28109 |24368 پست

    نارسایی كلیه در كودكان با چه علائمی همراه است؟

    یكی از مهم‌ترین علت‌های شیوع ابتلای كودكان به نارسایی كلیه، عفونت‌ ادراری و برگشت ادرار به كلیه‌ها(ریفلاكس ادراری) است.

    این بیماری بین دختران شایع‌تر از پسران است.

    در این حالت، ادرار از مثانه به كلیه بازمی‌گردد. اگر این عامل در كودك شناسایی نشود، كودك به نارسایی كلیه مبتلا خواهد شد.

    بنابراین اگر بچه‌ای بیش از یك بار به عفونت ادراری مبتلا شود، باید حتما تحت بررسی قرار گیرد. یكی دیگر از علت‌های شیوع بیماری، تنگی ابتدا یا انتهای حالب است.

    این بیماری مادرزادی ممكن است با عوارضی همچون دل‌درد، دل‌پیچه، گریه و بی‌قراری، بی‌اشتهایی و كاهش وزن همراه باشد.
    كنترل قند خون در افراد دیابتی و كنترل فشار خون در افراد مبتلا به پرفشاری خون، مهم‌ترین اقدام برای پیشگیری از ابتلا به نارسایی كلیه است

    پزشکی و سلامت
  • ۱۰:۲۰   ۱۳۹۴/۱۱/۱۹
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28109 |24368 پست

    علل و علائم آب آوردن زانو

    پزشک متخصص برای تعیین علت این مشکل باید نمونه ای از مایع زانو را برای بررسی عفونت، بیماری و یا آسیب آزمایش کند.
    خارج کردن مقداری از این مایع می تواند درد و خشکی ناشی از آب زانو را کاهش دهد.
    اگر پزشک علت آب آوردن زانو را تشخیص دهد، درمان مناسب را شروع می کند.
    علائم آب آوردن زانو
    1- ورم زانو: بافت اطراف کاسه زانو به طور قابل توجهی ورم می کند. وقتی زانوی آب آورده را با زانوی سالم خود مقایسه کنید، این ورم بیشتر معلوم می شود.
    2- خشکی زانو: وقتی مایعات زیادی در مفصل زانو جمع شوند، نمی توانید پای خود را به طور کامل از قسمت زانو خم و راست کنید.
    3- درد زانو: بر حسب علت آب آوردن زانو، درد زیادی را در این قسمت احساس می کنید و نمی توانید سنگینی خود را روی این زانو تحمل کنید، یعنی زانوی آب آورده قادر به تحمل وزن شما نیست.
    چه موقع نزد پزشک برویم؟
    1- اگر مراقبت از زانو یا مصرف داروهای تجویزی توسط پزشک نتوانست درد و ورم زانو را بهبود دهد.
    2- یک زانو در مقایسه با زانوی دیگر دچار قرمزی و گرما (هنگام دست زدن به آن) شده بود.
    علل آب آوردن زانو
    1- آسیب ها و جراحت ها: آسیب هر یک از قسمت های زانو باعث تجمع دردناک مایعات اضافی در مفصل زانو می شود. نمونه هایی از این آسیب ها عبارتند از:
    - شکستن استخوان زانو
    - پارگی منیسک زانو
    - پارگی رباط یا لیگمان
    - آسیب ناشی از استفاده بیش از حد از زانو
    2- بیماری ها: بیماری ها و مشکلاتی که باعث آب آوردن زانو می شوند عبارتند از:
    - استئوآرتریت
    - آرتریت روماتوئید
    - عفونت
    - نقرس
    - بیماری شبه نقرس
    - بورسیت (ورم کیسه های مفصلی)
    - کیست زانو
    - اختلالات خونریزی دهنده
    - تومورها
    عوامل خطر آب آوردن زانو
    1- افزایش سن: آب آوردن زانو اغلب بعد از 55 سالگی دیده می شود.
    2- ورزش حرفه ای: ورزشکارانی که در رشته های مختلف ورزشی فعالیت دارند، مثل بسکتبال بیشتر دچار آسیب زانو و آب آوردن آن می شوند.
    3- چاقی: وزن اضافی، فشار زیادی روی مفصل زانو وارد می کند و باعث سایش زانو و در نتیجه آب آوردن آن می شود. چاقی ابتلا به استئوآرتریت را افزایش می دهد که از علل شایع آب آوردن زانو است.
    - اگر این مشکل درمان نشود، شدیدا حرکت پای شما را کاهش می دهد.
    - اگر ورم زانو در اثر یک عفونت باشد، می تواند مفصل زانو را تخریب کند.
    آزمایشات و راه های تشخیص آب آوردن زانو
    آب آوردن زانو نشان دهنده وجود یک مشکل در زانو است که معمولاً آرتریت، عفونت و یا یک آسیب می باشد.
    پزشک متخصص آزمایشات زیر را برای تشخیص علت این مشکل برای شما می نویسد:
    1- آزمایشات تصویربرداری: این روش داخل مفصل زانو را نشان می دهد و معلوم می کند که مایعات در داخل مفصل هستند و یا اطراف آن. همچنین علت تجمع مایعات را مشخص می کند. انواع این آزمایشات عبارتند از:
    - تصویربرداری با اشعه ایکس: برای تشخیص شکستگی و یا دررفتگی استخوان زانو و نیز آرتریت زانو به کار می رود.
    - سونوگرافی: برای بررسی درد و ورم مفصل زانو به کار می رود. این روش از روش ام آرآی ارزان تر است. سونوگرافی برای تشخیص آرتریت و یا اختلالات تاندون و رباط زانو به کار می رود.
    - ام آر آی (MRI): این روش آسیب رباط و یا تاندون زانو را که در عکسبرداری با اشعه ایکس دیده نشده است، مشخص می کند.
    2- آزمایشات خون: نمونه خون گرفته شده از دست بیمار برای تشخیص موارد زیر آزمایش می شود:
    - عفونت
    - التهاب
    - آرتریت روماتوئید
    - بیماری لایم
    - نقرس
    - اختلالات خونریزی دهنده
    آسپیراسیون مفصل
    3- آسپیراسیون مفصل: در این روش، پزشک نمونه ای از مایع موجود در مفصل را توسط یک سرنگ بیرون می کشد (تصویر روبرو) تا موارد زیر را در آن بررسی کند:
    - خون که می تواند در اثر یک آسیب یا اختلال خونی ایجاد شده باشد.
    - باکتری که می تواند علت عفونت باشد.
    - کریستال که می تواند در اثر نقرس یا شبه نقرس ایجاد شده باشد.
    4- آرتروسکوپی: این روش در حقیقت آندوسکوپی مفصل و استخوان است. در این روش جراح ارتوپد، یک لوله باریک را از طریق برش کوچکی در زانو وارد آن می کند تا داخل مفصل زانو را روی مانیتور بررسی کند.

    پزشکی و سلامت
  • ۱۰:۲۳   ۱۳۹۴/۱۱/۱۹
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28109 |24368 پست

    30 دلیل درد شانه

    برخی بیماری ها نیز که روی ساختار قفسه سینه یا شکم تأثیر می گذارند، مثل بیماری های قلبی یا بیماری های کیسه صفرا می تواند باعث درد شانه شود.
    درد شانه ای را که در اثر مشکلات ساختاری سایر قسمت های بدن ایجاد می شود، درد راجعه می گویند.
    درد شانه راجعه با حرکت دادن شانه ها بدتر نمی شود.
    علل ایجاد کننده درد شانه عبارتند از:
    1- اسپوندیلیت آنکیلوزان (یک بیماری مفصلی پیشرونده، مزمن و خودایمنی که اغلب ستون فقرات و استخوان‌های لگن را درگیر می کند)
    2- نکروز (مرگ) بافت استخوان
    3- آسیب شبکه عصبی بازویی
    4- شکستگی استخوان بازو
    5- بورسیت (التهاب کیسه مفصلی)
    6- سرطان
    7- درد گردنی که به سمت شانه ها و بازو انتشار می یابد 
    8- درماتومیوزیت (التهاب بافت همبند همراه با تغییرات تخریبی در پوست و عضلات)
    9- در رفتگی مفصل شانه
    10- بارداری خارج از رحم
    11- شانه یخ زده (سفت و سخت شدن مفصل شانه)
    12- سکته قلبی
    13- عفونت (بیماری عفونی)
    14- بیماری ام اس
    15- استئوآرتریت (سایش غضروف مفصل)
    16- پریکاردیت (التهاب پرده دور قلب)
    17- آسیب ریه و قلب در اثر فشار زیر آب (غواصی)
    18- روماتیسم پلی میالژی
    19- پلی میوزیت (التهاب عضلات)
    20- آرتریت روماتوئید (التهاب و درد مفاصل)
    21- آسیب عضله گرداننده شانه
    22- جدا شدن شانه
    23- آرتریت عفونی
    24- بیماری زونا
    25- آسیب نخاع
    26- رگ به رگ شدن و پیچ خوردگی و کشیدگی شانه
    27- التهاب تاندون های شانه
    28- پارگی تاندون شانه
    29- سندرم توراسیک اوتلت
    30- پارگی غضروف مفصل شانه
    مراقبت در خانه 
    برای کاهش درد شانه به توصیه های زیر عمل کنید:
    - برای کاهش درد و ورم شانه یک داروی مسکن مثل بروفن مصرف کنید.
    - کارهایی را انجام ندهید که باعث درد شانه شود و یا آن را بدتر کند، مانند حمل کیف سنگین روی شانه.
    - چند بار در روز و هر بار به مدت 15 تا 20 دقیقه، کیسه یخ یا کمپرس سرد را روی محل دردناک شانه قرار دهید.
    مراجعه به پزشک
    اگر درد شانه شما همراه با مشکلات زیر بود، یک وقت ملاقات با پزشک بگیرید:
    1- ورم شانه
    2- قرمزی شانه
    3- سوزش و گرمی اطراف مفصل شانه
    در شرایط زیر فورا به پزشک مراجعه کنید:
    اگر درد شانه شما در اثر یک آسیب بدنی مثل تصادف ایجاد شده بود و یا همراه با مشکلات زیر بود، از کسی بخواهید شما را به بیمارستان یا اورژانس برساند:
    - تغییر شکل یا جای مفصل مثل دررفتگی مفصل شانه
    - عدم توانایی در حرکت دادن شانه (نمی توان شانه را تکان داد)
    - درد شدید شانه
    - ورم ناگهانی شانه
    در شرایط زیر به اورژانس زنگ بزنید:
    اگر درد شانه همراه با نفس کشیدن سخت و یا احساس فشار و تنگی در قفسه سینه باشد، می تواند نشان دهنده سکته قلبی باشد و بایستی فورا به اوژانس (115) زنگ زد
    اگر درد شانه همراه با مشکلات زیر بود، به اورژانس زنگ بزنید:
    - تنگی نفس
    - احساس فشار و تنگی قفسه سینه (انگار قفسه سینه تان را فشار می دهند)
    - خونریزی به علت یک آسیب بدنی مثل تصادف
    - دیده شدن استخوان یا تاندون شانه

    پزشکی و سلامت
  • leftPublish
  • ۱۸:۵۱   ۱۳۹۴/۱۱/۱۹
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28109 |24368 پست

    برای پیشگیری از عود بیماری روماتیسم، چه کارهایی می توان انجام داد؟ 

    یکی از بدترین چیزها درمورد بیماری روماتیسم این است که هیچ وقت بیمار از زمان دقیق شعله وری و عود بیماری اش اطلاع دقیق ندارد.اگر مدت زمان طولانی است که علایم بیماری در شما عود نکرده، ممکن است ناگهان و به شکلی غافلگیرانه شعله ور شده و شما را شوکه کند. در طول مدت عود بیماری، برخی احساس افسردگی کرده و نگرانند که کاری را اشتباه انجام دهند.
    اجازه دهید در همین ابتدای بحث مساله ای را روشن کنیم. هیچ کس نمی تواند بدرستی زمان دقیق عود بیماری را پیش بینی کند. بهترین راه برای خاموش نگه داشتن بیماری و علایم عود آن، مصرف منظم و مداوم داروهای روماتیسمی است. با این حال راه هایی وجود دارد که با انجام آنها می توانید احتمال شعله ور شدن بیماری را کاهش دهید.
    چه چیزی باعث عود بیماری روماتیسم می شود؟
    یکی از عوامل عود بیماری، عفونت هاست. استرس و فشار عصبی نیز باعث شعله ور شدن علایم بیماری می شود. بعضی بیماران پس از فعالیت زیاد، بیمار یشان عود می کند. و برخی نیز می گویند بعد از خوردن برخی غذاها، علایم بیماری تشدید می شود.، اگرچه هنوز تحقیقات زیادی برای دفاع از این نظریه وجود ندارد. موضوع مهم در این بین آن است که بدانید چه چیزی باعث شعله ور شدن علایم بیماری در شما می شود.
    به یاد داشته باشید این بار که بیماری در شما شعله ور شد به چیزهایی که در زندگی روزمره تان اتفاق افتاده توجه کنید، به سلامت عمومی بدن توجه کنید، به فعالیت های روزانه تان توجه کنید، به رژیم غذایی تان توجه کنید تا به درستی تشخیص دهید چه تغییری باعث عود مجدد بیماری در شما شده است. البته شما می خواهید که از شعله ور شدن بیماری در همان قدم اول جلوگیری کنید، پس به این سوالات به دقت فکر کنید.
    چقدر در مدیریت استرس و فشارهای عصبی، موفق هستید؟
    اجازه دهید دقیق تر نگاه کنیم: زندگی کردن با یک بیماری مزمن و طولانی مدت، به فرد استرس وارد می کند. از طرفی استرس و فشارهای عصبی نیز باعث شعله ور شدن علایم روماتیسمی می شود. قبول داریم که نمی توان از استرس در زندگی گریخت، به هر حال زندگی فراز و نشیب هایی دارد، اما شما می توانید استرس را بهتر مدیریت کنید.
    ورزش باعث آزاد شدن هورمون های "احساس خوب" می شود که به اندورفین ها مشهورند. ورزش کردن باعث ترشح اندورفین ها شده و باعث می شود ذهن به جای فکر کردن به مشکلات روزانه بر فعالیت ورزشی تمرکز کند. تحقیقات نشان داده است ورزش باعث بهبود خلق و خوی فرد شده و به خوب خوابیدن کمک می کند. ثابت شده که ورزش باعث کاهش استرس و فشارهای عصبی نیز می شود.
    راه دیگر برای کاهش استرس، تمرین درمان ذهن-بدن است؛ مثل مدیتیشن، تجسم و یا بیوفیدبک. حتی نشان داده شده است که یوگا به کاهش استرس کمک می کند.
    سرعت خود را در انجام کارها تنظیم کنید!
    روزهایی هست که شما حال خوبی دارید و این جاست که وسوسه می شوید تمام کارهایی که نتوانسته اید در دوران عود بیماری انجام دهید را، به سرعت انجام برسانید. اما باید مراقب باشید بیش از اندازه کار نکنید. فعالیت بیش از اندازه باعث بروز خستگی و شعله ور شدن علایم بیماری می شود. پیشنهاد ما این است که در روزهایی که حالتان خوب است، کارها را اولویت بندی کرده و ببینید کدام کار لازم است ابتدا انجام شود. یعنی سرعت خود را تنظیم کنید! در فواصل کار کمی استراحت کنید حتی اگر واقعا احساس خستگی نمی کنید. برای کمک گرفتن از دیگران اصلا خجالت نکشید.
    آیا از مفاصل خود به خوبی مراقبت می کنید؟
    استفاده بیش از حد از یک مفصل باعث تشدید علایم دردناک شده و باعث آسیب بیشتر می شود. به شما چند راه پیشنهاد می کنیم تا از مفاصلتان محافظت کنید:
    - حفظ وزن متعادل (اگر نیاز است چند کیلوگرمی کم کنید)
    - از وسایل کمکی سازگار با شرایط بیماری استفاده کنید؛ مثلا عصا، دربازکن های خاص و دستگیره های پد دار
    -ا ز قدرت مکانیکی بدنتان به خوبی استفاده کنید: موقع بلند شدن، حمل وسایل یا خم شدن از بزرگترین مفصل خود کمک بگیرید.
    - وقتی ورزش می کنید یا فعالیت های بیرون از خانه انجام می دهید، از پوشش های ایمن مثل زانو و آرنج بند یا محافظ های مچ استفاده کنید.
    - مفاصلتان را از طریق دامنه کامل حرکتیشان، حرکت دهید. از حرکات آرام و نرم استفاده کنید. و با ورزش های خاص ماهیچه ها و رباط های اطراف مفاصل را تقویت کنید. با پزشکتان مشورت کنید و با صلاحدید وی به یک فیزیوتراپ مراجعه کنید تا نحوه صحیح انجام دادن حرکات را به شما بیاموزد.
    آیا داروهای خود را طبق برنامه می خورید؟
    آیا از جمله افرادی هستید که زمان دقیق مصرف داروی خود را فراموش می کنند؟
    مصرف داروهای روماتیسمی، بصورت روزانه و در ساعت مشخص مهمترین کاری است که شما می توانید برای پیشگیری از عود بیماری انجام دهید. دنبال کردن دقیق برنامه دارویی باعث می شود سطح موثر و ثابتی از دارو در خون شما وجود داشته باشد. از دست دادن یک دوز دارو، ممکن است باعث شعله ور شدن بیماری شود. توصیه ما به شما این است که برای فراموش نکردن ساعت دقیق مصرف دارو، از یک جعبه دارو، تقویم یا ساعت های هشدار کمک بگیرید.
    با وجود همه نکات گفته شده، اگر احساس می کنید علایم بیماری دارد عود می کند، فورا با پزشکتان تماس بگیرید. شاید پزشک تشخیص دهد که داروهای شما را تغییر دهد تا در زمان عود، بیماری تحت کنترل باشد.

    پزشکی و سلامت
  • ۱۸:۵۳   ۱۳۹۴/۱۱/۱۹
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28109 |24368 پست

    راه های کاهش گرگرفتگی در زنان

    تعریق‌های شبانه از معمول‌ترین علائم گرگرفتگی به شمار می‌رود. علت اصلی این حالت بدرستی مشخص نیست، ولی برخی محققان بر‌ این باورند که تغییرات ایجاد شده در گردش خون ممکن است با این مساله مرتبط باشد.
    از سوی دیگر، گرگرفتگی‌ها زمانی رخ می‌دهند که عروق خونی نزدیک پوست برای خنک‌ شدن متورم می‌شوند و بدن فرد برای کاهش حرارت، عرق می‌کند. این حالت اغلب شب‌ها بروز می‌کند که به تعریق‌های شبانه معروف است و باعث اختلال خواب در زنان طی دوران یائسگی می‌شود.
    گرگرفتگی در برخی زنان یائسه فقط تا مدت کوتاهی پس از یائسگی و در عده‌ای نیز تا پایان عمر ادامه دارد، ولی شدت علائم با گذشت زمان کاهش می‌یابد.
    گرگرفتگی و تعریق‌های شبانه بخشی از یائسگی محسوب می‌شود، ولی با انجام راهکارهای ساده می‌توان تا حدی از شدت آنها کاست.
    بنابراین پزشکان به زنانی که در این دوران به سر می‌برند، توصیه می‌کنند از استرس، مصرف کافئین، مشروبات الکلی، دخانیات، پوشیدن لباس‌های تنگ و قرارگرفتن در معرض دماهای بالا خودداری کنند.
    از سوی دیگر، قرارگیری در محیط‌های خنک و استفاده از وسایل سرمایشی، پوشیدن لباس‌های نازک‌تر با الیاف طبیعی، ورزش‌‌های روزانه مانند شنا و پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، تنفس عمیق دو بار در روز و هر بار به مدت 15 دقیقه، به کاهش علائم گرگرفتگی کمک می‌کند.
    موثرترین درمان دارویی که برای بهبود علائم در دوران یائسگی وجود دارد، استفاده از روش‌های جایگزین هورمون استروژن (هورمون درمانی) است که تنها باید در کوتاه‌مدت و در طول کمتر از پنج سال و طبق تجویز پزشک به کار برود.
    این درمان، علائم گرگرفتگی را در بسیاری از زنان یائسه کاهش می‌دهد، ولی باعث عوارضی چون خشکی ناحیه واژن و اختلالات خلق و خو می‌شود.
    همچنین داروهای ضدافسردگی به میزان کم مانند فلوکستین در کاهش علائم تاثیرگذارند.
    علاوه بر این، برخی درمان‌های غیرتجویزی نیز وجود دارد که علائم را تا حد قابل‌توجهی کم می‌کند که استفاده از ویتامین ب کمپلکس، ویتامین E و ایبوپروفن از آن جمله‌اند.
    در زمان بروز گرگرفتگی، دچار اضطراب نشوید و دراز بکشید، یا این که روی صندلی بنشینید و سر خود را به عقب خم کنید. با استراحت این علایم از بین می رود
    در این مطلب چند راهکار درمانی ساده برای کاهش گر گرفتگی به شما ارائه می کنیم.
    کاهش وزن
    زنانی که اضافه وزن دارند، با موارد شدیدتر گر گرفتگی مواجه می شوند. برخی نیز دچار تکرر ادرار می شوند که علایم یائسگی را بدتر می کند. بنابراین اولین کاری که باید کرد اتخاذ برنامه غذایی سالم و کاهش وزن است. شاید تعجب کنید اما با پایین آمدن وزن، میزان تکرار گر گرفتگی نیز کاهش پیدا می کند. نتایج بررسی ها نشان می دهد، با هر 5 کیلوگرم کاهش وزن، شدت گر گرفتگی تا 33 درصد کاهش می یابد.
    مصرف نکردن قرص های لاغری
    اگرچه کاهش وزن، علایم گر گرفتگی را کاهش می دهد، اما این امر با مصرف قرص های لاغری میسر نمی شود. در واقع این قرص ها میزان هورمون های متعدد از جمله استروژن و پروژسترون را در بدن تغییر می دهد، در نتیجه علایم گر گرفتگی با شدت بیشتری بروز می کند.
    با استرس مقابله کنید
    استرس در هر سنی علت اصلی ایجاد اختلال است. استرس مزمن در میزان استروژن و پروژسترون بدن اختلال به وجود می آورد. زنانی که نزدیک به سن یائسگی هستند نباید دچار استرس شوند. با تمرین کردن تنفس های عمیق می توان بهتر با استرس مقابله کرد. این روش مانع از استرس ذهنی می شود و در نتیجه از اختلال هورمونی، پیشگیری می کند.
    فیتواستروژن به برنامه غذایی افزوده شود
    فیتواستروژن یعنی استروژن گیاهی. مصرف متعادل مواد غذایی غنی از فیتواستروژن می تواند میزان استروژن را به میزان مناسب برگرداند. شیرین بیان و یونجه از منابع غنی این نوع استروژن گیاهی است.
    خواب شب خوبی داشته باشید
    داشتن خواب خوب در شب برای فعالیت های درونی بدن لازم است. خواب مناسب یکی از بهترین درمان های طبیعی برای رفع گرگرفتگی است. سعی کنید روزی 8 ساعت خواب شبانه داشته باشید.
    غذاهای دریایی را به برنامه غذایی خود اضافه کنید
    اسیدچرب امگا3، در مقابله با گرگرفتگی موثر است. مصرف غذاهای غنی از امگا3 می تواند در رفع علایم گر گرفتگی تأثیر زیادی داشته باشد. مصرف ماهی تن و ساردین راه مناسب تأمین امگا3 بدن است. کافی است هفته ای دو یا سه وعده ماهی مصرف کنید.
    از مصرف قهوه بپرهیزید
    قهوه طبیعت گرم دارد. با مصرف آن دمای بدن بالا می رود و علایم گر گرفتگی بدتر می شود.
    بدن برای رفع افزایش ناگهانی دما، دچار گر گرفتگی می شود. در صورت امکان به کلی مصرف قهوه را کنار بگذارید یا میزان مصرف آن را کم کنید.
    ادویه گرمازاست
    ادویه به ویژه فلفل همانند قهوه روی دمای بدن تأثیر می گذارد.
    خنک بمانید
    دوش آب گرم، باعث بالا رفتن دمای بدن و گر گرفتگی می شود. با قرار گرفتن زیر دوش داغ، تمام بدن زیر دمای بالا قرار می گیرد و فرد دچار گر گرفتگی شدید می شود. بنابراین بهتر است دوش آب ولرم بگیرید.
    لباس از جنس نخی استفاده کنید
    پارچه های نخی به طور حیرت انگیزی بدن را خنک نگه می دارد و دمای بدن را حفظ می کند. در حالی که لباس هایی از جنس الیاف مصنوعی از جمله پلاستیک، مانع تعریق می شود و دمای بدن را افزایش می دهد.
    طب سنتی مفید است
    طب سنتی راهی موثر در درمان گر گرفتگی است. از طریق روش های طب سنتی، هورمون به خوبی تنظیم می شود و این امر شدت و تکرر گر گرفتگی را کاهش می دهد.
    از رفتن به سونا بپرهیزید
    سونا گرم و پر از بخار است. بدن داغ می شود و دچار گر گرفتگی می شوید.
    غذا را گرم مصرف نکنید
    همه ما دوست داریم غذا گرم سرو شود، اما خوردن غذاهای ولرم در پیشگیری از گر گرفتگی بسیار موثر است. پس بگذارید غذا روی میز کمی خنک شود. سپس بخورید.
    دراز بکشید
    در زمان بروز گرگرفتگی، دچار اضطراب نشوید و دراز بکشید، یا این که روی صندلی بنشینید و سر خود را به عقب خم کنید. با استراحت این علایم از بین می رود.

    پزشکی و سلامت
  • ۱۸:۵۴   ۱۳۹۴/۱۱/۱۹
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28109 |24368 پست

    نوزادانی که موقع تولد دندان دارند !

    حتما شما هم این خبر را که مثلا یکی از نوزادهای فامیل با دندان به دنیا آمده است را شنیده اید و خیلی هم تعجب کرده اید. خیلی از افراد با شنیدن این خبر به قدری متعجب می شوند که آن را به بیماری هایی مختلفی ربط می دهند. اما آیا واقعا پای بیماری خاصی در میان است؟

    به طور طبیعی رویش دندان های شیری در شیرخواران از ماه هفتم شروع می شود. اگرچه دیده می شود بعضی بچه ها دو تا سه ماه زودتر دندان درمی آورند، مثلا در چهار تا پنج ماهگی و بعضی ها نیز خیلی دیرتر از زمان معمول دندان در می آورند، مثلا در دوازده ماهگی و یا حتی دیرتر.

    ژنتیک در این میان نقش مهمی را برعهده دارد، یعنی اینکه پدر و مادر نوزاد در چند ماهگی دندان در آورده باشند.

    البته گاهی هم دیده می شود که برخی نوزادان با دندان به دنیا می آیند. به دندان هایی که از بدو تولد وجود دارند، دندان های مولودی گفته می شود. در واقع این دندان ها زمانی که نوزاد در رحم مادر بوده، رشد کرده اند.

    در گروه دیگری از نوزادان دندان ها طی سی روز اول بعد از تولد درمی آیند که به آنها دندان های Neonatal یا نوزادی گفته می شود.
    دندان های نوزادی که در 30 روز اول بعد از تولد ایجاد می شوند، معمولا به صورت یک جفت دنان پیش در فک پایین ایجاد می شوند

    دندان های مولودی در چه نوزادانی شایع ترند و چرا؟
    شیوع دندان های مولودی در جوامع مختلف متفاوت است و از یک نوزاد در میان هر دوهزار نوزاد متولد شده تا یک نوزاد در میان هر 3500 نوزاد متولد شده دیده می شود.

    پس می بینیم که نژاد و ژنتیک افراد چقدر در شیوع آن تاثیرگذار است. البته شیوع دندان های بدو تولد سه برابر دندان های نوزادی است و این دندان ها در نوزادان نارس کمتر دیده می شوند.

    60 درصد این نوزادان سابقه خانوادگی دندان های نوزادی را دارند.

    دندان های نوزادی که در 30 روز اول بعد از تولد ایجاد می شوند، معمولا به صورت یک جفت دنان پیش در فک پایین ایجاد می شوند.

    دندان های بدو تولد نیز معمولا به صورت یک دندان در جایگاه دندان های پیش قرار دارند. به ندرت ممکن است نوزادی با دندان های آسیا به دنیا بیاید.

    معمولا نوزادانی که هنگام تولد دندان نوزادی دارند، نقص جسمی و یا ذهنی ندارند. اما گاهی وجود دندان هنگام تولد، علامت اختلالات دیگری است که ممکن است همراه و یا بعد از آن ظاهر شود. اگرچه احتمال این اختلالات کم است، اما برای حفظ سلامت نوزاد لازم است تمام اقدامات زیر نظر پزشک بوده و مراجعات متعدد به پزشک متخصص اطفال برای بررسی وضعیت سلامت کودک انجام شود.

    یک نمونه از اختلالات همراه با این دندان ها، اختلالات رشد ناخن های پا، شاخی شدن کف پا ودرد کف پا در هنگام راه رفتن است که آن را سندرم ضخامت ناخن مادرزادی می نامند.

    در بیشتر مواقع وجود این دندان ها علت خاصی ندارد. این دندان ها معمولا لق هستند و یا کشیده می شوند. نه به این خاطر که وجود آنها باعث بیماری نوزاد می شود، بلکه علتش آن است که زبان و لب های نوزاد تازه به دنیا آمده ممکن است با وجود دندان اذیت شود.

    علت دیگر دشواری در شیردهی است. شیر دادن به نوزادی که دندان دارد ممکن است مادر را اذیت کند.

    از طرفی همانطور که گفتیم این دندان ها معمولا لق شده و می افتند. حالا اگر این دندان بیفتد و وارد مجاری تنفسی نوزاد شود، خطرناک است.

    پزشکی و سلامت
  • ۱۸:۵۶   ۱۳۹۴/۱۱/۱۹
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28109 |24368 پست

    پیشگیری و درمان لکه ها و نقطه های سفید روی ناخن

    نقطه ها و لکه های سفید که برروی ناخن ظاهر می شوند، از نظر پزشکی Leukonychia (لئوکونیچیا) نامیده می شوند. این لکه ها عموما بی ضرر بوده و اغلب توسط آسیب های کوچک ایجاد می شوند. برخلاف تصور عامه، لکه های سفید ناشی از کمبود کلسیم و روی یا سایر ویتامین ها در رژیم غذایی شما نمی باشد. در موارد بسیار نادر این لکه ها ناشی از هایپوالبومینمیا (hypoalbuminemia نوعی بیماری مزمن کبدی) می باشد.
    هرچند درمان پزشکی خاصی برای این لکه ها وجود ندارد، اما راهها و مواردی را در پیشگیری از آنها و درمانشان به شما معرفی می نماییم.
    انواع سفیدی ناخن
    سفیدی تمام ناخن - در این حالت کل ناخن شما سفید می شود. این حالت می تواند ناشی از هایپوالبومینمیا (آلبومین پایین) که در نوعی نارسایی کلیه دیده می شود، یا نارسایی کبدی و یا عدم جذب پروتئین و از دست دادن پروتئین باشد. همچنین مشکل ژنتیکی و یا عارضه جانبی سولفونامیدز (نوعی آنتی) بیوتیک باشد.
    سفیدی ناخن استریاتا - در این نوع سفیدی ناخن که در آن ناخن به شکل نوار تکی و یا نوارهای سفید و بی رنگ موازی ایجاد می شود و عموما ناشی از آسیب فیزیکی و یا اختلال در ساختار ناخن می باشد. مثال های معمول برای افرادیکه دچار این مشکل می شود ناشی از ضربه زدن بر ناخن، بستن در ماشین و یا خانه برروی ناخن و استفاده زیاد از مانیکور می باشد. همچنین این نوع سفیدی ناخن ممکن است ناشی از آسیب کفش بر روی شصت پا نیز رخ دهد. همچنین این نوع آسیب دیدگی می تواند ناشی از مصمومیت با آهن، قلع و یا آرسنیک رخ داده و یا ناشی از سیروز کبدی و یا شیمی درمانی باشد.
    سفیدی ناخن واقعی – این نوع سفیدی ناخن، معمول ترین نوع آن بوده که در آن تکه ها و لکه های سفید برروی ناخن ظاهر می شود. چیدن و جویدن ناخن یکی از متداول ترین علل ابتلا به این نوع سفیدی ناخن در بزرگسالان و کودکان می باشد. بجز آسیب دیدگی، هوای حبس شده در بین ناخن ها نیز می تواند عامل این مشکل شود.
    راههای پیشگیری و درمان سفید شدن ناخن و آسیب دیدن آن
    راه اول – دقت در نگهداری ناخن ها
    حدود شش هفته بعد از آسیب دیدن ناخن، ممکن است، لکه ی سفید بر روی ناخن ظاهر شود. پس یعنی حدود 1 ماه و نیم پس از اینکه در یک نوشابه را با فشار بر روی ناخن باز کرده و یا بر ناخنتان فشار آورده اید، لکه ظاهر می شود. برای پیشگیر از سفید شدن ناخن، از جویدن ناخن ها، استفاده از آنها برای بریدن چیزهای سخت و در کل فشار آوردن برروی آنها اجتناب نمایید. ناخن ها قادر به تحمل فشار زیاد نیستند.
    راه دوم – از مانیکورزن (مانیکوریست) خود بخواهید مهربان باشد
    خیلی از افراد سابقه این را دارند که مانیکوریستشان با ناخن هایشان طوری رفتار کرده که انگار ناخن شما عامل همه مشکلات وی می باشد. از وی بخواهید با ملایمت با ناخنهایتان رفتار کده و انتقام مشکلاتش را از دیگران بگیرد. اگر مانیکوریست قبول نکرد که عامل سفید شدن ناخن شما می باشد، آدرس این مقاله را به وی نشان دهید.
    راه سوم – لاک ناخنتان را عوض نمایید
    بعضی اوقات ناخن شما با لاک ها و سایر وسایلی که برای ناخنتان استفاده می نمایید، سازگاری ندارد. به همین منظور با تعویض آنها بهترین محصول برای ناخنتان را پیدا نمایید.
    راه چهارم – مصرف یک رژیم غذایی سالم
    اگر می خواهید مطمئن شوید ناخن های شما مرتب و منظم و سالم می باشند (همچنین پوست و دندان و هرچیز دیگری مرتبط با شما)، پس رژیم غذایی سالم داشته باشید. خوردن سالم ضرری نداشته و می تواند باعث محکم شدن ناخن های شما شود هرچند لزوما لکه های سفید را برطرف نمی کند. خیلی از افراد معتقدند این سیاهی ناشی از کمبود روی، پروتئین و کلسیم نیست، اما رژیم غذایی سرشار از مکمل ها از جمله این مکمل ها فواید زیادی در پی دارد.
    راه پنجم – تمیز نگه داشتن ناخن ها
    بعضی ها معتقداند سفید شدن ناخن ها ناشی از عفونت می باشد. از آنجا که نوع عفونت و میکروب عامل آن را مشخص نکرده اند، اما بنظر می رسد تنها راه پیشگیری از آن تمیز نگه داشتن دست می باشد.

    پزشکی و سلامت

    ویرایش شده توسط نازنین جون در تاریخ ۱۹/۱۱/۱۳۹۴   ۱۸:۵۷
  • ۱۸:۵۷   ۱۳۹۴/۱۱/۱۹
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28109 |24368 پست

    چه خطراتی بیماران مبتلا به سیروز کبدی را تهدید می‌کند

    بیماران مبتلا به سیروز باید از علائم و خطراتی که آنها را تهدید می‌کند، آگاهی داشته باشند تا بتوانند از بروز آنها جلوگیری کرده و اقدامات صحیح را به عمل آوردند.
    در ادامه این نوشتار به تشریح این خطرها خواهیم پرداخت:
    خونریزی از دستگاه گوارش
    یکی از مهم‌ترین خطراتی که بیماران مبتلا به سیروز را تهدید می‌کند، خونریزی گوارشی است که اغلب به دلیل پاره شدن واریس مری اتفاق می‌افتد. تقریبا تمام خونی که از روده‌ها منشا می‌گیرند از طریق یک ورید یا سیاهرگ به کبد رفته، سپس از آنجا وارد ورید اجوف تحتانی و سپس قلب شده و در نهایت به سایر نقاط بدن منتقل می‌شود.
    در بیماران مبتلا به سیروز، خون به خوبی از کبد خارج نمی‌شود و در نتیجه، خون پس زده می‌شود. یکی از راه‌هایی که خون می‌تواند به حرکت خود ادامه داده و وارد جریان خون عمومی شود، وریدهای اطراف مری در ناحیه اتصال آن به معده است. در نتیجه افزایش فشار خون در این ناحیه، وریدها متسع می‌شوند (به اصطلاح گفته می‌شود واریس مری اتفاق افتاده است).
    این واریس‌ها مستعد پاره شدن و خونریزی هستند. پس از پاره شدن این عروق، شخص ممکن است دچار استفراغ خونی شده و یا این‌ که پس از چند ساعت تا چند روز مدفوع سیاه قیری رنگی دفع کند. بیمار باید در صورت استفراغ خونی و یا دفع خون سیاه از مقعد به پزشک مراجعه کند.
    سوزاندن واریس مری (اسکلروتراپی)
    اسکلروتراپی با کمک آندوسکوپی و با استفاده از ماده سفت‌ کننده جدار مری صورت می‌گیرد. این کار معمولا تحت بی‌حسی گلو و استفاده از آرام بخش و استفاده از ماده اتانول آمین یا ترومبووار پنج درصد صورت می‌گیرد.
    این کار معمولا در چند مرتبه اول در بیمارستان صورت گرفته و لازم است بیمار به مدت حداقل 24 ساعت تحت نظر قرار گیرد و در جلسات بعدی می‌توان به صورت سرپایی انجام داد. باید توجه داشت که بعد از جلسات متعدد می‌توان محل عروق برجسته (واریس) را ریشه‌کن کرد.
    خونریزی در سایر نقاط بدن
    یکی از اعمال کبد، تولید برخی از فاکتورهای دخیل در روند انعقاد خون است. در جریان سیروز، این فاکتورها به مقدار کم ساخته شده و در نتیجه این اشخاص آسان‌تر دچار خونریزی از نقاط مختلف بدن می‌شوند و این مسئله باعث بدتر شدن بیماری‌شان می‌شود.
    برای پیشگیری از این خونریزی، رعایت نکات زیر مفید است:
    - از قرار گرفتن در مکان یا موقعیت‌هایی که امکان آسیب‌ فیزیکی زیادی وجود دارد، دوری کنید.
    - جهت مسواک زدن، از مسواک‌های با پرز نرم استفاده کنید.
    - بینی خود را محکم و با قدرت تخلیه نکنید.
    - شما نیاز بیشتری به مصرف ویتامین k دارید؛ برای این منظور روزانه حداقل 100 گرم کاهو یا اسفناج میل کنید.
    - در صورت بروز خونریزی از هر نقطه‌ای از بدن و با بروز خونریزی زیر جلدی (کبود شدن خود به خودی پوست) بلافاصله به بیمارستان مراجعه کنید.
    عفونت
    مبتلایان به سیروز، بنا به دلایلی، بیشتر از افراد سالم مستعد ابتلا به عفونت‌های خاصی هستند که این امر می‌تواند باعث بدتر شدن بیماری و وضعیتشان شود. در این رابطه باید نکات زیر را همیشه مد نظر قرار داد:
    1- اصول کلی پیشگیری از بیماری‌های عفونی را رعایت کنید.
    2- در صورت بروز تب در اولین فرصت به پزشک خود مراجعه کنید.
    3- در صورت بروز سوزش ادرار به پزشک مراجعه کنید.
    4- در صورت بروز بی‌اشتهایی و درد شکم به پزشک مراجعه کنید.
    درمان زودتر عفونت مانع پیشرفت و تشدید بیماری کبدی می‌شود. در هنگام عفونت مصرف آنتی‌بیوتیک طبق نظر پزشک و در برخی شرایط بستری نمودن بیمار در بیمارستان و استفاده از آنتی‌بیوتیک تزریقی می‌تواند کمک‌کننده باشد. گاهی به دلیل عود عفونت، پزشک از داروی سیپروفلوکساسین و یا کوتریموکسازول جهت پیشگیری از عفونت استفاده می‌نماید.مصرف دقیق و منظم دارو مهم است.
    اختلال هوشیاری
    یکی از اعمال کبدی، خنثی کردن سموم داخلی و خارجی است. یکی از این سموم، آمونیاک است که در روده‌ها و نیز در داخل سلول‌های بدن ساخته می‌شود. اثرات مخرب آمونیاک بر روی مغز سریع‌تر و شدیدتر از سایر نقاط بدن می‌باشد و در نتیجه، وضعیت هوشیاری (به اصطلاح هوش و حواس) بیمار تغییر می‌کند. در مراحل پیشرفته‌تر، بیمار دچار اغماء می‌شود.
    عواملی که باعث بروز چنین حالتی می‌شود، عبارتند از:
    1) رژیم غذایی نامناسب: گوشت قرمز یکی از منابع اصلی تولید آمونیاک در بدن است. بنابراین در مواقعی که شخص رژیم غذایی را رعایت نکرده، اقدام به مصرف گوشت قرمز حیوانی (به مقدار زیادتر از آنچه که توسط پزشک توصیه شده است) می‌کند، ممکن است دچار اختلال هوشیاری شود. البته این امر، به این معنی نیست که از گوشت قرمز اصلا استفاده نکنید، بلکه باید مصرف آن، به مقدار مورد نیاز و بر حسب دستورات پزشکی صورت گیرد.
    2) خونریزی: به هر دلیل که باشد، می‌تواند باعث اختلال هوشیاری و اغما شود، بنابراین باید کلیه نکات توصیه شده در رابطه با پیشگیری از آن رعایت نمود.
    3) صدمات: هر نوع صدمه فیزیکی شدید به بدن (نظیر تصادف، زد و خورد و ...) باعث وخیم شدن حال بیمار و اختلال هوشیاری می‌شود.
    4)عفونت: در صورت هر گونه اختلال در هوشیاری و یا یبوست باید به میزان مصرف لاکتولوز افزوده و در صورت عدم پاسخ سریعا به مرکز هپاتیت تهران و یا بیمارستان مراجعه کرد. خانواده بیمار مبتلا به سیروز باید به محض مشاهده تغییر غیرطبیعی در خلق و خوی بیمار موضوع را با پزشک معالج وی در میان بگذارند.

    پزشکی و سلامت
  • ۱۸:۵۹   ۱۳۹۴/۱۱/۱۹
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28109 |24368 پست

    خطرات گوشی موبایل برای بچه ها

    یکی از نگرانی‌های مهم والدین و حتی عذاب وجدانشان وقتی که تلفن‌های همراه هوشمند خود را به کودک می‌دهند این است که آیا اشعه این ابزارها می‌‌تواند سلامت کودک را به خطر بیندازد و در سنین پایین که مغز او همچنان در حال رشد است.

    باعث بروز اختلال شود؟ جالب است بدانید یک مطالعه جامع بین‌المللی در سال 2011 نشان داد میان استفاده از تلفن‌همراه و ابتلا به تومور مغزی در بزرگسالان و نوجوانان ارتباط مستقیمی وجود دارد و شاید جالب باشد بدانید افرادی که در آن زمان در این مطالعه شرکت داشتند به اندازه من و شمای امروزی یا فرزندمان به تلفن‌همراه خود وابسته نبودند! البته نتیجه این تحقیق به معنای این نیست که باید بین تلفن‌همراه هوشمند و تبلت و فرزندتان یک سد بتونی بکشید چون حداقل چند دهه طول می‌کشد تا مضرات استفاده از این ابزارها بر سلامت فیزیکی و روانی گروه‌های سنی و جنسی مختلف جامعه مشخص شود. علاوه بر این براساس آنچه که در سایت انجمن غذا و داروی آمریکا آمده است هنوز هیچ مدرک علمی و دقیقی مبنی بر آثار مخرب اشعه تلفن‌ها و ابزارهای هوشمند الکترونیکی بر کودکان و نوجوانان وجود ندارد.

    لالایی تلفنی
    وقتی ما بچه بودیم برایمان لالایی یا قصه می‌گفتند تا خوابمان ببرد. نسل بعد از ما عروسک و خرس پشمالویشان را بغل می‌گرفتند و می‌خوابیدند اما بچه‌های امروزی بدون آی‌فون و تبلت زیر پتو نمی‌روند! مطالعاتی که به تازگی انجام گرفته حاکی از آن است که تبلت‌ها و تلفن‌های همراه هوشمند به‌ویژه اگر کودک بلد باشد با استفاده از آن برای دیگران پیامک بفرستد یا پیامک‌های دریافتی را بخواند، الگوی خواب او را مختل می‌کند و این مساله نه فقط بر هوش کودک بلکه حتی بر رشد جسمی او نیز تاثیر منفی خواهد داشت.

    چیزی بیش از یک تلفن...
    تلفن‌های همراه امروز دیگر فقط برای برقراری ارتباط صوتی با دیگران استفاده نمی‌شوند. درواقع به نظر می‌رسد این نوع استفاده از تلفن‌های هوشمند تا حدی به حاشیه رانده شده و این ابزارهای الکترونیکی بیشتر برای حضور در شبکه‌های مجازی، بازی‌های آنلاین و غیرآنلاین، دیدن فیلم و... مورد استفاده قرار می‌گیرند. آیا آماده هستید چنین امکانی را برای فرزندتان فراهم کنید؟

    تعامل اجتماعی که از طریق این ابزارها ایجاد می‌شود، اتفاق مثبتی است، اما یادتان باشد کودک 12-8 ساله شما ممکن است از طریق تلفن‌همراه هوشمند خود قربانی «قلدری سایبری» همکلاسی‌هایش شود. از طرف دیگر از آنجا که اکثر تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و... مجهز به برنامه‌های مکان‌یاب هستند، کودکان 6-5 ساله شما ممکن است قربانی یک کودک‌آزاری شوند.

    با اینکه هنوز بررسی‌های کافی در زمینه شناسایی تاثیر این ابزارها بر سلامت روانی کودک انجام نشده، اما مطالعات اولیه نشان می‌دهد استفاده بیش ‌از حد و مکرر از تبلت‌، آی‌فون و... تمرکز کودک را از بین می‌برد و احتمال ایجاد رفتارهای وسواس‌گونه را بیشتر می‌کند.

    مراقب انگشت‌ها باشید
    در حالی که خیلی از پدرها و مادرها نگران سلامت روانی فرزندشان هستند که دائم سرش را در تبلت کرده و توجهی به اطرافش ندارد، متخصصان درباره آسیب‌های انگشت و دست کودکان که به دلیل استفاده طولانی‏مدت از صفحات لمسی ابزارهای الکترونیکی به وجود می‌آید، هشدار می‌دهند. بر اساس مطالعاتی که در دانشگاه مریلند آمریکا انجام شده استفاده طولانی‌مدت کودکان از آی‌پد، آی‌فون، تبلت و... باعث می‌شود فرصت کمتری برای انجام بازی‌های معمولی و کارهایی مانند نقاشی کشیدن و... داشته باشند. به این ترتیب عضلات کودک روز به روز تحلیل می‌رود و حرکاتش تاخیر بیشتری خواهند داشت.

    بنابر توصیه‌های آکادمی پزشکی اطفال آمریکا بچه‌های زیر 2 سال نه‌تنها باید به تبلت، تلفن‌همراه هوشمند، لپ‌تاپ و... دسترسی نداشته باشند، بلکه اصلا جلوی هیچ نوع صفحه‌نمایشی ننشینند. کودکان 6-2 سال نیز نباید بیشتر از 2 ساعت از روزشان را با این گجت‌ها بگذرانند. علاوه بر این متخصصان این انجمن به والدین توصیه می‌کنند از گذاشتن تلویزیون و رایانه در اتاق خواب کودک پرهیز کنند.

    پزشکی و سلامت
  • ۲۳:۴۲   ۱۳۹۴/۱۱/۱۹
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28109 |24368 پست

    بیماری هایی که با ورزش درمان میشود !!!

    ورزش، عمر را طولاني تر مي کند، باعث کاهش وزن مي شود و به تقويت قلب کمک مي کند اگرچه بهترين درمان ورزش است اما به ندرت پزشکان براي بهبود بيماري آن را توصيه مي کنند.
    ميليون ها نفر در جامعه ما به علت ورزش نکردن از بيماري رنج مي برند اما ورزش چه نوع بيماري را درمان مي کند:

     

    اضطراب: اضطراب روزانه و نگراني هاي کاري براي همه وجود دارد. اضطراب باليني مزمن هم نوعي از اضطراب است از مسائلي مانند افسردگي نشأت مي گيرد. ورزش براي درمان اضطراب و افسردگي مفيد است؛ زيرا با آزادسازي هورمون آندروفين احساس خوب ايجاد مي کند و خلق و خوي افراد را بهبود مي بخشد. افرادي که ورزش مي کنند، ۲۵ درصد کمتر دچار اضطراب مي شوند.

     

    بهترين ورزش:براي مبتلايان به اضطراب مزمن، ورزش هاي آرام سازي (مديتيشن) از جمله يوگا بهترين است زيرا سيستم عصبي را آرام مي کند.

     

    ADHD- بيش فعالي
    اگرچه اين بيماري هيچ درماني ندارد، اما ورزش تمرکز را بهبود مي بخشد. ورزش به طور موقت ميزان دوپامين را افزايش مي دهد و در نتيجه مشابه داروهايي مانند «ريتالين» عمل مي کند. علاوه بر آن، بخشي از مغز را که موظف به گرفتن تصميمات و کنترل ضربه و تکانه هاست (impulse) تحريک مي کند. ورزش اضطراب به وجود آمده بر اثر ADHD را از بين مي برد.

     

    بهترين ورزش: بزرگسالان مي توانند از هر نوع ورزشي بهره ببرند، اما کودکان بهتر است به ايروبيک و ورزش هاي تيمي که اعتماد به نفس را افزايش مي دهد بپردازند.

     

    از دست دادن حافظه:

    ورزش، جريان خون به مغز را تحريک مي کند و با رفع عوامل ايجاد مشکلات قلبي مانند کلسترول بالا و سفت شدن رگ ها، مانع لخته شدن خون مي شود. مغز سالم به يک قلب سالم نياز دارد. بررسي ها نشان مي دهد بزرگسالاني که به ورزش مي پردازند، در تست حافظه، توجه، تصميم گيري، انجام چند کار با هم و برنامه ريزي، امتياز بهتري به دست مي آورند.

     

    بهترين ورزش: تکرار کار همانند يادگيري يک مهارت جديد، باعث رشد مغز نمي شود. ورزش هاي ساده مانند پياده روي کردن از يک مسير تازه، باغباني، يا تغيير مسير دوچرخه سواري و… مي تواند بسيار مفيد واقع شود.

    مشکلات خواب:

    به جاي مصرف قرص خواب آور، ورزش کنيد. ورزش نسبت به مصرف قرص، خوابي بهتر و عميق تر ايجاد مي کند. غير از آن، کمبود خواب با بروز مشکلات متعددي ارتباط دارد که با ورزش رفع مي شود؛ از جمله افزايش وزن، خستگي مفرط، بيماري قلبي و عدم توانايي کنترل استرس… که افزايش وزن باعث آپنه خواب نيز مي شود.

     

    بهترين ورزش: هر نوع ورزش ۳۰ دقيقه اي کيفيت خواب را بهبود مي بخشد، به ويژه ورزش هايي مانند يوگا و… .

     

    آسم:

    شايد نامعقول به نظر بيايد، اما اگر دچار آسم شده ايد هرچه بيشتر ورزش کنيد کمتر دچار حمله آسم خواهيد شد. بالا رفتن وزن تأثير منفي روي وضعيت بيمار مي گذارد؛ زيرا سلول هاي چربي التهاب ايجاد مي کنند.

     

    بهترين ورزش: اگر تصميم داريد بيرون منزل ورزش کنيد سعي کنيد در معرض تحريک کننده هاي محيطي مانند کپک، گرده، آلاينده و حتي هواي خيلي سرد که حمله آسم ايجاد مي کند قرار نگيريد.

     

    اختلال نعوظي:

    ورزش کردن در اين زمينه از زندگي هم براي مرد و هم براي زن مفيد است. اختلال نعوظي مي تواند بر اثر استرس، پايين بودن کيفيت خواب و خستگي مفرط باشد، ورزش با افسردگي مقابله مي کند. در نتيجه نياز به مصرف قرص هاي ضدافسردگي را از بين مي برد.

     

    بهترين ورزش: هر نوع ورزش مخصوص قسمت تحتاني بدن، جريان گردش خون در اين قسمت را بهبود مي بخشد. البته به جز دوچرخه سواري که ممکن است روي قسمت تناسلي فشار وارد کند.

     

    قاعدگي و علايم مربوط به يائسگي:

    ورزش علايم قاعدگي و يائسگي را کاهش مي دهد. اغلب زنان در اين دوران دچار اضطراب، تغيير خلق و خو و افسردگي مي شوند. ورزش علاوه بر عمل کردن به عنوان انرژي دهنده طبيعي و تقويت کننده خلق و خو، تغييرات هورموني شايع در اين دوران را از بين مي برد. در زنان مسن تر، ورزش مي تواند باعث افزايش تراکم استخواني شود که با بالا رفتن سن افت مي کند. ورزش مي تواند با بيماري قلبي عروقي و چاقي مفرط که ناشي از تغيير هورموني در دوران يائسگي است مقابله کند.

     

    بهترين ورزش: براي زنان در دوران يائسگي، ترکيبي از ايروبيک و ورزش هاي مقاومتي و براي کاهش علايم قاعدگي ورزش ايروبيک کافي است.

     

    درد در قست تحتاني، کمر، لگن، زانو و گردن:

    تقريباً هر نوع درد را مي توان با ورزش کاهش داد زيرا اغلب دردها مربوط به نشستن طولاني مدت، شيوه زندگي بي تحرک، استرس و چاقي مفرط است. همه اين ها را مي توان با ورزش رفع کرد. درد ممکن است به علت ضعيف بودن عضله در قسمت موثر باشد. درد زانو مي تواند به علت ضعيف بودن تاندون در ران باشد. درد گردن و شانه مي تواند به علت خميدگي طولاني مدت پشت ايجاد شود .

     

    بهترين ورزش: ورزش هاي مقاومتي و ورزش هاي کششي.

     

    استئوآرتريت:

    استئوآرتريت، درد و التهاب در اطراف مفصل ها بر اثر فرسودگي غضروفي است که از مفصل ها محافظت مي کند اما نگذاريد درد مانع ورزش شود؛ زيرا ورزش باعث کاهش وزن مي شود و وارد آمدن فشار روي مفصل هاي دردناک را کاهش مي دهد.

    ورزش هاي مقاومتي، عضله هاي اطراف مفصل دردناک را تقويت مي کند تا فشار وارده روي عضله ها کمي کاهش يابد.

    بهترين ورزش: ورزش هايي مانند پياده روي، شنا و ايروبيک در آب و با مشورت پزشک مي تواند مفيد واقع شود.

    پزشکی و سلامت
  • ۲۳:۴۷   ۱۳۹۴/۱۱/۱۹
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28109 |24368 پست

    زمان شروع ویار بارداری ،  راه های درمان آن


    * زمان دقیق آغاز دوره ویار :
    دکتر شعاری، جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی با بیان اینکه زمان دقیقی برای آغاز دوره ویار نمی‌توان در نظر گرفت، گفت: « مدت این دوره که در انسان‌های مختلف متفاوت است، معمولاً از ماه دوم حاملگی و هفته هفتم و هشتم آغاز و تا هفته چهاردهم و پانزدهم ادامه می‌یابد.»

    « اما در عین حال مادرانی وجود دارند که تا پایان دوره بارداری ویار دارند. در برخی نیز ویار از بین می‌رود، اما مجدداً آغاز می‌شود. چرا که قانون خاصی برای آن وجود نداشته و بیشتر به هورمون‌های حاملگی بستگی دارد.»

    «به طور کلی در طول دوره ویار بهتر این است که مادر هرچه تمایل دارد مصرف کند و اطرافیان اصراری نکنند که وی از یک رژیم خاص پیروی کند. چرا که همین اصرار کردن بر مصرف مواد خاص توسط اطرافیان موجب افزایش ویار مادر باردار می‌شود. اما در این دوره معمولاً مصرف میوه، مصرف ماست و ماست و خیار خوب است. اگر مادر تمام توصیه‌های تغذیه‌ای را به موقع به اجرا گذاشت اما ویار او افزایش پیدا کرد، اینجاست که از راهکارهای درمانی و دارویی استفاده می‌کنیم.»

    * غذاهای آبکی یا خشک، کدام یک مناسب دوره ویار هستند؟
    «از آنجا که غذاهای آبکی سبب افزایش ویار می‌شود، رژیم‌هایی نظیر نان، بیسکویت، آجیل، خرما و هر ماده غذایی که خشک باشد توصیه می‌شود. اگر هم مادر قصد مصرف مایعات داشت، بهتر است از مایعات خنک نظیر آبمیوه استفاده کند.»

    این کارشناس با اشاره به اینکه مصرف چای، سوپ و آش به هیچ عنوان برای مادر باردار توصیه نمی‌شود، خاطرنشان کرد: «البته به طور استثناء ممکن است که خانم باردار بگوید که قادر به تحمل آش است، اما به طور طبیعی در دوران ویار مصرف مواد خشک بهتر تحمل می‌شود.


    5 راهكــار بــرای مهــار ویار

    1. بیسكویت‌های قدیمی را امتحان كنید :

    از كربوهیدرات‌ها غافل نشوید! خوردن نان و بیسكویت خمیری كمك می‌كند كه صبح خود را راحت‌تر شروع كنید و در طول روز انرژی كافی داشته باشید. خوراكی‌های سبوس‌دار سالم برای شما و نوزادتان بهترین گزینه است. در این میان بیسكویت‌های نمكی كه از قدیم رایج و خیلی هم محبوب هستند، معجزه می‌كنند. با وجود اینكه مصرف نشاسته در رژیم‌های غذایی توصیه نمی‌شود اما سیب‌زمینی می‌تواند برای شما مفید باشد.

    2.  اسپایسی ممنوع :

    غذای بی‌مزه بخورید! حتی اگر قبل از بارداری به خوردن غذاهای اسپایسی و تند عادت داشتید، دیگر وقت آن رسیده كه آن‌ها را كنار بگذارید تا كمتر مجبور به دست‌و‌پنجه نرم‌كردن با مشكلات صبحگاهی باشید. در عوض غذاهای ساده‌تر بخورید، مثل سیب‌زمینی، پاستای ساده، سالاد همراه با سس ساده و میوه‌های ملایم و همین‌طور سبزی‌ها. خوردن سوپ و آبگوشت نیز توصیه می‌شود.

    3.  زنجبیلی شوید :

    ترشی و تندی بخورید و از زنجبیل لذت ببرید. براساس طب سنتی چین، مزه‌های ترش مثل زنجبیل به رفع اسهال و تا حدودی دل‌درد كمك می‌كنند. خوردن زنجبیل حالت تهوع را برطرف می‌كند. در كنار مركبات ترش و تند به‌دنبال محصولات خوراكی با طعم زنجبیل باشید.

    4.  میوه آرامش‌بخش :

    لیمو مصرف كنید. حتی اگر چندان هم میلی به مركبات ندارید، یك استكان از آب این میوه ترش‌مزه را امتحان كنید. آبلیمو در نوشیدنی‌های مختلف، روی سالاد،  و بستنی لیمویی همگی قادرند شكم‌تان را قدری آرام كرده و اسهال را از شما دور كنند. مصرف محصولاتی كه در آن لیمو دارد را حتما لحاظ كنید تا بدحالی صبحگاهی‌تان كمتر شود و هرچه سریع‌تر بدن خود را آرام كنید.

    5.  بفرمایید آدامس :

    با طعم نعناع زندگی كنید. مصرف نعناع برای خانم‌های باردار، موجب احساس تازگی و سرزندگی شده و مفید است. داشتن یك قوطی قرص نعناع و استفاده از خمیردندان با طعم نعناع نیز می‌تواند مفید باشد. با خوردن چای نعناع و استفاده از دستمال‌های معطر و سایر محصولات بهداشتی با عطر نعناع می‌توانید فاتحه این بیماری صبحگاهی را بخوانید.

    پزشکی و سلامت
  • ۲۳:۵۰   ۱۳۹۴/۱۱/۱۹
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28109 |24368 پست

    تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا چیست ؟؟؟

    در اینجا با تفاوت های بین سرماخوردگی و آنفولانزا و علائم آن ها آشنا خواهید شد.
    سرماخورده ام؟ یا آنفولانزا گرفته ام؟ هر دوی این بیماری ها در فصول سرد سال زیاد اتفاق می افتند، اما آیا به درستی می دانیم چه تفاوت هایی در این دو بیماری هست؟

     

    علائم سرماخوردگی :
    سرماخوردگی معمولأ با سوزش و درد گلو آغاز می شود و با سرفه، آبریزش بینی و بعضی مواقع با خروج خلط ادامه پیدا می کند. البته گاهی مواقع کودکان سرماخورده دچار تب بالا نیز می شوند ولی تب به ندرت بزرگسالان را درگیر می کند. علائم بیماری تا 2 الی 3 روز شدید هستند و به تدریج خفیف می شوند. سرماخوردگی معمولأ بین 5 تا 7 روز طول می کشد ولی سرفه ناشی از آن ممکن است ادامه پیدا کند.

     

    عامل سرماخوردگی چیست؟
    ویروس “راینوویروس” از خانواده “پیکورناویروس ها” عامل اصلی سرماخوردگی است. همچنین ویروس های دیگری نیز مثل کوروناویورس، آدنوویروس، ویروس پاراآنفلوآنزا و ویروس سین‌سیشیال تنفسی، ممکن است باعث سرماخوردگی شوند. عفونت های باکتریایی نیز ممکن است به سرماخوردگی اضافه شوند که در این صورت علائم بیماری شدیدتر و دوره آن طولانی تر خواهد بود. در این مواقع ممکن است عفونت سینوس ها (سینوزیت)، گلو (فارنژیت) یا گوش (اتیت) را درگیر کند.

     

    فقط پزشک می تواند تفاوت سرماخوردگی ویروسی و میکروبی را تشخیص دهد. با تجویز پزشک ممکن است آنتی بیوتیک نیز برای درمان لازم باشد. در این خصوص حتمأ لازم است که اقدام به خود درمانی و مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک نکنیم.

     

    عامل بیماری آنفولانزا و تفاوت آن با سرماخوردگی :

    بیماری آنفولانزا با سرماخوردگی فرق دارد چون ویروس هایی که باعث آن می شوند از خانواده متفاوتی هستند. آنفولانزا توسط ویروس های خانواده ” ارتومیکسو ویروس ها” ایجاد می شود که به سه گروه (A,B,C) تقسیم می شوند.

     

    علائم آنفولانزا :
    تب، تعریق، سردرد، درد عضلات و مفاصل، گلو درد و گرفتگی بینی از علائم آنفولانزا هستند. برخی از انواع آنفولانزا مانند نوع خاصی از ویروس آنفولانزای A که به آنفولانزای خوکی معروف است، ممکن است با اسهال و استفراغ نیز همراه باشد. آنفولانزا معمولأ بین 2 تا 7 روز طول می کشد.

     

    ممکن است آنفولانزا در کودکان، سالمندان و کسانی که مشکلات قلبی – عروقی و یا تنفسی دارند، با عفونت ریه (پنومونی یا ذات الریه) همراه شود. چنین حالتی در افراد سالم کمتر دیده می شود.

     

    باورهای نادرست در مورد سرماخوردگی و آنفولانزا :
    در مورد هر دوی بیماری های سرماخوردگی و آنفولانزا باورهای نادرستی وجود دارد. یکی از این باورهای نادرست، درمان آنتی بیوتیکی است که هیچ تأثیری بر روی ویروس سرماخوردگی و یا آنفولانزا ندارد، حتی مشکلات بیمار را بیشتر نیز می کند.

    2 نکته در مورد آنتی بیوتیک ها قابل توجه است:
    آنتی بیوتیک ها برای درمان باکتری ها، عفونت های قارچی، و تک یاخته های انگلی مؤثر هستند و هیچ گونه تأثیری بر روی ویروس ها ندارند. از این رو هرگز نباید برای درمان سرماخوردگی یا آنفولانزای ویروسی مصرف شوند.
    مصرف بی رویه و خودسرانه آنتی بیوتیک باعث پدیده “مقاوت آنتی بیوتیکی” می شود، به این معنا که باکتری ها در اثر تماس زیاد با آنتی بیوتیک ها راه بی اثرکردن آن ها را یاد می گیرند و گویی آنتی بیوتیک در از بین بردن باکتری ناکارآمد می شود.
    بنابر آمار رسمی، مصرف آنتی بیوتیک در ایران 16 برابر استاندارد جهانی است.

     

    یکی دیگر از باورهای نادرست در مورد سرماخوردگی و آنفولانزا این است که قرار گرفتن در معرض هوای سرد باعث بروز این بیماری ها می شود. در حالی که عامل این بیماری ها ویروس است و ربطی به هوای سرد ندارد. به عبارتی در تابستان هم احتمال ابتلا به این 2 بیماری وجود دارد.

     

    پس دلیل شیوع زیاد این بیماری ها در زمستان چیست؟

    در فصول سرد مدارس باز می شوند و کودکان در تماس نزدیک با هم هستند، در نتیجه انتقال بیماری بین کودکان و سپس به خانواده ها و جامعه بیشتر می شود.
    در زمستان و پاییز مردم تمایل بیشتری دارند که در فضاهای سرپوشیده بمانند، همین مسئله عامل تسریع انتقال ویروس از فردی به فرد دیگر است.
    ویروس هایی که آنفولانزا و سرماخوردگی را تولید می کنند، در هنگامی که رطوبت هوا کم است یعنی در پاییز و زمستان بهتر و بیشتر زنده می مانند.
    در فصول سرد، مخاط بینی و دهان خشک تر است، این مسئله در انتقال ویروس به بدن نقش مهمی دارد.

     

    عوامل مؤثر در بیماری ها :
    سن: کودکان و افراد مسن بیشتر سرما می خورند چون سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف تر است و دانش و توانایی کمتری برای مراقبت از خود در برابر بیماری دارند.

     

    کم خوابی و استرس: کم خوابی و استرس سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کنند و فرد را در معرض انواع بیماری ها قرار می دهند.

     

    دخانیات: سیگار و قلیان چه برای خود شخص مصرف کننده و چه برای اطرافیان او خطر ابتلا به انوع بیماری ها افزایش می دهد چون سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند.

     

    آلرژی: سرماخوردگی و آلرژی دارای علائم مشترکی مثل سوزش گلو و آبریزش بینی هستند. تأثیری که آلرژی بر روی بینی و گلو می گذارد باعث می شود آن ها بیشتر در معرض خطر سرماخوردگی و آنفولانزا قرار بگیرند.

    پزشکی و سلامت
  • ۰۹:۱۸   ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28109 |24368 پست

    علایم و نشانه های دندان در آوردن در کودکان

    نوزادان و كودكان با علائم متفاوتی دندان درمی‌آورند.میزان درد دندان درآوردن نیز در آنها متفاوت است.
    بلیچینگ دندان
    علائم و نشانه‌های دندان درآوردن
    نوزادان و كودكان با علائم متفاوتی دندان درمی‌آورند. میزان درد دندان درآوردن نیز در آنها متفاوت است. این علائم چند روز ادامه دارند. برخی كودكان خوش‌شانس هستند كه به هنگام دندان درآوردن رنج و عذاب زیادی متحمل نمی‌شوند. یك‌سوم از كودكان آب دهان‌شان سرازیر می‌شود، یك‌سوم دیگر از كودكان كج‌خلق و تندمزاج می‌شوند و یك‌سوم مابقی نیز دچار مشكلات مربوط به خواب می‌شوند.

    برای آنكه كودك‌تان به راحتی دندان درآورد و دچار درد و ناراحتی نشود، بهتر است روش‌های زیر را امتحان كنید:

    * بیرون زدن نوك دندان از زیر لثه
    * تورم لثه
    * تلاش كودك برای جویدن و مكیدن هر چیزی كه در دست دارد
    * سرازیر شدن آب دهان
    * كج‌خلقی
    * مالیدن صورت
    * مشكلات مربوط به خواب (بدخوابی)
    * امتناع از غذا خوردن
    * مالیدن گوش‌ها

    اگر متوجه چند نشانه از نشان‌های فوق در كودك‌تان شدید، احتمالاً به زودی متوجه دندان درآوردن او نیز خواهید شد. اگر كودك‌تان طی این روزها دچار اسهال، تب و آبریزش بینی شده است، آن را نشانه خاص دندان درآوردن قلمداد نكنید؛‌ به‌خصوص اگر این موارد بیشتر از 24 ساعت ادامه یابد؛ ‌چرا كه دندان درآوردن باعث اسهال و تب نمی‌شود. با این وجود اغلب والدین می‌گویند كه دندان درآوردن كودك‌شان به صورت مستقیم با این نشانه همراه بوده است؛ ولی هنوز هیچ‌گونه دلیل علمی این ادعا را اثبات نكرده است. در صورت بروز این علائم، كودك خود را نزد پزشك ببرید.

    چه زمانی دیر دندان درآوردن باید باعث نگرانی والدین شود؟
    معمولاً نخستین دندان سفید و شیری كودك در 10-4 ماهگی بیرون می‌زند، اما اگر كمی هم دیرتر شد، جای هیچ‌گونه نگرانی نیست. اگر دندان‌های كودك‌تان بسیار كند و دیر به دیر ظاهر می‌شوند، اما رشد استخوانی، پوستی و موهای او كاملا طبیعی است، باز هم جای نگرانی نیست. اگر كودك‌تان تولد یكسالگی‌اش را پشت سر گذاشته اما هنوز دندانی درنیاورده است، او را نزد پزشك ببرید.



    حتی گاهی اوقات دندان‌های دائمی كودكان 9-8 ساله نیز می‌افتد. در چنین مواقعی بهترین كار این است كه به یك متخصص دندانپزشك و یا یك اُرتودنتیست مراجعه كنید. دیر دندان درآوردن در كودكانی كه سیر طبیعی رشد خود را سپری می‌كنند، نشانه خطر نیست. در ضمن دندان‌هایی كه دیرتر درمی‌آیند، دیرتر پوسیده و خراب می‌شوند. بهترین كار مراجعه دندانپزشك از زمان رویش اولین دندان شیری یا یكسالگی است

    پزشکی و سلامت

    ویرایش شده توسط زیباکده در تاریخ ۱۶/۱۱/۱۳۹۷   ۰۰:۱۷
  • برای شرکت در مباحث تبادل نظر باید ابتدا در سایت  ثبت نام  کرده، سپس نام کاربری و کلمه عبور خود را وارد نمایید؛    (Log In) کنید.
موضوع قبل
زیربخش
موضوع بعد
آخرین پست های این تالار
آخرین پست های این بخش
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان