خانه
32.1K

پزشکی و سلامت

  • ۰۲:۰۴   ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    avatar
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28109 |24368 پست

                               پزشکی و سلامت ، بدانیم تا بمانیم

             

  • leftPublish
  • ۱۳:۵۶   ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    avatar
    رهام 💙دنیز💕
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|19756 |39377 پست

    تیروئید چیست؟

    غده تیرویید در ناحیه جلوی گردن واقع شده و دارای دو لوب است كه در دو طرف نای درست زیر حنجره قرار دارند. این غده حدود 15 تا 25 گرم وزن دارد. دو قسمت غده تیرویید توسط نوار نازك نسجی كه به عنوان ایستموس (ISTHMUS) تیرویید نامیده می‌شود، به یكدیگر وصل گردید‌ه‌اند.

    هورمون‌های تیرویید پس از ساخته شدن در این غده به جریان خون منتقل شده و بسیاری از فرآیند‌های شیمیایی را در بخش‌های مختلف بدن كنترل می‌كنند. این هورمون‌ها برای تكامل و عملكرد طبیعی مغز و سیستم عصبی و برای حفط دمای بدن و انرژی ضروری‌اند. غده تیرویید هورمون‌های خود را در خون ترشح می‌کند.

    این هورمون‌ها (یعنی تری‌یدوتیرونین و تیروكسین) واكنش‌های شیمیایی عضلات، كبد، قلب و كلیه‌ها را تحت تآثیر قرار داده و برای رشد و تكامل مغز نیز ضروری‌اند. هورمون‌های تیرویید بر غده هیپوفیز اثر نموده و موجب ترشح هورمون كنترل كننده تیرویید، یعنی TSH می‌شوند كه به نوبه خود موجب تحریك تیرویید می‌شود. وقتی میزان هورمون‌های تیرویید در خون كاهش می‌یابد، هیپوفیز با ترشح بیشتر TSH، تیرویید را فعال‌تر می‌کند. 

    بیماری تیروئید، می تواند با تغییر در میزان ترشح هورمون ها، باعثکاهش یا افزایش سوخت و ساز بدن شود. زمانی که میزان هورمون ها به شدت کاهش یا افزایش پیدا کند، علائم و مشکلات متفاوتی را در بدن ایجاد خواهد کرد.

    پزشکی و سلامت

  • ۱۳:۵۷   ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    avatar
    رهام 💙دنیز💕
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|19756 |39377 پست
    ۱۰ نشانه ابتلا به مشکلات تیروئیدی :

    ۱. درد مفصلی و عضله، مشکلات تونل کارپ و تاندون

    درد در ناحیه عضلات و مفصل ها، ضعف دست ها و گرایش به ایجاد مشکل تونل کارپال در دست ها، تونل تارسال در ران ها و التهاب پلانتار در پاها، همه می توانند از علائم مشکلات تیروئید تشخیص داده نشده باشند.


    ۲. ناراحتی در گردن/بزرگ شدن گردن

    احساس تورم در گردن و ناراحتی در قسمت جلویی گردن، خش دار شدن صدا یا بزرگ شدن محسوس تیروئید، همه از علائم تیروئید به شمار می روند.


    ۳. تغییر در وضعیت پوست و مو

    پوست و مو شدیداً دربرابر مشکلات تیروئید آسیب پذیر هستند و به ویژه، ریزش مو یکی از متداول ترین علائم مشکلات تیروئید می باشد. در کم کاری تیروئید، موها معمولاً شکننده، زبر و خشک می شوند که خیلی راحت شکننده شده و می ریزند. پوست نیز ممکن است شدیداً زبر، خشک و پوسته پوسته شود. در کم کاری تیروئید، معمولاً ریزش موی غیرطبیعی در لبه بیرونی ابرو ایجاد می شود. در پُرکاری تیروئید، ریزش موی جدی اتفاق افتاده و پوست نیز حساس و نازک می شود.

  • ۱۵:۱۰   ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28109 |24368 پست

     تازه‌ترین روش درمان فشار خون

    فشارخون بالا، یكی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن سرتاسر جهان محسوب می‌شود، به‌طوری كه حدود ۶۵ میلیون نفر تنها در آمریكا به این بیماری دچار هستند. عوارض این بیماری نسبتا خاموش، علی‌رغم بی‌سر و صدا بودن آن، بسیار زیاد است، به‌طوری كه از هر ۸ مرگ در دنیا، یكی از آنها به علت ابتلا به این بیماری است. 
    به‌طور معمول برای اعلام فشارخون افراد از ذكر دو رقم استفاده می‌شود مثلا گفته می‌شود فشارخون فرد ۱۲ روی ۸ یا ۱۴ روی ۹ است. از بین این دو رقم، رقم اول (یعنی عدد بزرگ‌تر) فشارخون سیستولی نامیده می‌شود كه حداكثر میزان طبیعی آن ( ۱۴یا ۱۴۰ میلی‌متر جیوه) است و رقم دوم (یعنی عدد كوچك‌تر) فشارخون دیاستولی نامیده می‌شود كه در حالت طبیعی به هیچ عنوان نباید از ( ۹یا ۹۰ میلی‌متر جیوه) بالاتر رود. 
    مطالعات نشان داده است كه هر ۲۰ میلی‌متر جیوه افزایش در فشارخون سیستولی و هر ۱۰ میلی‌متر جیوه افزایش در فشارخون دیاستولی با دو برابر افزایش در میزان مرگ و میرهای ناشی از سكته‌های قلبی و مغزی و نیز دیگر وقایع عروقی همراه است. به همین دلیل باید به هر شكل ممكن فشارخون بالا را كنترل كرد تا این خطرات به حداقل برسد و از مرگ و میرها و عوارض ناشی از این بیماری‌ كاسته شود.
    پزشكان در برخورد با این بیماران معمولا در قدم اول از درمان‌های دارویی به همراه رژیم غذایی، ورزش و تغییر و اصلاح عادات زندگی استفاده می‌كنند. در حال حاضر داروهای مختلفی برای درمان این بیماری وجود دارد اما حدود ۲۵ درصد مبتلایان به فشارخون بالا علی‌رغم مصرف چند نوع مختلف داروی ضد فشارخون، باز هم فشارخونشان كنترل نمی‌شود. تاكنون پزشكان برای درمان این بیماران مشكلات بسیار زیادی داشتند اما به تازگی ابزار جدیدی طراحی كرده‌اند كه به‌نظر می‌رسد به‌طور چشمگیری در حل این مشكلات كمك‌كننده باشد.
    ● سیستم رئوس
    سیستمی كه به تازگی از سوی دانشمندان دانشگاه روچستر آمریكا طراحی شده است سیستم درمان فشارخون بالا به روش بارورفلكس نام دارد كه به اختصار سیستم رئوس نامیده می‌شود. این وسیله كه داخل بدن كاشته می‌شود، برای درمان آن دسته مبتلایان به فشارخون‌های مقاوم به درمان توصیه می‌شود كه فشارخون سیستولی آنها حداقل برابر ۱۶۰ میلی‌متر جیوه است. اگرچه هنوز راه زیادی تا استفاده گسترده از این وسیله در سطح جهان وجود دارد اما نتایج مقدماتی و آزمایشی این ابزار بسیار درخشان و امیدواركننده بوده، به‌طوری كه پزشكان معتقدند با استفاده از این روش درمانی جدید عوارض ناشی از ناتوانی در درمان فشارخون‌های مقاوم به درمان كمتر از قبل دیده خواهد شد.
    ● حل مشكل‌ به‌وسیله شاهرگ‌ها
    به‌طور طبیعی داخل شاهرگ‌های گردن كه در اصطلاح پزشكی سرخرگ‌های كاروتید نامیده می‌شوند، اجسامی به نام اجسام كاروتید دارند كه نقش بسیار مهم و محوری در تنظیم فشارخون دارند. این اجسام دارای گیرنده‌هایی هستند كه میزان فشارخون را حس و آن را به مغز مخابره می‌كنند. برخی معتقدند در مبتلایان فشارخون بالا، این گیرنده‌ها خوب كار نمی‌كنند و بنابراین نمی‌توانند به‌درستی به مغز اطلاع بدهند كه فشار خون بالاست. 
    به همین دلیل مغز هم نمی‌تواند اقدامات مناسبی در جهت كاهش فشارخون صورت دهد. پژوهشگران از همین فرضیه استفاده كردند و ابزاری الكتریكی طراحی ‌كردند تا فعالیت این گیرنده‌ها را زیاد كند. به دنبال این تحریك الكتریكی، گیرنده‌ها فشارخون را بهتر حس‌ كرده، میزان فشارخون را دقیق‌تر از قبل به مغز مخابره می‌كنند. مغز هم متعاقبا راهكارهای كاهش فشارخون را برنامه‌ریزی و در تمام سطح بدن اعمال می‌كند.
    وحشت نكنید. پالس الكتریكی كه این دستگاه پس از كارگذاری، به عروق گردن بیمار وارد می‌كند چندان زیاد نیست و اصلا خطر برق‌گرفتگی همراه ندارد. این دستگاه الكتریكی جریان بسیار اندكی را به بدن وارد می‌كند؛ به قدری اندك كه حتی بدن هم آن را احساس نمی‌كند. در ضمن هیچ خطری از سوی دستگاه بیمار را تهدید نمی‌كند و این ابزار جدید بسیار امن و مطمئن درنظر گرفته می‌شود.
    ● امتیازات
    این دستگاه یك امتیاز بزرگ نسبت به داروهای مختلفی كه تاكنون به‌عنوان داروهای ضد فشارخون بالا معرفی شده‌اند، دارد. هریك از داروهای فشارخون تنها بر یكی از بخش‌های بدن اثر می‌گذارند و تنها یكی از علل افزایش فشارخون را درمان می‌كنند اما روش جدید با ارائه اطلاعات دقیق از سطح فشارخون فرد، مغز بیمار را وادار به مقابله با افزایش فشارخون می‌كند و مغز نیز با توجه به توانایی و قابلیت‌های وسیع خود، نه یك عضو بلكه تمام اعضای بدن را به مقابله با افزایش فشارخون فرا می‌خواند. به این ترتیب، این دستگاه از چندین مكانیسم مختلف در قسمت‌های مختلف بدن استفاده می‌كند تا فشارخون را پایین بیاورد.
    مزیت عمده‌ این دستگاه در درمان فشارخون‌های بالا همین‌ همكاری اعضای مختلف بدن به واسطه دستور مغز است كه باعث می‌شود حتی فشارخون‌های مقاوم به درمان‌ نیز با این روش درمان‌پذیر باشند. به‌طور مثال به‌دنبال ارسال تحریك الكتریكی خفیف ‌از سوی این دستگاه، مغز برای كاهش فشارخون دستور می‌دهد كه عروق گشاد شوند، سرعت ضربان قلب پایین بیاید و مقداری مایع از كلیه‌ها به بیرون از بدن دفع شود. علاوه بر این، وقایعی كه به‌دنبال این روش درمانی برای كاهش فشارخون در بدن روی می‌دهند، كاملا طبیعی و از جنس واكنش‌های عادی بدن هستند. بنابراین به احتمال زیاد عوارض چندانی برای بیمار در پی‌ نخواهند داشت، در حالی كه داروهای قدیمی اكثرا مصنوعی و غیرطبیعی بوده و همواره با این احتمال همراه هستند كه باعث بروز عوارض جانبی در فرد مصرف‌كننده شوند.
    ● نتایج درخشان
    همان‌طور كه پیش از این گفته شد، نتایج اولیه این مطالعه و ابزار جدید بسیار درخشان بوده‌ است. در مرحله نخست، این ابزار برای ۱۰ بیمار مبتلا به فشارخون مقاوم به درمان كارگذاری شده است. 
    سه ماه پس از كارگذاری سیستم رئوس در گردن این بیماران، فشارخون سیستولی آنها به‌طور میانگین ۲۲ میلی‌متر جیوه و فشارخون سیستولی آنها به‌طور میانگین ۱۸ میلی‌متر جیوه كاهش پیدا كرد. البته در برخی بیماران اثرات درمانی این ژنراتور بسیار بیشتر بود، به‌طوری كه گاهی فشارخون بیمار تا حدود ۴۰ میلی‌متر جیوه یا حتی بیشتر كاهش پیدا می‌كرد. بیماران به راحتی این ایمپلنت را در گردن خود تحمل می‌كردند و هیچ عوارضی از آن در گردن و حتی دیگر نقاط بدن پیدا نشد. چند روز پس از انجام جراحی برای كارگذاری ایمپلنت در گردن، بیماران وجود آن را در گردن خود احساس نمی‌كردند. نتایج بسیار امیدواركننده‌ و حتی باعث توجه پزشكان شده‌ است. سازمان دارو و غذای ایالات متحده آمریكا هم در پی طراحی تحقیقی است تا هر چه سریع‌تر با كسب اطمینان از بی‌خطر بودن این دستگاه، مجوز تولید وسیع و استفاده گسترده از آن را در سرتاسر كشور آمریكا صادر كند. با این حساب، فشارخونی‌‌ها می‌توانند خوشحال باشند و نگرانی‌های پزشكان هم تا حدودی كمتر خواهد شد.

    پزشکی و سلامت
  • ۱۵:۱۳   ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28109 |24368 پست

    درمان دارويي در فشار خون بالا

    نحوه ي درمان فشارخون بالا در شما به ميزان سلامت شما و نيز بيماري هاي همراه بستگي دارد.

     

    اهداف درماني فشارخون

    * 140 ميلي متر جيوه و يا کم تر؛ چنان چه شما يک بزرگسال سالم هستيد.

    * 80/130 ميلي متر جيوه و يا کم تر؛ چنان چه شما دچار بيماري مزمن کليه، ديابت، بيماري عروق کرونر و يا دچار ريسک بالايي از بيماري عروق کرونر هستيد.

    * 80/ 120 ميلي متر جيوه و يا کم تر؛ چنان چه دچار نارسايي بطن چپ قلب و يا نارسايي قلب هستيد و قلب شما به خوبي خون را پمپاژ نمي کند و يا دچار بيماري شديد و مزمن کليه هستيد.

    * اگر چه فشار خون 80/120 ميلي متر جيوه، فشار خون ايده آل در نظر گرفته مي شود ولي رسيدن به اين سطح از فشار خون در تمامي بيماران هدف درماني نيست؛ چنان چه شما بزرگسالي با سن بالاي 80 سال هستيد و فشار خون بسيار بالايي داريد، پزشک شما فشار خون هدف را براي شما 90/140 ميلي متر جيوه و يا اندکي بالاتر از آن قرار مي دهد.

     

    تغيير شيوه زندگي در کنترل فشار خون بالا بسيار تاثيرگذار است ولي گاهي اوقات تغيير سبک زندگي کافي نيست. در اين گونه موارد پزشک شما علاوه بررژيم غذايي و فعاليت بدني، دارو درماني را براي کاهش فشار خون توصيه خواهد کرد. نوع داروي تجويزي توسط پزشک، به سطح فشار خون شما و ابتلاي شما به ساير بيماري ها بستگي دارد.

     

    اصلي ترين داروهاي کنترل فشار خون بالا عبارت هستند از:

    - داروهاي ادرارآور تيازيدي

    اين دسته از داروها که داروهاي مُدر نيز ناميده مي شوند، به کليه ها کمک مي کنند که سديم و آب را دفع کند تا حجم خون کاهش يابد. معمولاً اين دسته از داروها اولين انتخاب دارويي در درمان فشار خون بالا هستند. چنان چه از ديورتيک ها استفاده مي کنيد و فشار خون شما همچنان بالا است با پزشک خود در رابطه با اضافه کردن ديورتيک ها و يا جايگزين کردن آن ها با داروهاي قبلي مشورت کنيد.

    - مهار کننده هاي گيرنده بتا (بتا بلوکر) 

    اين دسته از داروها، بار کاري قلب را کاهش مي دهند و رگ هاي خوني شما را باز مي کنند و باعث مي شوند قلب شما ضربان آهسته تري داشته باشد و فشار کمتري بر خون پمپاژ شده وارد کند. زماني که اين دسته از داروها در ترکيبي با داروهاي ديورتيک تيازيدي تجويز مي شوند بيشترين تاثير را دارند.

    - مهارکننده هاي آنزيم تبديل کننده آنژيوتنسين(ACE)

    اين دسته از داروها به بهبود وضعيت عروق خوني کمک مي کنند و اين کار را از طريق مهار تشکيل ماده اي مي کنند که باعث تنگ شدن عروق خوني مي شود. مهارکننده هاي ACE در درمان فشار خون بالا در افراد مبتلا به بيماري قلب و عروق، نارسايي قلبي و يا نارسايي کليوي بسيار موثر هستند. همچون داروهاي بتابلوکر، اين دسته از داروها نيز در صورت تجويز همراه با داروهاي ديورتيک تيازيدي موثرتر عمل مي کنند.

    - بلوکرهاي گيرنده آنژيوتنسين 2

    اين دسته از داروها نيز به بهبود وضعيت عروق خوني کمک مي کنند ولي اين کار را از طريق مهار عملکرد آن ماده شيميايي تنگ کننده عروق خوني مي کنند. اين گروه دارويي نيز همچون مهارکننده هاي ACE در افراد مبتلا به بيماري عروق کرونر، نارسايي قلبي و نارسايي کليوي موثر هستند.

    - بلوکرهاي کانال کلسيم

    اين داروها به بهبود وضعيت ماهيچه هاي عروق خوني شما کمک مي کنند. برخي از آن ها سرعت ضربان قلب را کاهش مي دهند. دوستداران گريپ فروت بايد در زمان مصرف اين داروها احتياط کنند. چرا که آبگريپ فروت با بلوکرهاي کانال کلسيم تداخل دارد و سطوح خوني دارو را افزايش مي دهد و فرد را در معرض عوارض جانبي قرار مي دهد. در صورت نگراني در رابطه با تداخل دارويي با پزشک خود و يا يک دارو ساز مشورت کنيد.

     

    - مهارکننده هاي رنين

    رنين آنزيمي است که توسط کليه ها توليد مي شود و منجر به افزايش فشار خون مي شود. اين دارو از طريق کاهش توانايي عملکرد رنين در فرآيند افزايش فشار خون عمل مي کند.

    زماني که فشار خون شما تحت کنترل قرار مي گيرد پزشک روزانه يک آسپيرين تجويز مي کند تا ريسک نارسايي هاي قلب و عروق را کاهش دهد.

    معمولاً پزشکان جهت کاهش دوز روزانه داروي دريافتي، به جاي تجويز دوز بالاي يک دارو به تنهايي، ترکيبي از داروها با دوز پايين را تجويز مي کنند. در حقيقت دو و يا تعداد بيش تري از داروهاي کاهنده ي فشار خون بهتر از يک دارو به تنهايي عمل مي کنند. گاهي اوقات از طريق آزمون و خطا مي توان موثرترين دارو و يا موثرترين ترکيب دارويي را پيدا کرد.

    فشار خون بالاي مقاوم:

    زماني که با وجود دريافت حداقل سه نوع داروي کاهنده ي فشار خون که يکي از آن ها هم ديورتيک است، همچنان فشار خون بالايي داريد بدين معنا است که دچار فشار خون بالاي مقاوم هستيد. فشار خون بالاي مقاوم، حالتي است که به درمان، مقاوم است. علاوه بر اين،  افرادي که فشار خون بالاي کنترل شده اي دارند ولي براي رسيدن به اين کنترل از 4 نوع مختلف دارو استفاده مي کنند نيز به نوعي مبتلا به فشار خون بالاي مقاوم هستند.

    داشتن فشار خون بالاي مقاوم بدين معنا نيست که هيچ گاه نمي توانيد آن را کاهش دهيد. در حقيقت چنانچه شما و پزشک تان بتوانيد تعيين کنيد چه چيزي در پشت فشار خون بالاي مقاوم شما وجود دارد اين شانس وجود دارد که بتوانيد موثرتر به درمان آن بپردازيد. اين امکان وجود دارد که شرايط ديگري که از آن مطلع نيستيد علت فشار خون بالاي شما باشند، شرايطي مانند مشکلات کليوي و يا نارسايي تنفس هنگام خواب. در اين شرايط بايد با پشتکار بيش تري توصيه هاي تغيير شيوه زندگي را دنبال کنيد.

    پزشک شما نوع داروها و دوز مصرفي آن ها را از لحاظ مناسب بودن شان براي شما ارزيابي مي کند. داروهاي شما و دوز آن ها بايد به گونه اي تنظيم شوند که موثرترين ترکيب داروي را ايجاد کنند. ممکن است که پزشک شما داروهاي ديگري را نيز تجويز کند از جمله يک ديورتيک قوي با طول اثر طولاني. اين امکان نيز وجود دارد که پزشک شما داروهاي ديورتيک غير تيازيدي را نيز پيشنهاد کند مانند اسپيرونولاکتون که مکانيسم اثر آن ها از طريق مهار هورمون آلدوسترون است و باعث تغيير مسير جذب سديم و دفع پتاسيممي شوند. معمولاً افرادي که مبتلا به فشار خون بالاي مقاوم هستند، سطوح آلدوسترون بالايي دارند.

    چنانچه داروهاي خود را دقيقاً طبق دستور دريافت نکنيد مي تواند به عواقب جبران ناپذيري منتهي شود.

    هرگز بدون مشورت با پزشک خود درمان دارويي خود را تغيير ندهيد.

    پزشکی و سلامت
  • ۱۵:۱۵   ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28109 |24368 پست

    برای داروهای فشار خون سیر و قرص سیر رقیب هستند

    یک تحقیق جدید بیانگر این است که سیر یکی از سالم ترین مواد غذایی است که می توانید بخورید . سیر شامل عناصر شامل سولفور است که در واقع دارای  ماده ای به  اسم« آلیسین »  است که در بین دیگر عناصر مهم ترین می باشد و به دلیل داشتن خاصیت مهم آنتی باکتریایی ، آنتی ویروس و آنتی اکسیدان معروف شده است . سیر یک منبع قابل تکیه ازسلنیوم نیز هست و در کنار آن آلسین و دیگر عناصر که در سیر یافت می شود روی سیستم گردش خون ، سیستم هضم و ایمینی بدن تاثیر دارد و کمک می کند به کاهش فشار خون ، سم زدایی ، التیام و …. بعضی ها بخاطر بوی سیر مصرف قرص آن را ترجیح می دهند و مصرف قرص آن از خوردن چندین عدد سیر راحت تر نیز می باشد. یافته جالب دیگری که درباره کپسول سیر وجود دارد این است که

     

    می تواند کمک کند که به پمپاژ خون بهتری در باشکاه برسید چرا که تولید نیتریک اکسید را ارتقا می دهد.  به مدت ۲۴ هفته بیش از ۲۰۰ نفر که فشار خون بالایی داشتند ، به مصرف سیر ( ۳۰۰ ، ۶۰۰ ، ۹۰۰ ، ۱۲۰۰ یا ۱۵۰۰ میلی گرم  ) یا شبه دارو به صورت روزانه دعوت شدند . دانشمندان فاکتورهایی مثل فشار خون افراد را کنترل می کردند . نتیجه این شد که بعد از ۳۴ هفته ، فشار خون در گروهی که سیر مصرف کرده بودند به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده بود . این که سیر چگونه تاثیرات خود را بر جای می گذارد هنوز یک راز باقی مانده اما دانشمندان آن را به توانایی سیر در تولید سولفید هیدروژن ، میزان بالای آلیسین و تاثیرش روی تولید بیشتر نیتریک اکسید می دانند

    پزشکی و سلامت
  • leftPublish
  • ۰۲:۱۳   ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    avatar
    رهام 💙دنیز💕
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|19756 |39377 پست
    تست بررسی سدیمانتاسیون گلبولهی قرمز (ESR)

    تست بررسی سدیمانتاسیون گلبولهای قرمز خون(  ESR )یکی از تستهای رایج در آزمایشگاه های تشخیص طبی میباشد که بنا به درخواست پزشک برای بسیاری از بیماران  انجام میشود. این تست یک تست ارزان قیمت و البته غیر اختصاصی میباشد که نتایج آن همراه با نتایج سایر تستها ارزشمند و کمک کننده میباشد.  ESR تحت شرایطی مانند بیماری های اتو ایمیون به ویژه روماتیسم مفصلی، در عفونتها، التهابات حاد و مزمن و سرطانها افزایش میابد بنابراین با تنها افزایش میزان رسوب گلبولهای قرمز به تشخیص دقیقی نمیتوان دست یافت.سرعت رسوب گبولهای قرمز خون بر حسب میلیمتر بر ساعت میباشد. در این تست خون گرفته شده همراه با ضد انعقاد سیترات سدیم  در لوله های بلند و باریکی کشیده شده و به صورت عمودی روی پایه های سدیمان قرار داده میشود. پیپت های ESR پیپت های بلندی هستند که از قسمت سر به انتها از 0 درجه بندی شده اند. خون داخل پیپت ها تا عدد 0 کشیده شده و بعد از طی 1 ساعت میزان رسوب گلبولها از عدد 0 تا جایی که پلاسما شفاف وجود دارد خوانده میشود.

    موارد درخواست تست:

    این تست در موارد مشاهده علائمی مبنی بر التهابات و یا بدخیمی ها و همچنین علائم مربوط به رماتیسم مفصلی مانند درد و ورم مفاصل در خواست میشود. لازم به ذکر است که با توجه به غیر اختصاصی بودن این تست  حتما همراه با سایر تستهای ارزشمند و کمک کننده به تشخیص نهایی مانند الکتروفورز پروتئینهای سرم، اندازه گیری فیبرینوژن و ... بنا به علائم بیمار درخواست میشود. همچنین بعد از تشخیص بیماری این تست به منظور ارزیابی میزان پاسخ به درمان در فرد بیمار به صورت دوره ای درخواست میشود. کاهش ESR  از مقدار قبلی نشانه از بهبودی و افزایش مجدد  آن نشانه ای از عود بیماری میباشد.مقدار نرمال ESR در مردان تا 10 و در زنان تا 20 میلیمتر بر ساعت میباشد.


     CRP :CRP یکی از پروتئینهای فاز حاد بوده که مانند ESR یک تست ارزشمند در موارد التهابات محسوب میشود و حتی میتوان گفت که این تست از ESR ارزشمندتر میباشد زیرا به محض بروز هر گونه التهابی در بدن افزایش یافته و به مجرد کاهش التهاب و بهبودی میزان آن کاهش میابد بنابر این علی رغم غیر اختصاصی بودن از حساسیت خوبی برخوردار میباشد. بنابراین همراه با تست ESR تست CRP نیز انجام میشود. سایر تستهای همراه با ESRبنا به علائم بیمار شامل تست RF به منظور بررسی رماتیسم مفصلی, تست ANAو سایر تستهای اتوایمیون به منظور بررسی اختلالات اتوایمیون، اندازه گیری سطح فیبرینوژن ، الکتروفورز پروتئین سرم، CBC و سایر تستها میباشد.

    موارد افزایش ESR: افزایش ESR نشانه ای از افزایش گلبولینها و یا فیبرینوژن پلاسما بوده و نیاز به بررسی های بیشتری دارد.

    1- افزایش خفیف در التهابات خفیف و جزئی، حاملگی و آنمی. در آنمی ها به دلیل اینکه میزان گلبولهای قرمز کم میشود دافعه بین این سلولها کمتر از حالت عادی شده و بنابراین میزان رسوب افزایش میابد حال اینکه در پلی سیتمی به دلیل افزایش در تعداد اریتروسیتها دافعه بین سلولی بیشتر شده و این امر باعث کاهش رسوب و کاهش ESR میگردد.

    2- افزایش شدید این تست میتواند بیانگر افزایش در پروتئین های خون از جمله گلبولینها باشد. افزایش گلبولینها در مواردی مانند عفونتها، مولتیپل میلوما، ماکروگلبولنمی والدنشتروم ( در این مورد حتی در غیاب التهاب افزایش ESR باز هم دیده میشود.)  و رماتیسم مفصلی دیده میشود.

    3-در زنان معمولا میل به افزایش در ESR بیشتر بوده و در دوران قاعدگی و بارداری میزان آن افزایش میابد.

    4- داروها شامل دکستران، متیل دوپا، تئوفیلین، پنیسیلین پروکاینامید و داروهای پیشگیری از بارداری خوراکی باعث افزایش ESR میگردند.

    *کاهش ESR معمولا حالت مهمی نبوده و گاهی در موارد پلی سیتمی، لکوسیتوز و ناهنجاری گلبولهای قرمز مانند سیکل سل دیده میشود. همچنین داروهایی مانند آسپیرین، کورتیزون و کینیون باعث کاهش ESR میگردند
    ▔▔▔▔▔▔▔▔▔▔▔▔▔▔
  • ۰۲:۱۴   ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    avatar
    رهام 💙دنیز💕
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|19756 |39377 پست
    فشار خون با بیماریها چه ارتباطی دارد

    فشار خون بالا می تواند به قلب تاثیر بگذارد، ممکن است علت سکته مغزی به علت فشار خون بالا باشد و حتی در موارد شدید منجر به مرگ می شود. متاسفانه فشار خون بالا یک بیماری در حال رشد است که به شیوه زندگی مربوط است .اولین قانون کاهش فشار خون بالا کم و یا متوقف کردن مصرف نمک است و برخی مواد غذایی خاص وجود دارد که باید از خوردن آنها اجتناب کنید
    خطرناک‌ترین جنبه‌ی بیماری فشار خونِ بالا اینست که نمی‌دانیم به آن مبتلا هستیم، یعنی هیچ نشانه‌ای ندارد. یک سوم افرادی که مبتلا به فشارخون بالا هستند از آن بی‌خبرند. البته فشار خون بسیار «بالا» سبب آسیب به اعضای بدن می‌شود و باید برای پیشگیری از آسیب بیشتر، فشار خون را پایین آورد که البته این کار باید در بیمارستان و تحت نظر پزشک انجام شود.
    علائم مرتبط با فشار خون بسیار بالا عبارتند از:
    تغییر سطح هوشیاری، مانند گیجی
    سکته‌ی مغزی
    درد قفسه سینه
    حمله‌ی قلبی
    آنوریسم (آماس رگ‌ها)
    تشنج بارداری
    البته چنین علائمی به ندرت و هنگامی روی می‌دهند که فشارخون درمان نشود یا بیمار از آن بیخبر باشد.
    انواع فشار خون
    فشار خون بدخیم : در این حالت فشارخون به یکباره و به سرعت بالا می‌رود و سبب آسیب‌های عضوی می‌شود که در بالا اشاره شد.
    فشارخون ثانویه : 10 درصد افراد مبتلا به فشارخونی هستند که ناشی از یک بیماری دیگر است و به آن فشارخون ثانویه می‌گویند. بیماری‌هایی که سبب بالارفتن فشارخون می‌شوند عبارتند از:
    •بیماری‌های مزمن کلیوی
    •وقفه‌های تنفسی حین خواب (خرناس)
    •تومور و دیگر بیماری‌های غده‌ی آدرنال
    •بارداری
    •قرص‌های کنترل بارداری
    •اعتیاد به الکل
    •اختلال تیروئیدی
    •تنگی آئورت ( مادرزادی است و ممکن است باعث بالارفتن فشارخون در دست‌ها شود)
    عوارض فشارخون بالا
    فشارخون بالا و تصلب شرایین : یکی از جدی‌ترین مشکلات مرتبط با فشارخونِ درمان نشده، تصلب شرایین رگ‌های قلب است.
    فشارخون بالا و سکته‌ی مغزی : سکته مغزی وقتی روی می‌دهد که جریان خون در بخشی از مغز قطع می‌شود و افراد مبتلا به فشارخون سه تا شش برابر بیشتر از افراد معمولی در خطر سکته مغزی هستند.
    فشارخون بالا و بیماری قلبی : بیماری قلبی مرتبط با فشارخون اولین عامل مرگ و میر است.
    فشار خون بالا و بیماری کلیوی : فشار خون بالا سبب بیماری و نارسایی کلیه می‌شود.
    فشارخون بالا و بیماری‌ چشم : فشارخون بالا در صورتی که درمان نشود بر بینایی اثر سوء می‌گذارد و سبب تخریب رگ‌های شبکیه می‌شود.
    فشار خون بالا و دیابت : فشارخون بالا یک عامل خطرساز در گسترش و بدتر شدن عوارض دیابت است.
    فشارخون بالا و سندروم متابولیک : سندروم متابولیک با علائمی مانند جمع شدن چربی در اطراف کمر، فشارخون بالا و قندخون بالا همراه است که همه اینها خطر حمله‌ی قلبی، سکته و دیابت را افزایش می‌دهد.
    عوارض داروهای فشار خون
    :
    تمام داروها عوارضی دارند و داروهای فشارخون نیز از آن مستثنی نیستند. با این حال بسیاری از افراد هیچ عوارض جانبی ندارند یا عوارض جانبی آن زیاد نیست. اما مهم است که از عوارض این داروها مطلع باشید و در مورد آن با پزشکتان مشورت کنید.
    هشدارهایی در مورد مصرف داروهای فشارخون :
    1.هیچگاه بدون اطلاع پزشک ازداروهای فشارخون استفاده نکنید.
    2.اگر باردار هستید یا برنامه‌ی باردارشدن دارید، با پزشکتان در مورد داروهای بی‌خطر مشورت کنید.
    3.اگر مبتلا به دیابت هستید برای مصرف داروهای فشارخون با پزشک مشورت کنید. بعضی از داروهای فشارخون سبب افت قندخون می‌شوند.
  • ۰۲:۳۷   ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28109 |24368 پست

    پزشکی و سلامت

    ویرایش شده توسط نازنین جون در تاریخ ۲۳/۱۱/۱۳۹۴   ۰۲:۳۸
  • ۱۰:۲۳   ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28109 |24368 پست

    6 دشمن ستون فقرات :

    ✅١) شکم بزرگ:

    در این حالت، چون تعادل انحنای کمری یا لوردوز به هم می‌خورد ستون مهره‌ها ناچار است انحنای مهره‌های سینه‌ای یا کیفوز رابیشتر کند و همین امر به گودی زیاد کمر، قوز پشتی و بر هم خوردن راستای قرار گرفتن سر و انحنای گردنی منجر می‌شود و درد ایجاد می‌شود.

    ✅٢) بد خوابیدن:

    وقتی اصول صحیح خواب را رعایت نمی‌کنید می‌بینید که صبح روز بعد از شدت درد قادر به بلند شدن نیستید. بهتر است به پهلو بخوابید و بالش شما فاصله شانه تا سر را پر کند. اگر به پشت بخوابید، قوس گردنی شما در صورت مناسب نبودن بالش به جای تمایل به عقب، به جلو می‌آید و آرتروز گردنی و درد ایجاد می‌شود. بدون بالش خوابیدن یا بالش کوتاه همان‌قدر بد هستند که انتخاب بالش بلند. پروبادی, دمر هم نخوابید و اگر مجبورید یک بالش زیر شکم و لگن خود بگذارید تا گودی کمرتان زیاد نشود و محل اتصال مهره آخر کمر به باسن دردناک نشود. تشک شما نباید زیادی نرم یا زیادی سفت باشد.

    ✅٣) بغل کردن بچه‌ها:

    بستن حامل‌هایی که بچه‌ها را در آن می‌گذارید به ستون مهره شما فشار می‌آورد. اگر می‌خواهید فرزندتان را بغل کنید او را به پهلو تکیه بدهید، یعنی یک پایش جلو و پای دیگر بچه عقب باشد تا وزن او به پهلویتان وارد شود.

    ✅٤) نشستن چهار زانو یا دو زانو:

    وقتی چهار زانو یا دو زانو می‌نشینید باعث تخریب غضروف خود می‌شوید. روی صندلی استاندارد بنشینید و زاویه ١٢٠ درجه را رعایت کنید. قوز به جلو (زاویه کمتر از ٩٠) و یا عمود نشستن راستاها را به هم می‌زند و بدن ما سعی می‌کند به عضلات منطقه فشار بیاورد تا در حد ممکن راستاهای طبیعی را حفظ کنند و همین عامل، درد را به وجود می آورد. پا، باسن، پشت و کتف شما باید نقاط تماس هنگام نشستن صحیح باشند.

    ✅٥) ایستادن طولانی:

    معمولا به دلیل وجود شکم برآمده در چاق‌ها و یا عضلات ضعیف کمری در لاغرها و از همه بدتر عدم رعایت اصول صحیح ایستادن، به دنبال طولانی ایستادن دردها شروع می‌شوند. وقتی می‌ایستید باید یک پا جلوتر از دیگری باشد و پای دیگر ١٥ سانتی‌متر بالاتر باشد تا فشار وزن‌تان عملا تقسیم شود. پاها را مرتب با حفظ همین ١٥ سانتی‌متر از زانو خم کنید تا لوردوز کمری زیاد نشود و درد و خستگی به وجود نیاید. در بعضی مشاغل، داشتن زیرپایی الزامی است.

    ✅٦) بلند کردن جسم سنگین:

    رعایت اصول بلند کردن اجسام مهم است. جسم را با دست بگیرید. یک پا اهرم و پای دیگر جلو باشد. دست‌ها به بدن چسبیده باشد و از راستای دست‌ها نیرو بگیرید نه از کمرتان

  • ۱۷:۰۲   ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    avatar
    رهام 💙دنیز💕
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|19756 |39377 پست
    داروهای ترالی اورژانس
    آدنوزینADENOSINE
    اشکال دارویی: Injection:6mg/2ml
    موارد مصرف: این دارو برای تصحیح ریتم سینوسی در درمان تاکی کاردی فوق بطنی پاروکسیمال، همراه با سندروم W.P.W مصرف می شود. از این دارو برای تشخیص افتراقی تا کی کاردی فوق بطنی و در تصویر برداری از عضله قلب نیز مصرف می شود.
    مکانسیم اثر: این دارو یک نوکلئوزید درون زا است که در بسیاری از فرآیندهای بیولوژیک دخالت دارد. این دارو به عنوان یک داروی ضد آریتمی از طریق تحریک گیرنده A و کاهش هدایت گره دهلیزی- بطنی عمل می کند.این دارو همچنین سبب گشاد شدن عروق محیطی و کرونر می شود.
    فارماکوکنتیک: نیمه عمر پلاسمایی این دارو بسیار کوتاه است (کمتر از 10 ثانیه) پس از مصرف وریدی دارو توسط یک مکانسیم انتقالی به درون گویچه های قرمز و سلول های اندوتلیال عروق وارد و به اینوزین و آدنوزین مونوفسفات متابولیزه می گردد.
    موارد منع مصرف: این دارو در بلوک قلبی درجه دو و سه و در بیماران مبتلا به سندروم سینوس بیمار و در بیماران آسمی نباید مصرف شود.
    هشدارها:
    1- این دارو در بیماران مبتلا به انسداد ریوی باید با احتیاط فراوان مصرف شود.
    2- انفوزیون این دارو در بیمارانیکه مستعد بروز مشکلات کاهش فشار خون هستند ( مانند بیمارانیکه مبتلا به اختلال عملکرد سیستم اوتونوم، التهاب پری کارد یا تنگی دریچه قلب می باشند) باید با احتیاط صورت گیرد.
    3- بیمارانیکه بتازگی عمل پیوند قلب انجام داده اند ممکن است به اثرات دارو حساس تر باشند.
    عوارض جانبی: عوارض جانبی دارو معمولاً گذرا است. این عوارض شامل : تهوع، منگی، برافروختگی، سردرد، درد سینه شبه آنژینی در قفسه سینه و دیسپنه می باشد آدنوزین ممکن است سبب بدتر شدن آریتمی شود.
    تداخل دارویی: دی پیریدامول برداشت آدنوزین را مهار کرده و ممکن است سبب تشدید اثر آدنوزین شود در صورت نیاز به مصرف همزمان دو دارو، کاهش مقدار مصرف آدنوزین ضروری است تئوفیلین و سایر مشتقات گزانتین، آنتاگونیست های رقابتی آدنوزین هستند خطر انسداد دهلیزی – بطنی در صورت مصرف همزنان با داروهایی که هدایت دهلیزی بطنی را کاهش می دهد ممکن است افزایش یابد.
    نکات پرستاری:
    1- قبل و طی دوره درمان، سرعت ضربان قلب و ریتم قلب بیمار به طورمرتب کنترل گردد.
    2- محلول آدنوزین باید فاقد بلور باشد در صورتی که در محلول بلورهایی دیده می شود باید آنرا به آرامی گرم کرد تا بلورها حل شود. از تزریق بلورهای غیر شفاف باید خودداری کرد.
    3- برای تاثیر کافی لازم است تزریق به سرعت ، در صورت امکان به مرکزی ترین ورید انجام شود به دنبال آن مسیر تزریق را با کمی سرم نمکی شستشو دهید
    4- باقی مانده محلول را باید دور ریخت چون فاقد مواد نگهدارنده است و از آن نمی توان چندین نوبت استفاده کرد
    5- تجهیزات لازم برای مواقع اضطراری یا درمان آریتمی جدید در دسترس باشد
    آمیودارون AMIODARONE
    شکل دارویی: Injection:150mg/3ml Tablet:200mg
    موارد مصرف: آمیودارون از راه خوراکی فقط در درمان تاکی کاردی بطنی گهگیر و غیر پایدار از نظر همودینامیکی و فیبریلاسیون بطنی گهگیر زمانی که سایر داروها موثر نمی باشد مصرف می شود. این دارو از راه تزریق جهت تخفیف و پیشگیری از آریتمی فوق بطنی گهگیر که به سایر داروها پاسخ نمی دهد، بویژه هنگامی که همراه سندروم ولف بارکینسون- وایت (W.p.W) باشد. از جمله فیبریلاسیون دهلیزی، فلوتر دهلیزی ، تاکی کاردی دهلیزی نابجا و تاکی کاردی فوق بطنی مصرف می شود.
    مکانیسم اثر: آميودارون با اثر مستقيم بربافتها، بدون تاثير بارز بر پتانسيل غشاء، طول مدت پتانسيل عمل و دوره تحريك‏ ناپذيري را در تمام بافتهاي قلب طولاني میکند. همچين در بيماران مبتلا به سندرم w-p-w، تحريك‏پذيري بافت مسير فرعي را طولاني كرده و سرعت هدايت را در اين بافتها كند میکند.
    فارماکوکنیتیک: جذب آميودارون از راه خوراكي كند ومتغيراست. حدود 25-20 درصد از راه خوراكي جذب میشود. سرعت دستيابي به غلظت پلاسمايي يكنواخت و درماني دارو، كند و دفع دارو طولاني است. پيوند دارو با پروتئين بسيار زياد است. متابوليسم اين دارو كبدي است و نيمه عمر آن در مرحله ابتدايي، 10-5/2 روز و در مرحله انتهايي 107-26 روز است. اثر دارو 3-2 روز تا 3-2 ماه پس از مصرف شروع می شود وحداكثر غلظت پلاسمايي نيز 7/3 ساعت پس از مصرف حاصل میشود. طول مدت اثر متغير (هفته ها تا ماه ها) است. اين دارو از طريق صفرا دفع میگردد.
    موارد منع مصرف: اين دارو در انسداد دهليزي- بطني درجه 2 يا 3 كه از قبل وجود داشته است (بدون ضربان ساز مصنوعي)، حملات برادي كاردي كه منجر به سنكوپ میشود (مگر اينكه از ضربان ساز مصنوعي براي كنترل آن استفاده نشود) و عيب عملكرد گره سينوسي مگر ا
  • leftPublish
  • ۱۷:۰۳   ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    avatar
    رهام 💙دنیز💕
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|19756 |39377 پست
    نكه توسط ضربان ساز مصنوعي كنترل نشود و حساسيت شديد به دارو نبايد مصرف شود
    هشدارها:
    1-آزمون عملكرد كبد و تيروئيد در درمان طولاني مدت ضروري است. آميودارون میتواند سبب بروز اختلال در عملكرد تيروئيد شود. بنابراين درطول مصرف آن، هرسه هورمون تیروکسین، تری یدوتیرونین و هورمون محرک تيروتروپين بايد اندازه گيري شوند.
    2-درصورت بروز تنگي نفس يا پيشرفت آن وهمچنين بروز سرفه در بيماراني كه آميودارون مصرف میکنند، احتمال وجود پنوموني بايد در نظر گرفته شود.
    3-درموارد زير بايد با احتياط فراوان مصرف شود
    نارسايي احتقاني قلب، عيب كار كليه، بيماران سالخورده، برادي كاردي شديد و اختلالات هدايتي قلب، (بويژه بامصرف مقادير زياد) و پورفيري.
    4- به علت كندبودن شروع اثر دارو، مشكل بودن تنظيم مقدارمصرف و احتمال بروز عوارض جانبي شديد، درمان با اين دارو بايد در بيمارستان شروع شود و بيمار حداقل طي دوره مصرف مقدار حمله اي دارو در بيمارستان بستري باشد. مقدار مصرف دارو براي هر بيمار بايد جداگانه و براساس نيازهاي بيمار، پاسخ باليني، وجود يا شدت مسموميت ودر بعضي حالات براساس غلظت پلاسمايي آميودارون تنظيم شود.
    5-درطول درمان با اين دارو، تعيين غلظت سرمي SGOT, SGPT، آلكالين فسفاتاز و ثبت نوار قلبی ضروري است.
    عوارض جانبی: اختلال در بينايي، نوروپاتي و ميوپاتي محيطي،برادي كاردي و اختلالات هدايتي قلب، حساسيت به نور و به ندرت تغييرات رنگ پوست، كم كاري تيروئيد،پركاري تيروئيد، فيبروز آلوئوليت ريوي، هپاتيت، تهوع، استفراغ، احساس طعم فلزي در دهان، لرزش، كابوس، سرگيجه، سردرد، بي خوابي، افزايش فشار داخل جمجمه، التهاب اپي ديديم، بي نظمي حركات عضلاني، بثورات جلدي، التهاب عروق، كاهش پلاكت خون، افزايش زمان پروترومبين، آنافيلاكسي (باتزريق سريع)، اسپاسم برونش و آپنه از عوارض جانبي دارو هستند.
    تداخل دارویی: مصرف همزمان آميودارون با ساير داروهاي ضدآريتمي ممكن است خطر بروز تاكي آريتمي را افزايش دهد. آميودارون غلظت پلاسمايي كينيدين، پروكائين آميد و فني توئين را افزايش ميدهد. ضعف عضله قلب با مصرف همزمان هر داروي ضدآريتمي با آميودارون مشاهده میشود. اثر انعقادي وارفارين درصورت مصرف همزمان با آميودارون افزايش مي يابد. خطر بروز آريتمي بطني درصورت مصرف همزمان داروهاي ضدافسردگي سه حلقهاي و فنوتيازين ها با آميودارون افزايش مي يابد. درصورت مصرف همزمان آميودارون با داروهاي مسدود كننده گيرنده بتا، ديلتيازم و وراپاميل، خطر بروز برادي كاردي، انسداد گره دهليزي بطني و ضعف عضله قلب افزايش مي يابد. غلظت پلاسمايي ديگوكسين درصورت مصرف همزمان با آميودارون افزايش مي يابد
    نکات پرستاری:
    1- دوره درمان بايد كامل شود. مصرف دارو حتي در صورت احساس بهبودي بايد طبق دستور پزشك ادامه يابد.
    2-طي درمان با دارو و چند ماه پس از قطع مصرف آن، از تابش مستقيم خورشيد به پوست بايد جلوگيري شود.
    3-درصورت بروز مسموميت عصبي، حساسيت به نور، تهوع، استفراغ و التهاب اپي ديديم، كاهش مقدارمصرف و در بعضي موارد، قطع مصرف دارو توصيه میشود.
    4-درصورت فراموش شدن يك نوبت مصرف دارو، از مصرف آن خودداري نموده و درصورتي كه بيش از 2 يا 3 نوبت دارو مصرف نشود، حتماً بايد با پزشك مشورت گردد. از دوبرابر نمودن مقدار دارو بايد اجتناب نمود..
    آتروپینATROPINE
    اشکال دارویی: Tablet:0/5mg ML10/Mg10-ML8/0/mg2-ml2/Mg20-0/5Mg/ml:Injection
    مکانیسم اثر: اين‌ دارو اثر استيل‌ کولين‌ برگيرنده‌های موسکارينی را مهار میکند وبنابراين‌ می تواند روی عضلات‌ صاف‌،گيرنده‌های پس‌ عقده‌ای ميوکارد، گره‌سينوسی و دهليزی و دهليزی ـ بطنی، غددمترشحه‌ برون‌ ريز، حرکت‌ دستگاه‌گوارش‌ و تنوس‌ ميزنای و مثانه‌ تاثيربگذارد. با همين‌ مکانيسم‌ به‌عنوان‌ پادزهربه‌کار میرود. اثر ضدسرگيجه‌ حقيقی وپارکينسون‌ آن‌ نيز بدليل‌ همين‌ اثر در مغزمی باشد. در مجموع‌، مقادير کم‌ آتروپين‌موجب‌ مهار ترشحات‌ بزاق‌ و برونش‌ وتعريق‌ می شود در حالی که‌ تجمع‌ داروموجب‌ گشاد شدن‌ مردمک‌ها و افزايش‌سرعت‌ ضربانات‌ قلب‌ میگردد.
    فارماکوکنیتیک: آتروپين‌ در کبد هيدروليزآنزيمی شده و در تمام‌ بدن‌ انتشار می يابد وبراحتی از سد خونی ـ مغزی عبور میکند.طول‌ مدت‌ اثر آن‌ بسيار کوتاه‌ است‌ و 50درصد دارو از راه‌ کليه‌ها دفع‌ میگردد.نيمه‌ عمر حذف‌ آتروپين‌ از بدن‌ 2/5 ساعت‌می باشد اوج اثر دارو: عضلانی 30دقیقه- وریدی4-2 دقیقه- زیر جلدی2-1 ساعت- موضعی 4-3دقیقه می باشد.
    موارد منع مصرف: این دارو در گلوکوم با زاویه بسته نباید مصرف شود.
    هشدارها:
    1- نوزادان و کودکان به عوارض سمی آتروپین حساستر هستند واکنش های پارادوکسال در این بیماران در مقادیر مصرف بالا ممکن است مشاهده شود.
    2- به دلیل کاهش عرق دمای بدن افزایش می یابد
    3- احتمال بروز هیجان و تحریک پذیری احتمال نارسایی حافظه ای در سالخوردگان با مقادیر درمانی وجود دارد.
    4- این دارو د
  • ۱۷:۰۳   ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    avatar
    رهام 💙دنیز💕
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|19756 |39377 پست
    ر آریتمی قلبی، نارسایی احتقانی قلب، فقدان تنفس دستگاه گوارش،احتباس ادرار ، بزرگ شدن پروستات، کولیت اولسراتیو، بارداری و شیر دهی و گلکوم باید با حتیاط فراوان مصرف گردد.
    عوارض جانبی: یبوست- خشکی دهان و بینی و گلو و پوست- اشکال در بلع- گشاد شدن مردمک ها-دوبینی- برادی کاردی و سپس تاکی کاردی و کاهش تعریق
    تداخل دارویی: مصرف همزمان این دارو با گلوکو کورتیکوئیدها و هالوپریدول می تواند فشار داخل چشم را افزایش دهد.در صورت مصرف همزمان با داروهای آنتی هیستامین و سایر داروهای ضد موسکارینی- دیسوپیرامید، فنوتیازینها و داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای اثرات آنتی موسکارینی تشدید می شود. مصرف همزمان این دارو با داروی ضد میاستنی سبب کاهش هر چه بیشتر تحریک روده می شود.
    نکات پرستاری:
    1- پس از مصرف دارو از قرار گرفتن در محیط های گرم و از پرداختن به فعالیت بدنی شدید باید خودداری گردد.
    2- احتمال ایجاد اختلال در دید یا حساسیت به نور وجود دارد.
    3- تزریق وریدی آترویین باید به آهستگی صورت گیرد.
    4- علائم حیاتی را کنترل کنید.
    گلوکونات کلسیم Calciumcoluconat
    اشکال دارویی Injection:calcium Gluconate%10 Tablet:calcium Dobesilate 250
    موارد مصرف: کلسیم تزریقی برای درمان کمی کلسیم خون در بیماری هایی که نیاز به افزایش سریع غلظت یون کلسیم در سرم دارند مانند تتانی ناشی از کمی کلسیم خون در نوزادان، تتانی ناشی از کمبود هورمون پاراتیروئید ، ، تتانی ناشی از کمی کلسیم خون به علت نیش حشرات واکنش های حساسیتی نشان های حاد دردهای کولیک ناشی از مسمومیت با سرب، کمبود ویتامینD و آلکالوز، بمنظور تنظیم الکترولیت در احیای قلبی بویژه پس از جراحی قلب باز ، بمنظور تقویت قدرت انقباض میوکارد پس از خاتمه فیبر یلاسیون دهلیزی و بطنی یا زمانی که پاسخ کافی به اپی نفرین تزریقی وجود ندارد، بمنظور کاهش یا برطوف نمودن اثرات ضعف قلبی ناشی از زیادی پتاسیم خون و همچنین بعنوان پادزهر در درمان مسمومیت با منیزیم مصرف می شود.فرآورده های خوراکی حاوی کلسیم بمنظور جبران کمی کلسیم در بیماری هایی مانند کم کاری مزمن پاراتیرئید، نرمی استخوان راشی تیسم و کمی ثانویه کلسیم پس از مصرف داروهای ضد تشنج مصرف می گردد. اگر کمی مزمن کلسیم خون ناشی از کمبود ویتامین Dباشد، املاح خوراکی کلسیم بعنوان مکمل غذایی در افرادی که مقادیر کافی کلسیم دریافت نمی کنند و همچنین بعنوان داروی کمکی برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان مصرف می شوند.
    مکانیسم اثر: کلسیم برای عملکرد صحیح دستگاه عصبی، عضلانی و اسکلتی ضروری است کلسیم در عملکرد طبیعی قلب، کلیه، تنفس،انعقاد خون و نفوذ پذیری مویرگ ها و غشاء سلولی نقش مهمی را ایفا می کند، کلسیم همچنین به تنظیم آزاد سازی و ذخیره های ناقل های عصبی و هورمون ها، برداشت و اتصال اسیدهای آمینه، جذب ویتامین B12 و ترشح گاسترین کمک می کند.
    فارماکوکنیتیک: تقریباً 30-20 درصد کلسیم در دوره های کوچک جذب می شود که این امر به حضور متابولیت های ویتامین PH .Dروده و فاکتور های رژیم غذایی مانند پیوند کلسیم به فیتات ها و فیبرها بستگی دارد. جذب کلسیم در صورت وجود کمبودکلسیم یا در بیمارانی که رژیم غذایی با کلسیم کم دریافت می کنند. افزایش یافته و در بیماران مبتلا به فقدان یا کمبود اسید معده کاهش می یابد پیوند کلسیم به پروتئین پلاسما تقریباً 45 درصد است. 20 درصد کلسیم از راه کلیه و 80 درصد آن از راه مدفوع دفع می شود.
    موارد منع مصرف: فرآورده های حاوی کلسیم در زیادی اولیه یا ثانویه کلسیم خون ، افزایش کلسیم ادرار، سنگ های کلسیمی در کلیه، سارکوئیدوز و مسمومیت با دیژیتال نباید مصرف شود.
    هشدارها: 1- فرآورده های حاوی کلسیم در موارد دهیدراسیون یا عدم تعادل سایر الکترولیت ها، سابقه سنگ های کلیوی، عیب مزمن کار کلیه، عیب کار قلب و فیبریلاسیون بطنی و در طول احیای قلبی باید با احتیاط مصرف شوند.
    2-در حین درمان کمبود بیش از حد کلسیم خون، اندازه گیری میزان کلسیم سرم در فواصل منظم ضروری است.
    عوارض جانبی: اختلالات خفیف گوارشی با مصرف خوراکی و برادی کاردی، آریتمی و تحریک پس از تزریق وریدی از عوارض جانبی مهم املاح کلسیم می باشند. کاهش فشار خون، برافروختگی یا احساس گرما، ضربان نامنظم قلب، تهوع و استفراغ، قرمزی پوست، درد یا سوزش در محل تزریق، تعریق، گزگز و کاهش فشار خون با تزریق املاح گزارش شده است.
    تداخلهای دارویی: مصرف همزمان سایر فرآورده های حاوی کلسیم با این داروها ممکن است سبب افزایش غلظت کلسیم سرم بویژه در بیماران مبتلا به عیب کار کلیه شود. مصرف همزمان املاح تزریق کلسیم با دیگوکسین ممکن است خطر بروز آریتمی قلبی را افزایش دهد. املاح تزریقی کلسیم ممکن است اثرات سولفات منیزیم تزریقی را خنثی نمایند. همچنین در صورت مخلوط نمودن ملح کلسیم با سولفات منیزیم امکان رسوب سولفات کلسیم وجود دارد. فراهمی زیستی فنی توئین و کلسیم بعلت تشک
  • ۱۷:۰۳   ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    avatar
    رهام 💙دنیز💕
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|19756 |39377 پست
    یل احتمالی یک کمپلکس غیر قابل جذب کاهش می یابد. جذب تتراسایکلین های خوراکی بعلت تشکیل کمپلکس های غیر قابل جذب و افزایش PH داخل معده ممکن است کاهش یابد
    نکات پرستاری:
    1- قرص ها باید 5/1-1 ساعت پس از غذا مصرف شوند.
    2- در صورت امکان ، از مصرف این داروها طی 2-1 ساعت پس از مصرف سایر داروهای خوراکی باید خودداری شود.
    3- از مصرف همزمان سایر فرآورده های حاوی کلسیم فسفات منیزیم با ویتامین D باید خودداری شود.
    4- از مصرف همزمان فرآورده های خوراکی این داروها با مواد غذایی حاوی فیبر و غلات باید خودداری شود.
    5- بمنظور تامین نیاز روزانه به کلسیم ، رژیم غذایی مناسب بر مصرف فرآورده های حاوی کلسیم ترجیح داده شود.
    6- در صورت نیاز ، مصرف ویتامین D بمیزان کافی و قرار گرفتن در معرض نور خورشید بمنظور افزایش جذب کلسیم توصیه می شود.
    7- بمنظور جلوگیری از افزایش غلظت کلسیم در خون و ایست قلبی ، دارو باید به آهستگی تزریق وریدی شود(با سرعت حداکثر 5 میلی لیتر در دقیقه)
    8- بروز عوارض جانبی، اغلب بعلت تزریق سریع وریدی است با ظهور اختلالات در الکتروکاردیوگرام و اظهار ناراحتی از سوی بیمار، تزریق دارو باید بطور موقت قطع شود و پس از طبیعی شدن امواج و رفع ناراحتی بیمار، ادامه یابد.
    کاپتوپریل CAPTOPRIL
    اشکال دارویی: Tablet:25mg,50mg
    موارد مصرف: این دارو برای کنترل زیادی خفیف تا متوسط فشار خون به تنهایی یا همراه یک داروی مدر تیازیدی و همچنین درمان زیادی شدید فشار خون که به سایر تدابیر درمانی پاسخ نمی دهند مصرف می شود، کاپتوپریل به عنوان داروی کمکی در نارسایی قلب ، پس از سکته قلبی و در آسیب کلیوی در بیماران مبتلا به دیابت غیر وابسته به انسولین مصرف می شود.کاپتوپریل پس از انفارکتوس میوکارد در بیماران مبتلا به اختلال در عملکرد بطن چپ و همچنین در درمان نفروپاتی دیابتیک نیز مصرف می شود.
    موارد منع مصرف : این دارو در بیماری کلیوی- عروقی و تنگی آئورت نباید مصرف شود.
    هشدارها: 1- در موارد زیر این دارو باید با احتیاط فراوان مصرف شود: سابقه آنژیوادم ، زیادی پتاسیم خون ، تنگی شریان کلیه، پیوند کلیه وعیب کار کلیه
    2- در بیمارانی که تحت رژیم غذایی شدیداً کم نمک قرار داشته یا دیالیز می شوند، کاهش ناگهانی در میزان آنژیوتانسین IIبه علت مصرف داروهای مهار کننده آنزیم مبدل آنژیوتانسین، ممکن است سبب کاهش ناگهانی و شدید فشار خون شود. علاوه براین خطر نارسایی کلیه ناشی از مصرف داروهای مهار کننده آنزیم مبدل آنژیوتانسین در بیمارانی که سدیم و حجم خون آنها کاهش یافته یا در بیمارانی که مبتلا به نارسایی احتقانی قلب هستند افزایش می یابد.
    3- در طول درمان زیادی فشار خون با کاپتوپریل اندازه گیری فشار خون در فواصل منظم ضروری است.
    عوارض جانبی: کاهش فشار خون، سرگیجه، سردرد، تهوع (و گاهگاهی استفراغ)، کرامپ عضلانی، خشکی مداوم دهان، سرفه، تغییرات صدا و حس چشایی، التهاب مخاط دهان، سوء هاضمه، درد شکم، عیب کار کلیه، افزایش پتاسیم خون، آنژیوادم کهیر، بثورات جلدی و حساسیت مفرط و اختلالات خونی با مصرف این داروگزارش شده است.
    تداخل های دارویی: مصرف همزمان این دارو با داروهای بیهوش کننده ، اثر کاهنده فشار خون را افزایش می دهد. مصرف همزمان این دارو با داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی ممکن است اثر پایین آورنده فشار خون کاپتوپریل را کاهش داده وخطر نارسایی کلیه افزایش یابد در صورت مصرف همزمان این دارو با سیکلوسپورین خطر بروز زیادی پتاسیم خون افزایش می یابد.در صورت مصرف همزمان کاپتوپریل با داروهای مدر نگهدارنده پتاسیم و مکمل های پتاسیم، احتمال بروز زیادی پتاسیم خون وجود دارد، همچنین داروهای مدر ممکن است سبب افزایش اثر کاهنده فشار خون کاپتوپریل شوند در صورت مصرف همزمان لیتیم با کاپتوپریل دفع لیتیم کاهش یافته و غلظت آن در پلاسما افزایش می یابد. مصرف همزمان الکل و داروهای مدر باکاپتوپریل ممکن است سبب تشدید اثرات کاهنده فشار خون شود.
    مراقبت های پرستاری:
    1- مصرف این دارو حتی در صورت احساس بهبودی باید ادامه یابد.
    2- این دارو افزایش فشار خون را درمان نمی کند بلکه آن را کنترل می نماید. از اینرو، مصرف آن ممکن است تا آخر عمر ضروری باشد.
    3- از مصرف سایر داروها بخصوص داروهای مقلد سمپاتیک که نیاز به نسخه ندارند باید خودداری شود.
    4- طی مصرف این دارو رعایت رژیم غذایی و محدودیت مصرف سدیم اهمیت دارد.
    5- در صورت فراموش شدن یک نوبت مصرف دارو به محض به یاد آوردن، آن نوبت باید مصرف شود مگر اینکه تقریباً زمان مصرف ن
  • ۱۷:۰۳   ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    avatar
    رهام 💙دنیز💕
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|19756 |39377 پست
    وبت بعدی فرا رسیده باشد در اینصورت از دو برابر کردن مقدار مصرف دارو باید خودداری گردد.
    دکستروز DEXTROSE
    اشکال دارویی : Injection solution:%5,%10,%20,%50,3/33inNacl 0/45%
    موارد مصرف: محلول های 5و10 درصد دکستروز از طریق آنفوزیون وریدی محیطی برای تامین کالری در مواردی که درمان جانشینی مایع و کالری لازم است، مصرف می شوند. محلول های 20 درصد دکستروز در مواردی که تامین کالری کافی در حداقل حجم آب ضروری باشد. مصرف می شود محلول های 50 درصد دکستروز درمان کمی قند خون ناشی از مصرف مقدار زیاد انسولین مصرف می گردد.
    مکانیسم اثر: محلول های تزریقی دکستروز بعنوان منبع کالری و مایعات مصرف می شوند ( هر گرم گلوکز مونوهیدرات 4/3 کالری انرژی آزاد می کند) دکستروز تزریقی ممکن است دیورز ایجاد کند این ماده براحتی متابولیزه می شود و ممکن است از دست رفتن پروتئین و نیتروژن را کاهش داده و تشکیل گلیکوژن را تسریع نماید.
    فارماکوکنیتیک: گلوکز تزریقی براحتی متابولیزه می شود در اثر اکسیداسیون به آب و دی اکسیدکربن تبدیل می گردد.
    هشدارها:
    1- محلولهای دکستروز در صورت وجود دیابت بدون علائم بالینی یا آشکار یا عدم تحمل کربوهیدارتها و همچنین نوزادان مادران دیابتی باید با احتیاط مصرف شود.
    2- محلولهای هیپرتونینک دکستروز ممکن است در صورت مصرف از راه وریدی محیطی ، موجب بروز ترومبوز شوند. بنابراین این محلولها باید از طریق کاتتر به آهستگی در وریدهای مرکزی تزریق شوند.
    عوارض جانبی: واکنش های تب زا، عفونت در محل تزریق، نکروز بافتی، ترومبوز وریدی یا فلبیت اغتشاش شعور یا عدم هوشیاری و تحریک ورید با مصرف این دارو گزارش شده است.
    نکات پرستاری:
    1- وضعیت بیمار از نظر تعادل مایع و غلظت الکترولیت ها و تعادل اسید و باز باید پی گیری شود.
    2- محلول دکستروز را باید طوری تزریق نمود که دارو به بافت های اطراف رگ نشت نکند.
    3- محلول های غلیظ دکستروز را نباید بصورت عضلانی و یا زیر جلدی تزریق نمود
    دیازپامDIAZEPAM:
    اشکال دارویی : Tablet:2mg,5mg,10mg Injection:10mg/2ml Syrup:2mg/5ml
    Enema:5mg-10mg Suppository:5mg-10mg
    موارد مصرف : کوتاه مدت برای درمان اضطراب و بی خوابی و به عنوان داروی کمکی در درمان علائم حاد قطع مصرف داروها، حمله مداوم صرعی و تشنجات ناشی از تب و مسمومیت، گرفتگی عضلات اسکلتی و قبل از جراحی (به عنوان داروی پیش بیهوشی) به کار می رود.
    مکانیسم اثر: با اثر برگیرنده اختصاصی در غشای سلولی عصبی اثر مهاری گاما آمینویوتیریک اسید را که در تمام نواحی CNS باعث مهار پیش سیناپسی و پس سیناپسی می گردد، تسهیل کرده یا افزایش می دهد.
    فارماکوکنیتیک: از راه‌ خوراکی سریع‌ و به‌ خوبی جذب‌ می شود. جذب‌ آن‌ از راه ‌عضلانی به‌ محل‌ تزریق‌ بستگی دارد وممکن‌ است‌ آهسته‌ و نامنظم‌ صورت‌ گیرد .اگر به‌ عضله‌ دلتوئید تزریق‌ گردد جذب‌ آن‌معمولا سریع‌ و کامل‌ خواهد بود. اتصال‌آن‌ به‌ پروتئین‌های پلاسمایی تا ۹۹ درصد می باشد. در کبد متابولیزه‌ شده‌ و به ‌متابولیت‌ دزمتیل‌دیازپام‌ و اگزازپام‌ تبدیل‌ می شود.نیمه‌ عمر دیازپام‌ در پلاسما ۱-۲ روز است‌ در حالی که‌ نیمه‌عمر دزمتیل‌دیازپام‌ حدود ۶۰ ساعت‌است‌. متابولیت‌ دارو از طریق‌ کلیه‌ دفع‌می شود.
    موارد منع مصرف: در ضعف‌ تنفسی،نارسایی حاد ریوی، حالات‌ فوبیک‌،نارسایی کبدی، سایکوز مزمن‌، دپرسیون‌و اضطراب‌ همراه‌ آن‌ نباید مصرف‌ شود
    هشدارها:
    1 - در بیماری تنفسی، ضعف‌عضلانی، بیماران‌ با سابقه‌ مصرف‌ نابجای دارو یا افراد با اختلال‌ شخصیتی با احتیاط مصرف‌ شود.
    ۲ ـ در افراد مسن‌، نارسائی کبدی و کلیوی مقدار مصرف‌ دارو باید کاهش‌ داده‌ شود.
    ۳ ـ از مصرف‌ طولانی مدت‌ خودداری گردد.
    ۴ ـ در صورت‌ مصرف‌ طولانی مدت‌ برای جلوگیری از بروز عوارض‌ قطع‌ مصرف‌،دارو را باید به‌تدریج‌ قطع‌ کرد.
    ۵ ـ در موقع‌ تزریق‌ وریدی، وسایل‌ لازم‌برای برگرداندن‌ ضعف‌ تنفسی و تهویه‌مکانیکی، باید در دسترس‌ باشد.
    ۶ ـ در موقع‌ انفوزیون‌ وریدی این‌ دارو بایدکاملا احتیاط نمود چون‌ کاملا خطرناک‌است‌، باید انفوزیون‌ وریدی دیازپام‌ دربخش‌ مراقبت‌های ویژه‌ انجام‌ شود.
    ۷ ـ تزریق‌ سریع‌ وریدی آن‌ ممکن‌ است‌منجر به‌ بروز آپنه‌، کاهش‌ فشار خون‌،برادی کاردی یا ایست‌ قلبی شود. (تزریق‌هر پنج‌ میلیگرم‌ دارو حداقل‌ باید یک‌ دقیقه‌طول‌ بکشد).
    ۸ ـ تزریق‌ وریدی دیازپام‌ نباید دروریدهای کوچک‌ (مانند مچ‌ دست‌ و پا)انجام‌ شود و باید دقت‌ نمود که‌ داخل‌شریان‌ تزریق‌ نشده‌ و سوزن‌ تزریق‌ نیز ازرگ‌ خارج‌ نشود تا از بروز ترومبوز وریدی، فلبیت‌، تحریک‌ موضعی، ورم‌ وبندرت‌ صدمه‌ عروقی جلوگیری شود.
    ۹ ـ از تزریق‌ عضلانی، زمانی استفاده‌ می شود که‌ مصرف‌ خوراکی و وریدی ممکن‌ نیست‌.
    ۱۰ ـ در افراد کهنسال‌ با احتیاط مصرف ‌شود و مقادیر مصرف‌ دارو با ت
  • ۱۷:۰۴   ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    avatar
    رهام 💙دنیز💕
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|19756 |39377 پست
    وجه‌ به‌کارکرد کبد و کلیه‌ تنظیم‌ گردد.
    عوارض جانبی: خواب‌ آلودگی روز بعد ازمصرف‌، گیجی و آتاکسی (به‌خصوص‌ درافراد مسن‌) فراموشی، وابستگی،تحریک‌پذیری غیرعادی و در برخی مواردسردرد، سرگیجه‌، افت‌ فشار خون‌، افزایش‌ترشحات‌ بزاق‌، کرامپ‌ و درد در ناحیه‌شکم‌، بثورات‌ جلدی، اختلال‌ بینائی، تغییردر میل‌ جنسی، احتباس‌ ادرار، اختلالات‌خونی و یرقان‌ از عوارض‌ احتمالی این‌دارو است‌. درد، ترومبوفلبیت‌ و ندرتاً آپنه‌ و افت‌ فشار خون‌ با تزریق‌ این‌ داروگزارش‌ شده‌است‌
    تداخل دارویی: مصرف‌ همزمان‌ باداروهای مضعف‌ CNS، ضد دردهای مخدر، بیهوش‌کننده‌های عمومی،مهارکننده‌های مونوآمینواکسیداز (MAO)،ضدافسردگیهای سه‌ حلقه‌ای و داروهای پایین‌آورنده‌ فشار خون‌ که‌ باعث‌ تضعیف‌CNS می شوند (مانند کلونیدین‌ و متیل‌دوپا) و رزرپین‌ ممکن‌ است‌ اثر مضعف‌CNS این‌ دارو را تشدید نماید.آنتی اسیدها جذب‌ دیازپام‌ را به‌ تأخیر می اندازند، اماروی میزان‌ جذب‌ تأثیری ندارند.مصرف‌همزمان‌ با تری متافان‌ قبل‌ از عمل‌ جراحی،باعث‌ تشدید اثر پایین‌آورنده‌ فشار خون‌شده‌ و خطر سقوط شدید فشار خون‌،شوک‌ و کلاپس‌ قلبی ـ عروقی را در طی جراحی افزایش‌ میدهد.مصرف‌ همزمان‌ باکاربامازپین سبب‌ افزایش‌ متابولیسم‌ وکاهش‌ غلظت‌ سرمی دیازپام‌ میگردد.سایمتیدین‌ متابولیسم‌ دیازپام‌ را مهارنموده‌، سبب‌ تأخیر دفع‌ دیازپام‌ و افزایش‌غلظت‌ پلاسمایی آن‌ می شود.ایزونیازیدممکن‌ است‌ از طریق‌ مهار دفع‌ دیازپام‌غلظت‌ پلاسمایی آن‌ را افزایش‌ دهد.ریفامپین‌ ممکن‌ است‌ دفع‌ دیازپام‌ راافزایش‌ دهد و موجب‌ کاهش‌ غلظت‌ سرمی آن‌ می شود.
    نکات پرستاری:
    1- از آنجایی که این دارو ایجاد وابستگی می کند بایستی بیش از مقدار توصیه شده مصرف نشود.
    2- اگر بعد از چند هفته اثر درمانی دارو کاهش یافت به پزشک مراجعه شود.
    3- دیازپام به عنوان ضد تشنج باید کامل و مرتب مصرف شود.
    4- در صورت بروز خواب آلودگی، گیجی، منگی، از دست دادن مهارت در انجام کار به خصوص در افراد مسن، دارو با احتیاط مصرف شود.
    دیکوکسینDIGOXIN
    اشکال دارویی:Oraldrops:0/5mg/ml Elixir:%5mg/ml Tablet:0/25mg Injection:0/5mg/2ml
    موارد مصرف: در درمان‌نارسایی‌ قلب‌ و آریتمی‌ فوق‌ بطنی‌ (به‌ ویژه ‌فیبریلاسیون‌ دهلیزی‌) مصرف‌ می‌شود.
    مکانیسم اثر: دیگوکسین‌ نیروی‌ انقباضی‌قلب‌ را افزایش‌ داده‌ و هدایت‌ الکتریکی‌ آن‌ راکاهش‌ می‌دهد. تصور می‌شود افزایش‌سرعت‌ و نیروی‌ انقباضی‌ عضله‌ قلب‌ ناشی‌از مهار حرکت‌ یونهای‌ سدیم‌ و پتاسیم‌ ازغشاء سلولی‌ عضله‌ قلب‌ باشد. در نتیجه‌جریان‌ ورودی‌ کلسیم‌ و آزاد شدن‌ یونهای‌کلسیم‌ آزاد در سلولهای‌ میوکارد افزایش‌یافته‌ که‌ به‌ نوبه‌ خود بر فعالیت‌ انقباضی‌فیبرهای‌ میوکارد افزوده‌ می‌شود. این‌دارو سرعت‌ هدایت‌ قلبی‌ را کاهش‌ داده‌ ودوره‌ تحریک‌ ناپذیری‌ گره‌ دهلیزی‌ ـ بطنی‌را افزایش‌ می‌دهد
    . فارماکوکنیتیک: فراهمی‌ زیستی‌ قرص‌دیگوکسین‌ 80 ـ 60 درصد، الگزیر ومحلول‌ تزریقی‌ آن‌ 85 ـ 70 درصد است‌.پیوند دیگوکسین‌ به‌ پروتئین‌ کم‌ می‌باشد(25 ـ 20 درصد) متابولیسم‌ این‌ دارو به‌میزان‌ کم‌ در کبد صورت‌ می‌گیرد. نیمه‌ عمردارو 48 ـ 36 ساعت‌ است‌ که‌ در صورت‌ ابتلاء به‌ بی‌ادراری‌، 6 ـ 4 روز خواهد بود.اثر دارو از راه‌ خوراکی‌ پس‌ از 2 ـ 5/0 ساعت‌ و از راه‌ تزریقی‌ پس‌ از 30 ـ 5 دقیقه‌شروع‌ می‌شود. زمان‌ لازم‌ برای‌ رسیدن‌ به‌اوج‌ اثر از راه‌ تزریقی‌ 4 ـ 1 ساعت‌ و از راه‌خوراکی‌ 6 ـ 2 ساعت‌ است‌. طول‌ اثر دارو ازراه‌ تزریقی‌ و خوراکی‌ 6 روز است‌. دفع‌دیگوکسین‌ کلیوی‌ است‌
    موارد منع مصرف: این‌ دارو در بلوک‌ کامل ‌و متناوب‌ قلب‌، بلوک‌ درجه‌ دوم‌ دهلیزی‌بطنی‌، آریتمی‌ فوق‌ بطنی‌ ناشی‌ از سندرم‌w-p-w، کاردیومیوپاتی‌ انسدادی‌هیپرتروفیک‌ (مگر در موارد فیبریلاسیون‌دهلیزی‌ همراه‌ با نارسایی‌ قلب‌ که‌ باید با احتیاط مصرف‌ شود) و وجود علائم‌ مسمومیت‌ ناشی‌ از مصرف‌ قبلی‌ هر یک‌ ازفرآورده‌های‌ حاوی‌ این‌ دارو، نبایدمصرف‌ شود
    هشدارها:
    1- این‌ دارو در موارد زیر باید بااحتیاط فراوان‌ مصرف‌ شود: سکته‌ اخیر، سندرم‌ سینوسی‌ بیمار، کم‌کاری‌ تیروئید ، عیب‌ کار کلیه ‌، کمی‌ کلسیم‌ و پتاسیم‌ و منیزیم‌ خون‌، زیادی‌ کلسیم ‌و پتاسیم‌ خون‌ ، گلومرولونفریت ‌، حساسیت‌ مفرط سینوس‌ کاروتید ، بیماری‌شدید ریه‌ یا میکزدم ‌، تنگی‌ زیرآئورتی‌هیپرتروفیک‌ با علت‌ نامشخص‌.
    2-در بیماران‌ سالخورده‌ و بیمارانی‌ که‌ ازدستگاه‌ ضربان‌ ساز مصنوعی‌ استفاده‌می‌کنند، تنظیم‌ دقیق‌ مقدار مصرف‌ دارو ضروری‌ است‌، زیرا ممکن‌ است‌ دچارمسمومیت‌ شوند.
    3- اندازه گیری مقدار ثابت و حداقل غلظت دارو در سرم در طول درمان با این دارو ضروری است.پی گیری وضعیت بیمار و ثبت نوار قلبی و تعیین غلظت الکترولیت ها در سرم نیز ضروری است.
    4-قرص های دیگوکسین، دارای فراهمی زیستی متفاوتی هستند. این مسئله باید در دیژیتالی
  • ۱۷:۰۴   ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    avatar
    رهام 💙دنیز💕
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|19756 |39377 پست
    زه کردن بیمار یا در درمان نگهدارنده با قرص های دیگوکسین مد نظر قرار گیرد.
    5- هر50 میکروگرم از دیگوکسین تزریقی، از نظر مقدار مصرف معادل با 5/62 میکروگرم قرص یا الگریز می باشد.
    عوارض جانبی: بی‌اشتهایی‌، تهوع‌، استفراغ‌، اسهال‌ ، درد شکم‌ اغلب‌ با مصرف‌ مقادیرزیاد دارو مشاهده‌ شده است‌. اختلالات‌ بینایی‌، سردرد ، کسالت‌، خواب‌ آلودگی‌، اغتشاش‌فکر، توهم‌، هذیان‌، آریتمی‌ و بلوک‌ قلبی‌ بامصرف‌ این‌ دارو گزارش‌ شده‌ است‌.
    تداخل های دارویی: مصرف همزمان کینیدین وآمیودارون با دیگوکسین ممکن است. موجب افزایش قابل توجه غلظت سرمی دیگوکسین شود مصرف آمفوتریسین B با دیگوکسین ممکن است احتمال بروز مسمومیت با گلیکوزیدهای قلبی ناشی از کاهش پتاسیم خون را افزایش دهد. کینین، کلروکین و هیدروکسی کلروکین در صورت مصرف همزمان با دیگوکسین ممکن است غلظت پلاسمایی دیگوکسین را افزایش دهد. دیلتیازم، وراپامیل و احتمالاً نیفیدیپین در صورت مصرف همزمان با دیگوکسین ممکن است غلظت پلاسمایی دیگوکسین را افزایش دهند. خطر بروز بلوک دهلیزی – بطنی و برادی کاردی با مصرف همزمان با وراپامیل افزایش می یابد. در صورت مصرف همزمان استازولامید، مدرهای لوپ و تیازیدی با دیگوکسین خطر بروز مسمومیت با دیگوکسین ناشی از کاهش پتاسیم خون افزایش می یابد. اثر دیگوکسین در صورت مصرف همزمان با اسپیرونولاکتون افزایش می یابد مصرف همزمان داروهای مسدود کننده گیرنده بتا- آدرنرژیک همراه با دیگوکسین ممکن است سبب تشدید اثر آهسته کننده هدایت گره هدایت دهلیزی- بطنی شود. خطر بروز آریتمی با مصرف همزمان داروهای مقلد سمپاتیک افزایش می یابد.
    نکات پرستاری:
    1- دوره‌ درمان‌ بایدکامل‌ شود و دارو هر روز در وقت‌ معین‌مصرف‌ شود.
    2- اگر یک‌ نوبت‌ مصرف‌ دارو فراموش‌شود، چنانچه‌ پس‌ از 12 ساعت‌ بیاد آورده‌شود، بهیچ‌ وجه‌ آن‌ نوبت‌ نباید مصرف‌شود و مقادیر مصرف‌ بعدی‌ نیز دو برابرنگردد. اگر به‌ مدت‌ دو روز یا بیشترمصرف‌ دارو فراموش‌ شود، باید به‌ پزشک‌ مراجعه‌ شود.
    3- در صورت‌ بروز هر گونه‌ نشانه‌مسمومیت‌ از جمله‌ تهوع‌، استفراغ‌، اسهال‌،کاهش‌ اشتها یا آهسته‌ شدن‌ شدید نبض‌ ، باید به‌ پزشک‌ مراجعه‌ شود.
    4- از مصرف‌ سایر داروها بدون‌ دستورپزشک‌ باید خودداری‌ شود.
    5- مقدار مصرف‌ دیگوکسین‌ باید براساس‌ نیاز هر بیمار تعیین‌ گردد. این‌ مقدارباید بر اساس‌ وزن‌ بدن‌ بدون‌ چربی‌محاسبه‌ شود، زیرا این‌ دارو در بافت‌چربی‌ وارد نمی‌شود.
    6- تزریق‌ وریدی‌ دارو بر تزریق‌ عضلانی‌آن‌ ارجحیت‌ دارد. تزریق‌ وریدی‌ باید طی‌حداقل‌ 5 دقیقه‌ صورت‌ گیرد. تزریق‌عضلانی‌ تنها در صورتی‌ که‌ امکان‌ مصرف‌دارو از راه‌ خوراکی‌ یا وریدی‌ وجود نداشته‌ باشد، انجام‌ می‌شود.
    7- در صورت‌ تغییر شکل‌ تزریقی‌ به‌ شکل‌خوراکی‌ دارو، تنظیم‌ مقدار مصرف‌ ممکن‌است‌ ضروری‌ باشد.
    دوبوتامین DOBUTAMINE
    اشکال دارویی: 250 mg/20ml Injection:
    موارد مصرف: دوبوتامین به صورت تزریقی به عنوان یک داروی اينوتروپيك و برای کنترل برادی کاردی در سکته قلبی- جراحی قلب- آسیب های عضله قلب- شوک سپتیک و کاردیوژنیک و همچنین پیشگیری و درمان کاهش حاد فشار خون مصرف شود.
    مکانیسم اثر: دوبوتامين داراي اثر اينوتروپيك مستقيم است و با تحريك مستقيم گيرنده هاي بتا ـ يك قلب ، قدرت انقباضي عضله قلب و حجم ضربه اي آن را افزايش مي دهد و در نتيجه باعث افزايش برون ده قلب مي شود. دوبوتامين فشارزياد ناشي از پرشدن بطن را كاهش مي دهد(كاهش پيش بار) و هدايت گره دهليزي بطني را تسهيل مي نمايد. افزايش برون ده قلب ناشي از اين دارو، بيش از اثرات دوپامينرژيك آن سبب بهبود جريان خون كليوي و ميزان دفع ادرار مي شود.
    فارماکوکنیتیک: متابوليسم اين دارو كبدي است و به تركيبات غيرفعال تبديل مي شود.نيمه عمر دارو تقريباٌ 2 دقيقه است . اثردارو پس از 2ـ1 دقيقه شروع مي شود. اگرسرعت انفوزيون آهسته باشد، زمان شروع اثرممكن است تا 10 دقيقه افزايش يابد. طول اثر دارو چند دقيقه و دفع آن عمدتاٌ از طريق كليه و به صورت متابوليت است .
    موارد منع مصرف : اين دارو در بيماران مبتلا به تنگي ايديوپاتيك هيپرتروفيك زيرآئورتي نبايد مصرف شود.
    هشدارها:
    1- اين دارو در صورت وجودكمي حجم خون يا سكته قلبي بايد با احتياط مصرف شود.
    2- سرعت انفوزيون و طول درمان به پاسخ بيمار بستگي دارد. اين پاسخ باسرعت ضربان قلب ، وجود فعاليت نابجاي قلبي ، فشارخون ، جريان ادرار و درصورت امكان ، اندازه گيري فشار وريدي مركزي يا فشار گوه اي و برون ده قلب تعيين مي شود
    3- کاهش شدید فشار خون باعث پیچیده شدن شوک کاردیوژنیک می شود.
    عوارض جانبی: تاكي كاردي و افزايش قابل ملاحظه
  • ۱۷:۰۴   ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    avatar
    رهام 💙دنیز💕
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|19756 |39377 پست
    در فشار خون سيستولي بامصرف مقادير بيش از حد دارو گزارش شده است
    نکات پرستاری:
    1-انفوزيون دوبوتامين همزمان با هپارين و هيدروكورتيزون ،سفازولين ، سفالوتين و پني سيلين از یک لوله انفوزیون توصیه نمی شود.
    2 ـ دوبوتامين با محلولهاي قليايي مانند بي كربنات سديم ، ناسازگاري دارد.
    3 ـ تغييررنگ محلول به رنگ صورتي به علت اكسيداسيون جزئي است . با وجود اين ، اگر دارو در طول مدت توصيه شده مصرف شود، از قدرت آن كاسته نمي شود.
    دوپامین DOPAMINE HCL
    اشکال دارویی: Injection: 200mg/5ml
    موارد مصرف: دوپامین برای درمان شوک کاردیوژنیک ناشی از سکته یا جراحی قلب استفاده می شود در شوک سپتیک مقادیر اندک دوپامین ممکن است همراه با نوراپی نفرین برای حفظ جریان خون کلیوی تجویز گردد.
    مکانیسم اثر: این دارو با تحریک گیرنده های بتا- یک آدرنرژیک در عضله قلب اثر اینوتروپیک مثبت خود را اعمال می کند دوپامین با تحریک گیرنده های پس سیناپسی دوپامین- 1در عروق عضلات صاف و کلیه باعث گشادی عروق و افزایش دفع سدیم می شود بعلاوه با تحریک هر دو گیرنده آلفا یک و دو باعث انقباض عروق می شود.
    فارماکوکنیتیک: دوپامین بعد از تجویز وریدی بسرعت در بدن توزیع شده و در کبد و کلیه ها و پلاسما توسط منو آمین اکسیداز وکانگولمتیل ترانسفراز به متابولیت های غیر فعال تبدیل میشود. نیمه عمر پلاسمای و حذف دارو بترتیب 2و9 دقیقه می باشد. تفاوت فردی در کلیرانس دوپامین وجود دارد که تا حدی ناشی از غیر طبیعی بودن عملکرد اعضایی مثل کبد یا کلیه ( که باعث کاهش کلیرانس دوپامین می گردد) می باشد80% دارو طی 24 ساعت اول بشکل متابولیت ها از طریق کلیه ها دفع می گردد.
    موارد منع مصرف :این دارو در موارد تاکی آریتمی و فئوکروموسیتوما نباید مصرف شود.
    هشدارها: 1- قبل از تجویز دوپامین به بیمارانی که دچار شوک شده اند و یا در انفارکتوس میوکارد باید کمی حجم خون تصحیح گردد.2- برای بیمارانی که داروی مهار کننده آنزیم مونوآمین اکسیداز دریافت می کنند نباید دوپامین تجویز کرد. در صورت ضرورت باید با کمترین میزان ممکن دارو را تجویز نمود.3- در شوک ناشی از سکته قلبی باید از مقادیر کم ( کمتر از 5 میکروگرم در دقیقه) دوپامین استفاده نمود چون مقادیر بیشتر با انقباض عروق باعث بدتر شدن نارسایی قلب می شود.4- در موقع انفوزیون وریدی دوپامین در صورت نشست مقادیر زیاد دوپامین به بافت های اطراف نکروز ایجاد می گردد.
    عوارض جانبی: بروز عوارضی مثل تهوع و استفراغ، تنگی عروق محیطی، کاهش فشار خون، افزایش فشار خون، افزایش ضربان قلب درد آنژینی و آریتمی و ندرتاً پلی یوریا با این دارو گزارش شده است.
    تداخل دارویی: تجویز همزمان این دارو با داروهای ضد افسردگی مهار کننده آنزیم مونوآمین اکسیداز ممکن است موجب افزایش تشدید فشار خون گردد.
    نکات پرستاری:
    1- نشست دوپامین به بافت های اطراف رگ با تزریق موضعی فنتولامین تا حداکثر 12 ساعت پس از نشست به طور موفقیت آمیزی قابل درمان است.
    2- در صورت بروز عوارض جانبی دوپامین، به دلیل کوتاه بودن نیمه عمر این دارو، با کم کردن سرعت انفوزیون یا قطع آن این عوارض سریعاً برطرف می شود.
    3- دارو قبل از تزریق باید رقیق گردد. جهت رقیق کردن از محلول های سدیم بیکربنات و قلیایی استفاده نشود.
    اپی نفرینEPINEPHRINE
    اشکال دارویی: 1mg/1ml- 2mg/2ml : Injection
    موارد مصرف: این دارو برای درمان اضطراری واکنش های حاد آلرژیک، آنافیلاکسی،آنژیوادم، درمان همراه با بیحس کننده های موضعی پریاپسیم، خونریزی لثه و احیای قلبی- عروقی مصرف می شود.
    مکانیسم اثر: این دارو از هیدرولیز استیل کولین بوسیله استیل کولین استراز جلوگیری می کند و در نتیجه انتقال تکانه های عصبی از محل اتصال عصب- عضله را تسهیل میکند. نئوسیتگمین میتواند بر سلولها و نرون های گانگلیون آتونوم در CNS نیز اثر نماید. این دارو همچنین با افزایش تحریک و تون عضلات معده، کاهش انقباض معده بعد از عمل جراحی را برطرف می کند بعلاوه با طولانی کردن اثر استیل کولین در صفحه انتهایی باعث افزایش قدرت عضلانی بیماران میاستنی گراو میشود.در حالی که این اثر نزد سایر بیماران مشاهده نمی شود.
    طبقه بندی درمانی: اگونیست آلفا و بتا – آدرنرژیک- گشاد کننده برونش ها- ضد احتقان بینی
    فارماکوکنیتیک: این دارو از راه عضلانی و یازیر جلدی جذب می شود.اپی نفرین در انتهای اعصاب سمپاتیک کبد و سایر بافت های بدن توسط COMT,MAO متابولیزه می شود. شروع اثر این دارو از راه عضلانی متغیر می باشد در حالی که اثر آن از راه تزریق زیر جلدی 15-6 دقیقه پس از مصرف شروع می شود. طول مدت اثر دارو از راه زیر جلدی یا عضلانی کمتر از 4-1 ساعت است دفع این دارو از راه کلیه است.
    هشدارها:
    1
  • ۱۷:۰۴   ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    avatar
    رهام 💙دنیز💕
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|19756 |39377 پست
    - این دارو در موارد پرکاری تیروئید، دیابت، بیماری قلبی- عروقی و شوک کاردیوژنیک،تروماتیک یا خونریزی باید با احتیاط مصرف شود
    2- از تزریق اپی نفرین به داخل عضلات سرینی باید اجتناب نمود، زیرا ممکن است موجب بروز گانگرن شود.
    3. لازم است همزمان با تزریق اپی نفرین، حجم مایعات از دست رفته نیز جبران شود.
    4. تزریق اپی نفرین به داخل شریان به علت انقباض شدید عروق و احتمال بروز گانگرن توصیه نمی شود.
    5. اپی نفرین از جفت عبور می کند و به داخل شیر نیز ترشح می شود.
    6. افزودن اپی نفرین به بی حس کننده‌های موضعی برای تزریق در نواحی از بدن که توسط آرتریولهای انتهایی خون رسانی می شوند یا اینکه خون محدودی را دریافت می نماید ( انگشتان، زبان، بینی، گوش، آلت تناسلی مردانه ) ، توصیه نمی شود.
    7. مصرف این دارو برای درمان اسپاسم برونشیال حاد ( به دلیل اثر انتخابی کمتر بر گیرنده‌های بتادو) عموماً توصیه نمی شود، زیرا دارای توان بالقوه برای تحریک بیش از حد قلب به ویژه در مقادیر زیاد می باشد.
    عوارض جانبی: اضطراب، لرزش، تاکی‌کاردی، آریتمی، احساس سرما در انتها‌ها، زیادی فشار خون و خیز ریوی، تهوع، استفراغ، تعریق، ضعف و سرگیجه با مصرف این دارو گزارش شده است .
    تداخل دارویی: مصرف همزمان هالوتان خطر بروز آریتمی شدید بطنی را افزایش می دهد- انفلوران یا ایزوفلوران ممکن است عضله قلب را به اثرات مقلد سمپاتیک اپی نفرین حساس نمایند. مصرف همزمان داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای ممکن است منجر به بروز آریتمی – تاکی کاردی یا زیادی شدید فشار خون و دمای بدن شود . مصرف همزمان داروهای مسدودکننده گیرنده های بتا- آدرنرژیک با اپی نفرین ممکن است به مهاراثر درمانی هر دو دارو منجر شود.مصرف همزمان با دیگوکسین خطر بروز آریتمی قلبی را افزایش می دهد.مصرف همزمان با ارگوتامین ممکن است منجر به افزایش اثر تنگ کننده عروق شود و باعث ایجاد ایسکمی عروق محیطی و گانگرن شده و اثر بالابرنده فشارخون اپی نفرین را تشدید نماید. و مصرف همزمان با انسولین ممکن است منجر به کاهش اثر انسولین به دلیل افزایش گلوگز خون شود.و مصرف همزمان با گوانادرل یا گوانتیدین ممکن است اثر بالابرنده فشارخون ایی نفرین را تشدید کنند.
    نکات پرستاری:
    1 - این دارو در موارد اضطراری برای درمان واکنش های آلرژیک باید بلافاصله مصرف شود.
    2-محلول تزریقی اپی‌نفرین با غلظت mg/ml1 قبل از تزریق داخل قلبی یا وریدی باید رقیق شود. برای این منظور 5/0 میلی لیتر از محلول اپی نفرین باید با محلول تزریقی کلرور سدیم به حجم 10 میلی لیتر رسانده شود.
    3- اپی‌نفرین می‌تواند توسط خود بیماری که سابقه شوک آنافیلاکتیک را دارد ( به محض بروز علایم ) تزریق گردد.
    بهتر است برای تزریق از سرنگ انسولین استفاده نمایید.
    2- هر ml 1 از اپی نفرین یک هزارم باید حداقل درml 10از محلول نرمال سالین رقیق شده تا محلول یک ده هزارم بدست آید
    3- محلول تزریقی دارو باید بدور از نور نگهداری شود .
    4-محل تزریق را تغییر دهید. قبل از تزریق حتما آسپیره نمایید.
    5- در هنگام تجویز دارو فشار خون را بطور مکرر و در فواصل کوتاه اندازه گیری نمایید.
    6-در هنگام تجویز دارو باید امکانات مانیتورینگ قلبی در دسترس باشد.
    فوروزمایدFUROSEMIDE
    اشکال دارویی: قرص 40 میلی گرم- آمپول 20 میلی گرمی در 2 سی سی- شکل آنفوزین آهسته وریدی: 250 میلی گرم در 25 سی سی
    موارد مصرف: فوروزمايد در درمان‌ خيز(همراه‌ با نارسايي‌ احتقاني‌ قلب‌، سيروزكبدي‌ و بيماري‌ كليوي‌) و كم‌ ادراري‌ ناشي‌از نارسايي‌ كليوي‌ و زيادي‌ خفيف‌ تا متوسط فشارخون‌ و به‌عنوان‌ داروي‌كمكي‌ در درمان‌ بحران‌ زيادي‌ فشارخون‌مصرف‌ مي‌شود..
    فارماکوکنیتیک: تقريباٌ70 ـ60 درصد فوروزمايد پس‌ از مصرف‌ خوراكي‌ جذب‌ مي‌شود. غذا ممكن‌ است‌ سرعت‌ جذب‌ رابدون‌ تغيير اثر مدري‌، كم‌ كند. پيوندفوروزمايد به‌ پروتئين‌ بسيار زياد است‌.متابوليسم‌ دارو كبدي‌ است‌. اثر دارو از راه‌خوراكي‌ پس‌ از 60 ـ 20 دقيقه‌ و از راه‌تزريق‌ وريدي‌ پس‌ از 5 دقيقه‌ شروع‌مي‌شود. زمان‌ لازم‌ براي‌ رسيدن‌ به‌ اوج‌ اثرمدر دارو، از راه‌ خوراكي‌ 2 ـ 1 ساعت‌ و ازراه‌ وريدي‌ طي‌ 30 دقيقه‌ است‌. اوج‌ اثركاهنده‌ فشارخون‌ اين‌ دارو تا چند روز پس‌از شروع‌ درمان‌ ظاهر نمي‌شود. طول‌ اثردارو از راه‌ خوراكي‌ 8 ـ 6 ساعت‌ و از راه‌وريدي‌ 2 ساعت‌ است‌. 88 درصدفوروزمايد از راه‌ كليه‌ و 12 درصد از راه‌صفرا و مدفوع‌ دفع‌ مي‌شود
    موارد منع‌ مصرف‌: اين‌ دارو در نارسايي‌كليوي‌ همراه‌ بي‌ادراري‌ و همچنين‌ حالات‌قبل‌ از اغماء ناشي‌ از سيروز كبدي‌ نبايدمصرف‌ شود.
    هشدارها:
    1- اين‌ دارو در موارد زير بايد بااحتياط فراوان‌ مصرف‌ شود:
    ديابت‌ شديد، نقرس‌ شديد، نارسايي‌ كبدي‌،بزرگ‌ شدن‌ پروستات‌ و پورفيري‌.
    2 ـ اين‌ دارو ممكن‌ است‌ سبب‌ بروز كمي‌پتاسيم‌ و سديم‌ خون‌ شود.
    3 ـ بيماران‌ سالخورده‌ ممكن‌ است‌ به‌اثرات‌ اين‌ دارو ب
  • ۱۷:۰۵   ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    avatar
    رهام 💙دنیز💕
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|19756 |39377 پست
    ر روي‌ فشارخون‌ والكتروليت‌ها حساستر بوده‌ و در معرض‌خطر بروز كلاپس‌ گردش‌ خون‌ و حملات‌ترومبوآمبولي‌ باشند.
    عوارض جانبی: كمي‌ سديم‌ خون‌، كمي‌پتاسيم‌ خون‌ و كمي‌ منيزيم‌ خون‌، آلكالوزناشي‌ از كمي‌كلرور خون‌، افزايش‌ دفع‌كلسيم‌، كاهش‌ فشارخون‌، تهوع‌، اختلالات‌گوارشي‌، افزايش‌ اوره‌ خون‌ و نقرس‌،افزايش‌ قند خون‌، افزايش‌ موقت‌ غلظت‌كلسترول‌ و تري‌ گليسريد پلاسما بامصرف‌ اين‌ دارو گزارش‌ شده‌ است‌.
    تداخل داوریی: مصرف‌ همزمان‌ ليتيم‌ با فوروزمايد ممكن‌ است‌ موجب‌ بروزمسموميت‌ ناشي‌ از ليتيم‌ شود. احتمال‌بروز مسموميت‌ گوشي‌ و كليوي‌، به‌ويژه‌در صورت‌ وجود عيب‌ كار كليه‌، درصورت‌ مصرف‌ همزمان‌ فوروزمايد باساير داروهاي‌ سمي‌ براي‌ كليه‌ و گوش‌ممكن‌ است‌ افزايش‌ يابد. در صورت‌مصرف‌ همزمان‌ داروهاي‌ كاهنده‌ پتاسيم‌خون‌ با اين‌ دارو، خطر بروز كمي‌ شديدپتاسيم‌ خون‌ افزايش‌ مي‌يابد.
    نکات پرستاری:
    1-مصرف‌ اين‌ داروحتي‌ در صورت‌ احساس‌ بهبودي‌ بايدادامه‌ يابد.
    2 ـ اين‌ دارو افزايش‌ فشارخون‌ را درمان‌نمي‌كند، بلكه‌ آن‌ را كنترل‌ مي‌نمايد. از اينرومصرف‌ اين‌ دارو ممكن‌ است‌ تا آخر عمرضروري‌ باشد.
    3 ـ در طول‌ مصرف‌ اين‌ دارو، احتمال‌ بروزكمي‌ پتاسيم‌ خون‌ وجود دارد. از اينروممكن‌ است‌ مصرف‌ مكمل‌هاي‌ پتاسيم‌ضروري‌ باشد
    4 ـ در هنگام‌ ايستادن‌ به‌ مدت‌ طولاني‌،انجام‌ فعاليت‌ جسماني‌ يا در هواي‌ گرم‌، به‌علت‌ اثر كاهنده‌ فشارخون‌ در حالت‌ايستاده‌، بايد احتياط شود.
    5 ـ به‌عنوان‌ پايين‌ آورنده‌ فشارخون‌، ازمصرف‌ ساير داروها بخصوص‌ داروهاي‌مقلد سمپاتيك‌ كه‌ نياز به‌ نسخه‌ پزشك‌ندارند، بايد خودداري‌ شود.
    6 ـ اگر برنامه‌ مصرف‌ دارو يكبار در روزباشد، به‌ منظور جلوگيري‌ از تكرر ادرار درطول‌ شب‌، اين‌ دارو بايد صبح‌ مصرف‌شود.
    7 ـ اگر فوروزمايد به‌ رژيم‌ درماني‌فشارخون‌ اضافه‌ شود، به‌ منظورجلوگيري‌ از افت‌ شديد آن‌، كاهش‌ مقدارمصرف‌ ساير داروهاي‌ كاهنده‌ فشارخون‌ممكن‌ است‌ ضروري‌ باشد.
    8 ـ اگر كم‌ ادراري‌ با حداكثر مصرف‌ اين‌دارو به‌ مدت‌ 24 ساعت‌ ادامه‌ داشته‌ باشد،توصيه‌ مي‌شود مصرف‌ دارو قطع‌ شود.
    9 ـ احتمال‌ بروز حساسيت‌ به‌ نور بامصرف‌ فوروزمايد وجود دارد. از تماس‌بيش‌ از حد با نور خورشيد بايد خودداري‌شود
    10- درصورت فراموش شدن یک نوبت مصرف دارو به محض به یاد آوردن آن نوبت باید مصرف شود مگر اینکه تقریباٌ زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده باشد
    هالوپریدول:HALOPERIDOL
    اشکال دارویی: Oral solution:2mg/ml Injection:5mg/ml Tablet:0/5mg,2mg,5mg موارد مصرف: هالوپریدول در درمان علائم اختلالات حاد و مزمن پسیکوتیک مانند اسکیزوفرنی حالات مانیک و پسیکوز ناشی از دارو مصرف می شود این دارو همچنین برای درمان مشکلات شدید رفتاری در کودکان و درمان و علائم سندرم Tourette مصرف می شود.
    مکانیسم اثر: هالوپريدول‌ اثر درماني‌ خودرا عمدتاٌ با انسداد گيرنده‌هاي‌ دوپاميني‌اعمال‌ مي‌نمايد. گيرنده‌هاي‌ آلفا ـآدرنرژيك‌ و موسكاريني‌ نيز توسط هالوپريدول‌ تا حدودي‌ مسدود مي‌شوند..
    فارماکوکنیتیک: هالوپریدول از راه خوراکی تا حدود 60 درصد جذب می گردد متابولیسم کبدی وسیعی داشته و حداکثر غلظت خونی آن 6-2 ساعت پس از مصرف خوراکی ایجاد می گرددنیمه عمر این دارو از راه خوراکی 27-12 و از راه عضلانی 25-17 ساعت و از راه وریدی 19-10 ساعت می باشد. این دارو به میزان زیادی از راه کلیه و مقداری نیز از راه صفرا دفع می گردد.
    موارد منع مصرف: این دارو در موارد ضعف شدید وسمی CNS ناشی از مصرف دارو نباید مصرف شود.
    هشدارها:
    1- در بیماریهای قلبی- عروقی، بویژه آنژین صدری، پارکینسون، صرع، حساسیت به هالوپریدول و احتباس ادرار باید با احتیاط فراوان مصرف شود.
    2- بیماران مبتلا به تیروئید سمی و نیز کودکان به واکنش های دیستونیک و آکاتزی ناشی از مصرف هالوپریدول حساستر می باشد.
    3- در صدمات‌ كليوي‌ و كبدي‌ بايد بااحتياط فراوان‌ تجويز شود.
    عوارض جانبی : آرامش بیش از حد و خواب آلودگی، بی ثباتی خلقی، کابوس های شبانه، بیخوابی، تحریک، سرخوشی ممکن است بروز نماید. اختلالات در عادت ماهانه خانم ها، تورم یا دردناکی پستان ها، ترشح غیر عادی شیر از پستان افزایش وزن، اختلالات جنسی حساسیت پوست به نور آفتاب از عوارض جانبی دارو هستند در مصرف طولانی مدت دیسکینزی دیررس ممکن است ایجاد گردد. آثار ضد موسکارینی نظیر یبوست خشکی دهان، احتقان بینی، احتباس ادرار و تاری دید نیز بندرت بروز می نمایند . عوارض خارج هرمی خصوصاً واکنش های دیستونیک و آکاتزی، اختلال حرکتی تأخیری بخصوص در تیروئید سمی شایعتر می باشند عوارضی از قبیل تهوع، استفراغ، واکنش های آلرژیک، خستگی، ضعف، گاهگاهی دیده می شود.
    تداخل دارویی: داروهای بیهوش کننده اثر کاهنده فشار خون این دارو را افزایش می دهد. ریفامپین و کاربامازیین متابولیسم کبدی این دارو را افزایش
  • ۱۷:۰۵   ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    avatar
    رهام 💙دنیز💕
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|19756 |39377 پست
    داده سبب کاهش غلظت پلاسمایی آن می گردد.مصرف همزمان هالوپریدول با سایر داروهایی که عوارض خارج هرمی دارند می تواند منجر به بروز عوارض شدید خارج هرمی هالوپریدول گردد. هالوپریدول احتمالاً با کاهش آستانه تشنج، با اثر داروهای ضد صرع مقابله می نماید. داروهایی نظیر لیتیم سبب افزایش عوارض خارج هرمی و افزایش سمیت عصبی هالوپریدول می گردد مصرف همزمان فراورده های الکل و سایر داروهای مضعف CNS با این دارو ممکن است سبب تشدید اثرات مضعف CNS و تنفس و همچنین اثرات کاهنده فشار خون گردد. مسمومیت با الکل نیز تشدید می گردد مصرف همزمان با اپی نفرین ممکن است کاهش فشار خون و تاکی کاردی را تشدید نماید. اثر درمانی لوودوپا در صورت مصرف همزمان با این دارو ممکن است کاهش یابد.
    نکات پرستاری:
    1- این دارو نباید بیش از مقدار توصیه شده مصرف شود.
    2- دوره درمان با دارو کامل شود برای حصول اثرات درمانی ممکن است چند هفته زمان نیاز باشد.
    3- در صورت فراموش کردن یک نوبت مصرف دارو به محض به یاد آوردن، آن نوبت باید مصرف شود. نوبت های بعدی باید مطابق رژیم درمانی مصرف شوند و از دو برابر کردن مقدار مصرف باید خودداری شود.
    4- قبل از قطع مصرف دارو باید با پزشک مشورت شود توصیه می شود مصرف دارو بتدریج قطع شود
    5- از مصرف فرآورده های الکل و سایر فرآورده های مضعف CNS با این دارو باید خودداری شود.
    6-به دلیل بروز گیجی و خواب آلودگی، هنگام رانندگی یا کار با ماشین آلاتی که نیاز به هوشیاری دارد باید با احتیاط مصرف شود.
    7-به دلیل بروز شوک حرارتی، هنگام ورزش یا در هوای گرم و هنگام حمام با آب داغ باید احتیاط شود.
    8-در صورت نیاز به هر گونه عمل جراحی یا درمان اضطراری یا عملیات دندانپزشکی ، پزشک باید از مصرف دارو مطلع گردد.
    9-به دلیل احتمال سرگیجه یا عدم تعادل، هنگام برخاستن از حالت خوابیده یا نشسته باید احتیاط شود.
    هپارین HEPARIN
    اشکال دارویی: Injection:5ooou/ml,10,000u/ml موارد مصرف: هپارین در پیشگیری و درمان ترومبوز ورید های عمقی و ترومبوآمبولی ریوی، جلوگیری از انعقاد خون در گردش خون خارج بدن طی جراحی قلب و روش های دیالیز، به عنوان داروی کمکی در درمان آنژین ناپایدار، آمبولی شریانی محیطی و کاهش خطر بروز ترومبوز مغزی و مرگ در بیمارانی که دچار حمله پیشرونده شدید و ناگهانی می شود مصرف می شود این دارو همچنین به عنوان پیشگیری در اعمال جراحی ارتوپدی و جراحی عمومی بکار می رود.
    مکانیسم اثر: هپارین از طریق مهار فعال شدن فاکتورهای تثبیت کننده فیبرین توسط ترومبین، از تشکیل لخته فیبرینی پایدار جلوگیری می کند.
    موارد منع مصرف: این دارو در بیماران مبتلا به هموفیلی و سایر اختلالات خونی، کمی پلاکت خون، اولسرپتیک ،خونریزی اخیر مغزی، زیادی شدید فشار خون، بیماری شدید کبد، آنوریسم، نارسایی کلیه ، پس از صدمات شدید یا جراحی اخیر برروی چشم یا سیستم عصبی ، اندوکاردیت حاد باکتریائی، بی حسی اسپاینال یا اپی دورال با مقدار مصرف های درمانی هپارین و حساسیت به هپارین، موارد تهدید به سقط و خونریزی عروق مغزی نباید مصرف شود.
    هشدارها:
    1- این دارو در موارد زیر باید با احتیاط مصرف شود: بی حسی منطقه ای یا انسداد اعصاب ناحیه کمر، دیسکرازی خونی بخصوص کمی پلاکت خون، زایمان اخیر، یا در مواردی که نیاز به عمل جراحی اعصاب و چشم وجود دارد، پربکاردیت یا نشست مایع به پریکارد، عیب شدید کارکلیه، جراحی عمده یا زخم هایی که سبب بوجود آمدن سطوح باز و وسیع می شوند، صدمه شدید به ویژه به دستگاه عصبی مرکزی، سوراخ شدگی نخاع،زخم یا سایر ضایعات فعال گوارشی، ادراری، تنفسی ، واسکولیت شدید و عیب شدید کار کبد.
    2- در بیمارانی که هپارین مصرف می کنند از تزریق عضلانی سایر داروها به دلیل احتمال بروز هماتوم و خونریزی در اطراف محل تزریق خودداری شود.
    3-خونریزی از لثه ممکن است نشانه مصرف بیش از حد هپارین باشد. درمان با هپارین خطر بروز خونریزی موضعی طی جراحی های دهان و پس از آن را افزایش می دهد.
    4- از آنجا که هپارین از بافت های حیوانی تهیه می شود. توصیه می شود در بیمارانی که سابقه حساسیت با آسم دارند. ابتدا مقدار آزمایشی 1000 واحد قبل از شروع درمان تزریق شود.
    5- در صورت استفاده از برنامه درمانی با مقادیر کامل هپارین ، مقدار مصرف دارو باید با توجه به نتایج آزمون های انعقاد خون برای هر فرد تنظیم شود.
    6- مهار ترشح آلدوسترون توسط هپارین میتواند باعث هیپرکالمی شود. بیماران مبتلا به دیابت ملیتوس ، نارسایی مزمن کلیه ، اسیدوز پتاسیم خون بالا، یا بیمارانی که داروهای نگهدارنده پتاسیم مصرف میکنند . برای بروز عارضه هیپرکالمی مستعد تر هستند. توصیه می شود در چنین بیمارانی سطح پتاسیم خون قبل از شروع هپارین کنترل شده و در حین مصرف هپارین تحت نظر قرار گیرد بویژه اگر تجویز هپارین قرار است بیش
  • برای شرکت در مباحث تبادل نظر باید ابتدا در سایت  ثبت نام  کرده، سپس نام کاربری و کلمه عبور خود را وارد نمایید؛    (Log In) کنید.
موضوع قبل
زیربخش
موضوع بعد
آخرین پست های این تالار
آخرین پست های این بخش
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان