خانه
× برای دیدن جدیدترین مطالب این تاپیک اینجا کلیک کنید و برای دیدن صفحه ابتدایی، این پنجره را ببندید.
برای دیدن صفحات دیگر، بر روی شماره صفحه در شمارنده بالا کلیک کنید.
مشاهده جدیدترین مطالب این تاپیک
31.9K

پزشکی و سلامت

  • ۰۲:۰۴   ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    avatar
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28095 |24368 پست

                               پزشکی و سلامت ، بدانیم تا بمانیم

             

  • leftPublish
  • ۰۲:۰۹   ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28095 |24368 پست

    مضرات شکستن قلنج انگشتان

    شکستن قلنج انگشتان عادت غلطی است و موجب ساییدگی زودرس مفاصل آن می‌شود.
    متأسفانه عادت رایجی بین مردم وجود دارد و آن این است که شکستن قلنج مفاصل دست که با صدایی هم همراه است، کار خوبی محسوب می‌شود، در حالی که هر چه بیشتر این کار صورت گیرد، مفاصل انگشت خراب می‌شود.
    عارضه ساییدگی زودرس مفاصل بین انگشتی مهمترین نتیجه این کار غلط است و پس از مدتی درد مفاصل را در پی خواهد داشت , عادت نادرست دیگری هم بین مردم وجود دارد و آن کشیدن انگشتان برای صدادادن به ویژه انگشت شصت دست است.
    اگر 3 روز پیاپی انگشت شصت را با دست دیگر به سمت بالا بکشیم مفاصل انگشت شصت درد می‌گیرد که بسیاری اوقات علت آن را متوجه نمی‌شویم.
    این کار فشار به مفصل وارد می‌کند، خاطرنشان کرد: خلائی در مفصل‌های انگشتان وجود دارد که این صدا را پس از تحمل فشار ایجاد می‌کند و آسیب زیادی به مفاصل می‌زند.

    پزشکی و سلامت

  • ۰۲:۱۰   ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28095 |24368 پست

    مراقبت از پوست در زمستان

    حتما می دانید نگهداری از پوست در فصل های مختلف سال باید متناسب با همان فصل باشد . با شروع فصل زمستان یکی از شایعترین اتفاقاتی که برای افراد می افتد مسئله خشکی پوست است . برای اینکه بدانید چطور باید از پوستتان در برابر سرما نگهداری کنید و با حفظ رطوبت مناسب پوستی شاداب و سالم داشته باشید، با این مطلب همراه باشید.
    ۱- استفاده از کرم مرطوب کننده : حتی افرادی که پوست چرب دارند ،بعد از شستشو دادن در حالی که پوست هنوز رطوبت دارد استفاده از یک مرطوب کننده مناسب پوستتان الزامی است.

    ۲- استفاده از ضد آفتاب حتی در فصل زمستان : افتاب فصل زمستان هم مانند افتاب تابستان برای پوستتان زیان بار است. بسیاری از افراد در فصل زمستان ضد افتاب استفاده نمی کنند زیرا فکر می کنند دیگر نور مستقیم افتاب وجود ندارد و به همین علت دچار مشکلات مختلف پوستی میشوند.

    ۳- مرطوب نگه داشتن هوای اتاق : بسته بودن در و پنجره ها و استفاده از وسیله های گرمایشی باعث خشک شدن هوا اتاق میشود پس استفاده از یک مرطوب کننده مانند دستگاه بخور گهگاه نیاز است.

    ۴- نوشیدن مایعات در حد کافی : هر چه مایعات بیشتر بنوشید پوست با طراوت تر میشود و سموم از طریق کلیه ها دفع میشود.

    ۵- از دوش گرفتن با آب داغ اجتناب کنید : استحمام با آب داغ منجر به از بین رفتن لایه چربی محافظ پوست می گردد و پیری زودرس پوست بدن را در پی خواهد داشت و همچنین حرارت بالا احتمال آسیب دیدن فولیکول های مو و در نتیجه ریزش مو را افزایش می دهد. پس با اب ولرم دوش بگیرید.

    ۶- از پوشیدن جوراب یا دستکش مرطوب خود داری کنید: زیرا باعث اسیب های پوستی نظیر ،خارش ،سوزش و ترک پوست میشود.

    ۷- از پوشیدن لباس پشمی یا نایلونی خودداری کنید : زیرا باعث اگزمای پوست میشود اگر مایل به استفاده هستید حتما زیر ان از لباس های نخی استفاده شود تا تماس مستقیم با بدن نداشته باشد.

    ۸- دست هایتان را کمتر بشویید : پوست روی دست شما از همه قسمت های بدن نازک تر است و غدد چربی کمتری دارد .این بدان معناست که مرطوب نگه داشتن کار مشکلی است و با شستشوی زیاد باعث خارش و ترک و خشکی میشود .

    ۹- رسیدگی به ناخن ها: یکی از علل ریش ریش شدن و ترک دور ناخن خشکی پوست است . افرادی که مرتب در حال شستشوی دست هایشان هستند پوست اطراف ناخن هایشان به دنبال بیش از حد مرطوب شدن و دباره خشک شدن ،رطوبت خود را از دست می دهد.

    ۱۰- افراد با پوست خشک: از استفاده مکرر ازمایع دستشویی خودداری کنند و به جای ان در موقع لزوم از صابون های کرمدار استفاده کنند و در حمام تا جای ممکن از لیف زدن خودداری کنند.

  • ۰۲:۱۱   ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28095 |24368 پست

    غذاهای مضر برای سلامتی روده

    روده عضوی مهم و حیاتی در بدن است که سلامت آن ارتباط مستقیم با نوع تغذیه افراد دارد. برای حفظ سلامت این عضو، باید به کیفیت تغذیه خود بیش از پیش توجه کنیم. آماری مربوط به سال 2010 نشان می‌دهد که علت بیش از یک سوم از 569500 مرگ ناشی از سرطان در آمریکا، تغذیه نامناسب، چاقی و کم تحرکی بوده است.
    همه ما توصیه‌هایی از قبیل خوردن میوه و سبزیجات و داشتن تحرک را بارها از منابع و افراد گوناگون شنیده‌ایم؛ اما به همان میزان که شناختن غذاهای مفید برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌ها ضروری است، آشنا شدن با مواد مضری که باید از آن‌ها به شدت اجتناب کرد نیز لازم است. برای شروع مبارزه‌ای جدی با بیماری‌های روده و از جمله سرطان، لازم است در مصرف مواد غذایی زیر نهایت دقت و تعادل را به خرج دهید. برخی از این مواد باید به کلی از رژیم غذایی‌تان حذف شوند.
    گوشت‌های فرآوری شده
    شاید شما هم مثل بسیاری از افراد عاشق سوسیس، کالباس یا همبرگر باشید، اما این گونه گوشت‌های فرآوری شده جزو مواد غذایی کمتر مناسب، به حساب می‌آیند. با خوردن گوشت‌های فرآوری شده، شما در واقع در حال مصرف سدیم نیترات هستید. از این ماده به‌عنوان نگه‌دارنده، تثبیت‌کننده رنگ، طعم‌دهنده و ضدمیکروب استفاده می‌شود. متاسفانه ثابت‌شده که سدیم نیترات در بدن انسان به نیتروزآمین‌های سرطان‌زا تبدیل می‌شود. به همین دلیل است که بسیاری از تحقیقات و آزمایشات، رابطه‌ای قوی بین مصرف گوشت‌های فرآوری شده و ابتلا به سرطان را ثابت کرده‌اند.
    گوشت قرمز
    برخی تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف فراوان یکی از مواد مغذی موجود در گوشت قرمز، مرغ و لبنیات می‌تواند منجر به ایجاد پولیپ‌های روده‌ای شود که در نهایت ممکن است به سرطان روده منتهی شود. هر چند این تحقیقات در سطح مقدماتی بوده و هنوز نمی‌توان به‌طور قطع بر آن‌ها تکیه کرد، اما توجه به نتایج آن خالی از فایده نیست. گوشت قرمز تنها عامل مشکلات روده‌ای نیست، بلکه مصرف فراوان مرغ و ماهی نیز می‌تواند موجب بروز بیماری‌های روده‌ای شود. مطالعات اخیر روی 32000 نفر در طول 6 سال، نشان می‌دهد افرادی که در رژیم خود گوشت، مرغ و ماهی بیشتری مصرف می‌کرده‌اند، سه برابر بیش از سایرین به بیماری‌های روده مبتلا می‌شوند.
    علت این امر وجود ماده‌ای به نام کولین در این مواد غذایی است. درعین‌حال ثابت ‌شده که مصرف حبوبات (مانند لوبیا، نخود و عدس)، احتمال ابتلا به سرطان روده را تا 50 درصد کاهش می‌دهد، البته باید توجه داشت که مصرف مقدار مناسب گوشت قرمز (به دلیل وجود پروتئین و آهن فراوان در آن) در رژیم غذایی ضروری است. انتخاب گوشت‌های تازه و طبیعی، به کاهش خطرات آن کمک بسیار می‌کند. نکته قابل‌توجه دیگر این است که پختن یا سرخ کردن گوشت در دمای بالا و به مدت طولانی، می‌تواند سرطان‌زا بودن آن را تشدید کند. برخی آمینواسیدهای موجود در گوشت، در دمای بالا تبدیل به آمین‌های هتروسیکلیک (HCA) می‌شوند. این مواد احتمال ابتلا به سرطان روده را افزایش می‌دهند.
    سیب‌زمینی سرخ‌کرده و چیپس
    چیپس و سیب‌زمینی سرخ‌کرده حاوی مقادیر زیادی آکریلامید هستند. این ماده نیز در اثر تماس برخی مواد غذایی با حرارت بالا (هنگام پختن یا سرخ کردن) ایجاد می‌شود. آزمایش‌هایی که تا کنون روی حیوانات صورت گرفته نشان می‌دهد که آکریلامیدها می‌توانند منجر به بروز چندین نوع سرطان و از جمله سرطان روده شوند. در کل می‌توان گفت آکریلامیدها در اثر حرارت دیدن هر یک از مواد غذایی می‌توانند ایجاد شوند؛ اما احتمال تشکیل آن‌ها از سیب‌زمینی بسیار بیشتر است. این مساله آن قدر جدی است که سازمان بهداشت جهانی (WHO) در رابطه با آن اظهار نگرانی جدی کرده است.
    قند خصوصاً فروکتوز
    شاید شما هم شنیده باشید که قند، غذای سلول‌های سرطانی است. هر چند همه سلول‌ها (اعم از سلول‌های سالم و سرطانی)، برای رشد و تکثیر خود از فروکتوز (یکی از اجزای قند و شکر معمولی که به قند میوه نیز معروف است)، استفاده می‌کنند؛ اما استفاده سلول‌های سرطانی از این نوع قند بسیار بیشتر و موثرتر از سلول‌های سالم است. تحقیقات، رابطه‌ای قوی بین مصرف قند و رشد سرطان روده در بدن نشان می‌دهند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از ایجاد این نوع سرطان یا پیشرفت آن، مصرف قند را محدود کنید. برخی معتقدند فروکتوز (که در مواد غذایی شیرین شده و از جمله در نوشابه موجود است)، در تغذیه و رشد سلول‌های سرطانی از گلوکز موثرتر است.
    محققان برای اثبات این نظریه از فروکتوز و گلوکز برای تغذیه سلول‌های سرطانی در محیط آزمایشگاه استفاده کردند. نتایج نشانگر این موضوع است که هر چند سلول‌های سرطانی گلوکز را بهتر جذب می‌کردند، اما با استفاده از فروکتوز می‌توانستند تکثیر سلولی انجام دهند. این مساله به این معناست که مصرف فروکتوز در تکثیر و گسترش سلول‌های سرطانی موثرتر است.
    در انتها یادآوری می‌شود که مشکلات و بیماری‌های مربوط به روده (و از جمله سرطان روده)، علل و عوامل گوناگونی دارد؛ که از جمله این عوامل می‌توان به تغذیه نامناسب اشاره کرد. با داشتن یک رژیم غذایی سالم و بدون خطر، می‌توان احتمال ابتلا به انواع بیماری‌های روده (خصوصاً سرطان) را به میزان قابل‌توجهی کاهش داد.

  • ۰۲:۱۲   ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28095 |24368 پست

    خوراکی های مفید برای پاییز و زمستان

    فصل سرما و کاهش دمای هوا به معنای آغاز و شیوع بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی، آلرژی فصلی و افسردگی است اما با توصیه های غذایی ساده می‌توان از تمام بیماری‌های فصل پاییز و زمستان در امان ماند. تغییر هر فصل به معنای تغییر شیوه زندگی و ورود بیماری های جدید است. اما با کمی دقت در عادات تغذیه ای و رفتاری می توان از ابتلا به بیماری های مختلف در امان ماند و فصلی بدون ابتلا به بیماری را گذارند.
    سم زدایی کنید
    خوراکی هایی با القاب سم زدا وجود دارند که می توانند وضعیت سلامتی را بهبود بخشند. برای مثال چکاندن چندین قطره لیمو ترش در آب و مصرف صبحگاه آن می تواند به سم زدایی بدن پرداخته یا مصرف شب هنگام آب آناناس نیز می تواند همین خاصیت را داشته باشد.
    از مصرف غذاهای چرب بپرهیزید
    اگر در منطقه سیبری و هوای فوق العاده سرد زندگی می کنید به مصرف غذاهای پر چرب روی ببرید اما در غیر این صورت از مصرف غذاهای خیلی چرب در زمستان بپرهیزید زیرا مصرف غذاهای چرب هیچ تاثیری در گرم شدن بیشتر شما ندارد نه غذاهای چرب و نه غذاهای شیرین. علاوه بر این، مصرف غذاهای چرب می تواند تاثیر منفی بر کبد داشته باشد و به بیماری های کبدی منجر شود.
    منیزیم علیه افسردگی و خستگی
    اگر احساس خستگی و افسردگی مفرط می کنید به مصرف منیزیم بپردازید زیرا خوراکی های حاوی منیزیم می توانند علیه افسردگی و خستگی بتازند. بهترین مواد غذایی که سرشار از منیزیم هستند عبارتند از سبزی هایی مانند اسفناج، گوجه فرنگی، مغز بادام، فندق، تخمه کدو، موز، انجیر خشک، غلات سبوس دار و البته مکمل های دارویی نیز می توانند مفید باشند.
    مصرف پروتئین را افزایش دهید
    مصرف پروتئین می تواند شما را از حالت افسردگی و خواب آلودگی در فصل زمستان دور نگه دارد پس در وعده صبحانه خود خوراکی هایی که دارای مقادیر قابل توجهی از پروتئین هستند را بگنجانید. از میان خوراکی های حاوی پروتئین می توان به مواردی مانند آجیل ها، دانه های روغنی، تخم مرغ و پنیر اشاره کرد.
    مصرف آب روزانه را افزایش دهید
    در زمستان باید آب بیشتری به نسبت تابستان در اختیار بدن قرار بگیرد گرچه کمتر این نیاز را در فصل زمستان احساس می کنیم. نوشیدن حداقل ۱.۵ لیتر آب در زمستان توصیه می شود.

  • ۰۲:۱۳   ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28095 |24368 پست

    آیا کودکتان از چاقی خود رنج می‌برد؟

    کودکانی که به سن مدرسه نزدیک می‌شوند، بیشتر به خود توجه می‌کنند و این کاملاً طبیعی است که کودکی دائماً از چاق بودن خود ابراز نگرانی کند، البته به شرط این که به شکل افراطی نباشد. البته کودکانی که در کشورهایی زندگی می‌کنند که همه به صورت طبیعی چاق هستند، غالباً کمتر چنین نگرانی دارند.

    با وجود این‌که این مساله در اغلب فرهنگ‌ها پذیرفته شده است، اما باز هم نگرانی شما به عنوان پدر یا مادر کودک، طبیعی است و باید به او کمک کنید تا نه تنها ظاهر بهتری پیدا کند، بلکه بتواند سالم‌تر زندگی کند. البته کودکان کوچک‌تر معمولاً به موارد منفی ظاهر خود توجهی ندارند اما به محض این‌که به سن 7 یا 8 سالگی می‌رسند، ناگهان تمام این موارد را می‌بینند و در پی رفع آن‌ها بر می‌آیند.

    در صورتی که جمله «من خیلی چاقم!» را از کودک‌تان شنیدید– حتی بارها و بارها– خونسردی خود را حفظ کنید و اخم نکنید. اگر واکنش بدی از خود نشان دهید احتمالاً ده برابر بیشتر این جمله را می‌شنوید.

    به جای اخم کردن سعی کنید با کودک‌تان همراه شوید و از او بپرسید حالا باید چه کار کرد. احتمالاً کودک‌تان هیچ ایده‌ای برای از بین بردن چاقی خود ندارد اما با این سوال تلاش می‌کند تصمیمی جدی بگیرد.

    سعی کنید با آرامی کودک‌تان را متوجه این نکته کنید که چاقی یک پدیده طبیعی و چربی نیز مانند استخوان‌ها و پوست بخشی از بدن است و ما هم برای انجام بسیاری از کارها به وجود چربی نیاز داریم. صبحت کردن از خصوصیت­های بدنی نیز می‌تواند مفید باشد. برای کودک‌تان توضیح دهید که هر کسی ویژگی‌های خاصی دارد، مثل این که برخی از آدم‌ها بلند قد هستند و بعضی دیگر کوتاه، برخی چاق هستند و برخی دیگر لاغر. سپس تصورهای منفی او نسبت به شکل بدن‌اش را از بین ببرید. اگر برنامه‌های تلویزیونی که نشان می‌دهند بدن ایده‌آل مردان و زنان چگونه باید باشد، موجب این مشکل شده‌اند، سعی کنید تماشای تلویزیون را برای کودک‌تان محدود کنید. البته این را هم فراموش نکنید که نمی‌توانید کودک را کاملاً محدود کنید و او را در یک فضای بسته نگه دارید. هم‌چنین نمی‌توانید او را از تمام تصاویر و پیام‌های مراکز لاغری دور نگه دارید. اما در همین سن هم می‌توانید برای کودک‌تان تفاوت میان ایده‌آل‌ها و واقعیت‌ها را توضیح دهید.

    وقتی کودک کمی بزرگ‌تر شد می‌توانید در مورد بیلبوردها، تبلیغات، فیلم‌ها، مجلات، برنامه‌های تلویزیونی و تبلیغات شهری که دور ما را فرا گرفته‌اند و پیام‌هایشان در مورد لاغری‌های ایده‌آل، با او صحبت کنید.

  • leftPublish
  • ۰۲:۱۴   ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28095 |24368 پست

    ویتامین‌های مخصوص آقایان

    بسیاری از غذاهایی که ما روزانه از آنها استفاده می‌کنیم حاوی ویتامین‌های مختلف و مواد معدنی هستند که برای بدن لازم و ضروری اند.
    این ویتامین ها هر کدام دارای ویژگی‌های خودشان هستند.در میان ویتامین‌های مختلفی که از راه تغذیه وارد بدن می‌شوند محققان به این نتیجه رسیده‌اند که برخی برای مردان بهتر هستند و هر مردی باید از این ویتامین ها همیشه در بدن خود داشته باشد.
    سلنیوم: آنتی اکسیدانی بسیار قوی است که در مردان از ریزش مو جلوگیری می‌کند و همچنین محققان در مطالعات خود به این نتیجه رسیده‌اند که این ویتامین می‌تواند میزان کلسترول بد خون را نیز کاهش دهد. برای به‌دست آوردن میزان زیادی سلنیوم می‌توانید سراغ غذاهای دریایی بروید.
    ویتامین ب: به طور کلی این ویتامین برای سلامت و قوای بدن لازم است و همیشه باید در بدن به میزان لازم وجود داشته باشد. همچنین محققان به این نتیجه رسیده‌اند که ویتامین ب در آقایان می‌تواند از بیماری‌های مو وپوست جلوگیری کند. بهترین منبع برای کسب این ویتامین غلات و سبزی‌های مختلف است.
    امگا 3: به طور کلی اسید چرب امگا 3 برای بدن بسیار لازم است اما در کنار آن این ویتامین در مردان می‌تواند معجزه کند. جلوگیری از افزایش میزان کلسترول و نابود کردن عوامل ایجاد سکته‌های قلبی و مغزی تنها بخشی از خواص امگا3 درمردان است. همانطور که می‌دانید ماهی و میگو بهترین منبع برای کسب این اسید چرب است.
    ویتامین دی: ویتامینی که در هرکجا می‌توانید آن را پیدا کنید ویتامین دی است. این ویتامین در نور خورشید وجود دارد و برای کسب آن تنها کافی است مقداری زیر نور خورشید قدم بزنید. در مردان این ویتامین می‌تواند از میزان مرگ و میر بر اثر سرطان پروستات بکاهد و همچنین میزان تستسترون خون را نیز کنترل می‌کند. به غیر از خورشید می‌توانید این ویتامین را در تخم مرغ نیز پیدا کنید.
    منیزیم: این ماده معدنی و ویتامین مهم‌ترین عنصری است که باعث می‌شود تا استخوان ها محکم و غیرقابل شکست شوند. این ماده معدنی در مردان می‌تواند از سرطان‌های مختلف جلوگیری کند و همچنین سلامت کلی بدن را نیز افزایش می‌دهد. بهترین منبع برای دریافت منیزیم آجیل و تخم کتان است.

    پزشکی و سلامت
  • ۰۲:۱۴   ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28095 |24368 پست

    14 باور غلط گوارشی

    همیشه یک سری عقاید و باورهای نادرست درباره بیماری ها و مسائل مربوط به سلامتی بین افراد وجود دارد. هر چند گاهی اوقات ممکن است این باورها درست از آب دربیایند، ولی هیچ پایه و اساس علمی ندارند و نباید آنها را پذیرفت. در این مقاله 14 باور غلط مربوط به سلامتی را برای شما می گوییم.
    1- افزایش سن باعث یبوست می شود.
    افزایش سن باعث یبوست نمی شود، بلکه داروهایی که افراد مسن مصرف می کنند موجب یبوست می گردد. افراد مسن به اندازه کافی ورزش نمی کنند، خوب غذا نمی خورند و به اندازه کافی مایعات نمی نوشند. همه این عوامل باعث یبوست می گردد.
    2- سیگار، سوزش معده را آرام می کند.
    این نظریه غلط است، زیرا نیکوتین می تواند باعث شل شدن اسفنگتر (دریچه) بین مری و معده و در نتیجه برگشت اسید و محتویات معده به سمت مری شود. برگشت اسید معده باعث سوزش معده می گردد.
    3- افرادی که سوزش معده دارند، باید نشسته بخوابند.
    هیچ دلیل علمی برای این نظریه وجود ندارد. اما شما می توانید برای تسکین سوزش معده، سر و سینه خود را 8 تا 12 سانتیمتر بالا ببرید (با گذاشتن بالش بلند).
    4- سال ها طول می کشد تا آدامس قورت داده شده را هضم کنید.
    گفته می شود چون آدامس با جویدن در دهان له نمی شود، معده نیز نمی تواند آن را تجزیه کند؟ در حالی که این ادعا غلط می باشد. سیستم گوارشی، آدامس قورت داده شده را حرکت می دهد و مانند غذاهای تجزیه نشده، توسط مدفوع از بدن دفع می کند.
    5- غذاهای تند موجب زخم گوارشی می شوند.
    قدیم مردم فکر می کردند که غذاهای تند باعث زخم های گوارشی می شوند، اما حالا، این نظریه را رد می کنند. غذاهای تند ممکن است باعث بدتر شدن زخم های گوارشی گردند، اما به هیچ وجه موجب زخم گوارشی نمی گردند.
    مهم ترین علت های زخم های گوارشی عبارت است از: میکروب هلیکوباکترپیلوری، استفاده از داروهای مسکن و داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند آسپیرین، ایبوپروفن و یا ناپروکسن.
    6- مصرف آجیل باعث دیورتیکولیت می شود.
    دیورتیکولیت بیماری است که موجب ورم و عفونت روده بزرگ می شود. قدیم الایام به بیماران مبتلا به دیورتیکولیت گفته می شد، از خوردن آجیل، ذرت بو داده و خوراکی های دارای دانه های کوچک مثل توت فرنگی پرهیز کنند. در قدیم این ترس وجود داشت که قطعات هضم نشده این غذاها وارد روده بزرگ شده و درد ایجاد کند.
    اما در سال 2008 تحقیقی صورت گرفت که این نظریه را رد کرد. این تحقیق نشان داد افرادی که زیاد غذاهای فیبردار می خورند، در معرض خطر کمتر ابتلا به دیورتیکولیت قرار دارند.
    7- اگر سلیاک دارید، درد مداومی خواهید داشت.
    نشانه های سلیاک عبارتند از: نفخ، گاز روده و اسهال. اما بسیاری از افراد سلیاکی هیچ کدام از این علائم را ندارند. سلیاک، عدم تحمل نسبت به پروتئین گلوتن می باشد و غالبا تشخیص داده نمی شود.
    دیگر نشانه های سلیاک که شایع هستند اما ربطی به روده ندارند، عبارتند از: کم خونی، پوکی استخوان، افسردگی، مشکلات رشد و وجود بثورات پوستی.
    8- مطمئن هستید که سرطان کولون گرفته اید.
    سرطان کولون یا روده بزرگ قبل از وارد شدن به مرحله آخر آن، هیچ نشانه ای ندارد. بعد از 50 سالگی، باید روده ها را بررسی کرد و این بررسی شامل: آزمایش سالانه وجود خون در مدفوع، هر 5 سال یک بار آزمایش سیگموئیدوسکوپی (آزمایش داخل روده بزرگ) و هر 10 سال یک بار کولونوسکوپی (آندوسکوپی روده بزرگ) است.
    9- استرس باعث بیماری های التهابی روده می شود.
    استرس می تواند بسیاری از بیماری ها را بدتر کند، اما در مورد بیماری های التهابی روده هنوز مشخص نیست که استرس مولد این بیماری می باشد یا نه.
    ژنتیک در بروز بیماری های التهابی روده نقش دارد. بیماری های التهابی روده شامل بیماری کورون و کولیت اولسراتیو (کولیت زخمی) است و موجب ورم در دیواره روده ها می شود.
    10- فیبر کمکی به بهبود اسهال نمی کند.
    خوردن غذاهای فیبردار به تنظیم مدفوع کمک می کند تا خیلی سفت و یا خیلی شل نشود.
    فیبرها هم آب را از روده بزرگ بیرون می کشند تا مدفوع شل شود و از یبوست جلوگیری شود و هم آب را جذب روده بزرگ می کنند تا مدفوع سفت شود که برای اسهال خوب است.
    11- بلند کردن اجسام سنگین باعث فتق می شود.
    بلند کردن اشیای سنگین تنها علت وجود فتق نیست. فتق در اثر فشار و باز شدن و یا ضعف غشای پوشاننده عضلات شکم بوجود می آید و یک ارگان از آن محل بیرون می آید و برآمده می شود.
    شایع ترین انواع فتق ها عبارتند از: فتق داخل کشاله ران، خارج کشاله ران و بالای معده.
    12- لوبیا باعث نفخ می شود.
    لوبیا تنها مقصر بروز نفخ نیست، لبنیات نیز مقصر می باشند. با افزایش سن، قدرت جذب قند شیر (لاکتوز) کمتر می شود. بنابراین شیر بدون لاکتوز بنوشید.
    13- غذاها باعث سندروم روده تحریک پذیر می شوند.
    برخی غذاها می توانند علائم سندروم روده تحریک پذیر را بدتر کنند. گاهی اوقات غذا خوردن باعث سندروم روده تحریک پذیر و یا درد شکم، نفخ، اسهال و یا یبوست می شود. استرس و اضطراب نیز ایجادکننده سندروم روده تحریک پذیر می باشند. غذاهایی را که می خورید و علائمی را که در شما بروز می کنند، یادداشت کنید تا تشخیص دهید چه غذایی باعث تشدید این علائم در شما می گردد.
    14- فقط نوشیدن الکل باعث بیماری سیروز می شود.
    سیروز یک بیماری کبدی می باشد که در این بیماری، کبد تخریب و زخمی می شود.
    این درست است که نوشیدن الکل باعث بروز این بیماری می شود، اما بیماری های هپاتیت B و C نیز باعث سیروز می شوند.

  • ۰۲:۱۶   ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28095 |24368 پست

    چه بخوریم تا راحت بخوابیم

    مصرف مواد غذایی مفید و مناسب در داشتن خواب راحت شبانه موثر است.
    محققان دریافتند ساعت کاری زیاد، خوردن مواد غذایی نامناسب، یک جا نشستن و بی‌تحرکی مانع خواب خوب و راحت است.
    مطالعات انجام شده نشان داده است عادات غذا خوردن تا حد زیادی در خواب شبانه افراد تاثیرگذار است.
    خوردن یک موز یا نوشیدن یک لیوان شیر در داشتن خواب راحت شبانه موثر است و این در حالی است که خوردن غذاهای تند و یا مصرف کافئین خواب افراد را مختل می‌کند.
    نوشیدن شیرگرم قبل از خواب به افراد در راحت خوابیدن کمک می‌کند. کلسیم موجود در شیر اثری آرام‌بخش بر روی سیستم عصبی دارد.
    گیلاس نیز منبع طبیعی ملاتونین در مغز است که چرخه خواب و بیداری بدن را تنظیم می‌کند. خوردن گیلاس یک ساعت قبل از خواب به ویژه گیلاس‌های ترش می‌تواند به داشتن خواب بهتر کمک کند.
    موز هم منبع غنی از پتاسیم و منیزیم است. این میوه سرشار از آهن، ویتامین B6، کربوهیدرات‌ها و فیبرهای رژیمی نیز است.
    85 درصد سردردها بدون علت و گذراست
    85 درصد سردردها بی علت است. این سردردها به اعصاب، شرایط محیطی، برخوردها و کلا روان فرد بستگی دارد. بیشتر این سردردها زودگذر نیم ساعته تا یک ساعته هستند و خود به خود خوب می شوند.
    سردرد کمربندی، شایع ترین نوع سردرد است که نتیجه استرس، نگرانی و تشویش است که دور تا دور سر احساس می شود.
    این سردرد نیز به دلیل گرفتاری های عصبی و روانی و انبساط و انقباض عروق و در نتیجه بیماری های میگرن، آلرژی و بیماری های عروقی به وجود می آید که بیشتر در گیجگاه ها احساس می شود.
    نوع دیگری از سردرد به علت تالمات روحی ـ روانی، جریان و دمای هوا، بیماری های سینوسی و حتی بعضی از تومورها در ناحیه ابرو و پیشانی احساس می شود.
    نوع دیگر سردرد، سردرد میگرنی یا شبه میگرنی است که به واسطه افزایش یا کاهش آنزیم های خون به وجود می آید؛ البته می تواند علت های گوناگونی داشته باشد که تظاهرات آن به صورت سردرد طولانی مدت بروز پیدا می کند.

  • ۰۲:۱۷   ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28095 |24368 پست

    علایم بیماری سرطان کبد 

    علائم :
    سرطان کبد زودهنگام معمولاً علامتی ندارد. هنگامی‌که سرطان رشد می‌‌‌کند، یک یا چند مورد از این علائم رایج در بیمار مشاهده می‌شود:
    درد در بخش فوقانی شکم در سمت راست
    توده یا احساس سنگینی در بخش فوقانی شکم
    ورم شکم (نفخ)
    از دست دادن اشتها و احساس سیری زودرس
    از دست دادن وزن
    ضعف یا احساس خستگی شدید
    حالت تهوع و استفراغ
    زرد شدن پوست و چشم‌‌‌ها، مدفوع کمرنگ، و ادرار تیرة ناشی از زردی (یرقان)
    تب
    این علائم به دلیل سرطان کبد یا مشکلات دیگر به وجود می‌آیند. در صورت مشاهده هر یک از این علائم به سرعت پزشک خود را مطلع کنید تا مشکل شما در سریع‌‌‌ترین زمان ممکن مشخص و درمان شود.

    پزشکی و سلامت
  • ۰۲:۱۹   ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28095 |24368 پست

    دلایل معده درد که به آن بی توجهیم

    گلودرد:گلودرد بر اثر باکتری استرپتوکوکوس،شایع ترین عفونت باکتریایی است که در کودکان ۵تا۱۵ سال دیده می شود.

    این عفونت معمولا همراه با معده درد است. علت آن نیز راه پیدا کردن میکروب به جریان خون و واکنش پذیری غدد لنفاوی در معده است.به طور کلی این حالت بدون مصرف دارو از بین می رود اما در موارد شدید، استفاده از آنتی بیوتیک ضروری است.

    زنانی که از معده درد و نفخ رنج می برند، بهتر است به پزشک مراجعه کنند زیرا در موارد نادر علایم ذکر شده نشانه سرطان تخمدان است.

  • leftPublish
  • ۰۹:۱۲   ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28095 |24368 پست

    دماغتان گرفته؟

    این 5 روش را امتحان کنید

    چرا زمانی که سرما می خورید بینی کیپ می شود؟
    سوراخ های بینی و سینوس ها پوشیده از مخاط هایی هستند که بطور مداوم مایع (موکوس) تولید می کنند. زمانی که ویروس سرماخوردگی در مخاط جا خوش می کند، این مخاط تحریک شده، حجیم می شود و مایع بیشتری ترشح می کند. در این صورت آبریزش بینی هم شروع می شود.
    در ابتدا ترشحات بینی رقیق و شفاف است، اما به مرور غلیظ و چرکی می شود. در این صورت است که دماغ کیپ و تنفس از راه بینی سخت می شود.
    1- نعنا فلفلی بو کنید
    سری به عطاری بزنید و روغن گیاهی یا همان افشره خوراکی نعنا فلفلی بخرید. عصاره ی گل های این گیاه، یکی از روش های طبیعی برای درمان سرماخوردگی است.
    روش استفاده
    برای باز شدن مجاری تنفسی با روغن گیاهی نعنا فلفلی بخور بدهید. 2 تا 3 قطره از این روغن گیاهی را در یک ظرف آب داغ بریزید و بخور دهید. توجه داشته باشید که مدت زمان بخور نباید بیشتر از 15 دقیقه باشد. حواستان باشد زمانی که بخور می دهید، چشم هایتان را ببندید.
    توجه : استفاده از روغن گیاهی نعنا فلفلی برای بچه های کمتر از شش سال ممنوع است. 
    2- دمنوش آویشن میل کنید
    آویشن تاثیر زیادی در ضدعفونی کردن مجاری تنفسی دارد و بینی گرفته را باز می کند.
    روش استفاده
    یک تا دو گرم آویشن خشک را در یک فنجان آب جوش ریخته و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه دم بکشد. مصرف روزانه دو تا سه فنجان از این دم نوش کافیست. می توانید کمی عسل هم در آن بریزید تا طعم شیرینی داشته باشد.
    همچنین می توانید با روغن گیاهی آویشن بخور بدهید. برای این کار یک قطره از این روغن را در یک پیاله آب گرم بریزید و به مدت حداکثر 15 دقیقه بخور بدهید.
    اگر سرماخوردگی تان بیش از یک هفته طول کشید و یا اینکه تب داشتید، حتما به پزشک مراجعه کنید
    توجه: اگر به گیاهان معطر آلرژی دارید، از این گیاه استفاده نکنید. مصرف روغن گیاهی آویشن برای خانم های باردار، شیرده و کودکان زیر شش سال توصیه نمی شود.
    3- دماغ تان را به طور مرتب شستشو دهید
    زمانی که بینی می گیرد، بهترین کار این است که آن را به طور مرتب شستشو دهید تا تمیز شده و راه نفستان باز شود. برای این کار سرم شستشو تهیه کنید. این سرم ها که در داروخانه ها به فروش می رسند، سوراخ های بینی را تمیز می کنند و مخاط آن را از بین می برند.
    البته خودتان هم می توانید در منزل سرم تهیه کنید. مقداری نمک را در آب جوش بریزید و حل کنید. اجازه دهید کاملا خنک شود و سپس با آن، دماغتان را شستشو دهید. می توانید به جای نمک از جوش شیرین نیز استفاده کنید. جوش شیرین ضدعفونی کننده است و در روان کردن مخاط نقش موثری دارد.
    روش استفاده
    کمی از این سرم یا آب نمک را داخل مشت تان بریزید و با نفس کشیدن عمیق، وارد سوراخ های دماغتان کنید. همین کار ساده، خلط های جمع شده در راه مجاری تنفسی را شستشو داده و بیرون می ریزد. توصیه می کنیم روزانه 1 تا 3 مرتبه این کار را تکرار کنید تا بینی تان باز شود.
    4- دستمال تان را به روغن گیاهی اوکالیپتوس آغشته کنید
    اوکالیپتوس درخت بومی استرالیاست. جالب است بدانید که ریشه این درخت، سه برابر وزن خود آب جذب می کند. این گیاه سیستم ایمنی بدن را تقویت و با ویروس ها، باکتری ها و آلودگی ها مبارزه می کند. از این گذشته این گیاه خواص ضدالتهابی دارد.
    روغن گیاهی اوکالیپتوس درمان طبیعی بیشتر مشکلات و بیماری های مجاری تنفسی محسوب می شود. یکی از ترکیبات قوی موجود در این گیاه، تاثیر مستقیمی روی مجاری تنفسی فوقانی دارد.
    روش استفاده
    چند قطره روغن گیاهی اوکالیپتوس را در یک پیاله آب گرم بریزید و به مدت 15 دقیقه بخور دهید. ساده ترین روش این است که چند قطره از این روغن گیاهی را روی دستمال بریزید و مقابل بینی تان بگیرید و نفس عمیق بکشید. هر روز یک تا دو مرتبه این کار را تکرار کنید.
    کار دیگری که می توانید با اوکالیپتوس انجام دهید این است که چند قطره از آن را داخل یک نعلبکی بچکانید و آن را روی شوفاژ یا بخاری یا کتری در حال جوش بگذارید تا در هوای اتاق پخش شود. در این صورت هوای اتاقتان ضدعفونی می شود و هم به خودتان خدمت می کنید و هم به بقیه ی اعضای خانواده.
    توجه: استفاده از روغن گیاهی اوکالیپتوس برای خانم های باردار، شیرده و کودکان زیر شش سال بدون تجویز پزشک ممنوع است. اگر در بین اعضای خانواده تان افرادی با این شرایط دارید، آنها را حتی در معرض بوی اوکالیپتوس هم قرار ندهید.
    5- مرهم خردل روی سینه تان قرار دهید
    خردل حاوی «میروسین» و «سینیگرین» می باشد و برای همین هم راه بینی را باز می کند. این ترکیبات باعث روان شدن مخاط شده و دفع آنها را راحت می کنند.
    روش استفاده
    چند قاشق غذاخوری خردل را له کرده و با یک فنجان آرد گندم و کمی آب مخلوط کنید تا خمیرمانند شود.
    اول یک لایه وازلین روی سینه تان بمالید و سپس خمیری که تهیه کرده اید را به آرامی به سینه مالیده و حداکثر 15 دقیقه صبر کنید و آن را شستشو دهید، چون امکان سوختگی پوست وجود دارد. یا اینکه می توانید چند دانه خردل را در آب وان بیندازید و چند دقیقه در آن شناور باشید.
    توجه: اگر احساس سوزش شدید روی پوستتان کردید، حتما بلافاصله آن را شستشو دهید. بعد از دست زدن به خردل دست هایتان را بشویید، چون امکان دارد آنها را به چشم هایتان بزنید.
    توصیه ی آخر
    اگر سرماخوردگی تان بیش از یک هفته طول کشید و یا اینکه تب داشتید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

    پزشکی و سلامت
  • ۰۹:۱۴   ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28095 |24368 پست

    10 قانون "ضد آلرژی" 

    1 - استفاده از رژیم غذایی محتوی ویتامینهای گروه C، B و K
    2- اجتناب از غذاهایی که دارای "رایحه های طبیعی" هستند. در میان موادی که در این گروه جای می گیرند می توان به عسل و گرده گلها اشاره کرد.
    3- عدم استفاده از دارو بدون مشورت با پزشک. افرادی که از آلرژی رنج می برند بیش از دیگران به داروهای شیمیایی حساس هستند.
    4- عدم استعمال دخانیات و دوری جستن از محیطهای ویژه افراد سیگاری، چرا که مخاطهای بینی و چشم می توانند تحریک شوند.
    5- خوابیدن حداقل 8 ساعت در شب
    6- تغذیه مناسب
    7- استراحت و دور شدن از کار حداقل به مدت یک ربع ساعت در زمانی که فرد احساس خستگی می کند.
    8- انجام فعالیتهای فیزیکی هفتگی
    9- رسیدگی به کارهای شخصی در اوقات فراغت
    10- عدم مبارزه با احساسات شخصی و بروز دادن احساسات در برقراری ارتباط با دیگران. درحقیقت احساسات سرکوب شده، استرسهای روحی و جسمی، زندگی بی نظم و.. فاکتورهایی هستند که سیستم ایمنی را خلع سلاح می کنند و موجب نفوذ بیشتر آلرژی می شوند.

  • ۰۹:۱۵   ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28095 |24368 پست

    بیماری فشار خون بالا

    فشار خون چیست ؟
    سرخرگها خون را از قلب به دیگر نقاط بدن می رسانند.برای آنکه خون بتواند در این عروق به جریان درآید، نیاز به فشار مناسبی دارد.این فشار جریان خون در سرخرگهای بدن یعنی فشاری که در هر انقباض عضله قلب در اثر برخورد خون به دیواره سرخرگ وارد می شود، فشارخون نام دارد.
    هنگامی که سرخرگهای بزرگ، قابلیت ارتجاع و استحکام طبیعی خود را از دست بدهند و عروق کوچک، نیز باریکتر شوند، فشارخون بالا می رود. 
    قلب همانند یک پمپ با انقباض و استراحت خود،خون را به داخل عروق میفرستد.در زمانهای مختلف مراحل این پمپاژ، فشارخون در سرخرگها تغییر میکند. 
    بالاترین میزان فشارخون، ((فشار سیستولیک)) است که همان فشاری است که به هنگام انقباض ماهیچه قلب موجب میشود تا خون از قلب به سایر نقاط بدن برسد.
    کمترین میزان فشارخون، ((فشار دیاستولیک)) است که فشار بین ضربانهای قلب محسوب میشود و مربوط به زمانی است که قلب در حال استراحت است.
    فشارخون بر حسب میلیمتر جیوه (mmhg) اندازه گیری می شود. میزان فشارخون بر پایه دو عدد نشان داده میشود. اولین عدد مربوط به فشار سیستولیک یا ماکزیمم و دومی مربوط به فشار دیاستولیک یا مینیمم است.
    فشارخون مساوی یا بیشتر از 140/90 به عنوان فشارخون بالا تلقی میشود.
    فشارخون بالا چیست ؟
    فشارخون بالا عبارتست از افزایش فشار وارده از جریان خون به دیواره رگهای خونی، فشارخون بالا گاهی ((کشنده بی سروصدا)) نامیده می شود زیرا تا مراحل انتهایی اکثرا" هیچ علامتی ندارد.توجه داشته باشید که فشارخون بطور طبیعی در اثر استرس و فعالیت بدنی بالا می رود، اما فردی که دچار بیماری فشارخون بالا است،به هنگام استراحت نیز فشارخونش بالاتر از حد طبیعی است. رژیمهای نادرست غذایی، مصرف زیاد غذاهای چرب و پر نمک، بی تحرکی و زندگی ماشینی از جمله عوامل مستعد کننده برای ابتلا به بیماری فشارخون بالا است.
    علایم شایع فشارخون بالا :
    بسیاری از افراد که دچار فشارخون بالا هستند، احساس بیماری ندارند و حال عمومی آنها خوب است.لذا گروهی از مبتلایان از بیماری خود خبر ندارند. در مواردی که فشارخون خیلی بالا می رود، سردرد و گاهی اوقات نیز تنگی نفس و خونریزی از بینی رخ می دهد.با این وجود تنها راه تشخیص فشارخون بالا، اندازه گیری میزان آن است.
    علایم سردرد و سرگیجه، خواب آلودگی، گیجی، کرختی و مورمور شدن در دستها و پاها، سرفه خونی، خونریزی از بینی و تنگی نفس شدید مربوط به بالا رفتن فشار خون بطور بحرانی هستند.
    علل فشارخون بالا :
    *از هر10 نفر مبتلا به فشارخون بالا در 9 نفر آنها یعنی 90 درصد علت دقیق برای فشارخون شناخته نشده است که نوع اولیه پرفشاری خون نامیده می شود.
    *در تعداد کمی از افراد مبتلا به فشار خون بالا (نوع ثانویه پر فشاری خون) عواملی همچون تنگ شدن سرخرگ کلیوی و یا اختلال در تولید هورمونهای مترشحه از غدد فوق کلیوی، بیماریهای بافت کلیه در ایجاد بیماری نقش دارند و یا برخی اوقات، بعضی داروها مثل داروهایی که برای درمان آرتریت و یا افسردگی استفاده می شود، موجب افزایش فشارخون می گردد.
    عوامل مستعد کننده بیماری :
    * بالا رفتن سن : تحقیقات نشان داده آسیب دیدن سلولهای کلیوی مهمتریت ابتلا به فشارخون در افراد مسن می باشد.بهترین راه برای جلوگیری آسیب دیدن سلولهای کلیوی، اصلاح رژیم غذایی و استفاده از میوه ها و سبزیجات و دانه های کامل غلات و حبوبات و مغزها و خودداری از مصرف دانه های تصفیه شده و بدون پوسته غلات و جلوگیری از افزایش وزن می باشد.
    * چاقی و اضافه وزن
    * سیگار کشیدن و مصرف الکل
    * رژیم غذایی حاوی نمک یا چربی اشباع شده زیاد و عدم مصرف میوه و سبزیجات
    * کم تحرکی
    * استرس
    * عوامل ژنتیکی : اگر یکی از والدین یا هردو دچار فشارخون بالا باشند، خطر ابتلای فرد به فشارخون بیشتر است.
    * مصرف قرصهای ضد حاملگی، استروییدها و بعضی از انواع داروهای مهارکننده اشتها یا دکونژستانتها
    پیشگیری :
    * اگر اضافه وزن دارید، رژیم بگیرید و وزنتان را کنترل نمایید.
    * بهترین راه مبارزه با پر فشاری خون، سی دقیقه ورزش روزانه و حداقل پنج روز در هفته
    * مصرف روزانه نمک را کم کنید (حدود یک قاشق چایخوری) سدیم علاوه بر نمک در بسیاری از غذاهای بسته بندی شده، نوشابه های گازدار، جوش شیرین و بعضی شربتهای معده وجود دارد.برای اطلاع یافتن از سدیم بکار رفته در مواد غذایی برچسب آنها را مطالعه نمایید، اگر می خواهید از مواد جایگزین سدیم استفاده کنید، حتما" با پزشک مشورت کنید زیرا برخی از این مواد برای همه افراد مناسب نیستند.
    * از رژیم غذایی حاوی میوه و سبزیجات فراوان، لبنیات کم چرب و غذاهای حاوی پتاسیم نظیر دانه های سبوس دار و خشکبار استفاده کنید.بنظر میرسد پتاسیم از پر فشاری خون جلوگیری می کند.مصرف 3500 میلی گرم پتاسیم در روز توصیه می شود.
    * از مصرف مشروبات الکلی بپرهیزید.
    * فشارخون را بصورت منظم اندازه گیری نمایید.
    عوارض فشارخون بالا :
    سکته مغزی، حمله قلبی،نارسایی احتقانی قلب و ورم ریه، نارسایی کلیه و آسیب چشمی و مشکل بینایی از عوارض اصلی فشارخون بالاست. باید دانست هرچه فشارخون بالاتر باشد، میزان امید به زندگی پایین تر خواهد بود.
    درمان :
    * بررسی های تشخیص ممکن است شامل آزمایش خون، نوار قلب، آنژیوگرافی (عکسبرداری از عروق با کمک تزریق ماده حاجب و تاباندن اشعه ایکس) و نیز سایر عکسبرداریها باشد.
    * در صودتی که اقدامات غیر دارویی اثر نداشته باشد، با استفاده از داروهای ضد فشارخون، میتوان فشارخون را پایین آورد.
    * در مصرف داروهای سرماخوردگی احتیاط کنید این داروها حاوی افدرین و پسودوافدرین هستند که باعث افزایش فشارخون می شوند.

    پزشکی و سلامت
  • ۰۹:۱۶   ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28095 |24368 پست

    گودی کمر به چه عللی ایجاد میشود؟

    علل متفاوتی میتوانند شدت لوردوز کمری را افزایش دهند که شایعترین آنها عبارتند از:

    شایعترین علت گودی کمر ضعف عضلات کمر و شکم است
    بزرگ شدن شکم موجب میشود مهره های کمری بر اثر وزن آن به جلو آمده و لوردوز آن بیشتر شود
    به هر علتی که فرد نتواند مفصل ران خود را کاملا صاف کند ( مثلا دررفتگی دو طرفه مفاصل ران) در هنگام ایستادن لگن مجبور میشود به سمت جلو بچرخد و با چرخش لگن به جلو لوردوز کمر بیشتر میشود
    بیماری های عصبی یا عضلانی مانند دیستروفی های عضلانی یا پولیومیلیت ( فلج اطفال)
    کیفوز مهره های کمری موجب میشود فرد برای حفظ تعادل خود لوردوز کمری را زیاد کند

    پزشکی و سلامت
  • ۰۹:۱۸   ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28095 |24368 پست

    درمان سر درد بدون خوردن قرص

    محققان هندی راههای طبیعی را برای درمان و رفع سردرد پیشنهاد می کنند.
    نوشیدن مقدار زیادی آب می تواند سردرد شما را تسکین دهد. چای گیاهی هم در تسکین سردرد بسیار موثر است. انواع چای مانند نعناع و بابونه از مواردی است که در تسکین سردرد موثر است.
    چند حرکت ورزشی مثل آهسته دویدن، پیاده روی تند، شنا و غیره می تواند گردش خون را تقویت و در غلبه بر سردرد تاثیرگذار باشد.
    استفاده از کمپرس سرد نیز بسیار مفید است. یک تکه پارچه نرم را با آب سرد مرطوب و آن را بر روی پیشانی خود بگذارید این راهی برای تسکین درد است.
    خنده درمانی هم می تواند در از بین رفتن سردرد موثر باشد. تماشای فیلم کمدی و خواندن کتاب های طنز نیز بسیار مفید است.
    استراحت و خواب کافی هم در این موارد بسیار موثر است. متخصصان به افرادی که دچار سردرد می شوند توصیه به داشتن خواب کافی می کنند که می تواند در کاهش استرس هم مفید باشد.
    همچنین علاوه بر موارد فوق سعی کنید از غذاهایی که منیزیم و کلسیم بالا دارند استفاده کنید که این دو مواد معدنی در کاهش علائم و نشانه های تنش و استرس مرتبط با سردرد مفید هستند. مواد غذایی مانند کلم بروکلی، لوبیا، شیر سویا، آجیل، اسفناج و غیره سرشار از منیزیم هستند.

    پزشکی و سلامت
  • ۰۹:۲۰   ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28095 |24368 پست

    علل تغییر شکل زانوی ضربدری

    چاقی یا وزن زیاد کودک
    زود راه رفتن کودک
    بیماری نرمی استخوان (راشیتیسم)
    شکستگی در سطوح مفصلی و یا شکستگی در قسمت بالا و پایین مفصل
    رشد بیش از حد کندیل داخلی نسبت به کندیل خارجی( کندیل نام برجستگی انتهایی بعضی استخوان های بلند است)
    زمینه ارثی
    کاهش زاویه بین سر و گردن استخوان ران با تنه آن
    کوتاهی نوار خاصره ای _ درشت نی
    کوتاهی عضله دو سر رانی
    پارگی رباط جانبی داخلی زانو و کوتاهی رباط جانبی خارجی
    ضعف عضلات نیم غشائی و و نیم وتری

    پزشکی و سلامت
  • ۱۴:۴۶   ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28095 |24368 پست

    عفونت ریه بعد از آنفلوآنزا

    در واقع، پنومونی یا عفونت ریوی، بیماری شایعی است که هر ساله یک درصد افراد بالغ را گرفتار می‌کند و ممکن است تحت شرایط خاصی از جمله وجود بیماری‌های زمینه‌ای تضعیف‌کننده سیستم ایمنی، اعتیاد به مصرف سیگار، نگهداری از حیوانات خانگی یا حتی طی یک سفر تفریحی با عوارض شدیدی نیز همراه شود.
    دکتر ساسان توانا، فوق‌تخصص بیماری‌های ریه با اشاره به این که عامل عفونت ریه ممکن است ویروسی، باکتریایی یا قارچی باشد، می‌گوید:
    هر عاملی که سیستم دفاعی را ضعیف کند یا سطح هوشیاری فرد را کاهش دهد، مانند سکته مغزی، تشنج، مصرف الکل و مواد مخدر، زمینه را برای ورود عامل ایجاد‌کننده عفونت ریه به مجاری تنفسی فراهم می‌کند.
    عفونت ریه ناشی از تجمع ترشحات چرکی در کیسه‌های هوایی و مجاری هوایی انتهایی دستگاه تنفسی است.
    اگر آنتی‌بادی‌ها یا عوامل حفاظتی طبیعی داخل ریه کم باشد، یا این که مژک‌های داخل مجاری تنفسی، عملکردشان در حفظ ایمنی ریه در مقابل عوامل میکروبی به دلایلی مختل شود، زمینه مساعد برای ابتلا به عفونت ریه فراهم می‌شود.
    چگونه ریه‌ها عفونی می‌شود؟
    معمولا عامل ذات‌الریه بر اثر تنفس عوامل بیماری‌زا وارد بدن می‌شود و در صورت مساعد بودن زمینه، به بیماری منجر می‌شود. البته در موارد نادری نیز ممکن است منبع عفونت ریه در نقطه‌ دیگری از بدن باشد و از طریق جریان خون به عفونت ریه‌ها منجر شود. حتی اگر بر اثر استفراغ، بخشی از محتویات معده وارد ریه‌ها شود ممکن است زمینه التهاب و عفونت ریه فراهم شود.
    از آنجا که آنفلوآنزا از شایع‌ترین عوامل مستعد کننده عفونت ریه است، پیشگیری از این بیماری با تزریق واکسن بویژه برای کودکان، افراد مسن و کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند توصیه می‌شود
    دکتر توانا از عوامل مهم عفونت ریه به مصرف سیگار اشاره می‌کند و می‌گوید: مصرف هر نخ سیگار برای چند ساعت، فعالیت مژک‌های تنفسی را مختل می‌کند و به این ترتیب سیستم حفاظتی ریه‌ها را در برابر عوامل بیماری‌زا ضعیف می‌کند.
    از سوی دیگر، تماس با حیوانات بویژه خرگوش و برخی پرندگان مانند طوطی، ریسک ابتلا به ذات‌الریه را افزایش می‌دهد.
    پلاک‌ها و جرم‌های دندانی در کسانی که بهداشت دهان و دندان ضعیفی دارند نیز از عوامل موثر در ابتلا به عفونت ریه است.
    همچنین کسانی که از سوء تغذیه رنج می‌برند و کودکان زیر شش سال نیز با توجه به این که در معرض خطر وارد کردن اجسام به داخل دهان و مجاری تنفسی هستند در معرض خطر عفونت ریه قرار دارند.
    افراد مسن بویژه کسانی که در خانه سالمندان زندگی می‌کنند در معرض خطر عفونت ریه هستند.
    اصولا عفونت ریه سالمندان و کودکان را که سیستم ایمنی ضعیف‌تری نسبت به دیگر گروه‌های سنی دارند بیشتر درگیر می‌کند.
    همچنین خطر ابتلا به عفونت ریه طی مسافرت و اقامت در مکان‌های اقامتی که از بهداشت کافی برخوردار نیست، افزایش می‌یابد.
    علائم پنومونی، ناگهانی بروز می‌کند
    معمولا اکثر مبتلایان به عفونت ریه، اولین حمله ناشی از بیماری‌شان را بخوبی به یاد می‌آورند؛ چرا که علائم عفونت باکتریایی به صورت ناگهانی شروع می‌شود.
    دکتر توانا با اشاره به این مطلب می‌افزاید: علائم ذات‌الریه بسته به این که عامل عفونت، باکتریایی، ویروسی یا قارچی باشد متفاوت است، اما شایع‌ترین نوع ذات‌الریه، نوع باکتریایی آن است که ممکن است پس از یک آنفلوآنزای ساده بروز کند و با علائمی چون تب و لرز، درد قفسه سینه و سرفه همراه با خلط بروز می‌یابد.
    سرفه ابتدا ممکن است خشک باشد، اما بتدریج با خلط چرکی و گاهی مقداری خون همراه می‌شود. در مرحله بعدی بیماری، دردهای قفسه سینه ایجاد می‌شود و تنفس بیمار و تعداد ضربان قلبش بالا می‌رود. بی‌شک تداوم آنفلوآنزا و بهبود نیافتن بیمار در شرایطی که با علائم ذکر شده همراه باشد، احتمال ابتلا به عفونت ریه را بسیار افزایش می‌دهد.
    اما چگونه می‌توان از ابتلا به عفونت ریوی پیشگیری کرد؟
    دکتر توانا با تاکید بر این که سیگار نکشیدن از عوامل بسیار موثر در پیشگیری از عفونت ریه است، توضیح می‌دهد: از آنجا که آنفلوآنزا از شایع‌ترین عوامل مستعد کننده عفونت ریه است، پیشگیری از این بیماری با تزریق واکسن بویژه برای کودکان، افراد مسن و کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند توصیه می‌شود.
    در هر زمان از سال واکسن آنفلوآنزا تزریق شود موثر است، اما بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفلوآنزا اواخر شهریور ماه است
    البته بهتر است کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای چون بیماری‌های مزمن قلبی، کلیوی، کبدی، آسم و دیابت، بویژه مشکلات انسدادی ریه دارند، واکسن ضد عفونت ریه نیز دریافت کنند. این واکسن در کشور ما وجود دارد، ولی جزو برنامه واکسیناسیون کشوری نیست.
    رعایت بهداشت دهان و دندان نیز در پیشگیری از ابتلا به عفونت ریه بسیار موثر است.
    همچنین باید از نگهداری حیوانات در منزل و حضور غیر ضروری در مکان‌های پر ازدحام بویژه در فصول سرد سال نیز خودداری کرد.
    توجه به نکات بهداشتی در سفر نیز در پیشگیری از ابتلا به ذات‌الریه بسیار اهمیت دارد.
    بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا
    با تزریق سالانه‌ واکسن آنفلوآنزا افراد تا حدود زیادی در برابر بیماری ایمن می‌شوند، این در صورتی است که واکسن سالم باشد و در شرایط مناسبی نگهداری شود.
    صائینی، رییس مرکز بهداشت شهرستان زنجان در خصوص بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا، گفت: در هر زمان از سال واکسن آنفلوآنزا تزریق شود موثر است، اما بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفلوآنزا اواخر شهریور ماه است.
    کمترین عارضه این واکسن حساسیت و آلرژی است و در برخی این عوارض خود را به شکل تب و لرز شدید، تورم و قرمزی محل تزریق و درد نشان می‎دهد.
    همه‌ افراد به‌ویژه افراد بالای 65 سال و کودکان 3 تا 12 سال واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند. همچنین افرادی که بیماری‎هایی نظیر پرفشاری خون، دیابت، مشکلات ریوی و کبدی، نارسایی کلیوی و کم‎خونی دارند و همه‌ی کسانی که به نوعی با داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی سروکار دارند بهتر است این واکسن را تزریق کنند.
    برای کودکان 3 تا 12 سال که برای نخستین بار این واکسن را تزریق می‎کنند، طی دو مرحله و با دوز کامل تزریق می‌شود، اما برای افراد بالای 12 سال فقط یک‌بار تزریق می‎‌گردد.
    از درمان سرپایی تا نیاز به بستری
    به گفته دکتر توانا معمولا درمان ذات‌الریه باکتریایی در جوانانی که از بیماری‌های زمینه‌ای خاصی نیز برخوردار نیستند از طریق دارویی و مصرف آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی یا تزریقی خاصی صورت می‌گیرد. طول مدت درمان نیز از پنج روز تا سه هفته متغیر است.
    البته سن بیمار و شرایط بدنی وی از جمله این که دچار اختلال هوشیاری، کم‌آبی شدید بدن، کاهش فشار خون یا افزایش تعداد تنفس نباشد، در تصمیم برای بستری شدن بیمار در بیمارستان موثر است.
    همچنین گاهی برخی کودکان مبتلا به ذات‌الریه به دلیل آن که توانایی مصرف داروهای خوراکی را به دلیل تهوع شدید ندارند، باید در بیمارستان بستری شوند.

    پزشکی و سلامت
  • ۱۴:۴۸   ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28095 |24368 پست

    آسم و عوامل ابتلا به آن

    آلرژی ها معمولا با بیماری آسم در ارتباط هستند، اما این طور نیست که تمام افراد مبتلا به آلرژی حتما دچار آسم شوند.
    علت ها
    پزشکان بر این باور اند که دو عامل اصلی می توانند در ابتلا به بیماری آسم نقش تعیین کننده داشته باشند: التهاب و انقباض راه های هوایی.
    1- التهاب
    در بیماری آسم، دیواره های درونی مجاری هوایی ملتهب می شود. این التهاب باعث می شود راه های هوایی به محرک ها و شروع کننده های بیماری آسم شدیدا حساس و تحریک پذیر شوند. التهاب، مجاری هوایی را نیز باریک می کند. پس عبور جریان هوا از راه های هوایی سخت تر خواهد شد. بنابراین نفس کشیدن فرد بیش از پیش با مشکل مواجه خواهد شد.
    2- انقباض راه های هوایی
    زمانی که راه های هوایی در مواجهه با برخی شروع کننده ها و محرک های آسم قرار می گیرند، عضلات اطراف راه های هوایی سفت و منقبض خواهند شد. این باعث می شود که مجاری هوایی باریک تر شوند و فرد نیز احساس سنگینی در قفسه سینه را داشته باشد. برخی ها می گویند این وضعیت مانند این است که طنابی دور قفسه سینه پیچیده شده و تنگ تر می شود. همچنین ترشحات موکوسی تجمع یافته در مجاری هوایی باریک، تنفس را سخت تر خواهند کرد.
    محرک های اولیه آسم
    منظورمان از محرک ها آن دسته از عواملی است که به التهاب مجاری هوایی و انقباض آن ها منجر می شوند و این می تواند از بیماری به بیمار دیگر متفاوت باشد. شناختن این محرک ها برای شناخت و کنترل بیماری آسم ضروری خواهند بود.
    شیوع آسم در کودکان بیشتر از بزرگسالان است و البته قدرت بهبودی بیماران در سنین پایین بیشتر از بالغین خواهد بود
    از مهم ترین محرک های آسم می توان به موارد زیر اشاره کرد:
    - گرده گیاهان
    - حشرات موذی
    - مایت ها و قارچ ها
    - پوست، مو و شوره سر حیوانات خانگی
    - تغییرات آب و هوا (به خصوص سرد شدن هوا)
    - عفونت های تنفسی (مانند سرماخوردگی)
    - دود سیگار و آلودگی هوا
    - استرس و تغییرات روحی شدید
    - فعالیت بدنی
    - واکنش آلرژیک نسبت به غذا و یا سولفیت ها (مواد نگهدارنده غذایی)
    - سوزش سر دل و ریفلاکس اسید معده به مری
    - مصرف برخی از داروها (مانند آسپیرین، مسدود کننده های گیرنده بتا)
    عوامل خطر
    بدیهی است که حساسیت افراد مختلف به عوامل شروع کننده آسم متفاوت خواهد بود. برخی ها در خطر بیشتر و برخی ها در خطری کمتر برای ابتلا به آسم قرار دارند. بیایید باهم شرایط افراد مستعد به آسم را بررسی کنیم.
    - سابقه خانوادگی
    در صورتی که یکی از والدین به بیماری آسم مبتلا باشد، خطر ابتلا به آسم در کودک آنها بیشتر خواهد بود. بدون شک ابتلای پدر و مادر به این بیماری، کودک را بیش از پیش مستعد این بیماری خواهد کرد.
    - سن و جنس
    شیوع آسم در کودکان بیشتر از بزرگسالان است و البته قدرت بهبودی بیماران در سنین پایین بیشتر از بالغین خواهد بود. در بین دو جنس نیز خطر ابتلا به آسم در پسران بیشتر از دختران است.
    اما در خصوص ابتلا به آسم در دوران بزرگسالی، مردها و زن ها در خطر یکسانی قرار دارند.
    - آلرژی ها
    حساسیت به آلرژن ها (مواد آلرژی زا) یک پیش بینی کننده دقیق برای زمینه فرد در ابتلا به آسم خواهد بود. این آلرژن ها معمولا شامل موارد زیر اند:
    گرد و خاک
    مو و شوره سر حیوانات خانگی
    ترکیبات سمی
    همچنین در افراد مبتلا به آسم، آلرژن ها نقش مهمی در شروع حملات آسم و تشدید بیماری دارند.
    - سیگار کشیدن
    دود سیگار مجاری هوایی را تحریک می کند و سیگاری ها در خطر بیشتری برای ابتلا به آسم قرار دارند.
    افرادی که مادران آنها در دوران بارداری سیگار می کشیده اند، در خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری قرار خواهند داشت و یا مواجهه با دود سیگار افراد دیگر نیز خطر ابتلا به آسم را زیاد می کند.
    - آلودگی هوا
    مواجهه با دودی که این روزها تمام شهرهای صنعتی را فرا گرفته، خطر ابتلا به آسم را افزایش خواهد داد. به همین خاطر است که به بیماران مبتلا به آسم توصیه می شود در صورت امکان در مناطق روستایی و دور از شهرها زندگی کنند و یا در روزهایی که سطح آلاینده ها بالاست، مخصوصا در پاییز و زمستان، از خانه های خود خارج نشوند.
    - چاقی
    در بین کودکان و نیز در بین بالغین، افراد دارای اضافه وزن در خطر بیشتری برای ابتلا به آسم قرار دارند. اگرچه علت واقعی این ارتباط هنوز به طور کامل مشخص نشده است، اما محققان بر این باور اند که چاقی و اضافه وزن با افزایش التهاب در بدن، استعداد فرد برای ابتلا به اینگونه بیماری ها را افزایش خواهد داد.
    - عفونت های تنفسی ویروسی
    ابتلا به مشکلات ریوی در دوران نوزادی و کودکی می تواند منجر به خس خس سینه و تنگی نفس شود. برخی کودکانی که عفونت های ویروسی ریوی را تجربه می کنند به مرور زمان به آسم های مزمن مبتلا می شوند و مهمتر آنکه، نادیده گرفتن این بیماری های ریوی و عدم پیگیری درمان است که فرد را بیش از پیش مستعد آسم خواهد کرد.

    پزشکی و سلامت
  • ۱۶:۳۸   ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28095 |24368 پست

    علائم کم خونی

    مهمترین علامت کم خونی احساس خستگی زودرس و فرسودگی است. علائم دیگر شامل این موارد است:
    ضعف
    رنگ پریدگی پوست
    ضربان نامنظم یا تند قلب
    کوتاهی نفس
    درد قفسهٔ سینه
    احساس سبکی در سر و یا سرگیجه خفیف
    مشکلات شناختی
    بی حسی، کرختی یا سردی انتهای اندامها
    سردرد
    ممکن است در ابتدا کم خونی آنقدر خفیف باشد که متوجه علائم آن نشوید. اما شدت علائم با پیشرفت کم خونی افزایش می‌یابند.

    پزشکی و سلامت
  • برای شرکت در مباحث تبادل نظر باید ابتدا در سایت  ثبت نام  کرده، سپس نام کاربری و کلمه عبور خود را وارد نمایید؛    (Log In) کنید.
موضوع قبل
زیربخش
موضوع بعد
آخرین پست های این تالار
آخرین پست های این بخش
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان